Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 986

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2011-10-19 23:22
Antal inlägg: 4590

@Rooty - tro är inte logiskt - det är en del av meningen med det. människan är inte enbart en hjärna. varken du eller jag har valt att leva - livet existerar, vi kan inte förklara hur eller varför. i frågan hur eller varför uppstår begreppet gud (som kan betyda vad som helst). livet är större än människan. jag kiknar när jag tänker på bilden: en myra sätter sig ner och funderar över varför någon gång på gång trampar i myrstacken - lite svårt att förstå för myran. ser man människan i universums perspektiv känns den bilden inte helt överdriven.

carlmartin - Ej medlem längre2011-10-19 23:34

"Och så tänker jag lite så här... Människan skulle ju inte mumsa på äpplet för att få stanna i paradiset. Nu har vi mumsat på äpplet och fått kunskap och fri vilja. Sen tänker jag på hur det ser ut här i världen. Då blir min logiska (?) slutsats att kunskap är nåt ont, om man följer bibeln slaviskt.

Kan nån kristen frälsa mig från denna tankevurpa, tänker jag helt fel här?"

Konceptet kunskap är dåligt när människan inbillar sig att hon kan veta allt - dvs är lika smart som livet sjalvt. vet man allt kan man kontrollera allt och har ansvaret för allt. men ingen människa kan kontrollera livet eller döden, väldigt få människor kan ens kontrollera sina egna handlingar. därför för tanken om att veta allt til frustration - man blir sparkad ut ur paradiset. ödmjukheten som följer av att erkänna att vi inte vet eller kan veta allt öppnar vägen till paradiset. kunskap sig är inget dåligt - men utan ödmjukhet iför livets mysterier blir den en börda.

shulten2011-10-19 23:40
Antal inlägg: 1424

Sanningen är att JAG är gud. Hur vet jag detta?
Jo, en dag satte jag mig på knä framför sängen för att be.
Det var då jag förstod... JAG snackade till mig själv!

carlmartin - Ej medlem längre2011-10-19 23:41

helt rätt

Sandra0212011-10-20 00:56
Antal inlägg: 1

Tycker verkligen synd om hjärntvättade och svaga människor som behöver hitta på en låtsasvän för att må bra. Dom lever i någon slags fantasivärld fortfarande. Men gissa vad.. Det är dags att vakna och växa upp!
När man var barn så trodde man också, på tomten och tandfen. Sen växte man upp, mognade och insåg att dom inte existerar.
Man trodde också kanske att barn kom från storken. Men som vuxna förstår vi hur barn blir till.
Religioner skapar krig och andra hemska grejer. Visst kanske budskapet från början var att alla skulle behandlas väl och att alla skulle må bra. Men det har gått för långt för länge sen och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur folk fortfarande, snart 12 år in på 2000-talet, kan tro att det finns en gubbe bland molnen som ser allt alla gör och hör allt som alla säger.
Med andra ord tycker jag att religiösa människor, mentalt, fortfarande lever kvar i sin dumma barndom. :)

carlmartin - Ej medlem längre2011-10-20 01:00

men vart kom livet från då :)

zezzo - Ej medlem längre2011-10-20 01:01
Antal inlägg: 256

Palini 2011-10-19 19:56

:) Tur att jag inte är troende, så att jag kan få spåna helt förutsättningslöst.
Men jag sponsrar dock verksamheten genom skatten. Egentligen av två orsaker, byggnadsvården, och känns också ok att kunna ge ett bidrag till all den bra verksamheten som (jag tycker att) svenska kyrkan hur som helst bedriver.

"Det är väl oftast den lösningen man får på Theodiceproblemet som efterfrågades tidigare."

Det där vet inget om, och har inte heller alls tålamod just nu att börja läsa på...

"Man hänvisar till den fria viljan, men alla dagens problem härstammar väl knappast ur den fria viljan?"

Nej, precis. Det har du rätt i.
Jag menade främst att i situationer där den fria viljan _är_ delaktig, i tillfällen där vi _kan_ välja, då skulle det ju kunna finnas möjligheter till att saker och ting såg annorlunda ut än vad dom gör idag (som t.ex svälten i världen).

"Hur förklarar man t.ex. naturkatastrofer?"

Jo, jag tror jag förstår hur du menar. Att om nu Gud(ar) finns, så varför tillåter h*n/dom all denna lidande genom naturkatastrofer? Det kan man verkligen undra. Så mycket meningslöst lidande. Och jag har inga svar heller. - Förutom aspekten nedan...

"De kan man knappast skylla på den fria viljan eller människan?"

Fast....(och det här vet ju du också redan) det luriga är, att vi tycks åtminstone delvis vara "medskyldiga" och än värre kommer det kanske att bli, om vi inte börjar tänka om. Åtminstone om man ska tro på dom experter som säger att orkaner, torka, översvämningar mm, ökar och har blivit värre i och med klimatförändringarna, och att vi bär orsakerna till dessa förändringar. :/

"Eller det här med att nyfödda barn dör i spädbarnsdöd. Skulle det vara av fri vilja? Finns verktygen att rädda dessa barn?"

Det undrar jag också. Hur ska man tänka om allt sådant i samband med den Gud som nu eventuellt finns?

difkepan2011-10-20 01:59
Antal inlägg: 161

"Allt sådant där känner man (eller jag iaf) sig ödmjuk inför.
Jag tror att allt det där kommer från en och samma "kraft", men att olika individer sedan sätter olika namn på den och en del kallar den för Gud. Men spelar det någon egentlig roll vad man kallar den för?".

