Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sjöstan | 2014-06-25 08:42 | |
![]() | Nej Måns. Min åsikt är snarare att utlänska tiggare utan kunskaper i vare sig svenska eller engelska näppeligen får ett jobb i Sverige. Det måste dessa "turisttiggare" också inse och kommer därför till oss i akt och mening för att tigga och inte för att söka jobb. Om dessa människor vill arbeta måste det vara oändligt mycket lättare att söka jobb om man kan förstå sin arbetsgivare. Och återigen nej Måns. Jag har ingen speciell åsikt om romer. För mig är alla människor lika och ska därför leva under samma regler. Jag tycker det är fel att tära och inte bidra om man har möjlighet. Självklart finns det många romer som lever i vårt samhälle som vanliga medborgare. Jag är för fri invandring. Jag är emot tiggeri och allmän ovilja att arbeta. Samma åsikt oavsett personens ursprung. Som jag tidigare påpekat är det många tiggare som anser att tiggeri är ett jobb. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-25 11:48 | |
![]() | Du är emot själva tiggeriet och har en åsikt om vad som är jobb eller inte. Men du är inte emot låga löner bara man utför ett jobb (min tolkning av dina tidigare inlägg)? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-25 12:08 | |
![]() | Värt att belysa tycker jag, från Financial Times. "När vi inte uthärdar åsynen av vår egen rikedom förbjuder vi de som påminner oss om den" | |
sjöstan | 2014-06-25 14:36 | |
![]() | Som vanligt har du fel när du försöker tolka någon annan, Loco. Jag tycker det är fruktansvärt vidrig utveckling att man inte kan leva på ett heltidsjobb. Det är så jävla dumt och syniskt. Ett företag som inte har råd med löner man kan leva på ska försättas i konkurs.. Kostnadjakten i samhället skapar oändligt många fler problem än de löser. Kvalité kostar - alltid. | |
Minta | 2014-06-26 00:04 | |
![]() | www.aftonbladet.se/k...-% 5BSvD%5D | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-26 11:11 | |
![]() | "Kostnadjakten i samhället skapar oändligt många fler problem än de löser." Gäller inte detta även diskussionen om "utgifter för tiggare"? | |
sjöstan | 2014-06-26 12:07 | |
![]() | Ne det gör det inte | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-27 07:53 | |
![]() | Ja, dåså... | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-07-01 20:16 | |
![]() | Nora, tiggarkvinnan som jag gav pengar och har skrivit om pratar alldeles utmärkt engelska. Vi hade ett längre samtal häromdan (hon är tillbaka igen efter att ha varit borta två vändor, då har hennes syster suttit där istället) Kul att sticka hål på sina fördomar, eller hur? | |
sjöstan | 2014-07-04 14:39 | |
![]() | Med andra ord är din tiggare en sån som anser att tiggande är ett yrke. Hon ser t.o.m. till att ta in en vikarie när hon själv inte kan arbeta...... Fy f-n tycker jag. Tiggeri är inte ett yrke, det är nedskräpning av allmänna platser. Bort bort bort | |
Sote | 2014-07-04 15:11 | |
![]() | Finmänniskosyn du har Sjöstan. Se människor som skräp. Fy f-n tycker jag. | |
ingson | 2014-07-04 16:39 | |
![]() | En icke diskuterad (såvitt jag hängt med) aspekt är det här med vad som anses vara yrkesutövning. De få tillfällen då jag nödgas lämna min grotta i skogen och beger mig till staden ser jag tiggare som illa klädda sitter med sin pappmugg el dyl vid olika entreer. Man ser aldrig dessa människor försöka sälja värdelösa klockor, solglasögon, rosor, halsband eller annat krimskrams. Frågan är varför. Det kan knappast vara för att förmågan saknas, debattörerna i tråden tycks vara överens om att det förekommer en viss organisation och språket är inget hinder, man klarar sig med en miniräknare, åtminstone utomlands. Kan det vara för att risken att bli bortmotad av polis eller konkurrerande fasta näringsidkare är större? Kan det vara för att man inte vill dra åt sig skattemyndighetens intresse? Eller är det för att tiggeri är mer lönsamt? Inte vet jag, men ingson har för vana att fundera på saker där knappast något svar finns att få. Undrar om sjöstan et al har lättare att acceptera sådana enkla filt-näringsidkare jämfört med tiggare och i så fall varför. | |
sjöstan | 2014-07-04 17:03 | |
![]() | Absolut har Sjöstan lättare att acceptera försäljare. En säljare erbjuder en produkt eller tjänst mot betalning. Att jobba med försäljning är ett riktigt jobb me tiggande är nedsmutsning. Jag har inga problem med att folk försöker finna en bättre tillvaro i Sverige. Välkomna alla som vill........ Men ingen jävel ska bara sitta på sitt arsle och tigga. Någon i familjen/släkten borde vara tillräckligt frisk för att kunna arbeta. Kan man inte få jobb här kanske det är lättare någonstans där man kan prata med kunder/arbetsgivare. Utan språk är man helt chanslös här. Att acceptera tiggeri är att acceptera att människor har olika värde. | |
![]() | Absolut har Sjöstan lättare att acceptera försäljare. En säljare erbjuder en produkt eller tjänst mot betalning. Att jobba med försäljning är ett riktigt jobb me tiggande är nedsmutsning. Jag har inga problem med att folk försöker finna en bättre tillvaro i Sverige. Välkomna alla som vill........ Men ingen jävel ska bara sitta på sitt arsle och tigga. Någon i familjen/släkten borde vara tillräckligt frisk för att kunna arbeta. Kan man inte få jobb här kanske det är lättare någonstans där man kan prata med kunder/arbetsgivare. Utan språk är man helt chanslös här. Att acceptera tiggeri är att acceptera att människor har olika värde. | |
calle34 | 2014-07-04 18:45 | |
![]() | Sjöstad lunga ner dig. Det måste bli ett regeringsskifte för att det skall bli annorlunda. Så enkelt är det.. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-07-04 19:00 | |
![]() | Hon har sin man med i faggorna, har det visat sig. Troligen är det han som kör till och från dagens "arbetspass". Ett litet familjeföretag helt enkelt. Vad jag undrar är vem som tar hand om de fyra barnen under tiden. Systern kanske. | |
RaymondW | 2014-07-04 19:04 | |
![]() | Vad ni än har skrivit i tråden som jag inte har läst, så: Jag ger alltid pengar till tiggare, det är ett ovärdigt liv dom får leva och dom behöver all hjälp till att få hitta en standard som våran. Vidare så borde alla som är emot tiggeri skämmas för det land dom har skapat där 40 000 människor är utan hem och det land bland OECD länderna där klyftorna ökar mest. Girigheten tar livet av människor. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-07-04 19:25 | |
![]() | Du ger "alltid" pengar till tiggare? Du får nog omformulera dig för jag tror inte du ger till varje tiggare du passerar, förutsatt att du inte bor i exempelvis Ljusdal där det bara finns en. | |
RaymondW | 2014-07-04 20:03 | |
![]() | SylviaPlath, alltid i den mån jag har råd. | |