Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 52 |
Mobilspel
Pågående | 19 024 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-13 22:24 | |
![]() | totravel, Johan Hakelius skrev en krönika med samma tes för någon dag sen. Kulturella skillnader spelar roll, vi måste våga tala om det och så vidare. Han jämförde diverse ritualer med det som skedde i Köln. I det första fallet kulturella traditioner som i stort sett är harmlösa och i det andra fallet brottsliga händelser. Är de brott, det vill säga de händelser som fördöms och sanktioneras negativt inom en kultur, en del av kulturen? Det är ingen fråga där ett ja eller nej är det rätta svaret, men det är den frågan som debattörer måste fundera kring. Man kan inte oreflekterat kasta ur sig att trakasserierna beror på "kulturella skillnader" utan att veta vad man pratar om (specificera!) och sedan bara nöja sig med att ha det sagt. Men nu är det ju dessvärre så att upplever man att det är "obekväma sanningar" så ser man också något slags ära i "våga" berätta det. | |
micro113 | 2016-01-13 22:25 | |
![]() | totravel Nej, trådens handla om de gruppattacker som skett på kvinnor - inte på svenska män som rapar vid matbordet och inte hjälper till med tvätten. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-13 22:25 | |
![]() | Jag förklarar dock inget vidare just nu, så jag kommer säkert att bli missförstådd (av vissa mer eller mindre medvetet, av andra på mer grund av mig själv). | |
micro113 | 2016-01-13 22:27 | |
![]() | I artikeln ges en kort beskrivningar av 36 anmälningar som inkom under festivalen. Det som förenar de flesta är att man anger att det handlar om utlänningar som ligger bakom attackerna. Däremot nyanseras bilden en hel del om "svenskhat" när man ser att många av offren också har utländsk bakgrund. Det som manifesteras är således attacker riktade mot flickor - oavsett ursprung. www.expressen.se/nyh...ar e-sthlm/ | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-13 22:32 | |
![]() | Liminal, Ja, det finns en viss tendens att försöka missförstå här i forumet och det är i stort sett helt avsändarstyrt. Jag är inte helt säker på vad du menar. Jag läste krönikan av Hakelius häromdagen. Jag ska fundera på det i morgon när jag har fått sova lite. 12 timmars arbetsdagar är inte välgörande för någon del av kroppen. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-13 22:33 | |
![]() | micro 20:06: "Nej, faktum är att det spårat ut till att handla om en svensk pedofil - som agerar på en lust som inte ingår i vår kultur och kraftigt fördöms här." Påstående: Pedofili ingår inte i den svenska kulturer. Påstående: Pedofili fördöms kraftigt här. "Därför söker han sig till länder där barnhandeln får pågå ostört." Antydan: I andra länder finns pedofili. Antydan: I andra länder fördoms inte pedofili (i lika stor utsträckning). Antydan: I andra länder får barnhandel och sexturism pågå ostört. "Länder där handel med kvinnor och barn blivit en del av kulturen." Antydan: I dessa länder har detta blivit en del av kulturen. Insinuation: Pedofili fördöms inte i dessa länder. | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-13 22:33 | |
![]() | Det finns tydligen de som tycker det största problemet med svenska mäns kvinnosyn är att de rapar vid bordet och inte vet var tvättstugan ligger. Så utomordentligt fånigt det kan bli. | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-13 22:34 | |
![]() | liminal, Ok, då är jag med. Ute och jobbar benmusklerna på cykeln, alltså. Den allmänna bilden är i stort sett den motsatta. | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-13 22:37 | |
![]() | Förutom att Thailand är så korrupt att myndigheterna inte gör tillräckligt för att stoppa problemet. | |
micro113 | 2016-01-13 22:38 | |
