Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 685

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BSKV - Ej medlem längre2011-12-19 22:11
Antal inlägg: 512

Observer, kom igen - är ciggen verkligen att betraktas som "allt" och den sista porten till friheten?

Satyra2011-12-20 00:36
Antal inlägg: 4561

"Åmen du *?*
Den där mackan äter jag inte.
Du skrev vad du skrev och det gick bara att uppfatta på ett sätt." (__Nanna__)

? Jag skrev inte inlägget med dig i åtanke överhuvudtaget.

Satyra2011-12-20 00:45

"Jag kan inte sätta mig in i en rökares situation när det gäller att sluta, utöver att jag förstår den rastlöshet som uppstår av att man inte får göra det man egentligen skulle ha gjort." (Pandina)

Men du kan ju - om du vill - läsa på lite om hur beroendeframkallande nikotin faktiskt är. Jag förstår bättre att du blir irriterad på rökare, men den knappa kunskap du tydligen besitter. MEN självklart går det ju att sluta - folk slutar ju hela tiden. Det är ju dock många komponenter som ska till för att det ska lyckas och att försöka sluta för att andra tycker att man är dum och äcklig är inte en av dessa ...

"innan man tänder på" (Pandina)

hahaha, ja ... jo ... tänder PÅ är ju precis vad man gör som nikotininhalerare. ;-)

Pandina2011-12-20 01:05
Antal inlägg: 727

Satyra, för mig räcker det att läsa på cigarettpaketen, faktiskt. Och jag skiter väl i om ni röker eller inte. Vill ni skada er kropp så är det som sagt er huvudvärk. Och ibland är det visst väldigt skönt att avreagera sig med ett nikotinintag eller whatever.

Men vänligen låt bli att stinka ner mig och mitt hem.

Är det själviskt av mig? Haha, jomen tjena, visst är det det. Men någon som utsätter mig och mitt hem för stank och elände i kombination med att hävda att "vadå, det är faktiskt inte olagligt", är fan så mycket mer självisk. Jag blir kallad för gnällspik, fanatiker, överkänslig, högfärdig. Jag är nära på att bli utskickad till skogen, eller få munnen proppad med fyra cigarettpaket samtidigt. För att ni ska få röka på era jävla balkonger.

Sluta försvara era patetiska beroenden med medicinska faktorer och "förlåtliga, ogenomtänkta beslut under tonåren som dessvärre fått hänga med". Pappa rökte i 18 år och slutade med hjälp av sunt förnuft och beslutsamhet. Min lärare rökte i 25 år och slutade med hjälp av sunt förnuft och beslutsamhet.

Ställ er i rökrutan, tänd er cigg, och låt grannbalkongen förbli rökfri så blir ALLA glada, och inte bara ni.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-20 01:09
Antal inlägg: 844

"Jag skrev inte inlägget med dig i åtanke överhuvudtaget."

Fast...DET har jag inte påstått heller.

Men vi lämnar det nu, för det här blev onödigt snurrigt.

le-lou2011-12-20 01:35
Antal inlägg: 17496

haha, den hade kunnat driva en julgran hela julen.

Får se nu .. vem var det som var emot rökning på balkonger nu igen?

kajix2011-12-20 03:39
Antal inlägg: 7767

Jag tycker att varningstexten på paketen mer ska vara i stil med,

"Kom ihåg att du kommer att räknas som socialt efterbliven när du röker" eller "Rökare förlorar all den lilla respekt för medmänniskor som de faktiskt hade" eller "har du inte sett hur löjlig kungen ser ut på det där youtubeklippet" eller "vi har givit upp, rök på du bara. we're all going to hell"

Paradispesso2011-12-20 05:03
Antal inlägg: 297

Nu har jag inte läst hela tråden men tycker det verkar helt befängt. Ska folk inte få ha på sig parfym på balkongen heller? Finns dom som är allergiska mot det med,för att inte tala om alla dom som bara tycker att en del människor har jäkligt äckliga parfymer.

Sen vet jag inte riktigt om det har kommit fram vart rökare ska få röka om det nu inte passar sig i lägenheten eller på balkongen?

guran412011-12-20 05:15
Antal inlägg: 72

å dessa jävla förbud...

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-20 07:23
Antal inlägg: 1019

"Pappa rökte i 18 år och slutade med hjälp av sunt förnuft och beslutsamhet. Min lärare rökte i 25 år och slutade med hjälp av sunt förnuft och beslutsamhet."

Javisst, en del är såå förnuftiga. Men det har jag försökt säga innan att alla är inte lika. Alla har inte samma starka psyke och klarar inte det lika bra. Det har inte med förnuft att göra alla gånger, försök förstå det.

le-lou2011-12-20 09:05
Antal inlägg: 17496

Nikotin är en drog som ger ett mycket starkt fysiologiskt och psykologiskt beroende som i styrka, och därmed med tanke på risken för återfall, anses ligga i klass med kokain och heroin.

