Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 44 |
Mobilspel
Pågående | 19 464 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Härejagigen - Ej medlem längre | 2016-06-21 09:36 | |
![]() | Och modigt att våga vara den man är även om det går utanför den sk normen ! Själv är jag bara en vanlig enkel kvinna . | |
Härejagigen - Ej medlem längre | 2016-06-21 09:42 | |
![]() | Rolig tråd det här.... Varför är giraffer här mest män? De söta katterna mest kvinnor ? Fast säker kan man ju aldrig vara .... Haha :) | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-21 09:51 | |
![]() | Liminal "Etnicitet är däremot en helt annan sak. Det har vi diskuterat förut, men det har inte med gener att göra, utan är helt och hållet en personlig identitet. Du kan inte testa eller på något sätt avgöra någons etnicitet." Hehe :) Man kan ju fråga en person om de har rötter i landet de påstår att de tillhör genom deras etnicitet. De kan förstås ljuga om detta. Om man tror att de ljuger kan man försöka undersöka om de talar sanning på olika sätt. Så, jo, ofta går det att avgöra om en person har den etnicitet de påstår att de har. Eleverna på södertörn kunde ha frågat intervjuaren om hon var japansk medborgare till exempel. Om de inte hade lärt sig att det att normkritisera är det viktigaste, att sätta frågetecken vid alla påståenden som har med kön och identitet att göra :) Jag har aldrig någonsin trott att etnicitet har något med gener att göra, att du tror att jag tror det det förvånar mig:) Kön kan bestämmas vetenskapligt. Du vet x och y kromosomer. Det mentala stämmer inte alltid överens med det biologiska könet, men det är oviktigt i vetenskapligt sammanhang. Jag tror att det finns gränsfall inom kromosombegreppet - jag tror dock att de förekommer så sällan att de är försumbara i den här diskussionen. Jag respekterar att folk kan ha en annan uppfattning av dem själva, om den är rationell och konstant. Annars inte. Jag respekterar även min egen uppfattning. Annars blir världen obegriplig för mig. Jag tror att debatten har sin grund i synen att språket är värdeladdat och inte bara beskrivande. En del ser maktstrukturer i språket som ledsagas av kulturella aspekter där män är mer värda än kvinnor, vita mer värda än svarta osv... Därför vill man ta sig rätten att definiera sig själv med de ord man själv väljer. Jag tycker att det är spännande och relevant, och medger fullt ut att språk och kultur hänger ihop, dock är sambanden väldigt komplexa och låter sig inte förklaras enbart med hjälp av könspolitiska eller kolonialistiska narrativ (jag låter som en genusvetare :) ) Språket kan inte vara individuellt. Det kan heller inte fastfrysas, men utvecklar sig hela tiden. Det blir konstigt när man inte kan vara överens om verkligheten - men det är nog en ofrånkomlig konsekvens när olika tankeriktningar möter varandra :) Jag välkomnar att arbeta med språket - men lär eleverna att det är skillnad på filosofiska diskussioner och vanliga samtal. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-06-21 10:08 | |
![]() | cm, Förklara för mig vad du menar att etnicitet är då. | |
Härejagigen - Ej medlem längre | 2016-06-21 10:18 | |
![]() | Jag är ingen filosof CM .... Men kul att få vad med i SAMTAL ändå :) Eller måste man vara filosof för att vara med ? :) | |
Sote | 2016-06-21 11:03 | |
![]() | CM- självklart går du definiera dig som precis det du vill. Det jag menar är att det inte är nåt konstigt att någon anser sig vara Afrikan. Europé eller tex Asiat om man nu är född och uppvuxen eller inflyttad och medborgare i ett land beläget i respektive världsdel. Där har ju inte etnisk bakgrund nåt med det att göra. Sen kan du ju vara en europeisk eller amerikansk katt beronde på var du bor och är medborgare. Men är man som min sambo född o uppvuxen i Sydamerika men nu medborgare här så kan man nog känna sig som både sydamerikanska och europé. Han skulle dock aldrig kalla sig Asiat. | |
Härejagigen - Ej medlem längre | 2016-06-21 11:19 | |
![]() | Jag skulle nog kalla mig svensk även om jag blev medborgare i annat land. Sen kan man säkert känna sig både svensk och asiat om man nu skulle bli medborgare i Asien . Skulle kännas konstigt om jag kallade mig för asiat . Men det är bara vad jag tror. Ingen skulle uppfatta mig som en asiat . En blond Asiat då .. :) | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-21 11:42 | |
![]() | Liminal Från NE: etnicitet (för etymologi jämför etnisk), identifikation med och känsla av tillhörighet till en etnisk grupp. etnisk (grekiska ethnikoʹs ’hörande till ett folk’, ’nationell’, av eʹthnos ’folk’). Jag behöver alltså ha en viss tillknytning till ett land eller område för att identifiera mig som "svensk" eller "kines". Jag kan inte heller vara både svensk och kines - eller det kan jag, men då mister begreppet etnicitet sin mening. För en del har begreppet ingen större relevans - i vissa tillfällen håller jag med om det, i andra inte. Etnicitet är bara ett ord - det bär ingen djupare mening om personliga egenskaper i sig. Gränser mellan länder är kulturellt skapade och inte uttryck för någon naturlag. Men kultur bär en viss samhörighet med sig, på gott och ont (ont, för att exklusion är inbyggd i begreppet - alla är inte svenskar). | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-21 11:45 | |
