Spelrum
Giraffen44
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade71
Mobilspel
Pågående20 073

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bluebite2008-08-07 20:36
Antal inlägg: 502

ewaleena - självklart ska samtalen spelas in, det är din (och säljarens) försäkran om att en försäljning gått rätt till. Annars kan man ljuga och sälja saker hur som helst, utan att du skulle kunna bevisa att du inte köpt det. plus att vissa tror att de kan hota säljaren och kalla dem 'hora' och så vidare, utan att någon i efterhand ska kunna bevisa det.
jag råkade ut för en man som skrek och kallade mig både det ena och det andra.. jag talade om för honom att det hela spelades in och om han inte lugnade ner sig skulle jag spela upp bandet för min chef.
han sade inget mer, utan lade på. :)
man måste ha en rättslig säkerhet, för båda parter.

Bitte - Administratör2008-08-07 21:01
Antal inlägg: 24214

Ewaleena,, så där jobbar de oseriösa konkurrenterna till oss ring igen och hänvisa till distansavtalslagen ,den ger dig rätt att ångra telefonsälj i 14 dagar

Bitte

bluebite2008-08-07 21:06
Antal inlägg: 502

Bitte - precis!

Hillegnu2008-08-07 21:18
Antal inlägg: 710

Jag säger alltid att jag är nixad även o jag emmellanåt inte är det. Försäljaren ber alltid så mycket om ursäkt och avslutar samtalet. funkar jämt.

ewaleena - Ej medlem längre2008-08-07 22:54
Antal inlägg: 1977

Jotack Bitte, det stog med pyttesmå bokstäver längst ner att jag hade rätt att ångra mig, inom 14 dagar från avtalets ingång, som då räknades till när hon ringde mig... inte när jag fick pappren!
Oftast ringer faktiskt telefonförsäljare/marknad sundersökare och stör och vill inte sluta prata fast man talar om att man jobbar/äter/skiter/ sover osv osv. Har själv jobbat med marknadsundersökningar i telefon (och på stan) men aldrig trängt mig på någon som dom gör idag.. Är det prestationslönerna som gör att folk blir hyenor/gamar eller vad??

katalias - Ej medlem längre2008-08-07 23:39
Antal inlägg: 2032

Av alla telefonförsäljare jag råkat ut för är fler än hälften så där jobbigt klistriga. Jag tror också att de har någon provisionsbaserad lön som gör dem sådana. Annan förklaring kan jag inte komma på. Därmed inte sagt att ALLA är dryga. Självklart inte.

Bitte - Administratör2008-08-08 07:50

Det ska vara från den dage du sitter med pappret i din hand som avtalet gäller..

Sedan kan vi väl konstatera som jag rdan sagt det finns skitstövlar inom alla yrken

Bitte

E Solu - Ej medlem längre2008-08-08 12:53
Antal inlägg: 4715

Fast vissa yrken uppmuntrar mer än andra till att vara en skitstövel förstås. En sopgubbe tjänar ju t ex inte något extra på att vara en skitstövel och lura folk.

Neutral2008-08-08 13:28
Antal inlägg: 27

Hej hallå! Tänkte försöka räta ut en del osäkerheter som jag stött på då jag läst lite inlägg. Dock läste jag bara första och sista sidan i brist av tålamod så det kan hända att någon annan redan hunnit före mej.

Jag har jobat en hel del inom telemarketingbranchen och då bl a som försäljare och intervjuare.
Gällande NIX så har det dykt upp en lag som säger att vi inte får ringa NIX reggade personer, detta pga de oseriösa företag som gjort det i alla fall i hopp om att få napp. Jag förstår att ni som NIX reggat er blir arga då ni får ett samtal, men ha i åtanke: Det kan, för en privatperson, dröja upp till 6 månader innan de är borttagna från div register som deras nummer finns med i och det är något som ni får stå ut med, tråkigt men sant. Det finns helt enkelt inte resurser till att dagligen uppdatera listor och telefonnummer då detta skulle kosta en sju helvetes pengar och ta en sju helvetes tid.
Och då det kommer till Intervjuer så ingår det inte i NIX-registret. Telefonintervjuare har all laglig rätt att ringa hem och be er att ställa upp på en anonym intervju. Många blandar ihop dessa två.

