Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 474

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jellyflower2015-10-29 15:00
Antal inlägg: 1108

Kovikstippen, hur utesluter vi invandrarna i förorten ur vårt fina trygga samhälle? Är det inte de som ska se till att skaffa sig en plats i samhället? Har du någonsin hört talas om att invandrare i förorterna inte får gå i skolan, är exkluderade från att söka sig till högre utbildning, inte får sjukvård, inte får försörjningsstöd t ex? Att polisen och ambulans har svårt att rycka ut till såna områden har ju de boende därstädes själva sett till mha stenkastning och polisphising och liknande käcka pojkstreck.

Hur menar du att vi rent praktiskt ska gå tillväga för att inte "utesluta" dem? Jobb är som MickelRäv redan har sagt något man skaffar sig, inte nåt man får - det gäller för de allra flesta. Det råder arbetslöshet. Är det verkligen sugiga inringningsanställningar på bemanningsbolag som de här andra- och tredjegenerationens invandrare suktar efter? För det är vad man kan få idag om man saknar utbildning. Blir de glada och fredliga och känner sig inkluderade om de kan få timmar på t ex Icas lager, inringda med en timmes förvarning aldrig mer inringd om du skulle knysta om att du har tänkt gå med i facket.?

Jag förstår inte hur man inkluderar någon som aktivt motsätter sig inkludering.

janne1212122015-10-29 15:17
Antal inlägg: 4722

Måns flyktingmottagandet kommer inte bara att stå oss dyrt på kort sikt, det blir ett antal 100000 personer som ska försörjas livslångt med försörjningsstöd, bostadsbidrag och senare pensioner.

Jag tror inte prognosen för dem som kommer idag är bättre än för dem som kom för 10 år sedan. Minns att efter 10 år har bara hälften av invandrarna varit ute på arbetsmarknaden över huvud taget, och av den gruppen är ändå inte alla väletablerade på densamma.

Jag tror inte på någon större skattesats från de invandrare vi tar emot idag med väldigt kort och dålig utbildning.

Däremot tror jag på ett ökat utanförskap med alla problem som följer i dess spår, bl a kriminalitet och social oro i samhället.

Men många verkar tycka att detta är ett intressant experiment, fine.
Det blir tyvärr våra barn som får stå för notan.

Nora1 - Ej medlem längre2015-10-29 15:30
Antal inlägg: 2885

jelly. Jobb är något man får.
"Sannolikheten att arbetsgivaren över huvud taget skulle höra av sig visade sig vara 50 högre för den med ett svenskklingande namn.3 Och då innefattade studien ändå bara ett led bland flera i den totala urvalsprocessen"
www.migrationsinfo.s...im inering/

janne1212122015-10-29 15:41

OK låt oss skylla på diskriminering, det är ju skönt att kunna göra det, men det verkliga problemet är väl ändå att det saknas jobb, eller håller du inte med om det Nora?

Vad är det som får dig att tro att dom 200000 som kommer att komma årligen ska bli mindre diskriminerade och rent allmänt ha lättare att få jobb?

Om dom nu inte får jobb vad tror du kommer att hända med vårt samhälle?

Tre enkla frågor som du gärna får tänka igenom och sen besvara här om du har lust.

Rhotheta2015-10-29 17:02
Antal inlägg: 4992

Nora1

Jag förmodar att du själv kollat och funnit att aftonbladet förvrängde sanningen.

Nora1 - Ej medlem längre2015-10-29 17:52

Rhoteta. Jag skulle å andra sidan aldrig frivilligt orka kolla upp om en högoddsare som Totravel har gjort fel i sin analys.

Totravels svar får alltså bli får bli mitt.

Nora1 - Ej medlem längre2015-10-29 17:57

janne. Jag förstår inte varför det skulle vara skönt att skylla på diskriminering? Det är bara intressant att diskutera fakta.

Jag kan inte påminna mig om att jag har skrivit någonstans att de 200 000 som kommer att komma årligen ska bli mindre diskriminerade? Men jag kan ändå svara på din fråga. Om de blir mindre diskriminerade så bidrar det helt säkert till att de lättare får jobb.

Om de inte får jobb så får vi problem i samhället. Det är därför behöver vi regeringsdugliga politiker.

Det var svar på dina frågor.