Jag håller med. Och man kan väl kalla det vad man vill på den livets processväg som vi alla befinner oss i, men nog upplever åtminstone jag att sådant inte är förknippat med ren slump.

difkepan2011-10-20 02:09

Hej Sandra021.

Det var intressant med ditt inlägg, för det slår mig att jag aldrig har trott på tomten eller något annat, vad jag kan minnas. Så jag kanske var lite torr och realistisk som barn. Men Gud har alltid varit med mig, mer eller mindre, genom livet. Möjligen funderade jag lite på UFO som barn, men avskrev dessa "teorier" som vuxen, medan jag nu börjar inse att det möjligen kan vara en orealistik tanke att vi skulle vara ensamma i vårt ändliga universa. Hur det är utanför kan man ju inte veta. Många tankar blir det.

difkepan2011-10-20 02:11

Frågan om Gud kan man möjligen modifiera till frågan "Tror ni att det finns någon mening med livet"? Inte för att ta bort Gud, utan för att få en annan infallsvinkel på frågeställandet.

lionzion2011-10-20 03:36
Antal inlägg: 3

Det intressanta med dessa diskussioner/funderingar om Gud, meningen med livet etc. är ju att vi måste sträcka oss i tanken bortanför oss själva. Om Gud finns och jag inte tror det innebär ju det fortfarande inte att han inte finns. Personligen tror jag att Gud finns, och det för att jag har personlig erfarenhet av honom. Jag kan inte bevisa att han finns, men jag tror dock utan tvekan att han existerar.

Människan ser världen, rymden etc. och försöker att förklara dess komplexa system och allt det unika i allt som finns till. Om man väljer att se det som att allt kom till av en slump/ i från ingenting, kan man ju gott beundra dem som tror det. Enligt min mening kräver det större "tro" att allt kom till ur ingenting/ utan en inverkan av en högre makt, än tvärtom.

Om vi nu kom till av en slump så innebär det att vår existens i sig själv är utan mening. Det finns ingen tanke bakom vår existens, utan i så fall bara skulle blivit till, tillsammans med alla andra miljoner unika växter/djur, bergarter etc. Ju mer jag tänker på det, desto svårare har jag att se hur allt kommit till av en slump, helt utan mening.

I min värld så skapar inte kaos regler, fungerande ekosystem etc.
Som någon sa, skulle du hitta en klocka som tickar ute på ett fält så är inte din första tanke att den kom till av en slump, utan du vill veta vems den är och möjligen vem som har gjort den. På samma sätt är det med universum som är så mycket mer avancerad och fortfarande fullt fungerande.

Nu tog jag med en mer vetenskaplig aspekt med i detta forum. Det finns även andra aspekter i frågan om Guds existens som är väl värd sin fundering.

I allt detta måste man i alla fall förbli ödmjuk. Det är lätt att tycka till om det mesta, och det suger ju om det visar sig att man har fel, oavsett vilken sida man står på. :)

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-10-20 09:16
Antal inlägg: 493

lionzion - önskar att jag kunde ha skrivit ditt inlägg. tack för det!

Rooty2011-10-20 09:42
Antal inlägg: 647

@carlmartin:
"tro är inte logiskt - det är en del av meningen med det. människan är inte enbart en hjärna. varken du eller jag har valt att leva - livet existerar, vi kan inte förklara hur eller varför."

Men ändå är det precis det som de flesta religioner försöker göra, att ge en snabb och lättbegriplig förklaring. Har du inte hajat det?

"därför för tanken om att veta allt til frustration - man blir sparkad ut ur paradiset."

Snälla, säg att du skojar när du använder en biblisk liknelse för att kunna säga att människor inte ska söka efter mer kunskap...

"men vart kom livet från då"

Sooooom sagt, det finns väldigt många människor över hela världen som viger hela sina liv till att försöka ta reda på det. Det finns också människor som säger att dom bergsäkert vet hur det gick till. Vilket verkar mest naivt tycker du?

Palini2011-10-20 09:57
Antal inlägg: 1381

Men hur många tror egentligen att allt skapades ur ingenting av en ren slump? Det är nog färre än de som fortfarande tror på Tor. =)

"Slump" och "kaos" är för mig bara samlingsbegrepp över nåt större som man inte alls förstår sig på.

ttiittii - Ej medlem längre2011-10-20 09:59
Antal inlägg: 37631

för mig är det klart att allt är skapat

nikand2011-10-20 10:02
Antal inlägg: 6

Troligtvis finns det ingen gud. Det är ännu svårare att förklara tillblivelsen av en gud än tillblivelsen av vårt universum och livet.

Wagner 672011-10-20 10:05
Antal inlägg: 15

ttiittii:
Det skulle vara intressant att veta vad som har skapat den skaparen?

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-10-20 10:05
Antal inlägg: 493

Rooty - ibland är det en fördel att vara just naiv. När det är fråga om djup relation så är det perfekt.

ArchForge2011-10-20 10:10
Antal inlägg: 156

Om gud hade funnits hade han låtit denna tråden dö för länge sen. Varför allt detta meningslösa lidande?

friscooo - Ej medlem längre2011-10-20 10:20
Antal inlägg: 457

Wagner67 kan du inte svara på mitt inlägg jag skrev ett par sidor tillbaka? Jag har alltid den oturen att när jag väl ger mig hän och skriver något engagerat till en troende så får jag aldrig något svar. Vet inte vad det beror på...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?