Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 20 061 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2008-03-31 01:10 | |
![]() | åttaåringar ska inte få ha nånting. möjligtvis roligt ibland, men absolut inget elektroniskt som ger ifrån sig ljud. | |
| Zeppelinare - Ej medlem längre | 2008-03-31 02:03 | |
![]() | De flesta vuxna med deras vidriga ringsignaler och högljudda ordbajsande borde inte heller få ha mobiltelefon. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-03-31 11:01 | |
![]() | holly: Trådskaparen FRÅGADE ju efter råd och det är väl det diskussionen handlar om! oeronbarn: Tänk på alla färgglada plastgrejer småttingar har (baby-leksaker) som låter fruktansvärt.... Jag har en son på 13 och en dotter på 10. Sonen har haft bobil i drygt ett år medan dottern nyss fick en.. Sonen är i den ålderna att han inte behöver fråga om han får vara med "den eller den" och då är det bra att få tag i honom. Han är helt otroligt ointresserad av att ringa (om han inte MÅSTE, typ till oss) och vi fyller på hans pengar (han har kontantkort) när det behöves.. inte 100:- i månaden ens. Han har också kompisar som har 2-3-4 olika ställen där de är efter skolan (mamma, pappa, mormor, extra-pappa osv...) och då är det bra att ha en mobil så vi kan ringa när det är mat osv. Dottern har en mobil och lyckade smsa för 100 spänn på en dag och vart då av med mobilen ett par dagar. Sen fick hon tillbaka den och har den mest för att vi ska kunna ringa henne när det är mat/ vi ska hämta henne. Hon har flera klasskompisar som flyttat föräldrarna har separerat och vi kan inte allas telefonnummer. Då är det bra med mobil. Men är hon hemma eller med komisar som bor nära behövs den inte, då ringer vi dit. Jag såg att hon inte har den med idag, den är hemma... Jag tycker att dom är för sma när dom är åtta. Om man inte som tex tuta har en speciell anledning till att ge dom en telefon är det helt onödigt. Att skylla på att barnen går från en till en annan är ju ren och skär lathet från föräldrarnas sida!!! Om mina barn är ute (hon som är 3 och är utan telefon samt 10-åringen nu och förut när hon var yngre) så får dom vara nära hemmet. Annars får de traska in till mej och berätta var de går. Jag har då kunnat hämta henne (då 3-åringen inte gå någonstans än...) när det är mat eller vad det nu är, helt UTAN telefon. I skolan finns telefon att låna lika hos de flesta kompisar. Får hon inte låna telefonen får hon inte gå dit och leka mer... | |
| linlim | 2008-03-31 12:13 | |
![]() | min dotter är 11 år me n fick sin första mobbe då hon va 7 år för jag lättare skulle nå henne då hon va hos sin pappa. även min son som är 8 i november har fått en. jag tycker att varje förälder får avgöra det själv om barnen ska få mobil. sen beror det lite på om man anser att barnet är moget för det. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2008-03-31 12:14 | |
![]() | Hm. Strålning. Inte bra. | |
| Aleu | 2008-03-31 13:02 | |
![]() | Min son på 9 år har frågat några gånger om att få mobil men inte fått någon och det p.g.a. alla argument som fram kommit här. Men det är klart att det finns undantag som t.ex. tutas problem. Och det är självklart upp till föräldrarna! Men mina barn har inget behov av mobil nu. Och det får nog dröja några år innan de får egna. Har sett att några av deras kompisar som har mobiler missbrukar dessa. | |
| The_Viking | 2008-03-31 13:26 | |
![]() | Hmm en uppenbar fråga för mig är, hur har vi i alla tider klarat oss utan mobil?! Jag tycker att ett barn som inte får gå på stan själv ej heller behöver en mobiltelefon. Förhoppningvis så har man som förälder till en 8åring koll på sitt barn ändå. Och ska dom gå till en kompis själv så kan barnet få låna förälderns mobiltelefon tycker jag. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-03-31 21:11 | |
