Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 21 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2014-12-03 00:19 | |
![]() | Alliansen vill inte samarbeta med S. De har inte sagt någonting om att de kan tänka sig att samarbeta med S om S gör sig av med MP. | |
Minta | 2014-12-03 00:20 | |
![]() | Vi får väl se. | |
Måns_E | 2014-12-03 00:20 | |
![]() | Minta, även med stöd från V så är de i minoritet. Vilket alltså innebär att det egentligen inte spelar någon roll. Dessutom så verkar inte ens Stefan Löven vilja ha in V i regeringen, även om han naturligtvis vill ha så mycket stöd som möjligt. Dock så var det nog ett stort misstag att sträcka sig åt vänster efter hjälp, om han samtidigt vill ha någon form av stöd från alliansen. Den politiska analysen borde ju vara ganska uppenbar. | |
Minta | 2014-12-03 00:21 | |
![]() | S valde att inte ta med V i regeringen troligen som en eftergift till framtida samarbete med alliansen. Det var kanske hans första utsträckta hand. | |
Minta | 2014-12-03 00:22 | |
![]() | Ja, de är i minoritet, liksom alliansregeringen. Allianspartierna fick ännu färre röster sammantaget. Så jag undrar vad de vill? | |
Minta | 2014-12-03 00:24 | |
![]() | Självklart är de i minoritet. Annars hade vi inte varit i den situation vi är i nu. | |
Måns_E | 2014-12-03 00:27 | |
![]() | Jag tror inte att en S+Alliansregering är omöjlig. Men visst, det kommer att kosta S en del. Om alliansen skulle spricka så är det nog faktiskt troligast att det skulle bli en M+S-regering. Även det skulle kosta S en del. I princip skulle det nog bli den politik det varit de senaste åren, fast med en något höjd A-kassa (kanske någon 100-lapp per dag), någon hundralapp i månaden mer för pensionärer och slopande av Fas3. Det skulle förmodligen inte bli några nya skattesänkningar, men inte heller höjd arbetsgivaravgift för ungdomar, sänkt restaurangmoms, avskaffande av RUT eller höjda skatter för arbetande pensionärer. Traineejobben skulle det nog inte heller bli något av. Ett ganska okej utfall om du frågar mig, och förmodligen de flesta alliansväljare. | |
Måns_E | 2014-12-03 00:33 | |
![]() | Minta, han hade kunnat ignorera V helt. Det hade i praktiken inte kostat honom något. Istället så räknade han kallt med att SD skulle lägga ner sina röster, och därför så gick han åt vänster. Det var ett misstag. Att SD gör som de gör är inget konstigt i sig. Övriga partier vill inte ha med SD att göra, SD vill ha inflytande. Deras medlemmar tycker att man skall jävlas med den så kallade "sjuklövern". SD själva vill till vilket pris som helst få inflytande, helst över invandrarpolitiken. Då är väl deras agerande inte direkt oväntat? Att alliansen å sin sida väljer att göra precis det som de redan innan valet har sagt att de skall göra, att lägga fram en egen budget och rösta på den, är väl inte heller särskilt oväntat? I det läget kan man tycka att Lövens val att plocka med MP i regeringen, samt att göra upp med V, kanske inte är så klokt. | |
Förföljd - Ej medlem längre | 2014-12-03 00:51 | |
![]() | SverigeDemontörerna | |
ingson | 2014-12-03 01:30 | |
![]() | I den här tråden delar jag MånsEs analys från hans första till senaste inlägg | |
Rhotheta | 2014-12-03 07:49 | |
![]() | Löfvén har inte en sekund räknat med SD. Han vill bara försöka att flytta fokus till dem från sig själv. Han är van förhandlare och vet att han inte erbjudit dem något. Däremot har han in i det sista hoppats att något av allianspartierna skulle falla till föga till sist. Han skulle gärna hänga av V om han fick med sig C och fp. Han minns gamla tider när denna konstellation fungerat i kombination med att alliansens starka kort var Reinfeldt/Borg och de stämplat ut. Det gick dock inte. Efter att budgeten fallit är ingen dock längre bunden av vallöften. Då finns en möjlighet att skapa en ny konstellation. Dock har det investerats mycket prestige och hårda ord fram tills nu så jag börjar nästan luta åt ett nyval öven om det vore ett rejält vågspel för alla inblandade utom SD. Deras position ändras knappt om de tappar 3 procentenheter. De kan dessutom lika gärna vinna 5 procentenheter på ett nyval. Dessutom skulle fi mycket väl kunna komma in vid ett nyval. De tappade säkert några röster från folk som inte ville kasta bort sin röst. Å andra sidan fick de röster av andra för att dessa trodde att fi skulle komma in. Så fis öde är omöjligt att förutspå. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-03 08:58 | |
