Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade13
Mobilspel
Pågående18 928

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2008-05-06 08:57
Antal inlägg: 20042

---att de har svårt med det.

creamie2008-05-06 10:20
Antal inlägg: 388

Jag förstår inte varför det är så konstigt att den finns kvar? Diskussionen är ju i full gång och den är varken kränkande eller endast till för få personer. Ang dyslexi-personer, så accepterar jag deras skrivsätt till fullo, jag förstår att de inte har det så lätt. MEN de som särskriver skriver i övrigt helt korrekt, och varför då inte försöka att sätta guldstjärnan i kanten när man ändå är igång?

Minta2008-05-06 10:25
Antal inlägg: 20042

Särskivning tror jag beror på engelskans inflytande. Ett tips är att läsa texten högt i långsam takt så hör man om orden ska skrivas ihop eller inte. Man ska inte låta sig luras av om orden är långa t ex kassaterminalsystem, jfr. kassa terminalsystem, (kassa biträden).

creamie2008-05-06 13:39

True, engelskan har stor påverkan i den frågan, och jag tycker det är synd att de inte kan skilja på deras hemspråk, och ett influensspråk.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-06 14:54
Antal inlägg: 2199

Minta, det där var nog första gången jag läst ett konkret tips angående särskrivning :) :) :)

Keep up the good work, Minta, säger jag. Finns det fler tips?

Budalv - Ej medlem längre2008-05-06 15:51
Antal inlägg: 2199

creamie: Kan detta med särskrivning rent av vara just en pågående språkutveckling? Att engelskan är influensspråk och svenskan inte orkar kämpa emot/glatt välkomnar särskrivande?

Du skrev "--och jag tycker det är synd att DE inte kan skilja på DERAS hemspråk, och ett influensspråk."

Jag är okunnig i ämnet men gissar att det på "deras" hemspråk svenska borde heta "--och jag tycker det är synd att DE inte kan skilja på SITT hemspråk, och ett influensspråk."

Hur kommer det sig att det blivit så vanligt att skriva som du skrev? Kommer det från "--and I feel it is a shame THEY are unable to separate THEIR mother tounge from a language that is puuurley influential."?

Nu skojar jag lite, som vanligt, men man kan fråga sig om det här med särskrivningar kommer att bli accepterat i framtiden. Det behöver ju inte vara negativt. Svenska kan införas som hemspråk i svenska skolor. Så är det väl för en del samer i Sverige redan?

Jag tänker hela tiden på varför jag inte varierar mitt språk och använder "alldenstund, ehuru, emellertid, emedan, enär, eljest, medelst, sålunda" och annat roligt. Min svenska blir väldigt fattig när jag inte varierar mig och det blir istället många "så, liksom, men, fast o.s.v.".
Jag är nog undermedvetet aktsam och vill inte verka lillgammal eller för tidigt senil när jag kommunicerar med okända. Om min vilja att bevara svenska språkets rikedom var starkare än viljan att få fram min mening skulle jag kanske använda fler helt vanliga ord md ålderdomlig klang. Kanske det rent av är coolt och nytt att särskriva på nätet, coolare än "flaggstångsknoppsförsälj are".

creamie2008-05-06 17:22

Haha oj förlåt mig så hemskt mycket ^^ Självklart skriver inte alla 100% korrekt, men jag tycker faktiskt att man borde anstränga sig. Det är inte perfektion jag är ute efter, mer människors ignorans om att de faktiskt inte kan skriva rätt.

Jag hoppas verkligen inte att särskrivning blir accepterat! Det kan det förresten omöjligt bli, eftersom meningarna får vitt skiljda betydelser då de utformas på olika sätt.

Ett varierat språk är mycket mer tillfredställande än ett alldagligt, slarvigt skrivsätt. Men allt beror på situation. Skulle du skriva ett brev till Kungen hade du knappast skrivit som du gör just nu :)

Det har aldrig varit, är inte och kommer aldrig att bli coolt att särskriva. Möjligen kan man göra mycket narr av personer som skriver "Herr toalett, Kassa aparater" osv, men coola kommer de aldrig att vara - i den skrivstilistiska världen.

Elmis2008-05-06 17:49
Antal inlägg: 2916

Fattar fortfarande inte vad tipset att läsa högt skulle ge. Särskrivningar finns ju inte i svenska språket...eller? Inga förslag har inkommit sen sist... :)

creamie2008-05-06 17:50

Jo om du läser ordet som du uttalar det, istället för att läsa det som om där vore en punkt emellan, så blir det rätt :) Herr. Toalett. Eller Herrtoalett?

creamie2008-05-06 17:50

Ett annat tips är att tänka "I de flesta fall särskriver man inte, så då gör man säkert inte det här heller"
Ingen stör sig på ihopskrivna ord lika mycket som jag stör mig på särskrivna ord, helt enkelt.

Elmis2008-05-06 17:50

Herr Toalett är ingen särskrivning.

creamie2008-05-06 17:52

Eh, JO.

Elmis2008-05-06 17:57

Eh, nej!

"herr toalett" är särskrivning då T-et i "toalett" står med små bokstäver och därför inte kan klassas som ett namn. Lätt dessutom att ta ur sitt sammanhang. Står det på en dörr så bor knappast Herr Toalett där...

"herr Toalett" däremot består av ett namn och ett tilltalsprefix (nåt fint grammatiskt namn för prefixet?) och de orden varken hör ihop språkmässigt och/eller går att sätta ihop och är därmed inte en särskrivning.

En särskrivning är helt enkelt att slänga in ett mellanslag i ETT ord som hör ihop och SKA vara ETT ord.

:)

Elmis2008-05-06 17:59

Lika bra att länka till Wiki.

sv.wikipedia.org/wik...rs krivning

creamie2008-05-06 17:59

Men vilka bagateller! :o Jesus, jag menar..! Jag är hemskt ledsen att jag inte skiljde på versaler och gemener, men herrtoalett särskrivs INTE.

creamie2008-05-06 18:00

Wikipedia är en opålitlig källa ^^

Elmis2008-05-06 18:08

Men men..., läs igen om prefix och namn ovan. Det är skillnad på att skriva isär ETT substantiv än att ha mellanslag mellan två olika ordklasser.

Elmis2008-05-06 18:08

Så du skriver "HerrToalett gick ut med hunden"?

Elmis2008-05-06 18:10

Okej, du skriver nog aldrig den frasen överhuvudtaget, men ändå... ;)

Maybach2008-05-06 18:15
Antal inlägg: 2664

Elmis is on fire!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?