Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lillstölla | 2012-03-10 22:36 | |
![]() | Rätt angående bild på kungen där Måns. Vi har ett i släktens stuga, men sitter på utedasset. Internskämt. | |
rebell99 | 2012-03-10 23:44 | |
![]() | Självklart ska monarkin väck.Denna avskyvärda rest av odemoktatiskt styre.Våra förfäder hadde ett rent helvete med kungarna som varit.Att som monarkisterna prata om traditioner och försöka ställa monarkin i ett romantiskt historiskt skimmer vittnar om okunskap och näst intill förakt för det svenska folkets historia. | |
jaws68 - Ej medlem längre | 2012-03-11 00:12 | |
![]() | Håller med, det är ute med kungar o drottningar osv. Lägg ner kungahuset..Det får bli museum typ. | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-11 00:48 | |
![]() | Måns_E 2012-03-10 21:17 "Ho, traditionsenligt så brukar inte svenska kungar abdikera oavsett popularitet eller om deras arvingar anses vara mer lämpade. CG har ju inte direkt visat att han har några andra åsikter." Fast traditionerna är ju inte huggna i sten. Om någon, så borde väl du (nymodighetsivraren) tycka det. Och hur som helst så var det absolut inget sådant du tänkte på när du kläckte ur dig det här: Måns_E 2012-03-10 13:26 "Jaså kommer CG dö inom fem år, där ser man :) Värst vad du verkar initierad IMI" Fast du skulle aldrig _någonsin_ erkänna dina tankevurpor, så jag bryr mig inte något mer om det där (undrar dock vad det är som vore så farligt i att erkänna en sån sak?). "Om det nu mot alla odds skulle ske, så skulle också en debatt om kungahusets vara eller inte vara blomma upp, och då är det ganska troligt att den svenska monarkin skulle skrotas för gått." Nja...nej. Det är mycket möjligt (rentav väldigt troligt) att en debatt skulle komma i gång, men inte på det sättet du tror. Jag tror att debatten skulle komma att handla om det orimliga i att en kung överhuvudtaget förväntas stå till landets förfogande på det aktiva sättet ända "in i det sista". Debatten skulle alltså handla om att när och hur ett överlåtande av ämbetet skulle ske. På vilket sätt detta skulle ske, osv... | |
slånbär | 2012-03-11 00:51 | |
![]() | Känns som att folk förr var klokare och mindre imponerade av allt pompa och ståt kring kungar och adel än vad dom är idag. Det beror väl på att det var vanligt folk som var dom som fick betala för allt pompa och ståt och som dessutom fick slita hund för att adeln skulle leva gott och det var dom som var tvungna att dra ut i strid på kronans befallning och få kom hem igen. Deras ryggar piskades och deras döttrar fick böja både rygg och lyfta kjolar för adeln. Så att vi har en lång tradition av monarki i vårt land beror nog inte i första hand på något folkligt stöd utan på det gamla vanliga- maktmissbruk, utnyttjande av ställning och översitteri. Att så många helt vanliga människor idag stödjer monarkin beror väl på att dom helt enkelt inte kan något om vår historia och är lättimpade. Kungahuset, stureplan, Big Brother, eller bloggblondinernas värld- allt faller under samma kategori- låtsasvärldar för folk som vill sola i glansen och helst göra så lite nytta som möjligt. Och för folk som drömmer om det men som aldrig kommer bort från sin lilla damm. | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-11 00:52 | |
![]() | "traditionerna är ju inte huggna i sten" Nähä, vad bra då. Avskaffa monarkin. | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-11 00:55 | |
![]() | Måns_E: "...och att kungens supportrar främst hittas hos den äldre delen av befolkningen," Menar du? Främst? Det stämmer åtminstone inte med vad jag ser och hör runtomkring mig. Klart många äldre är för kungahuset, men det är många yngre också. Jag tror att du håller på med lite ordbajserier, men jag omvärderar mer än gärna min uppfattning om dig, så presentera gärna siffror ur trovärdiga källor, tack. | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-11 00:59 | |