Nu har jag en fråga till dig.

Miljontals människor befinner sig på flykt. Man befarar att det kommer att komma ytterligare miljontals med miljöflyktingar inom en inte alltför avlägsen framtid. Efter ett antal år blir det oräkneliga flyktingar som lever i flyktingläger utan vare sig utbildning eller jobb om alla stänger sina gränser.

Vad händer om vi inte integrerar dessa människor i våra civiliserade samhällen?

Måns_E2015-10-29 18:03
Antal inlägg: 12023

Janne, det kan du ju tycka. Finns väl i och för sig undersökningar som visar på att migranter i slutändan blir en plusaffär men visst.

Och jag skrev bara att det inte behöver vara så svårt att begripa "svängningen" av Löfven.

janne1212122015-10-29 18:12

Jag vet inte vad som händer då för jag misstänker att vårt civiliserade samhälle har förändrats till oigenkännlighet, (kanske inte ens kan räknas som civiliserat längre).

Men i takt med att vi rejält måste skära ner på vårt välfärdssystem lär också intresset att komma hit minska så det kanske löser sig den vägen.

Flyktingarna har ju koll på vilka länder som det är bra att fly till, man tar ju liksom inte första bästa fristad.

janne1212122015-10-29 18:13

Till Nora

janne1212122015-10-29 18:15

Jag begriper också "svängningen" av Löfven, men den kommer bara några år för sent.

Men det gick ju inte att svänga tidigare för då hade man ju indirekt gett SD rätt och det hade varit en större fasa än att ställas inför denna katastrof.

Som man bäddar får man ligga, ett mycket klokt ordspråk.

lennartspex - Ej medlem längre2015-10-29 18:22
Antal inlägg: 313

Måns, vilka studier?

totravel - Ej medlem längre2015-10-29 18:44
Antal inlägg: 4735

lennartspex,

Har du google? Googla "invandring vinst" och du slipper ställa onödiga frågor.

janne1212122015-10-29 18:48

Menar du denna artikel totravel?

www.gp.se/nyheter/le...va ndringen

janne1212122015-10-29 18:51

Ur artikeln.

"Migrations- och integrationspolitiken utgör en av Sveriges största utmaningar. Att i det läget förvanska fakta är allvarligt. Dagens höga migrationsflöden är ohållbara för en fungerande integrationspolitik och det är detta som Arena vill sopa under mattan. Gång på gång upprepas det i rapporten att all invandring är lönsam på sikt. Detta är bara spekulation. För att invandringen ska bli socialt och ekonomiskt lyckosam för Sverige krävs en fungerande integration. Vad författarna och diverse okritiska journalister i själva verket gör är att försvåra en politikomläggning som kan leda dit. Deras förment goda motiv är en dålig ursäkt för så allvarliga konsekvenser.

Vi ser i dag ett växande utanförskap med snabbt ökande segregation, trångboddhet, social oro och sjunkande skolresultat. Lägg därtill en politisk, religiös radikalisering samt allt färre jobb i industrin och det bådar inte gott inför framtiden. Att vissa journalister och opinionsbildare ändå väljer att skönmåla verkligheten är inte bara oansvarigt. Det är moraliskt förkastligt."

totravel - Ej medlem längre2015-10-29 18:53

Janne,

totravel - Ej medlem längre2015-10-29 18:56

Janne,

Menade ingenting mer än att det finns, som Måns sa, studier som säger att invandringen genererar vinst för det invandrade samhället. Det finns även studier som säger motsatsen.

Varför lägger du alltid värderingar i minsta lilla?

janne1212122015-10-29 18:59

För att du var så arrogant och sa till lennartspex att sluta ställa onödiga frågor, det är väl knappast upp till dig att avgöra.

totravel - Ej medlem längre2015-10-29 19:04

Nora,

Tack för förtroendet, men jag skulle hellre se mig som en lågoddsare vad gäller att ha rätt. Jag antar att du sällan befinner dig i kvarterets spelbutik bettande på olika sportresultat, va? ;-))

totravel - Ej medlem längre2015-10-29 19:05

Janne,

Jag bara återgav vad du skrev till mig en gång i tiden när jag frågade en onödig fråga om källa till vad Moose78 skrev. Man lär sig, du vet.....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?