Spelrum
Giraffen50
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 479

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LasseBjörn2007-06-29 23:38
Antal inlägg: 2611

Det primära syftet med alla lagar är ju inte direkt att sätta dit 100% av dem som bryter mot dem. Det som gör dem slagkraftiga är den känsla av obehag som förhoppningsvis infinner sig hos den person som bryter mot den. Någonstans är det väl ändå så att de allra flesta har en vilja att handla rätt och det är den man skall utnyttja. Såg förresten att jag missade citationstecknen i mitt förra inlägg, vilket kan uppfattas som att jag utger mig för att vara Ronald Reagan (vilket för övrigt vore ganska dumt). Ni får ha överseende med detta misstag.

Forky - Ej medlem längre2007-06-29 23:44
Antal inlägg: 1536

Okey, jag köper det argumentet. Dock anser jag inte att en lag ska instiftas på detta område, ty det är inget brott att ha dålig klädsmak.

Godnatt, Ron... Lasse B. :-)

Sturgis2007-06-30 00:06
Antal inlägg: 110

Jag känner ett visst obehag när jag traskar in på åkeshovs badhall och gubbarna sitter och har okuperat bastun, att sitta där naken med 5-7 gubbar som stirrar ut en och följer varje rörelse jag gör har gjort att bada bastu har tappat sin charm.

Jag stör mig inte riktigt på hur folk klär sig, jag stör mig inte heller på folk som har kläder i bastun.
Jag stör mig på gubbar som tar det säkra före det osäkra och dömmer folk vid första ögonkastet. Sen stör jag mig på folk som inte har vett att bete sig och då kommer vi in på personerna ( oftast ungdommar ) som har denna udda badstil som tidigare nämnts.
Det är ju dem som inte nått rätt mognadsgrad och beter sig som dem nu gör.

Jag är iaf neutral till badkläder i bastun.

illiterate - Ej medlem längre2007-06-30 00:12
Antal inlägg: 6521

"Någonstans är det väl ändå så att de allra flesta har en vilja att handla rätt och det är den man skall utnyttja."

Jag tror inte att den typ av människor som gillar att utmana och provocera i sin klädsel är den typ av människor som gillar att följa lagar för att må bra, utan snarare tvärtom. Blir det olagligt blir det ännu häftigare.

y not2007-06-30 09:45
Antal inlägg: 9014

alla lagar som har till syfte att reglera tanke och åsikt är direkta brott mot FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna. Det är en lag jag faktiskt värnar om.
Till att utrycka åsikt hör i allra högsta grad klädstil.
Mer kepsar och slöjor i parlamentet och i bastun tack.

Brittson2007-06-30 11:07
Antal inlägg: 467

LasseBjörn, de som stör sig på ditt utseende är säkert lika många som de som inte tycker om att se hängande byxor. Har du tänkt på det? Ska vi inte förbjuda att se ut som du också, eller som vem som helst? För det finns väl egentligen inget utseende om ALLA tycker är ok. Eller så kan vi förbjuda folk att INTE ha byxorna hängade, för vissa tycker att det ser töntigt ut att ha byxorna uppdragna till bröstkorgen så att byxbenen blir för korta. Och så kan vi förbjuda rap"musik" och r'n'b, för det tycker jag är plågsamt.

LasseBjörn2007-06-30 12:46

Det Brittson ägnar sig åt nu är en form av personangrepp av ganska låg typ vilket jag inte har för avsikt att bemöta. y nots mer seriösa och sakliga kritik svarar jag gärna på. Jag tror att vi har en syn som skiljer sig lite där. FN:s konventioner betraktar jag som riktmärken, vissa av dem behöver inte följas slaviskt. När andra erkända och respekterade demokratier redan är på god väg mot att införa detta ser jag det som ett naturligt steg att följa efter.

-Darkillity-2007-06-30 13:25
Antal inlägg: 41

Självklart ska folk få se ut hur dom vill, Om du stör dej på det så är det ditt problem, För vem ska då bestämma vad som är okej? Jag tycker till exempel att det är fult med piketröjor, Då borde jag kunna förbjuda det då?

Forky - Ej medlem längre2007-06-30 13:29
Antal inlägg: 1536

Back to topic for a while :-) : Det går ju alldeles utmärkt att vira en handduk runt midjan - eller runt hela kroppen - innan man stiger in i bastun. På det sättet slipper man exponera sina "privata" kroppsdelar. Dessutom är det mycket skönare än att sitta i sura badkläder.