![]() | liminal Nej, det är inte "antydningar" utan precis det som media rapporterar om - och precis det som svensk polis i tjänst i olika länder arbetar mot. Att något är olagligt i ett land innebär inte att det är kulturellt fördömt. | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-13 22:44 | |
![]() | Det gäller att ha lite koll på hur thailändare tänker för att ha en aning om den thailändska kulturen. Jag tror inte att vissa tråddeltagare har det. Själv är jag sambo med en och har tillbringat och jobbat ca 6 år i landet och tycker att jag har en liten aning om hur en thailändare tänker. Jag kan försäkra att den vanlige thailändaren fördömer pedofili i allra högsta grad. Jag kan också försäkra dig att den vanlige thailändaren aldrig skulle drömma om att gå till sin lokala politiska representant och ta upp detta problem. Man finner sig och man har respekt för den store mannen. | |
micro113 | 2016-01-13 23:05 | |
![]() | Men eller hur .... "Det är också på Soi Cowboy som Geo kommer i kontakt med en kvinna i 35-årsåldern som just nu säljer sin egen åttaåriga dotter samt en burmesisk pojke på fyra år. – Jag får mer för pojken eftersom min dotter håller på och bråkar och skriker. [...]– När en utlänning, farang, frågar efter ”flowers” vet de prostituerade att han frågar efter barn och sedan kontaktar de mig, berättar Pi-Pi som betalar runt 100 kronor för att ”mäklarna” ska ge henne kunder. [...] Kvinnan berättar att de är flera kvinnor som säljer barn och att det pågår varje kväll, i skydd av de andra turisterna. “Jag började själv jobba på gatorna som 11-åring, det skadar inte barnen. De gillar det och får kläder och leksaker.” www.expressen.se/geo...t- flickan/ | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-13 23:12 | |
![]() | Micro: Med detta du skrev, "Att något är olagligt i ett land innebär inte att det är kulturellt fördömt." menar du att det är ok med pedofili i den svenska kulturen? | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-13 23:15 | |
![]() | För att klarlägga en sak så sitter inte den vanlige thailändaren (som utan tvekan måste anses vara kulturbäraren för den lille mannen i det thailändska samhället) på Soi Cowboy och säljer barn till faranger. Han eller hon har ett liten täppa där det odlas bananer, chili, cassava och mango till husbehov eller småskalig försäljning. Han eller hon är anställd på något industriföretag eller jobbar i någon servicenäring. | |
micro113 | 2016-01-13 23:30 | |
![]() | Den visar att merparten av de kambodjanska barn som säljer sex inte gör det till "internationella sexturister", utan till kambodjanska män - och att förövarna inte nödvändigtvis är pedofiler. Studien som gjorts vid Harvarduniverstitet i USA pekar på att kulturella faktorer i Kambodja bidrar till en omfattande inhemsk sexhandel med barn. sverigesradio.se/sid...el =4128406 | |
micro113 | 2016-01-13 23:31 | |
![]() | Locomondo Nej, jag menar att det får pågå barnsexhandel med myndighetsutövares och samhällets goda minne på många håll - i bl a Thailand, Kambodja osv.. Och det förstod du egentligen utan att frågan. | |
micro113 | 2016-01-13 23:33 | |
![]() | totravel Återigen - kulturellt accepterat betyder inte att alla eller ens majoriteten är aktiva i handlingen. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-13 23:47 | |
![]() | Beror det på vilken kultur det gäller? | |
micro113 | 2016-01-13 23:53 | |
![]() | Locomondo Jag självklart menar jag alla andra kulturer utom den svenska ... *suck* | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-14 06:48 | |
![]() | Men det är ju det du gör, i tråd efter tråd. I denna tex sitter du nu och försöker få det till att det svenska män gör i Asien inte är så mycket eller så farligt. Det finns andra som är värre. Och i andra trådar har du skrikit en hel del om den "kultur" som flyktingarna drar med sig till Sverige. I ytterligare en annan tråd skriver du öppet om att du är bitter. Kan det vara anledningen till att du ser på människor på detta sätt? Då vet du ju vad orsaken är iaf menar jag. | |