Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
EricaJong2015-09-07 17:56
Antal inlägg: 537

Och som vanligt hoppar du liksom på något vis över det jag skriver...sååå....jahhopp etihäpp!

kovikstippen2015-09-14 08:20
Antal inlägg: 979

4 av 5 (80 %) av nyanlända barn blir inte godkända efter åk 9, enligt dagens DN. Är det ett problem?

Enligt samma tidning ser kommunernas utbildningar för dessa barn mycket olika ut och grundare sig i ett "gör-som-ni-vill" från Skolverkets sida.

Tidigare i tråden blev jag häcklad för just det påståendet. Trådens proffs berättade indignerat om hur okunnig och töntig mina åsikter är. Skolan har minsann speciella inskolningssystem där nyanlända får lära sig svenska innan dom slussas vidare in i ordinarie klasser. Men det stämmer ju inte...... Det finns inget system alls.....

Trots att trådens sk proffs säger så. Märkligt. Har DN och jag helt fel?

Beror 80 % på antalet nyanlända är 15-16 år gamla och alltså inte hinner läsa Ingela grundskolan, eller finns det andra problem?

Ska vi ha speciella skolor förnyanlända? Med engelsk undervisning?

Jag ser många fördelar, men också ett antal nackdelar. T.ex. borde denna typ av skolgång vara tidsbegränsad (2-3 terminer?) & innehålla mycket svenska undervisning. efter introduktionen måste vi slussa in barnen i det vanliga systemet.

4 av 5 underkända - något fungerar uppenbarligen inte.

ingson2015-09-14 12:38
Antal inlägg: 4285

Att 80% av nyanlända inte blir godkända är ett friskhetstecken.
Om man på något år,med bristfälliga svenskkunskaper,skulle klara hela grundskolan skulle betyda att målen vore extremt lågt satta

kovikstippen2015-09-14 13:57

Ok. Du är nöjd Ingson.

Men andra länder har ju också skolor, så matte, engelska, NO och geografi borde vara ungefär lika.

Svenska och historia är å andra sidan något annorlunda.

Att lära sig ett "nödvändigt" språk borde inte ta mer än 1 år - om behovet anses vara tillräckligt stort. Hur ser kraven/informationen ut?

Nån som vet?

limpan__22015-09-14 14:18
Antal inlägg: 2847

"Men andra länder har ju också skolor, så matte, engelska, NO och geografi borde vara ungefär lika."

Nä, de flesta som kommer har en väldigt bristfällig skolgång bakom sig. Barn till invandrare från välmående länder klarar sig såklart bra men om du de senaste åren levt i Syrien, eller på flykt därifrån, har du knappast fått en särskilt välordnad skolgång på vägen hit...

Nora1 - Ej medlem längre2015-09-14 14:23
Antal inlägg: 2885

Att det fria skolvalet är ett idiotiskt påfund har jag tyckt hela tiden. Nu hörs fler och fler röster för att det är helt förkastligt.
"En del föräldrar skulle protestera vilt om friskolesystemet förändrades. Men för politiker som sjunger den humana migrationspolitikens lov finns det ingen ursäkt alls för att ignorera en segregation som undergräver barns möjligheter att lyckas i Sverige - helt i onödan.möjligheter att lyckas i Sverige - helt i onödan."
www.expressen.se/led...-g oras-om/

llloyden2015-09-15 03:55
Antal inlägg: 758

ttiittii: jag har sparat din Undran. Den är så otroligt bra. Tack!

kovikstippen2015-09-15 09:36

Hmm. Det verkar som att även en intensivt okunnig och löjlig person som jag (proffsens allmänna omdöme) fått sina teser bemannade i ny forskning.

Datoranvändning försämrar elevernas förmåga inom både språkinlärning och matematik, enligt en stor internationell undersökning, rapporteras det om i dagens P1.

De länder (Sydostasien) som använder datorer minst uppvisar bäst resultat. Generellt sett försämras resultaten ganska linjärt med ökad datoranvändning.

Skolministern kommentar är att "lärarnas datorverktyg är inte optimala och behöver utvecklas ". Mer datorer och datorledd undervisning alltså.