![]() | Härejag Man måste inte vara filosof för att ha filosofiska samtal - eller också är alla som har filosofiska samtal filosofer; vilket som, hur du vill ha det :) | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-06-21 11:54 | |
![]() | Kan du ge exempel på någon person som identifierar sig som en viss etnicitet, men inte "är" den etniciteten? | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-06-21 11:55 | |
![]() | (Hanna Lindholm identifierar sig inte som japan.) | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-21 14:59 | |
![]() | Liminal En del i sverige tycker att "alla kan vara svenskar", "Bara för att man råkar vara född i sverige så har man inte mer rätt till de tillgångar som finns i sverige". Det är detta tankesätt som borgar för att man tycker att vi bör använda stora summor av våra gemensamma pengar på att hjälpa människor långt borta. (jag tycker att det är bra att vi gör det inom vissa gränser - som i nuläget är överskridna med bred marginal enligt mig). Jag tycker att vi ska vara rädda om de förmåner som vi har lyckats skapa i sverige. Tyvärr räcker våra medel inte till att inkludera alla människor. Därför tycker jag att det är viktigt att hålla fast i begreppet "svensk" - jag tycker att det är nödvändigt att exkludera övriga världen i stort, och vara restriktiv med vilka man väljer att bjuda in som "svenskar". Jag ser identitetsdebatten som två (eller många fler beroende på om man tar med kön/makt- aspekter) olika sätt att prioritera: På tankeplan - "alla har rätt till sverige" motsatt "folk som tillhör sverige har rätt till sverige". Jag vill understryka att det inte är för att jag tycker att vi som är i sverige på något sätt är bättre än andra - men att våra begränsade resurser bör vikas åt oss som har tillhörighet i sverige. Jag vill hålla på formerna - därför irriterar det mig när eleverna på södertörn genom deras utbildning lär sig att alla begrepp är flytande. Utbildningen är skattefinansierad - så alla vi som betalar skatt har ett ansvar för att vara med och se till att våra pengar används på rätt sätt. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-21 15:13 | |
![]() | Man kan se detta som trams. Man kan även se det som en tendens till nya tankar som bidrar till att forma vårt samhälle. Jag ser det definitivt som en tendens. Det är ok att folk vill ha det till att identiteter är flytande och oviktiga. Jag håller inte med om det, därför väljer jag att säga min mening i frågan. Jag tycker till exempel att ordet "hen" är onödigt. Många håller inte med om det - och de har ofta tillgång till reellt inflytande i samhället. Förändring är oundvikligt och både bra och dåligt - men man behöver inte acceptera allt som är "modernt". Utveckling sker bäst med lite motstånd tror jag :) | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-06-21 15:22 | |
![]() | Ska inte medborgarskap, bosättning, arbetande och skatteinbetalning vara det som avgör huruvida man har rätt till landets förmåner? I så fall talar du inte 14:59 om etnicitet. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-06-21 15:24 | |
![]() | Om du inte menar att de uppräknade formerna av status ska förbehållas folk med de egenskaper du anser etnicitetsbegreppet innehålla. | |
Lågintensiv | 2016-06-21 15:33 | |
![]() | LiminAl, det har redan getts exempel i tråden. Lill-it postade länk. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-06-21 16:29 | |
![]() | Liminal "Ska inte medborgarskap, bosättning, arbetande och skatteinbetalning vara det som avgör huruvida man har rätt till landets förmåner? I så fall talar du inte 14:59 om etnicitet." Det har du rätt i. Jag ser en fara i att låta alla definiera sig som de vill. Jag tror att en del människor i sverige vill att vi ska gå åt hållet - "hela världen är vårt ansvar", och att uppluckrandet av identitetsbegrepp på ett visst sätt stödjer detta. Jag tycker att politiken som förts har varit åt det hållet, och det tycker jag är dåligt. Jag frågar mig - är detta ett reellt problem? Jag tycker det - eftersom jag anser att många svenska politiker och debattörer har enormt stora tankar om vad lilla sverige kan och bör göra i världen. Jag ser en stark hybris och högtflygande planer. För egen del är jag mer konservativ och vill att sverige ska sluta använda så mycket resurser på att vara i framkant på den humanistiska fronten och istället se praktiskt på vad politiken ställt till med. Jag anser att delar av köns- och identitetsdebatten är löjlig - och ser samtidigt att det är största allvar för många i sverige. Jag tar det inte så allvarligt - jag inser att det inte spelar jättestor roll vad jag tycker. Ibland tycker jag att det är bra och viktigt att säga min mening, så då gör jag det. Jag är inte så intresserad i teknikaliteter, så det kan hända att jag väljer att inte svara på frågor som rör praktiskt implementering av mitt resonemang :) | |
Måns_E | 2016-06-21 18:22 | |
![]() | carlmartin, tycker du att alternativet är bättre. Typ att andra skall definiera vem du är? Oavsett vad du själv tycker om det? | |
Lågintensiv | 2016-06-21 19:13 | |
![]() | Måns, tycker du att vem som helst skall få springa 60 meter damer? Man, kvinna? | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-06-21 19:34 | |
![]() | cm, Diskussionen rör identiteter, däribland etnicitet. Inte medborgarskap, bosättning, sysselsättning eller skattebetalning. Så jag förstår inte varför du börjar tala om detta. | |