Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade17
Mobilspel
Pågående19 304

Forumkategorier

Användare Inlägg  
oceano - Ej medlem längre2008-04-14 11:41
Antal inlägg: 1563

Bra talat Tommy håller med dej. Å jag tycker för första gången tror jag att ordis åsikt stämmer överrens med min;-)

cucurbita2008-04-14 11:55
Antal inlägg: 26

Kanske kan bildpubliceringen i det här fallet bli till hjälp för att lösa andra ouppklarade brott, någon kanske minns att de sett just den mannen i samband med andra brottsplatser etc.

SuckerMC2008-04-14 11:59
Antal inlägg: 103

KOLLA METRO IDAG

kartoffel2008-04-14 12:01
Antal inlägg: 456

Du verkar inte läst vad jag skrev tommy.
Jag påpekade att en publicering inte enbart är av ondo, och har inte tagit upp alls minsta lilla om att "man ska stå för sina gärningar" eller exakt hur förrövarens familj känner utan bara påpekat att publicering inte BARA är av ondo, dvs jag är väl medveten om det negativa!
Vidare så har jag erfarit korrekt publicering då en av mina barndomskamrater (ända upp till tonåren) funnits med i media såpass att programmet Efterlyst tog upp hans gärningar.
Media försökte hålla hans identitet hemlig vilket bara resulterade i att rykten och skvaller cirkulera runt han och hans anhöriga, och ingen visste om de vågade visa stöd eller inte då det fanns en osäkerhet om det var dem som var drabbade eller inte.

ullaminulla - Ej medlem längre2008-04-14 12:55
Antal inlägg: 23

Hur tror ni det är att vara Hagamannens barn, som får höra i skolan att de är just Hagamannens barn. Hans föräldrar är tillräckligt förkrossade, utan att deras sons bild ska kablas ut över världen och de får verkligen lida för det som han har gjort.

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-14 13:51
Antal inlägg: 706

Då kan vi ju aldrig sätta ut en bild i tidningen när det gäller något negativt om en person?,,,för alla har ju familj och ska vi visa hänsyn till alla dem så blir det svårt med bild. Nu är ju detta ett extremfall och en mördare och pedofil så va fan fjantar ni om?? Att föräldrar till mördarna är förkrossade eller andra anhöriga,,,ska de gå före offrens anhöriga? Häng ut packet som är mördare eller psykiskt sjuka mördare för jag vill se dem hängas ut och de ska inte klara av att vara anonyma så de kan komma ut sen och göra samma skit igen.

Johanna73 - Ej medlem längre2008-04-14 13:52
Antal inlägg: 614

Nej, "häng" ut de bara, ja så länge det är fastställt att de är de skyldiga. Tyckte det var bra då Hiv-mannen härjade, att de visade löpsedel med hans ansikte. Honom vill nog ingen tjej "hångla"med....

oceano - Ej medlem längre2008-04-14 13:57

uffeuppsala-Att föräldrar till mördarna är förkrossade eller andra anhöriga,,,ska de gå före offrens anhöriga?

Nae det ska inte gå föra offrets anhöriga. Men på vilket vis gynnar det offrets anhöriga att bilden av förövaren visas i pressen. De får inte sin lilla flicka tillbaka ändå. För övrigt e väl förövarens anhöriga människor också som lider när sådant här händer. De är väl inte skyldiga till något ont , de kan inte ses som medskyldiga för ett brott som de inte utfört!

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-14 14:09

Jag tror inte du Oceano skulle vara så präktig om ditt barn hade blivit våldtagen och nergrävd som ett kadaver i skogen. Av en människa som har gjort det flera gånger och vad säger att den personen kommer vara rehabiliterad när den kommer ut? Alla som kommer ut på permiteringar efter inte alls så lång tid för att göra diverse saker och flyr och gör nya brott,,,visste du inte att det var han du stod vid i konsumkön så hade du inte ringt till polisen,,,men visste du det så kanske du räddade ditt barn som stod utan för konsum och slapp bli indragen i hans bil