Jag är också väldigt förundrad över att folk har en sån taskig inställning till telemarketing överhuvudtaget. Många ser inte detta som ett yrke och det är dagligen som man stöter på kränkningar och hot. Har man inte ett starkt psyke så klarar man inte av pressen. Jag har stött på många som blivit så utmattade av stressen och pressen och otrevlighterna att de helt enkelt sagt upp sej. Och vi är tvingade från coachernas sida att försöka pressa er, försöka väcka ett behov ni inte visste fanns. Skulle ni då inte vara intresserade så tacka nej bara. Be oss inte dra åt helvete, vräk inte ur er en massa skit. Jag förstår er frustration, absolut och det snackas mycket om "missriktad ilska" på utbildningar och dyl men jag menar, hur svårt är det egentligen att bara vara trevlig? Men till alla er som beteer er just sådär illa: Ni är respektlösa. Jag skulle inte för något i världen drömma om att betee mej lika illa mot er. Telemarketing är ett lagligt yrke och vill ni inte ha telefonsamtal så NIX-regga er. Det här yrket är inte MIN (som telefonförsäljare) ide. Jag försöker bara, precis som alla andra att dra in en slant till brödfödan. Även om jag många gånger trivs riktigt bra med yrket så är jag också lika ofta så himla less på det. Lönen är alltid långt ifrån värd pressen och otrevligheterna så om folk bara kunde sluta vara så elaka så skulle ni glädja en hel bransch. Ofta är det just ungdomar som åker på sådana här jobb vid sidan av studierna enbart för att klara av ekonomin. Studielånen är inte höga idag och utgifterna är många med hyra, studiematerial och andra omkostnader.
Det är jättelätt att vara arg och förbannad på en röst på andra sidan telefonen och det är här jag vill understryka att jag faktiskt också är en människa. Jag vill passa på att poängtera och ifrågasätta: Ni skulle väl inte betee er så illa mot grannens dotter eller kusinbarnet? Eller för den delen, mot era egna barn?

Tack på förhand.
- Nina.

Bitte - Administratör2008-08-08 13:50

Neutral tack för ett underbart inlägg

Kram Bitte

Neutral2008-08-08 13:51

Och om ni blir upprörda över att personer ringer hem till er för att erbjuda er tjänster som ni tror att ni inte behöver så tycker jag att ni borde ta och revoltera mot ex IKEA också. Det finns ett syfte med att man måste passera hela affären innan man kommer fram till kassorna. Och hur många gånger har man egentligen åkt dit för att köpa ex EN handduk men kommit hem med handduken + värmeljus, nya sängkläder, en spegel eller en helt ny soffa? "Det var ju billigt" säger vi, men behövde vi egentligen allt det där? Kan det inte vara så att IKEA, på vägen till just den där handduken, lockade oss med låga priser, tonvis med prylar och på så sätt väckte ett behov som vi inte visste att vi hade? Densamma gäller ICA med allt godis just vid kassorna. "En liten bit kan ju inte skada" och så ser det ut varenda gång vi går på affären trots att godis faktiskt inte står med på inköpslistan. Och sen har vi ju dom där "2 för ..."-erbjudandena som vi också varje gång faller för. Utöver det har vi reklamen på TV, alla reklampelare efter gatorna, radion som lockar med erbjudanden åt div handlare. Vi har tunnelbanan, reklampost, internet, bankerna, det lokala fiket, apoteket, klädaffärerna. Ja listan kan göras lång. Hur vi än gör så blir vi hela tiden lockade, affärerna ska sälja sina produkter och det är faktiskt ingen skillnad på vem som försöker kränga vad därför att i slutändan så är det ändå samma sak som gäller.. Det är sällan vi verkligen behöver allt som vi köper på oss. Vi blir alla lurade till att tro att vi har ett behov för dessa produkter och det är det som dagens köpsamhälle går ut på, att just få konsumenterna att köpa mer skit de inte behöver.

Återigen,
tack på förhand.
- Nina.

Neutral2008-08-08 13:53

Bitte:

Tackar. :)

katalias - Ej medlem längre2008-08-08 13:57

Neutral, det du skriver är självklara och redan avhandlade saker. Vill man inte få samtal från försäljare så reggar man sig hos NIX. Japp. Det har i alla fall jag gjort och det fungerar utmärkt.

Tills försäljarna börjar ringa till min mobil. DÅ blir jag förbannad. Dock utan att skälla ut försäljaren. Har alltså ingenstans att rikta min ilska. Jag anser att telemarketing till mobiler är direkt oschysst, eftersom "kunden" inte kan välja bort telemarketing då.

Har man semester och vill sova ut är det INTE kul att mobilen ringer klockan halv nio. Skyddat nummer, kan det vara mamma som hamnat på sjukhus? Måste svara! "Hej, vill du ha gratis hipsters?" Nej, fy fan för företag som väljer att ringa till mobiler och dessutom från skyddat nummer. Taskigt.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-08 14:05
Antal inlägg: 7605

Jag åker ändå till Ikea frivilligt men hemmatelefonen och mobilen vill jag ha fri från försäljningstricks.

