Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 854 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2008-05-04 16:48 | |
![]() | varför är det skillnad på kost och rökning? Bägge kostar pengar vårdmässigt? Man behöver inte äta cancerframkallande mat, right? Ändå gör de flesta av oss just detta. Onyttigheter. Täpper igen våra fina kärl både här och där. | |
| gic - Ej medlem längre | 2008-05-04 16:48 | |
![]() | Allt är självförvållat, att leva i dagens samhälle är ett aktivt val. Allt du säger och gör, gör du medvetet. | |
| emman | 2008-05-04 16:50 | |
![]() | beaujolais: Så du anser att alkoholister och narkomaner inte ska få medicinsk vård för att de dragit på sig skiten själva? Givetvis kan man jämföra rökarnas kostnader med sjuklig fetma. Ingen har väl hållt en pistol mot tinningen på dessa och sagt: "ät för fan"? | |
| Karandache | 2008-05-04 16:50 | |
![]() | Rökarna betalar helt klart mest skatt eftersom de oftare än icke-rökare också använder alkohol, de gamblar mer (spelskatt) och de betalar säkert kyrkoskatt för att freda sitt samvete eftersom de/vi är sådana syndare, Under mitt liv betalar jag inkomstskatt, moms på allt jag köper från mat till prylar, energiskatt, bilskatt, husskatt, förmögenhetsskatt, tobaksskatt, alkoholskatt, spelskatt, vinstskatt och TV/radioskatt (ja TV-licens är ett annat namn på skatt). Mycket skatt. Både punktskatter såväl som inkomst- och förmögenhetsskatter går väl till att finansiera det gemensamma som t ex utbildning, vägar, skolor, sjukhus etc. Vet inte hur man ska kunna ge dig rätt Skrabban - men kom på en sak: Om man ser det som så att skatten på inkomster etc används för att vi ska kunna ha politiker som har bra höga löner och som sitter dagarna i ändå och hittar på olika saker att dra in punktskatter på... Men nej, en skatt betalar inte en annan skatt. Möjligen så gör en punktskatt att man inte behöver ta ut lika mycket generella skatter. Men framförallt så är ju vissa punktskatter tillkomna för att betala för samhälleliga kostnader som produkten ifråga drar med sig. | |
| gic - Ej medlem längre | 2008-05-04 16:51 | |
![]() | Frågan är hur vaken du igentligen är... | |
| beaujolais - Ej medlem längre | 2008-05-04 16:51 | |
![]() | Tyvärr täpps de igen av mycket du stoppar i dig. Men du slipper förmodligen prostatacancer eller dåliga benstomme i stället! Det du inte får cancer av ger dig hjärtproblem, det du får skitfina levervärden av ger dig håravfall osv. Säg NÅNTING positivt med rökning är du snäll, SEN kan vi snacka jämförelser. | |
| beaujolais - Ej medlem längre | 2008-05-04 16:51 | |
![]() | Oj, hann bli mycket emellan. Mitt inlägg var riktat till le-lou :) | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-04 16:53 | |
![]() | Menar du mitt inlägg emman? Jag tycker inte att alkoholister och narkomaner är äckel, men de bahandlas då som äckel av ordningsmakten. A-lagare blir bortmotade utan egentlig förklaring, om de så bara står och röker och skrattar lite för högt och råkar vara berusade samtidigt. Det jag menade var att det inte är så fruktansvärt orättvist att kalla gruppen rökare "äckel". Jag skulle kanske dra mig för att kalla rökare för äckel, samtidigt känner jag just äckel när folk röker i närheten av barnvagnar, sina egna och andras. Barnen som ligger i vagnen har ingen chans i världen att dra sig undan röken. | |
| emman | 2008-05-04 16:54 | |
![]() | Det är klart att det inte finns något positivt att säga om rökning, men detsamma gäller väl för alkohol? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-04 16:54 | |
![]() | gic, "Allt är självförvållat, att leva i dagens samhälle är ett aktivt val." Vad är alternativet? Självmord? | |
| beaujolais - Ej medlem längre | 2008-05-04 16:55 | |
![]() | emman - var skrev jag det??? Jag konstaterade bara att maken (din) skrev att rökare inte kostar så mycket för de blir inte så gamla. Och påpekade då att de kostar en hel del i sjukvård. Liksom de flesta gör/kommer att göra. Alkoholister och narkomaner har jag överhuvudtaget inte omnämnt. | |
| Mårten | 2008-05-04 16:55 | |
![]() | för att återknyta till trådskaparens inlägg: ja, självmord är det enda miljövänliga alternativet | |
| beaujolais - Ej medlem längre | 2008-05-04 16:56 | |
![]() | "Amen to that" | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-04 16:57 | |
![]() | Jag skriver under :) | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-05-04 16:58 | |
![]() | Förutsatt att kroppen inte kremeras. | |
| emman | 2008-05-04 16:58 | |
![]() | "eftersom den här tråden handlar om RÖKNING så nöjde jag mig med att fundera över sjukvården kring det. Alla som får sportrelaterade skador ska naturligtvis bekosta det själv. Likaså överviktiga osv. Låt sjukvården bli som i Amerika - har du en fläskig försäkring får du hjälp, har du det inte så kostar det skjortan! Eller så inte??" Du menar att alkoholrelaterade skador _inte_ kan jämföras med sprtrelaterade skador eller fetma? | |
| le-lou | 2008-05-04 17:00 | |
![]() | beaujolais : Rökning sägs ha positiva effekter på alzheimer-sjuka och dementa och risken för Parkinson halveras säger undersökningar. DU frågade. Jag är inte intresserad av att dra upp rökningens nackdelar vs. fördelar , alla är vi ju rörande överens om att rökning är farligt. Eller upplever du att vi tycker tvärtom? Det jag tycker är beklagligt är den här sabla hetsen mot rökare, och allt tjafs om hur mycket pengar de kostar. De chippar in rätt bra också, mer än många andra ska tilläggas. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-04 17:02 | |
![]() | I den här diskussionen kanske det vore lämpligt att utgå ifrån att stora grupper av befolkningen inte har möjligheten att välja själva. Spädbarn, förståndshandikappade, djur, dementa, och så vidare. Ska dessa utsättas för passiv rökning eller inte i det offentliga rummet? Om så, vore det verkligen på plats med ett "flytta ut på landet-bidrag" åt familjer med barn som har klena lungor, astma o dyl. | |
| Mårten | 2008-05-04 17:03 | |
![]() | Lite siffror: Andel män i Sverige som röker: 13% Andel kvinnor i Sverige som röker: 21% Statens intäkter från tobaksskatt per år: cirka 8 miljarder Statens utgifter för sjukvård per år: cirka 25 miljarder Jag tolkar det som att 17% av Sveriges befolkning betalar alltså en extraskatt som motsvarar 30% av sveriges utgifter för sjukvård. | |
| emman | 2008-05-04 17:04 | |
![]() | Det är väl knappast så att rökare på ren jävulskap går runt och blåser rök i barnvagnar? | |