Det , Ullis - har en del människor här svårt att förstå. Den som aldrig har varit rökare kan aldrig förstå hur det är, och gillar att peka med hela handen och bara lugnt idiotförklara den som röker. Sunt förnuft, ja. Det går att sluta röka, men det saknas respekt för att det faktiskt är ett beroende i den här tråden. Ingen kräver ett ömmande för rökare - men lite normal hyfs när man pratar om rökare , ja tack.

adel 101 - Ej medlem längre2011-12-20 09:10
Antal inlägg: 337

le-lou, du har rätt. fast jag som rökare ser det inte så eftersom jag inte har några planer på att sluta. tycker det är gott och är helt övertygad om att jag kommer dö ändå. sen om det blir vid 87 eller vid 79 spelar inte så stor roll just idag eftersom jag hellre går med en BANG fullt lycklig och relativt frisk än väldigt svag efter att spenderat mina sista 12 år in och ut på sjukhus.

kort sagt, jag blåser inte ut min rök rakt i ansiktet på folk och stör det någon att jag röker så får de väl vända sig så inte vinden ligger på.

gnagelram - Ej medlem längre2011-12-20 09:27
Antal inlägg: 1646

Nu är ju iofs rökrelaterade sjukdomar bland de obehagligaste att avsluta sitt liv med så just det var ett konstigt argument.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-20 09:28

Bra där, Adel.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-20 09:41
Antal inlägg: 844

Jag förundras fortfarande - fast jag borde väl egentligen inte...

Vad exakt har allt det här snacket ex om tobakens beroendegrad (och femtioelva andra aspekter) med balkongrökningen att göra?
Det jag kräver (i dagsläget) är att rökarna ska ta hänsyn till icke-rökarna och se till att inga andra, än de själva, behöver lida av röken.
Det är väl rätt så simpelt?
Enkel matematik. Rök på ni, men se till att ni inte stör andra med eländet.

Fast...fick jag som jag ville, så ska ju tobaken på sikt bort helt och hållet.
Och alla som nu har så svårt att sluta röka (ullis ^^) borde ju vara tacksamma för den ambitionen, för DET vore ju till stor hjälp just för er.
För det borde ju vara något lättare att sluta upp med sådant som helt enkelt inte längre finns. Eller hur? ^^

Eller vad säger du, Måns? :P

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-20 09:56

Något som är riktigt bra är just Betapet, det sparar man in många cig på! För något man kan göra är att försöka dra ned iallafall.

Satyra2011-12-20 12:31

Jag röker i alla fall inte ett dugg mindre av de förbud som redan tillkommit. Ger bara fan i att vistas på ställen där jag inte kan röka inom rimlig tid.

Lusten att gå på krog/pub (om det inte är sommar och man kan sitta på uteserveringar där man fortfarande, än så länge, får röka och/eller om jag inte själv ska spela) och restauranger har t.ex alltså mer eller mindre försvunnit.

Och folk får tycka vad de vill om mitt rökande - oavsett hur korkat det är att man en gång började (och fortfarande gör det) så anser jag mig vara både mer empatisk och smartare än de flesta andra - trots min last. För mig finns det ofantligt mycket värre egenskaper (OCH laster) som är skadliga för andra människor än just nikotinrökande. Att inte vara rökare ger/gör ju inte per automatik en god medmänniska.

Sitter dock inte och blåser rök på andra på pin tji och/eller tänder en cigg bland folk, (utanför mitt hem), utan att fråga om det är ok först. Har faktiskt aldrig varit med om att det inte varit ok, men jag kanske omger mig med ovanligt toleranta människor?!? ...

krysopras2011-12-20 12:50
Antal inlägg: 657

Jag tycker inte att man kan grunda så pass allvarliga beslut på att folk irriterar sig, jag tycker man måste försöka uppmäta halterna av rök som faktiskt drabbar näraliggande balkonger/lägenheter och kolla om det verkligen kan föreligga hälsoproblem pga den rökmängden. Folk kan ju reta sig på allting, bara därför kan man ju inte gå och förbjuda allting.

BSKV - Ej medlem längre2011-12-20 12:52

Satyra:

Ja, eller också så tar du faktiskt den hänsyn som man ska kunna förvänta sig av rökare och det hedrar dig i så fall. Då är nämligen din ovana bara DIN och påverkar inte andra.

Tyvärr gäller det inte särskilt många rökare som i tid och otid bara måste tända sina giftpinnar utan någon som helst hänsyn till om man befinner sig i en folksamling. Mest tänker jag på avstigande resenärer från bussar, tåg, spårvagnar m.m. som fullständigt skiter i sina medmänniskor - skulle vara kul att se hur en sådan skulle reagera om jag ställde mig framför denne och la av en riktig brakskit a la äggmöksdoft. Tvivlar dock på att denne skulel tänka till...

Men återigen - TACK Satyra för att Du tar hänsyn till Dina medmänniskor...och för att Du är så smart! :-)

BSKV - Ej medlem längre2011-12-20 12:54

krysopras:

Men snälla...det säger väl sig självt om du står och inandas ciggrök från en balkong att det inte är hälsosamt!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?