Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 671 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| y not | 2008-04-18 22:28 | |
![]() | Bergarn det har jag heller inte gjort. Om du läser mitt svar måste du också sätta det i samband till vad det svara på. jollz. Jag svarade dig direkt men tappade anslutning och mitt svar försvann i etern. jag gör ett nytt försök. Argumentationsfelet ligger ju i att jag spetsat till det hårt. För visst kan man dricka för att ha trevligt. Men det finns de som anväänder sig av alkohol för att lösa problemet blyghet. Det fungerar ypperligt och alltid om man alltid väljer det vilket många gör. Då är man alkoholist. Alkohol är en av de mest effektiva ångestdämparna rent medicinskt. Jag är inte säker på hur och om blyghet och ångest hänger ihop, men nån form av olust är det ju som skapar den osäkerhet som blyghet är. Alkohol stänger av känslor och man slipper känna den där spärren som håller tillbaka. Så vad jag säger är att om blygheten är ett rejält problem, så är inte alkohol en bra lösning. Den fungerar nämligen alldeles för bra. Vill man bara ha roligt genom att bedöva sig lite med detta lösningsmedel så är det helt okey. 90% av befolkningen klarar det ganska bra. | |
| Ronny | 2008-04-19 08:03 | |
![]() | är 90% verkligen relevant? jag tror det är betydligt färre som verkligen har kontroll på läget.. och det här med alkohol. folk i allmänhet tycker att det är helt okej, och nästan det "naturligaste" i världen att folk super ner sej eller tar en skvätt i veckan. bara för att alkohol är en accepterad och laglig drog, betyder det inte att den är mindre farlig. alkoholen står nog för en väldig stor del av alla dödsfall och olyckor.. och inte minst i samband med misshandel.. skulle någon därimot säga att man rökte hasch under kontrollerade former ja då skulle det bli ett jävla liv om att det är såå farligt o beroendeframmkallande.. en rolig tanke är att man skulle förbjuda alkohol. vilket liv det skulle bli! | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-04-19 08:27 | |
![]() | MatsJoel, va? Så du är helt säker på att jag, som är helnykterist, är tristare än folk som dricker ibland? Eller har jag missförstått? *förvirrad* | |
| y not | 2008-04-19 08:38 | |
![]() | Ronny, du verkar ha bättre koll på verkligheten än tom kronprinsen. Det är bara att gratulera. 10% klarar alkoholen så dåligt att de är alkoholister och alltså inte fixar ett vanligt liv. Sern om man går ut på krogen så ser man ju att det är betydligt mer människor som bedövar sig mer än de där två tre glasen rödvin som anses vara partyförhöjande. En person som dricker mer än han egentlighen har tänkt sig och som "blir för full" är faktiskt också alkoholist enligt en viss typologisering, där Alfaalkoholisten är den vi i vanligt tal menar, sen finns det beta, delta och gamma alkoholism också, och räknar man in alla som alltså inte klarar att hantera alkohol så stiger nog siffran 10% en hel del. Kostnadsmässigt räknar man att staten får in ca 10 miljarder kronor på alkoholskatterna mm, och skadevrkningarna med olyckor, sjukvård, sjuksrivningar beräknas kosta mellan 100 och 200 miljarder per år. Så kronprinsen om du belönar dig med 13 glas vin varje vecka så rekomenderar jag dig att börja läsa Frida lite noggrannare så att man i alla fall kan få ett hum om vad du menar. | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-19 08:56 | |
![]() | Klockrent inlägg av y not här ovan. Det är bara att instämma. /Robban, beta - eller delta-alkis, som hoppas slippa skiten i fortsättningen | |
| y not | 2008-04-19 09:05 | |
![]() | Bara för idag :) | |
| OneW | 2008-04-19 09:45 | |
![]() | jag är nog inte riktigt nykter just nu.. | |
| vulcan | 2008-04-19 10:07 | |
![]() | Forumadmin: Tagit bort ett inlägg där argument bemöttes med angrepp på den andres ålder och utseende. Berörd tramsputte kan känna sig varnad också och ombedes skärpa till sig om han vill ha sitt konto kvar. | |
| Utan Pardon - Ej medlem längre | 2008-04-19 10:31 | |
![]() | Hur kom du fram till ordvalet "tramsputte"? Skulle gissa på att du minuten innan hade en konflikt med din son. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-19 15:03 | |
![]() | Y not,,hur funkar det där med alfa beta alkoholism? om jag för första gången provar sprit och blir för full....är man då redan en alkoholist? | |
| y not | 2008-04-19 15:15 | |