![]() | Det finns stora anledningar att inte ge en 8-åring en mobil. - Strålning - Rånrisk Det finns forskning som säger både det ena och det andra. Men tror ni inte det finns stora ekonomiska intressen bakom ? Tillverkarna o operatörerna som motarbetar seriösa forskare genom att erbjuda oseriösa forskare en massa pengar mot att de skriver doktorsavhandlingar om att strålning är helt ofarligt. Sen är det naivt att tro att en 8-årig ska kunna försvara sin mobil om äldre barn kommer o hotar med stryk. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-03-31 21:39 | |
![]() | Javisst är det upp till var och en om man vill utsätta sina barn för strålning.. | |
| le-lou | 2008-03-31 21:54 | |
![]() | seglar lite från ämnet här. jag är lite förvånad inför att det verkar som att många separerade föräldrar ger barnen mobil för att kunna nå dem hos den andra föräldern. Har folk så infekterade relationer med varandra att de inte ens kan ringa hem till vederbörande för att prata med barnet? Om det är så, vilket det förmodligen är... så är det himla sorgligt och trist hur som helst, och ett tips är att jobba på den relationen eftersom det inte lär bli lättare med åren. Undrar också hur de gjorde förr, jobbiga seperationer lär ju har funnits innan också. | |
| stabilt | 2008-03-31 22:03 | |
![]() | Nej jag var 15 när jag fick min första mobil. | |
| Semikolonet - Ej medlem längre | 2008-03-31 23:05 | |
![]() | Nej. Barn måste få vara barn. Tänk vad härligt det var då man slapp stressen av att kunna bli nådd precis hela tiden! | |
| Semikolonet - Ej medlem längre | 2008-03-31 23:07 | |
![]() | Barn måste alltså få vara barn så länge som möjligt (till en viss gräns). Det är liksom bäst för de själva även om de kanske inte alltid håller med;) | |
| mums-mums | 2008-06-01 08:15 | |
![]() | När jag var barn fanns det inga mobiler, man fick man lära sig att kommunicera utan.. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-06-01 10:43 | |
![]() | Jag har varit skamligt snål med mobiler till barnen. Vi har till 99% alltid fått tag på varandra via fast telefoni. Inser nu att det finns andra omständigheter för familjer och visst är det bra med mobil. Det är säkert en stor trygghet för många. Man behöver ju inte leva på stenåldersvis, när det finns nya möjligheter. Bra att tidigt lära ungarna 112 också, kan faktiskt rädda liv. Känn efter själv från vilken ålder du tycker att ditt barn ska ha mobil och i vilken omfattning han/hon får använda den. | |
| LadyZara | 2008-06-01 11:03 | |
![]() | Har ni sett de här familje-telefonabonnemang en? Hela familjen får hyfsat bra abonnemangspris och i det hela ingår att föräldrarna kan logga in på telefonbolagets sida och på en karta se var barnet (eller åtminstonde barnets mobiltelefon) befinner sig. Härligt läskigt på nåt sätt tycker jag. | |
| MimmL - Ej medlem längre | 2008-06-01 11:05 | |
![]() | Jag fick min första mobil när jag var 8 år, så åtta är nog alldeles perfekt! men inte yngre! | |
| xzanna | 2008-06-01 11:12 | |
![]() | nej, varför ska du lämna henne utan tillsyn så länge så hon behöver en mobil för att kunna ringa dig? Jag har oxå en dotter som är 8 år hon ska inte fån nån. | |
| MasterHans - Ej medlem längre | 2008-06-01 12:51 | |
![]() | Borde vara åldersgräns på 15år för den skiten. Se bara hur skolan får lida för att alla elever sitter o spelar spel o sms:ar osv... borde vara 100% förbud mot mobiler för elever på skolan. Att ge en 8åring en mobil är ju rent löjligt. Köp henne en sommarstuga i Cannes oxo :P | |
| y not | 2008-06-01 13:14 | |
![]() | >När jag var barn fanns det inga mobiler, man fick man lära sig att kommunicera utan..< Jag har svårt för denna typen av argument som dyker upp gång på gång. När jag växte upp fanns inga datorer, teven var ny med en svartvit kanal, och bilen en relativ lyx forfarande. Sådan argumentation medför ju att allt man tidigare klarats sig utan är onödigt. Däremot är jag emot mobiltelefoner till barn av flera orsaker som nämnts ovan, som tex rånrisk, strålning, falsk trygghet, och framför allt ett skapat behov som kan vänta. Men just argumentet att det inte fanns när jag växte up+p köper jag inte. | |