![]() | www.dn.se/nyheter/sv...t- kraftigt | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-11 01:00 | |
![]() | Googla, du vet ... | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-11 01:08 | |
![]() | Måns: "Oavsett vilket så känner jag i a f inte någon i min generation som har bilder på vår kung uppsatta på väggen, det var inte helt ovanligt några generationer tillbaka." Men jises Måns. Har du bilder på andra kändisar på dina väggar då? Det skulle aldrig falla mig i att ha. Eller möjligtvis om fotot var taget av någon särskild fotograf, alltså typ, konstfoto då. Men även i det fallet skulle det väldigt mycket till innan jag skulle hänga upp en "kändis" på mina väggar. Lillstölla 2012-03-10 22:36 "Rätt angående bild på kungen där Måns. Vi har ett i släktens stuga, men sitter på utedasset. Internskämt." Skämt? VAD är det för fel på folk? Det är JUST det här jag menar. VAR kommer det där märkliga föraktet ifrån? Jag tror det är typiskt (för en del) svenskar. Mot sitt eget kungahus. Sorgligt fenomen. | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-11 01:08 | |
![]() | Det är nu du lite surt ska säga: "Det var faktiskt Måns jag frågade!" | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-11 01:19 | |
![]() | 2012-03-11 00:59 Du är dålig på att googla, för det där var inte mycket till siffror. | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-11 01:23 | |
![]() | Ha ha ha, driver du med mig? Kolla längst upp i artikeln. | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-11 01:34 | |
![]() | Men vaffans, det såg inte jag. Såg bara det här: "Stödet är lägst bland unga i ålder 18–39 år och högst bland dem som är 60+." Så, okej, det var bra länk. Intressant statistik. | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-11 01:35 | |
![]() | Tack, så det var inte jag som var dålig på att googla utan det var du som var dålig på att läsa? Du kanske bör ta tillbaka det där om Måns ordbajsande också så är allt förlåtet. :) | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-11 01:51 | |
![]() | "Du kanske bör ta tillbaka det där om Måns ordbajsande också så är allt förlåtet. :)" Nej, varför skulle jag göra det? Jag hade ju rätt i det jag skrev: "Klart många äldre är för kungahuset, men det är många yngre också." Och kolla själv på den statistiken. Det går att hitta många intressanta detaljer där. | |
rebell99 | 2012-03-11 02:20 | |
![]() | Självklart ska monarkin väck.Denna avskyvärda rest av odemoktatiskt styre.Våra förfäder hadde ett rent helvete med kungarna som varit.Att som monarkisterna prata om traditioner och försöka ställa monarkin i ett romantiskt historiskt skimmer vittnar om okunskap och näst intill förakt för det svenska folkets historia. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-11 10:04 | |
![]() | våra förfäder hadde ett helvete att få tag på mat,ska vi avskaffa mat,det fins hur mycket som var dåligt förr,men det är bättre nu,självklart ska vi ha monarki alltid | |
Måns_E | 2012-03-11 10:14 | |
![]() | Nej vi skall tillföra mat och avskaffa kungen, då blir det ju bra. Att göra tvärtom är ju jättedumt. Förövrigt så förekommer det väl att folk har bilder på släkt och vänner uppsatta. Ungdomar har oftast fler idolbilder, men just kungen brukar inte vara en av dom. Min farmors syster däremot hade kungabilder på väggarna, och du vet ju själv att det var så, att det fanns en större vördnad för överheten hos många ett par generationer tillbaka. Men visst låt bli att låtsas om det om du vill. För övrigt så räcker det att läsa undersökningar såsom SOM-institutet om man nu vill ta reda på siffror, och jo stödet för kungen sjunker hela tiden, även om det förekommer toppar och dalar så går stödet ner. | |
rullarens | 2012-03-11 10:47 | |
![]() | Men Måns, att tro att monarkin handlar om att ha en bild på kungen uppsatt eller ej verkar väl lite förmätet. Snacka om att hamna i oväsentligheter..... | |