Är det inte dumt? Nu när både jag och forskningen påvisar felen?

Personligen kopplar jag ihop det med dagens skolas sk ämnesintegrering. Att blanda in ovidkommande ämnen i ett annat skapar okunskap i båda ämnena. Sk multitasking är en fluga. Människor fungerar inte så.

Ingen vuxen person skulle acceptera ämnesintegrering. Ingen vuxen skulle acceptera att gå på ett möte om affärsutveckling och mitt under mötet tolerera en lång diskussion om städning eller politik. Men i skolan är det jättefint.

Och det värsta är att lärarna inte orkar med att ifrågasätta nymodigheter - den här gången heller. Man verkar oförmögen att utvärdera ny information och självständigt ta ett beslut.

Lärarkåren gör sig själva till offer, utan vilja, utan röst och utan stöd.

Och när kåren ifrågasätts startas en stor dementi- & smutskastningsmaskin i stället för att försöka förstå och lära sig av omvärlden.

- Bort med datorer och mobiler från undervisningen (åk 0-9)
- Skrota ämnesintegrering
- Satsa mer på grundkunskaper och mindre på politiskt korrekt kunskap.

Ska lärarna få respekt och status måste man låta bli att sätta varsin dator i händerna och faktiskt leda inlärningen med fast hand och mot gemensamma mål och kunskaper.

Att leta information på nätet tar 2-3 timmar och görs lämpligen i gymnasiet. (men då kan ju alla redan så då kan man ju strunta helt i detta infall)

Att lära sig rita grafer och färglägga bilder på datorn är ingen prioriterad kunskap för åk 0-9. Bort med det.

Om lärarna ska få status måste man först visa sig värd status.. Att exakt 100% ska kunna läsa och skriva och räkna efter 9 j10) år i skolan är ett minimum.

Respekt och status får man inte - Man förtjänar

kovikstippen2015-09-15 09:36

Hmm. Det verkar som att även en intensivt okunnig och löjlig person som jag (proffsens allmänna omdöme) fått sina teser bemannade i ny forskning.

Datoranvändning försämrar elevernas förmåga inom både språkinlärning och matematik, enligt en stor internationell undersökning, rapporteras det om i dagens P1.

De länder (Sydostasien) som använder datorer minst uppvisar bäst resultat. Generellt sett försämras resultaten ganska linjärt med ökad datoranvändning.

Skolministern kommentar är att "lärarnas datorverktyg är inte optimala och behöver utvecklas ". Mer datorer och datorledd undervisning alltså.

Är det inte dumt? Nu när både jag och forskningen påvisar felen?

Personligen kopplar jag ihop det med dagens skolas sk ämnesintegrering. Att blanda in ovidkommande ämnen i ett annat skapar okunskap i båda ämnena. Sk multitasking är en fluga. Människor fungerar inte så.

Ingen vuxen person skulle acceptera ämnesintegrering. Ingen vuxen skulle acceptera att gå på ett möte om affärsutveckling och mitt under mötet tolerera en lång diskussion om städning eller politik. Men i skolan är det jättefint.

Och det värsta är att lärarna inte orkar med att ifrågasätta nymodigheter - den här gången heller. Man verkar oförmögen att utvärdera ny information och självständigt ta ett beslut.

Lärarkåren gör sig själva till offer, utan vilja, utan röst och utan stöd.

Och när kåren ifrågasätts startas en stor dementi- & smutskastningsmaskin i stället för att försöka förstå och lära sig av omvärlden.

- Bort med datorer och mobiler från undervisningen (åk 0-9)
- Skrota ämnesintegrering
- Satsa mer på grundkunskaper och mindre på politiskt korrekt kunskap.

Ska lärarna få respekt och status måste man låta bli att sätta varsin dator i händerna och faktiskt leda inlärningen med fast hand och mot gemensamma mål och kunskaper.

Att leta information på nätet tar 2-3 timmar och görs lämpligen i gymnasiet. (men då kan ju alla redan så då kan man ju strunta helt i detta infall)

Att lära sig rita grafer och färglägga bilder på datorn är ingen prioriterad kunskap för åk 0-9. Bort med det.

