Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 986 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Wagner 67 | 2011-10-20 10:33 | |
![]() | Friscoo: Jag besvarar gärna alla dina inlägg. Men jag vet inte vad du menar att jag tror på. Kan du utveckla det? | |
| friscooo - Ej medlem längre | 2011-10-20 10:44 | |
![]() | Du får ju gärna börja här. brava - Men jag har ofta fått intrycket, att gud älskar alla, gud hör alla, inom olika religioner.. kristendom, islam, osv... tro på gud och du ska få något tillbaka! Men alla barn på Afrikas horn som ber till gud varje dag, och svälter ihjäl. Varför glömde gud dom om han kan se alla, varför får dom ingenting? Varför tillåter gud det att hända om han är allsmäktig, svar på den tack. | |
| Wagner 67 | 2011-10-20 10:47 | |
![]() | Därför att den definition du verkar ha på gud inte existerar. | |
| friscooo - Ej medlem längre | 2011-10-20 10:51 | |
![]() | Så gud är inte allsmäktig? Det är ju honom man ber till.. | |
| Wagner 67 | 2011-10-20 10:54 | |
![]() | Gör du? inte jag. Jag ber inte till någon odefinierbar gud. Vad får du för svar? | |
| friscooo - Ej medlem längre | 2011-10-20 10:57 | |
![]() | Nu valde du att inte svara på frågan. Är inte gud allsmäktig? Nej, jag ber inte till gud för att jag inte tror på gud. | |
| Wagner 67 | 2011-10-20 11:05 | |
![]() | Om du menar den kristna versionen av den allsmäktiga guden så kommer du få olika svar beroende på vilken kristen person du frågar. Personligen tror jag tror lika litet som du på en allsmäktig gud. Vem eller vad skapade en sådan gud? | |
| Harsh Head - Ej medlem längre | 2011-10-20 11:06 | |
![]() | www.youtube.com/watc...yH hAoxTXKI | |
| friscooo - Ej medlem längre | 2011-10-20 11:08 | |
![]() | Så, är du troende eller inte? Vilken religion? Ja, det är ju också en bra fråga... gud skapade allt.. men vem skapade gud? Ser att folk skriver att det är ologiskt, med big bang, att det skapats utifrån "ingenting", men det är tydligen logiskt att gud skapats ur "ingenting". | |
| Harsh Head - Ej medlem längre | 2011-10-20 11:09 | |
![]() | INGA religösa argument är logiska. "Hmmm, vi kan inte veta hur allting skapades från början... då MÅSTE det ju vara Gud!" | |
| Wagner 67 | 2011-10-20 11:19 | |
![]() | Harsh Head: Big bang teorin bygger väl på att en det är protonspruta som producerar en massa materia och antimateria (summan av laddning = 0). Om jag förstått allt rätt så finns i alla fall förståelse om dessa teorier om BB- sprutors existens i olika delar i universum. Men det är ju ingen onaturlig skapelse som du antyder. Naturens gång är så fall vår gud! | |
| Harsh Head - Ej medlem längre | 2011-10-20 11:48 | |
![]() | Då behöver vi inte använda ord som religion och gud. | |
| Wagner 67 | 2011-10-20 11:57 | |
![]() | Är inte det lite av människans natur o försöka skapa makt och anseende. Kanske är det därför gudar och religioner finns? | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-10-20 12:14 | |
![]() | Friscoo m.fl. - Är Gud allsmäktig? Nej, inte som vi nu tolkar det. All makt är eg. Guds men eftersom Gud är kärlek - så var/är alltså han så illa "tvungen att ge oss en "fri" vilja, iaf till en viss (för stor?) del, annars hade han varit en diktatorisk dockteaterchef. Världen skulle vara ett själlöst maskineri om inte Gud lät sin motpart människan ha en stor portion egen vilja och detta vore inte möjligt med vilken som helst definition av kärlek. Världen är så starkt och väsentligen sammansatt, fråga (elementarpartikel-)fysik erna att allt vi väljer att förhålla oss till blir