OK, tillbaka till "rövskåredebatten". :-D

alwex2007-06-30 14:11
Antal inlägg: 1

lassebjörn, du förgyller mina dagar =)

Brittson2007-06-30 14:25

-Darkillity-, det är precis det jag menar!

Kanske lite dålig på att formulera mig, LasseBjörn, men för att undvika personangrepp skrev jag "Ska vi inte förbjuda att se ut som du också, eller som vem som helst? För det finns väl egentligen inget utseende om ALLA tycker är ok." Tog just dig som exempel för att du skulle förstå hur dumt jag tycker att det vore att förbjuda folk att se ut på ett visst sätt.

illiterate - Ej medlem längre2007-06-30 14:27
Antal inlägg: 6521

"Det Brittson ägnar sig åt nu är en form av personangrepp av ganska låg typ vilket jag inte har för avsikt att bemöta."

Det du ägnar dig åt nu är en form av att undvika att bemöta ett konkret argument med hänvisning till att du blivit kränkt av argumentet.

Den enda lag jag kan tänka mig att genomföra skulle vara att totalt förbjuda kläder och kroppsutsmyckningar. Tror dock inte att den skulle bli särskilt populär, även om det skulle vara den mest naturliga lagen.

auranita2007-06-30 14:45
Antal inlägg: 652

Vet inte om jag skall skratta eller gråta....

Naturligtvis badar man bastu utan klädesplagg, i bastun renar man både kropp och själ, kläderna lämnas utanför!

Självklart för en finländare!

LasseBjörn2007-06-30 14:46

Ett sådant förbud går inte att genomföra av den enkla anledningen att det är oerhört dumt och dessutom medför en risk för såkallade KFI-skador. Man får ju, även efter förbudets införande se ut nästan hur man vill, även om man själv har mycket att förlora på att se ut på vissa sätt i form av trovärdighet o. dyl.

Brittson2007-06-30 15:14

Ja, man får se ut nästan hur man vill! Får man ha nästan vilken religion man vill också?

y not2007-06-30 15:14
Antal inlägg: 9014

FN:s konventioner för de mänskliga rättigheterna är något som Sverige skrivit under och förbundit sig att följa.
Sen finns det faktiskt viss klädkoder osm vi ändå förbjuder och som har sina skäl men som ändå kan vara tveksamma. men det är uniformer och symboler som uttrycker åsikten hets mot folkgrupp.
Att visa rövspringan eller kallkingarna är inte i närheten av den koden men uttrycker likafult en attityd/åsikt

Sturgis2007-06-30 16:05
Antal inlägg: 110

LasseBjörn: "även om man själv har mycket att förlora på att se ut på vissa sätt i form av trovärdighet o. dyl."

Det är ganska härligt när en person som har gaddat sig i ansiktet kliver fram och bevisar att han är tusenfaldigt bättre på det han nu gör man många andra.
Dvs vanliga personer med lite ovanligare oaccepterade kroppsutsmyckningar som inte är kriminella.

Det är ju rena fördomar, varför finns det inget kampanjer som skall försöka få bort detta ur det svenska systemet?
Nog för att förr i tiden så var det kriminella och sjömen som gaddade sig och inte många andra.
Skumt att det är tabu på att se ut som man själv vill, detta går att jämnföra med transor/homosexuella och tom invandrare.
Fördomar...

LasseBjörn2007-06-30 16:30

Jag har inte sagt huruvida jag själv dömer personer på det här sättet eller ej. Det jag säger är att det görs sådana bedömningar hela tiden av väldigt många personer. Det här kan ju inte vara en nyhet för någon och om ni ändå hävdar att det är det så kommer jag avfärda det uttalandet som rent hyckleri.

Maurice2007-07-01 15:29
Antal inlägg: 13

"När andra erkända och respekterade demokratier redan är på god väg mot att införa detta ser jag det som ett naturligt steg att följa efter"

Har det slagit dig LasseBjörn att på dom platser i det stora efterblivna landet i väst där man infört den här typen av lagar, kanske detta "problem" är något mer utbrett? Dom tar sina instument till att komma till rätta med sina problem, vari ligger det naturliga i att blint apa efter?

metmasken2007-07-01 21:20
Antal inlägg: 101

I Finland "bastar" vi nog nakna:) Men jag har märkt en tendens bland yngre människor (jag är ju lastgammal, över 30) att många har baddräkten på i bastun. Jag har hört att många killar (läs skolpojkar) även här använder kalsonger under badbyxorna :-o tycks vara någon modenyck..?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?