Spelrum
Giraffen27
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade60
Mobilspel
Pågående20 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
calle342014-07-04 21:13
Antal inlägg: 403

En grupp ger en annan grupp lever mat för dagen en annan är för rik

RaymondW2014-07-04 21:14
Antal inlägg: 26

calle34, solidraritet vs egoism?

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-07-04 21:17
Antal inlägg: 31064

Du måste lägga stora pengar. Var bor du?

Måns_E2014-07-05 01:09
Antal inlägg: 12023

Om man har sin försörjning genom tiggeri så har man väl det rimligtvis för att man har gjort en lönsamhetskalkyl och upptäcker att det är mer lönsamt att åka till Sverige och tigga, än att inte göra det.

Att man i viss mån då är organiserad är väl i sig inget konstigt, precis som att thailändska bärplockare i viss mån är organiserade.

Den intressanta frågan borde väl dock vara hur kan ett bättre alternativ vara att förnedra sig och åka och tigga pengar i Sverige, och få ihop någon hundralapp per dag innan alla utgifter, vara ett bättre alternativ än att stanna kvar i sitt hemland och skaffa sig ett annat sätt att försörja sig på.

Att lägga några moraliska värderingar i detta, som Sjöstan gör, tycker jag är väldigt förmätet. Man får väl ändå utgå från att det faktiskt är ett rationellt val att åka utomlands och tigga för småslantar.

Att oja sig om att det är flera personer som är organiserade, som SylviaPlath gör, förstår jag inte heller. Vad gör det för skillnad egentligen?

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-07-05 08:30

Vem har ojat sig? Vi pratade kvinnor emellan och hon frågade mig om min man så då kontrade jag och frågade om hon har en man. Hon svarade ja. Tio minuter senare kom det en välklädd karl över gatan och hon pekade: "Där är min man". Han, däremot, passerade som om han inte kände dessa två kvinnor (eftersom jag stod där) tills han förstod att hon vinkade på honom. Det ingår i spelet att framställa sig som ensam och utan nätverk när det i själva verket är en genomtänkt verksamhet man sysslar med. Jag säger ingenting om den saken - människor samarbetar för att överleva, det är det jag har hävdat hela tiden. Jag vill bara sticka hål på klichen om en ensam stackare utkastad på gatan. De två tiggarkvinnor som häckar vid min butik har bra ruljans på sin verksamhet, de är omtyckta pga sitt rara sätt (jag gillar dem och skulle sakna dem om de försvann) och det stoppas pengar i deras muggar i princip varje gång jag ser dem. Jag tycker det är fascinerande att tro att man själv står bortom moraliska värderingar när man uttrycker att människor "förnedrar sig".

RaymondW2014-07-05 11:44
Antal inlägg: 26

SylviaPlath, nä det blir inga stora pengar eftersom jag själv har det så knapert.

Måns_E2014-07-05 13:25
Antal inlägg: 12023

Som sagt jag förstår fortfarande inte vad det spelar för roll Sylvia att de i någon mån är organiserade.

Jag tror att alla redan förstår att det inte är den ensamma tiggaren i detta fall. Det faller på sin egen rimlighet att det helt plötsligt skulle komma flera tusen utkastade ensamma romska rumäner. Så det är inte mycket klichéer att sticka hål på.

hedborn2014-07-05 14:48
Antal inlägg: 9

När kommer förslag på åtgärder i denna tråd, på kort och lång sikt?
Sjöstan har deklarerat sina förslag, men vad har "motsidan" för förslag. Att anklaga Sjöstan för bristande empati räcker inte!

Jens N - Ej medlem längre2014-07-05 15:51
Antal inlägg: 445

Det är en bra början åtminstone...

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-07-05 15:53

Det spelar ingen roll för mig mer än att det förstås bekräftat mina egna aningar. Jag ville berätta vad jag tagit reda på eftersom vi diskuterar ämnet här.

mönjelilja - Ej medlem längre2014-07-05 18:30
Antal inlägg: 3613

Jag har skrivit det förut, men jag skriver det igen med risk för att bli tjatig. Sverige och andra länder i EU ska ställa krav på Rumänien att de ska ta hand om sina egna medborgare. Om deras trygghetssystem lämnar romer i fattigdom så är det deras sak att åtgärda problemet. Om man ska ha fri rörlighet så borde villkoren och trygghetssystemen vara någorlunda lika.