Neutral2008-08-08 14:05

Karalias:
Du har visst ett val. Fråga personen i telefonen varifrån denne har fått ditt nummer. De har en skyldighet gentemot dej att redovisa från vilket företag de har fått ditt nummer ifrån. Be dem om företagets nr och om de inte kan ge det till dej så googlar du bara. Ta sedan och ring upp detta företag och be dem att ta bort dej från deras lista. Superenkelt!
Vill du slippa dessa samtal helt och hållet så bör du skaffa dej en mobil som inte är registrerad. Då kan de omöjligt få tag på dej.
Och om du nu har semester och vill sova så stäng av telefonen. Är det viktigt så vet väl ändå dina närmaste hur man får tag på dej i alla fall. Mobiltelefonen är en offentlig handling precis som ditt hemnummer. Det är ingen skillnad alls..

Neutral2008-08-08 14:10

mommesfrites:
Det är bara naivt att tro att man själv valde att köpa den där spegeln och sängkläderna då man egentligen åkte dit för en handduk. Utan deras lockelser så hade du aldrig trott att du hade ett behov av det. Jag menar, man har ju ändå otaliga uppsättningar sängkläder hemma så vad ska man med ytterligare en till?
Det är ett genomtänkt och utarbetat system. Ett system som används i hela försäljningsbranchen. Vill du veta mer så googla på det eller varför inte ringa IKEA och be om att få tala med försäljningsansvarig och diskutera detta med denne.

katalias - Ej medlem längre2008-08-08 14:34

Neutral, jag frågade. Svaret blev "Det kan jag faktiskt inte svara på, det bara poppar upp nummer på min skärm som jag ska ringa."

Så nej, jag har inget val.

Jag kan inte skaffa en mobil som inte är registrerad, eftersom det också är min jobbmobil. Och nej, jag kan inte stänga av telefonen eftersom min mamma är sjuklig och för att andra ska kunna få tag i mig. Närstående. Vänner.

Att ringa upp företaget och be dem ta bort mig från sin lista fungerar inte. Redan provat. Faktum är att fler har ringt. Även från samma företag.

Nej, det spelar ingen roll vad du än säger, Neutral. Att ringa till mobiler ÄR oschysst. Det går INTE att välja bort. Jag har provat allt och inväntar nu möjligheten att NIX-spärra även mobilen.

Jag tycker att om man VILL få erbjudande-, reklam- och försäljningssamtal/sms så ska man registrera sig nånstans. Inte tvärtom. Det borde fan vara en mänsklig rättighet.

Vigdir2008-08-08 14:37
Antal inlägg: 3722

Neutral:
Men skillnaden är fortfarande att IKEA inte kommer in i mitt hem och försöker sälja. Jag har tackat nej till reklam i brevlådan, nej till dörrförsäljare, NIX:at telefonen, och blockerar spam så gott det går. Mobilen kan man ju inte spärra, och av olika skäl kan man ju behöva ha den på även på helger och semestrar.

Jag vill inte ha försäljning i mitt hem, vill jag handla uppsöker jag en affär. Att de sedan kör med försäljningstrick där också vet jag, det finns en anledning till att man ALLTID (IKEA, ICA, överallt) ska handla med lista!

Jag är ytterst sällan otrevlig mot telefonförsäljare (om de uppför sig vettigt är jag snäll, annars bits jag...), men själva fenomenet avskyr jag som pesten.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-08 14:41
Antal inlägg: 7605

Jag är medveten om butikernas försäljningstricks, säger bara att hemma hos mig vill jag slippa det. Lagen om hemfrid har väl funnits sen före Gustav Wasa.

Neutral2008-08-08 14:41

Katalias:
Så jo, du har ett val. Be då personen som ringt dej att gå och fråga sin säljcoach varifrån numren kommer. Det är inte svårare än så.
Och om du ringt upp företaget i fråga och bett dem ta bort dej från sitt register och du ändå får upprepade telefonsamtal. Ring dit igen och hota med en anmälan därför att det är oacceptabelt, det håller jag med om.

Men jag förstår inte, vad är egentligen skillnaden mellan att ringa på mobil som på hemnumret? Det är ju telefoner båda två och används för samma syfte.
Och har du tänkt över möjligheten att ha en jobbtelefon som du kan ha avstängd då du inte arbetar och en privat telefon som du kan ha på då du väntar samtal om din mor eller från dina vänner?
Inställning är allt..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?