Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 746

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MåstesPela - Ej medlem längre2008-05-02 00:37
Antal inlägg: 40

Jag tror på en farbror på ett moln. Välvillig och allsmäktig men sorgsen över oss människor och våra tilltag då och då.

Candee2008-05-02 01:22
Antal inlägg: 1256

Undrar hur alla människor tänker när de väl ser döden i vitögat...? Om man gärna vill tro i det ögonblicket när man vet att man kanske dör..har hört att många blir väldigt religiösa då..:P

Men ärligt, jag är inte kristen så men jag tror på något efter detta. Speciellt när jag har vänner som varit med om väldigt mystiska saker som inte går att förklara på något logiskt vis..
..själv väntar jag på något sådant men har hört att jag är lite för ivrig..men lite "kött på bena", kanske va fel uttryck men lite bevis vill jag nog ha ändå på något utöver detta jordeliv..

Gunilla N - Ej medlem längre2008-05-02 01:27
Antal inlägg: 9562

Jag kan inte med att så fort något är fint och rosenrött så är det tack vare godheten hos Gud, men då elände uppstår så beror det på att Eva åt ett äpple från det förbjudna trädet. Att vi ska tacka Gud för hans godhet, men icke sa nicke fördöma honom för det onda som händer. Det funkar inte i min skalle...

Candee2008-05-02 01:43

Håller med dig där Gunilla..fast mycket av det elände som vi har i vardagslivet beror på människans grymhet och inget annat..man använder sig av "gud" som en orsak för att göra något ondskefullt. Det äf väl ändå inte gud som är orsaken bakom både det onda och det goda utan människan själv...enligt min mening..

Candee2008-05-02 01:44

Tror jag på något just nu så är det människan och dess godhet isf..;) Även om många anstränger sig välidigt mycket för det motsatta..

Gunilla N - Ej medlem längre2008-05-02 01:56

Jomen precis - människan är själva orsak till alltihop, det bra likväl som det dåliga. Att vissa sen påstår sig göra all skit i "hans namn" gör att det är ännu mer galet!

Candee2008-05-02 02:00

Ja..hyckleri i all form är motbjudande..skenhelighet är människan duktig på..

dVb - Ej medlem längre2008-05-02 11:05
Antal inlägg: 763

jag tror på gud

Pjäxdans - Ej medlem längre2008-05-02 11:45
Antal inlägg: 19

Antingen vill Gud utplåna det onda, men kan det inte. Eller så kan han det, men vill inte. Eller så varken kan eller vill han. Om han vill men inte kan är han maktlös, vilket går emot hans natur. Om han kan men inte vill är han ond, vilket också går emot hans natur. Om han varken vill eller kan är han både ond och svag och är alltså inte Gud. Men om han vill och kan, vilket är det enda som stämmer överens med vad han är, varifrån kommer då det onda och varför gör han inte slut på det?

Gunilla N - Ej medlem längre2008-05-02 11:48

DET var bra!

Dyslekso2008-05-02 12:11
Antal inlägg: 8945

Se även:
sv.wikipedia.org/wik...9p roblemet

y not2008-05-02 17:16
Antal inlägg: 9014

bk igår 12:52
>Jag undrar lite varför är det så viktigt att poängtera att man inte tror på en gubbe med vitt skägg på ett moln. Precis som om folk annars skulle utgå från att detta var ens gudsbild, om man bara sa att man var troende. Men det finns väl ingen religion där Gud framställs så?<

Jag tycker det är en jättebra fråga och funderar varför ingen hakar på.
Jag vet inte hur det är idag men när jag vara ung på sextitalet och gick i söndagsskola och småskola så var det just så Gud såg ut på bilder som visades. Det var en skäggig lite trivsam man som sitter på ett moln. på andra moln satt änglarna, en del spelade harpa. Så den bilden är nog väldigt vanlig.
Jag tror inte på en Gud av det slaget utan mer som en skapande kraft, men jag ber/tackar ofta på kvällen och då har jag en bild av Gud att rikta min bön/tack till. Det är en ganska sträng kvinna med hårknut och pekpinne som sitter på det där molnet. Vad jag vill ha sagt är att vi nog gärna skapar oss en bild att tänka oss Gud som, sen så har det hånats och förlöjligats på olika sätt så då blir vi snara att förneka den bilden.
Men jag undrar ju lite som du varför det är så viktigt att allas nämna den.

MåstesPela - Ej medlem längre2008-05-02 20:11
Antal inlägg: 40

Om vad Gud vill eller kan: framför allt har vi människor fri vilja och där går han inte in och styr tror jag. Meningen är väl att vi ska bekänna färg och göra val. Väljer vi sedan att starta krig, suga ut delar av världen o s v är det konsekvenser av människors val. Inte Evas tugga av äpplet, inte Guds val. Vårt val. Tror jag.

-bara Ann - Ej medlem längre2008-05-02 20:14
Antal inlägg: 1029

Det finns bara en Gud. Och det är min väninna Gudrun.

Candee2008-05-02 23:50

- bara Ann..ja hade en kille som hette Gudmunder i min klass på mellanstadiet..fast han var från Island och han var inte nån Gud..gudomligt snygg iof sig..;)

Maybach2008-05-02 23:52
Antal inlägg: 2664

"Jag tror på en Gud som vakar över oss och som en gång var med och skapade allt detta härliga!" Otippat att det inlägget skrevs av en Jönköpingsbo hehe ;)

halvkass2008-05-03 00:00
Antal inlägg: 78

Religiositet är enligt mig den ultimata formen av masspsykos.
Funderar allvarligt på att starta någon självmordssekt med en himla massa snygga tjejer som går att blåsa totalt.

y not2008-05-03 00:11
Antal inlägg: 9014

Gudfrid akn man också heta

Tjofadderull2008-05-03 00:35
Antal inlägg: 19

Amen

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-03 00:36
Antal inlägg: 7605

Ja.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in