![]() | Det finns de som hävdar att alkoholism är genetiskt betingad och medfödd. Jag anser att det ligger i det sociala arvet och fungerar som ett bedövningsmedel för att slippa känna. Självklart också ör att ha roligt, det tredje skälet att ta droger som kanske inte är så vanligt hos alkoholdrickare men som vinns är ett andligt sökande. OBS, de här tre inriktningarna är mina egna struktureringar och bygger på den kunskap och erfarenhet jag har. *letar i gamal föreläsningsanteckningar* Kag ser att jag minns fel på vilken av bokstäverna som var vilken alkoholism alfaalkholism *psykiska störningar eller obehag *använder alkohol som medicin *inga eller få medicinska skador *kan avstå från alkohol BETA * medicinska skador eller obehag *använder alkohol som medicin *Inga eller få psykiska störningar eller obehag *kan avstå från alkohol GAMMA *Ökad tolerans *temporär minnesförlust *smygdrickande *sysslande med alkohol *snabbdrickande *förnekande av bruk/missbruk *längre minnesluckor *kontrollförlust *medicinska. psykiska, sociala och andliga problem DELTA *Ökad tolerans *nedsatt tankeförmåga *försämrat kortminne *förnekande av bruk/missbruk *längre minnesluckor *Oförmåga att avstå *medicinska. psykiska, sociala och andliga problem Epsilon *Två till tre missbruksperioder per år *I övrigts som Gamma | |
| y not | 2008-04-19 15:19 | |
![]() | TIDIGT STADIUM Ökad tolerans Black outs snabbsupande tankemässig koncentration på alkohol smygsupande skuld och ånger MELLANSTADIUM förlorad kontroll över mängd och tidpunkt bortförklaringar aggressioner skydda förrådet känsligt samtalsämne storslaget beteende maktlös inför alkohol använder alkohol som medicin ond cirkel/självömkan rädsla raranoia ångest SENT STADIUM Geografisk flykt problem på jobbet andra sjukdomar moraliskt sammanbrott minskad toleransnivå odefinierad rädsla förlorad motorisk koordinationsförmåga drickande blir självmord för tidig död | |
| ExtraWhite - Ej medlem längre | 2008-04-28 00:45 | |
![]() | Nedan följer ett utdrag från en gång jag var lite berusad..jag är g g: Men du behöver inte filma! j: Men jag filmar inte g: Men jag skoja inte j: Va? jag skoja inte heller h: Kom igen nu, Gustav g: Men jag skojar inte j: Jag försöker bara få ett bra kort h: Fan..! g: Jag skojar inte j: Jag skojar inte heller g: Haha jag skojar inte j: Jag skojar aldrig g: Jag skojar inte g : Stolpjävel! j: Hahaha! h: Meen..vi ska ju till McDonalds j: Jo, Gustav de stänger snart på McDonalds g: Det ser ut som (???????) j: Ja, men den är gammal g: ??????? j: Ja, spara den, nu går vi! j: Inte ner där! Nej! Det är ett stängsel! g: Det är ju för fan taggtråd! j: Ja, heheh..nu går vi på McDonalds j: KOM HIT! Hej då! g: aah! j: Hej då! g: Vänta på mig! j: Hej då! g: Vänta.. j: Hej då g: Vänta på mig.. j: Gustav, nu kommer polisen g: Men du kan ju inte skoja om sånt j: Men skynda dig då, hej hej.. g: Du kan ju inte skoja om allting j: Nä men skärp till dig g: Du kan ju inte filma allting.. j: Jag har filmat dig i fem minuter..men låt bli att häng på allt g: Du kan ju inte skoja om allvarliga saker j: Gustav! h: Sluta spela nu då! j: Vi skulle gått klockan elva om vi ska komma i tid till McDonalds j: Inte upp på vägen. Nej! Inte! NEJ! j: Inte ner i diket! Gå på fucking vägen, det är en bred jävla väg! j: Nej, Gustav! Kom hit! j: Okej, du sover där, vi går och käkar g: Nej, jag skoja j: Nu går vi och käkar, hej då! g: Nej, jag skoja! j: Hej då! g: Jag skoja ju, Johannes? j: Nej g: Jag skoja ju.. g: Johannes, nu tycker jag att du ska ta det lite lugnt j: Hoppas du inte kommer ihåg den här filmen imorgon, det blir jävla roligt att se på den g: Meh du kan ju inte filma, du har inte hur länge som helst på din film j: Jo, rätt länge g: Det är folk där! j: Nej, haha, det är en jävla graffitimålning j: Spotta inte på mig g: Nu tycker jag du gör rätt i, för din egen del, att du slutar filma just nu j: För min egen del? Hur menar du nu? g: För din egen del j: Hur tänker du nu? g: Jag tänker att du gör bäst i att inte filma det här, du är precis lika full som jag är j: Hahah nehej j: Nu kommer polisen! Nu kommer polisen! g: Nähä! j: Jo, bakom dig! g: Haha din jävla fan! Du är så jävla ful.. g: Tänk fall dom skulle va här just nu j: Hehe, ja j: Du siktar ju in dig på jävla staketet j: Nä, jag vet inte vart den är! g: Meh du vet väl mer än vad jag vet var den är eller när jag vet var den är h: Nu kommer det några folk, se till att inte gå in i dem j: Nä, vi kommer inte gå in i dem g: Du vet ju mer än vad jag är vet var den är j: Ja, jag har kort på vart den är g: Ja, men då vet du ju vart den är j: Jag kan skicka kortet till dig, den ligger där borta, i en jävla buske, det finns liksom bara en buske på hela vägen g: Och där ligger den alltså? Som jag vet var den är, som du vet var den är j: Ja g: Det är bäst för dig, annars vet du vad som händer! j: Vad händer annars? g: Annars ligger du risigt till, annars ligger du illa till j: På vilket sätt? g: Du ligger illa till att jag, fastnade i det här jävla staketet j: Nämen! g: Var fan är Jimmy nånstans? j: Jag vet att du är kär i han g: Nu ska jag ringa till Jimmy. MIN Jimmy j: Din Jimmy.. | |
| emman | 2008-04-28 01:21 | |
![]() | Jag har arbetat på krogen i snart 7 år. Strax över 1500 nätter med lite snabb överslagsräkning. Det finns inget värre än att vara nykter bland fulla människor. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2008-04-28 04:03 | |
![]() | dräp denna tråd................. | |