watson22008-04-14 14:16
Antal inlägg: 59

i kväll kl 20.00 ska man tända ett ljus för föickan och hennes familj .jag hoppas det blir många ljus alla vi som är föräldrar kan ju bara tänka vilken mardröm dom går igenom fy f.....n

oceano - Ej medlem längre2008-04-14 14:19

Präktig? Varför säger du så uffe? Jag spelar inte präktig på något sätt. Å hur jag skulle reagera om det hände mina barn kan jag inte svara på. Tror ingen kan svara på det faktiskt som inte upplevt det. Hoppas aldrig nånsin att jag får reda på hur det e heller.
Men jag har fortfarande en grundinställning till olika saker här i världen, å det har man väl rätt att ha.
Jag kan se på ett brott kanske lite humanare än du gör. Man måste kunna se det från olika håll.
Förövaren e också en människa som har rätt till mänskliga rättigheter. Även om han förbrukat förtroendet grundligt mycket. Han e skadad och behöver givetvis vård. Därmed inte sagt att han inte ska ha ett straff också.
Men egentligen ligger inte mina sympatier för honom utan för hans anhöriga som säkert straffats nog.

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-14 14:26

Jag menar inte präktig på ett nervärderande sätt,,,att alla här tycker att det är så viktigt att tänka på alla runt omkring mördarens liv,,,men ingen lägger någon vikt bakom offrens,,,förlåt om du tog det så

Johanna73 - Ej medlem längre2008-04-14 14:28

Uffe-uppsala, håller med dig, fy f*n vilket as, ja tyvärr kanske hans ahöriga tycker det är "jobbigt" men ett sånt as som sabbat för så många får nog även stå till svars för sina anhöriga, faktiskt...

Johanna73 - Ej medlem längre2008-04-14 14:31

Jag tycker självklart MER SYND om offrets anhöriga än förövarens, har han ens nån familj? Man kan ju hoppas att han INTE har det, ja för deras skull alltså...

ullaminulla - Ej medlem längre2008-04-14 14:35
Antal inlägg: 23

UffeUppsala, jag känner två familjer som har förlorat barn i trafikolyckor. De är inte alls hämndlystna, som du. I sin djupaste förtvivlan uttryckte de medlidande med den rattfulle och hans familj.
De behöver alla krafter till att leva vidare och stärkas av ljus, värme och hopp.
Lynchstämning har aldrig gagnat mänskligheten.

upa - Ej medlem längre2008-04-14 14:36
Antal inlägg: 2565

Uffe, det oceano talar om utesluter absolut inte att man inte känner empati för offret. Det tyder snarare på en större bredd i den empatiska förmågan.

Johanna73 - Ej medlem längre2008-04-14 14:36

Ehh, det är väl LITE skillnad på en olycka och mord, eller??

Jamo2008-04-14 14:38
Antal inlägg: 438

Johanna: klart han har familj, kanske inte egen men han har med all säkerthet släkt.

Och det med att en massa tycker synd om mördarens anhöriga, skulle det på nåt sätt automatiskt utesluta att man tycker synd om offrens anhöriga? Det är inte antingen eller.

Johanna73 - Ej medlem längre2008-04-14 14:39

Nej, det vet jag väl, har jag sagt det? Jag sa att JAG tycker mer synd om offrets familj, vad du och andra tycker är upp till er..

le-lou2008-04-14 14:40
Antal inlägg: 17500

att uttrycka medlidande med en rattfyllerist ter sig omöjligt i mina tankar.... om nåt fyllo skulle köra på mitt barn. Jag skulle hata honom, jag skulle behöva honom att hata för att ta mig vidare och möjligt möjligt...att det är mycket finare att kunna känna medlidande med både pedofiler och med andra typer av mördare så som rattfyllerister, men det är förmodligen mycket mer mänskligt att känna hat mot den som tar ditt barn ifrån dig, inte sant?
Vi undergräver människans sanna natur när vi pratar om hur man bör agera, tänka för att inte vara en pöbel, för att inte vara ociviliserad. Vi är trots människor.
Full av beundran till de som kan förlåta, men för mig personligen känns det hemskt långt borta.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?