![]() | Det enda rimliga är en ren s-regering som får söka (eventuellt olika) majoriteter för sina förslag. S+M som REGERING är rena skämtteorin. | |
Uppspelt | 2014-12-03 10:45 | |
![]() | Lek med tanken att antingen m eller s inför ett extraval meddelar att -”Om vi vinner valet kommer vi att kompromissa på en enda punkt och i mycket begränsad omfattning för att gå sd till mötes i deras hjärtfråga mot att de stöder oss i alla andra frågor fram till nästa val”. Jag är övertygad om att Sverige då, oavsett valresultatet, skulle få en stabil regering fram till minst 2018. En stabil regering! En regering som i praktiken har en majoritet av befolkningens stöd är väl ändå det bästa tänkbara för ett land? Det är bara politisk prestige det hänger på. Det räcker alltså med en enda liten kompromiss i en enda ganska oviktig fråga av ett enda parti (m eller s) för att åstadkomma detta. Hur svårt kan det vara? | |
nyckelpigan_ | 2014-12-03 12:03 | |
![]() | Förstår varför SD gör som de agerar. Annat vore fel av SD! Fakta är att SD är tredje största parti i Sveriges riksdag och har inget inflytande. Man kan tycka vad man vill om SD men demokratiskt sätt är detta inte okej. Att alliansen hårdnackat säger nej sätter saker och ting på sin spets. Ser inte riktigt vad de har i kikaren. Om de nu vill tvinga fram ett nyval så lär knappast alliansen vinna på det? Dom kommer då att hamna i samma läge som sossarna - planerar alliansen att samarbeta med SD eller gå till mötes med invandrarfrågan? Ser ni andra något? | |
Mindymoo | 2014-12-03 12:16 | |
![]() | Eftersom SD har en kärnfråga - invandringsmotstånd - och åttiosju procent av väljarna inte gillar deras lösning, är det omöjligt för något som helst annat parti att ge efter i någon som helst sd-fråga. Korvspadsklart. Åttiosju procent röstade INTE sd. Partiets bristande respekt för demokratiska spelregler och dess förstörelselusta förvånar mig inte alls, det vad var jag väntat mig. Men jag tror inte alla deras väljare förväntade sig detta. Jag förmodar att ett nyval skulle ge annat resultat eftersom en hel del (nej, inga siffror på det men ett öra mot marken) röstade sd för att "röra om i grytan" - och de senaste dagarnas grytrörande blev mer än de bad om. | |
Mindymoo | 2014-12-03 12:17 | |
![]() | Så, nyval tack! | |
mz_lzrd | 2014-12-03 13:03 | |
![]() | Det är inte riktigt sant Mindy, att 87% inte gillade deras lösning. Men om du absolut så vill så gillade inte 93% av vår befolkning miljöpartiets lösningar, och ändå fick vi miljöpartiet i regeringen. Jag ansåg inte att en röst på SD var det allra bästa valet för Sverige, så jag röstade inte på dem. Men det är trots allt inte samma sak som att inte gilla SD. Jag använde min röst för att rösta FÖR ett parti, inte MOT. Om jag hade gjort det, hade jag ju bara kunnat slumpa fram mitt val, lika gärna Fi eller Vänstern som Moderaterna, vad som helst utom SD. Men det är inte så folk använder sin röst, vanligen. | |
Chewbacca3 | 2014-12-03 14:37 | |
![]() | kaos | |
Chewbacca3 | 2014-12-03 14:40 | |
![]() | Låt Sverige demokraterna styra vårt land så får vi se ........... | |
Minta | 2014-12-03 14:51 | |
![]() | Ja, nyval. Jag undrar också om SD-väljarna hade röstat för detta. Trodde kommunalarbetarna och pensionärerna att de skulle arbeta för dem? Presskonferensen var ett otäckt brandtal mot invandring. De har en enda fråga och kommer att försöka utpressa de övriga partierna att ge efter när det gäller kostnader för invandring. Om de övriga partierna inte är med på detta måste alliansen tänka om. Jag undrar vad de tror att de kan vinna på detta? Om de blir en minoritetsregering, kommer samma sak att hända dem ju. 87 procent har som sagt inte röstat för minskade kostnader för invandring. | |