påverkat av vårt val, t.ex inom miljön. Man kan uttrycka det som att globen f.n. är ockuperad av ondska.Som bekant har vi ställt till det ordentligt med hjälp av denna vilja kombinerad med kollektiv hybris. P.g.a. rovdriften av naturen kommer miljön snart att nå en "tipping point" och inom ngt decennium skulle jag tro att världshistrien nått sitt slut. Bl.a. följande faktorer och deras kombinationer talar tyvärr tämligen tydligt för det: *Temperaturen *metanets frigörande ur havsbotten och tundra *alla plastpartiklar i haven som förstör livsbetingelserna för näringskedjans bas *kortsiktigheten i människans syn på sig själv och sina villkor. *Kulturyttringarnas egotrippande tendenser. Vilken "tur" att Gud nu faktiskt finns och avser att gripa in när människans egocentriska maktfullkomlighet nått sin yttersta gräns. En dag ska Han bli "allt i alla" och vi kommer att utbrista ett kollektivt men högst spontant;"Woaow!! Var det så här det var tänkt - varför var det ingen som sa det till mej?" Vi ses i en bättre värld! Evigt liv har vi redan, vare sig vi vet om det eller inte. Mänsklighetens långsiktiga mål är det samma som Gud har; fungerande relationer både Gud-människa och mellan människor och folk. Detta fixar Gud med ett "evigt" lirkande och vädjande till människan att besinna sig och bara samverka med Gud och inte motarbeta med sin karriärism, girighet och högmod i största allmänhet. Till sin hjälp har han sin "raw model", Jesus (JK) som är hans "alter ego" i det stora, kosmiska drama som vi tillbringar vårt korta liv i - som en del i en akt i den iaf. | |
| friscooo - Ej medlem längre | 2011-10-20 12:20 | |
![]() | Åh herregud vilken smörja... Mina ögon blöder. Skräll på att Wagner inte svarade på min fråga andra inlägget irad, jag tror jag ger upp med honom. Till du andra. Så Gud är god.. människan är ond... och Gud sitter och ser på och låter oss vara det fast han kan ändra på allt om han vill.. då blir därmed han ond med? Han skapade människan, men är god rakt igenom - varför skapade han då något ont? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2011-10-20 12:49 | |
![]() | @ Rooty"Snälla, säg att du skojar när du använder en biblisk liknelse för att kunna säga att människor inte ska söka efter mer kunskap..." Jag menar inte att människor ska sluta söka efter kunskap - men att kunskap inte är svaret på allt. religioner försöker ofta ge enkla svar - det är jag emot. jag är med på att många vilsna människor vill pådyvla andra sina "enkla svar" (skapelseberättelsen läst bokstavligt t.ex). tro är något personligt för mig. återigen - vill klargöra att jag på inget sätt är emot vetenskap - förutom att göra den till en religion, vilket man enligt mig gör om man påstår att den kan förklara allt. | |
| zezzo - Ej medlem längre | 2011-10-20 13:14 | |
![]() | "Åh herregud vilken smörja... Mina ögon blöder." *aaaasg* :D Jag ÄLSKAR när folk är spontant uppriktiga, utan några onödiga krusiduller. :D (dock har jag ingen åsikt i sakfrågan) | |
| Harsh Head - Ej medlem längre | 2011-10-20 13:16 | |
![]() | Allt religiöst snack är smörja. Sluta tro att ni vet något! | |
| zezzo - Ej medlem längre | 2011-10-20 13:23 | |
![]() | Fast....HH, alla måste väl få tro på vad de vill, eller hur? Folks tron har aldrig stört mig det minsta (utom i dom fallen när någon o-ombedd vill pracka sin tro på någon annan). Störs du av folks tron? (dessutom, jag "tror" också, fast inte på några gudar) | |
| Harsh Head - Ej medlem längre | 2011-10-20 13:29 | |
![]() | Man får TRO, men man får inte TRO att man VET. | |