Jag mår illa varje gång jag handlar eftersom det sitter minst en och ibland två personer utanför affären och hejar och sträcker ut handen. Det är synd om dem, men jag vill inte se dem där.

ingson2014-07-05 20:13
Antal inlägg: 4285

Mer EU-överstatlighet alltså, mönjelilja?

mönjelilja - Ej medlem längre2014-07-05 21:10

@ingson
Jag är inte så insatt så att jag vet hur det skulle gå till i praktiken och vilka fördelar och nackdelar som finns med det.

Det som jag tänker mig är i första hand att Sverige och andra länder ska lyckas övertala rumänska staten om vad som är rätt att göra för deras egna medborgare. Men det verkar ju inte ha fungerat hittills. Den fria rörligheten av människor och tjänster är väl bra i grunden. Folk kan få arbetslöshetsersättning i det land som de befinner sig i o.s.v.? Men tanken med den fria rörligheten kan ju inte ha varit att tiggare skulle driva runt i Europa.

Antingen får man väl acceptera läget som det är eller verka för en större likriktning vad gäller sociala förmåner o.s.v. Eller göra något radikalt och förbjuda tiggeri, men det verkar väl vara det mins inhumana alternativet.

mönjelilja - Ej medlem längre2014-07-06 00:06

Sådana här attacker mot tiggare är verkligen vidriga: www.aftonbladet.se/h...91 78510.ab

Minta2014-07-06 20:27
Antal inlägg: 20042

Det är ingen i tråden vad jag vet som gett uttryck för att tiggare är helt ensamma och letat sig fram till ICA eller COOP på egen hand var och en som en egen ö. Att de går samman i grupper gör det inte till organiserat (kriminellt) tigger och människohandel. Men det var väl det ni ville att vi naiva och blåögda skulle se? Att vi blir lurade.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-07-06 22:55

En bättre sammanfattning är att en del naiva tanter har fått inse under diskussionens gång att tiggeriet är organiserat enligt jaaps definition.

Minta2014-07-06 23:10
Antal inlägg: 20042

Jag är antagligen en sådan naiv tant, men som inte under någon del av diskussionens gång trott att tiggeriet är oorganiserat i meningen att man reser i grupp, bor i grupp, arrangerar tiggeriet i grupp, men att det inte är kriminella ligor som tvingar tiggarna att tigga och tar större delen av pengarna för egen del. Några icke naiva har kanske under diskussionens gång tvingats inse att det fortfarande är mycket fattiga, mycket diskriminerade människor som kommer hit för att tigga för att på något sätt få det bättre.

sjöstan2014-07-07 07:34
Antal inlägg: 729

Huruvida tiggarna är otganiserade eller ej låter som en pseudodebatt i mina öron. Vem bryr sig?

Det blir väl vare sig bättre eller sämre?

Turisttiggarna skräpar ner i vår stadsmiljö och likt Spanska Skogssniglar har dom ingenting här att göra. Inte ens om dom bar gula kalsonger vore det okey att ha dom utslängda på gator och torg.

Att tigga är i mina ögon inget okey jobb. Lika lite som jag gillar prostitution, hälare och hallikar.

Åk hem och skaffa ett vanligt jobb!

Finns det en vilja - finns det en väg

ttiittii - Ej medlem längre2014-07-07 10:04
Antal inlägg: 37631

det finns inga jobb,i Rumänien eller Bulgarien det finns inga jobb i Sverige.Nu är Dom här tiggarna med i Eu och har rätt att vara här för det är deras sätt att överleva.Att se människor som skräp är värre en en det du nämner,du är extremt kränkande och fördmmande i ditt utal,Eller mer Narsisistisk kanske, har du ingen som helst förmåga att sätta dig in i andra människors liv?

dinodog2014-07-07 11:39
Antal inlägg: 4973

Men nog sjutton är det märkligt att dom finns precis överallt. I varenda liten avkrok sitter det tiggare. Hur hittar dom dit?
I min lilla förort där det finns en livsmedelsaffär och en godisaffär, sitter det en tiggare. Bara i år har de varit 7 stycken. Verkar som om de sitter 1 månad i taget. Den enda som är den samme är Faktumförsäljaren. Nu har han varit borta ett tag men är tillbaka igen.
Och det märks att tiggarna och försäljaren känner varandra.
Och så är det även inne i Gbg. Helt klart är det olika grupperingar bland tiggarna. Och det är inte helt ovanligt att de ryker ihop ifall någon är inne på fel "revir".
Var en incident i Stenungsund för ett tag sedan. Två olika klaner som rök ihop om sina "revir".

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?