Om lärarna ska få status måste man först visa sig värd status.. Att exakt 100% ska kunna läsa och skriva och räkna efter 9 j10) år i skolan är ett minimum.

Respekt och status får man inte - Man förtjänar

kovikstippen2015-09-15 09:46

Passa på att Skrota sk evidensbaserad utbildning också. Eftersom det är flum och ovetenskapligt.

All forskning sker i väl avgränsade miljöer och situationer (för att man ska kunna nå någon form av slutsats).

Forskningen inom skolans värd ska ses som en guide och vägledning. Men lärarkåren verkar som sagt helt oförmögen att kritiskt granska.

A) Antingen är åsikten sänd från gud och får inte ifrågasättas (psykologer och programutvecklare)

B) Eller så är åsikten framförd av en komplett idiot som aldrig säger någonting värt att lyssna på. (biologer, psykiatriker och allmänna debattörer)

- Hur ska en skola som inget vill lära, kunna lära ut?
- Hur ska en skola som inte vill lyssna, kunna lära ut förståelse?
- Hur ska en skola som inte vill reflektera, kunna lära ut kritisk granskning?
- Hur ska en skola som inte vill ifrågasättas, kunna lära ut tolerans och respekt för andras åsikter?

janne1212122015-09-15 09:48
Antal inlägg: 4722

Nu ska du inte vara så negativ kovik.

Att tidigt lära sig att söka på Wikipedia, lära sig att kopiera andras artiklar för att framställa dom som sina egna, är en viktig kunskap som man sen kan ta med sig till den akademiska världen.

Utan denna kunskap kan det vara svårt att bli en framgångsrik forskare inom framförallt humanistiska discipliner.

kovikstippen2015-09-15 12:54

Tänkte inte på det......... :-)

llloyden2015-09-20 22:32
Antal inlägg: 758

Jag vet inte vad som har gått snett i människans utveckling, men varenda råtta eller annat djur lär sina "barn" vad de behöver för att överleva. Vi har ju nu kommit så långt i evolutionen att det verkar vara staten, kommunen, skolan eller lärarna, grannen, domstolen eller samhället eller nån annan - anonym? - som ska lära våra barn att klara sig i livet och bli vuxna? Varför inte föräldrarna? Skrämmande!

kovikstippen2015-10-07 10:37

Varför är evidensbaserad inlärning bra?

Allt fler inom skolans värld använder begreppet evidensbaserad utbildning. Men vad betyder det?

Bisonbox2015-10-07 17:36
Antal inlägg: 1360

att det ska finnas belägg för att metoderna funkar

kovikstippen2015-10-08 10:38

Vad menas med det?

Vad är ett belägg?

limpan__22015-10-08 11:14

Menar du på allvar att du inte vet vad som menas med det?

kovikstippen2015-10-08 12:09

Vet du Limpan? Berätta vad du vet!

Vad krävs för att en slutsats/undersökning ska kallas för ett belägg?

Finns det några formkrav? Eller andra formella attribut som måste uppfyllas för att skapa ett evidens?

RambleTamble - Ej medlem längre2015-10-08 13:05
Antal inlägg: 2728

Inte konstigt att kidsen inte lär sig tillräckligt i plugget.
När så mycket tid ägnas åt såna här diskussioner.

limpan__22015-10-08 14:40

Att man har gjort en undersökning eller studie kan nog anses vara ett nödvändigt villkor och studien i sig kan då visa ifall det finns ett belägg för ett påsående eller ej. Exempelvis kan man studiera hur olika metoder som syfter till att förbättra skrivförmågan faktiskt funkar och med hjälp av statistiska analyser kan man avgöra ifall metoden faktiskt har effekt eller inte. Bjuder på ett lästips inom området: all4ed.org/wp-conten...ng Next.pdf

Det är inte konstigare inom skolans värld än inom medicin, har något effekt går det att mäta och på så sätt kan vi få evidens. Och nog måste du väl hålla med om att det är bättre att skolan använder metoder som man vet fungerar än att man använder metoder som den enskilde läraren kanske gillar men som saknar effekt?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?