Spelrum
Giraffen | 19 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 9 |
Inloggade | 28 |
Mobilspel
Pågående | 19 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2016-01-12 23:42 | |
![]() | Måns_E Du gav ett icke-svar. Men visst vi utgår från ditt svar .. så då är de 2/3 utlänningar och 1/3 svenskar .. Låt oss hoppas att de inte intar tronen i Sverige då... | |
Måns_E | 2016-01-12 23:43 | |
![]() | Som sagt | |
Måns_E | 2016-01-12 23:51 | |
![]() | Förövrigt så torde väl ätten Bernadotte vara ett uruselt exempel på svenskhet enligt din alldeles egna definition (Att ingen kan bli svensk, utan det är något man är) | |
micro113 | 2016-01-12 23:53 | |
![]() | Måns - inte min idé - utan grundlag .. § 4. Såsom 2 § i 1809 års regeringsform uttryckligen stadgar, att Konung alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är, s§ 4. Såsom 2 § i 1809 års regeringsform uttryckligen stadgar, att Konung alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är, sålunda skola ock prinsar och prinsessor av det kungl. huset uppfödas i samma lära och inom riket. Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten. Lag (1979:935). Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten. Lag (1979:935). Lyfter ut detta avsnitt så du ser det ... § 4. [...]sålunda skola ock prinsar och prinsessor av det kungl. huset uppfödas i samma lära och inom riket. Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten. Lag (1979:935). uppfödas i samma lära och inom riket. | |
Måns_E | 2016-01-12 23:55 | |
![]() | Ja men etniska svenskar är de väl rimligen inte ändå. De har ju gift sig kors och tvärs över kontinenten. Och de som börjar detta kungahus är fransmän. Det borde väl inte gå då? | |
micro113 | 2016-01-12 23:56 | |
![]() | Måns_E Ingen kan bli svensk? Vem har sagt det? Däremot tar det 4 generationer - vilket innebär att den 5:e kan hävda etnisk tillhörighet .. om ingen uppblandning sker på vägen ... vanligen längre än hundra år (eller fyra generationer). Enligt internationella konventioner, | |
micro113 | 2016-01-13 00:00 | |
![]() | Måns_E Jag är ingen anhängare av kungahuset - däremot har väl kungen såvitt jag vet mer än hundra års förankring bakom sig .. Har inte koll faktiskt . Hans hustru är dock invandrare och kan därför aldrig ärva kronan .. och hans barn är andra generationsinvandrare men kan om de håller sig till svenska samhället ärva kronan - liksom hans barnbarn på samma villkor .. DET gör dock ingen av dem till etniska svenskar ... | |
Måns_E | 2016-01-13 00:01 | |
![]() | Ja då är det ju uppenbarligen kört för ätten Bernadotte. Om några hundra år så kanske, om nu inte någon utlänning blandar sig i, Victoria och Daniels avkomma bli etniska svenskar i så fall. Det var intressant att konstatera att Sveriges statschef tydligen inte ens är svensk. Där ser man. Så vilka internationella konventioner hänvisar du nu till? | |
Måns_E | 2016-01-13 00:03 | |
![]() | Här kan du förövrigt se Bernadottes familjeträd. Ingifte från utomlands i nästan varje generation www.kungahuset.se/ku...10 665.html | |
micro113 | 2016-01-13 00:10 | |
![]() | Måns_E Du behöver inte ge mig något släktträd - min politiska och allmän mänskliga uppfattning är att ett kungahus hör inte hemma i en demokrati .. och att det inte spelar någon större roll vilken etnicitet de har .. | |
micro113 | 2016-01-13 00:11 | |
![]() | Jag är alltså rätt icke-intresserad av hur de avlat eller vad de gör i dagsläget ... | |
micro113 | 2016-01-13 00:12 | |
![]() | Vill du säga att kungen är andra generationsinvandrare .. fine .. jag har inte koll .. Det ger i så fall hans barn en starkare knytning till invandrarbakgrund än att vara "svenska" .. Jag köper det. | |
Måns_E | 2016-01-13 00:12 | |
![]() | micro, där är vi i alla fall överens om att ett svenskt kungahus borde tillhöra historien. | |
micro113 | 2016-01-13 00:15 | |
![]() | Måns_E Då är vi i alla fall överens om något :) | |
Måns_E | 2016-01-13 00:18 | |
![]() | Vad jag ville säga var väl snarare att begreppet svensk inte är så endimensionellt som du vill göra gällande. Oavsett vad jag tycker om kungahus så är det nog väldigt få så inte accepterar att vår nuvarande kung, vår förra kung och även V-Gurra är/var svenskar. Jag skulle gissa på att de dessutom själva uppfattar/uppfattade sig som svenskar framförallt. Betydligt mer än vad jag gör. Jag har lite svårt för det synsättet på etnisk tillhörighet för det finns allt för många logiska brister i det. Det är dessutom långt ifrån den enda definitionen av etnisk tillhörighet. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-13 00:41 | |
![]() | Micro: Hur funkar det när du bestämmer vem som är svensk och vem som inte får plats i båten? Brukar du och Björn Söder träffas över en fika på torsdagar och gå igenom veckans lista och likt Brasse sen säger vem som ska bort eller hur funkar det rent praktiskt? | |
micro113 | 2016-01-13 00:56 | |
![]() | Locomondo Det är inte jag som bestämmer vem som är etnisk svensk - det finns uttalade regler för när du ingår i en etnicitet .. Nope ... när jag och Björn Söder träffas så roar vi oss med att inte prata utan bara ta ett gök för varje mördad svartskalle vi kan komma ihåg får veckan som varit .. Vi sörjer alltså hårt när ingen mördats för då får vi bara hålla handen och titta på varandra .. Jag gissar att det är ett svar som passar dig - så varsågod ... | |
micro113 | 2016-01-13 01:01 | |
![]() | Måns_E Nej, begreppet är inte så endimensionellt som det blir i dessa diskussioner .. Jag kan se att invandrare och invandrares barn är "svenska" enligt samma definition som "finländare" -- dvs de ingår i vår befolkning och bor här - och äger därmed samma rättigheter och skyldigheter som oss andra .. Det jag vänder mig emot är när man inte vill erkänna att det också finns en folkgrupp som är etnisk svensk och att vi har svenska traditioner som är värda att bevara ... Hade det funnits ett motsvarande begrepp inom svenska som finns i finskan .. så hade jag oreserverat hållit med .. Svenskländare kan många vara - etniska svenskar är däremot ett folkslag som det inte räcker att känna sig som för att bli/tillhöra .. | |
micro113 | 2016-01-13 01:04 | |
![]() | *Svenska traditioner är inte för mig skolavslutning i kyrka -- som bara skett på småorter där kyrkan varit största rummet .. Inte heller att yla nationalsången på skolavslutningar - det var tidigare inte alls tradition utan infördes snarare med NY Demokratis lögn om att den förbjudits ... osv | |
Måns_E | 2016-01-13 01:15 | |
![]() | Visst finns det ett svenskt kulturarv. Som liksom språket har influenser från många andra kulturer. Etnisk svensk har jag nog lite svårare med, vi är inte en så värst homogen grupp egentligen. Dessutom har jag en lite annan syn på etnisk tillhörighet än du, och Björn Söder, som jag faktiskt menar är lite historielösa. | |