Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade43
Mobilspel
Pågående20 426

Forumkategorier

Användare Inlägg  
skrutta002014-11-06 20:59
Antal inlägg: 918

Kommentaren skulle varit under Måns men det trodde jag var uppenbart.

limpan__22014-11-06 21:03
Antal inlägg: 2847

Nä, varför skulle det vara det?

skrutta002014-11-06 22:03

Jag har inte i ett ända inlägg sagt att flyktingar inte skall ha något.Jag har där emot sagt att jag tycker inte Sverige skall ta in flera flyktingar och invandrare nu och en tid framåt.De två sakerna är helt olika utsagn.

Rhotheta2014-11-06 22:12
Antal inlägg: 4992

Enprocentsmålet.

Rhotheta2014-11-06 22:29

Btw. Alternativkostnad är ett självklart begrepp för varje barn med en sparbössa. Det är den jag och skrutta konstant talar om. Det är t.ex. att i stället för asylboende till hundra tusen skulle Sverige ensamt kunna finansiera samtliga UNHCR:s 30+ miljonerflyktingar till en kostnad av 42 mdr kr. Vi skulle också kunna ha en neonatalvård som inte är så underdimensionerad att det varje år dör barn helt i onödan pga infektioner som sprids på avdelningarna. Kvinnor kunde få föda på sitt sjukhus och inte i en taxi. Gamlingar kunde få ligga kvar tills de tålde att flyttas efter ingrepp i stället för att sparkas ut till äldreboenden i den ständiga desperata kampen om vårdplatser som förs på våra sjukhus. De kunde också få vettig mat. Pengarna kan också användas till ett sjätte, sjunde, åttonde jobbskatteavdrag och varför inte gratis thailandssemester? Eller till att beväpna våra jasplan så att de inte åker omkring med bara en ärtbössa.
Samhället är mycket fattigare i dag. Många invånare mycket rikare. En hel del andra klart fattigare.
Jag tolkar limpans svar som att du ändå bestämt dig för att vi inte har pengarna tillgängliga, utan att de är uppbundna i privata förmögenheter. Vilket även är min och skruttas uppfattning. Det här är mer hemkunskap än nationalekonomi.

Rhotheta2014-11-06 22:36

Men som sagt har vi inte uppfyllt det för ekonomin så vitala enprocentsmålet på många år, därför att vi inte har råd. Inte för att åstadkomma nyliberala önskedrömmar. Vilket är en täckmantel för att köpa röster från medelklassen.

skrutta002014-11-06 22:39

Bravo...ett mycket bra inlägg..jag är 100% enig med dig Rhotheta.

Rhotheta2014-11-07 01:08

Och limpan.

Keep your eyes on the ball.

vardeinvesteraren.nu...oc h-fysik/

limpan__22014-11-07 07:54

Seriöst, vad menar du? Vad har biståndsbudgetens enprocentsmål med det hela att göra?

Och var missade ni att jag sagt att det finns en kostnad med invandringen? Läser ingen av er vad jag skriver kan vi ju lägga ner den här diskussionen (alternativnyttan du vet...)

När det gäller att andra länder bör ta emot fler för att det vore billigare undrar jag fortfarande om ni missat att dessa länder tar emot lejonparten av alla flyktingar som finns. Och varför ska dessa länder ska tvingas till det som ni inte vill?

Men det är fint att du hittat en blogg som svingar vilt mot ekonomiska (fast främst finansiella och ekonometriska) modeller, intet nytt på västfronten där. Kritiken är välkänd och delvis felriktad. Men precis som i all vetenskap hoppas även ekonomisk vetenskap att kunna prestera än bättre i framtiden.

ingson2014-11-07 08:39
Antal inlägg: 4285

Kanske har biståndsbudgeten 1% mål ändå lite med frågan att göra.
Såvitt jag förstått så räknas delar av flyktingmottagningens kostnader av från biståndet

jellyflower2014-11-07 08:47
Antal inlägg: 1108

Jag är så glad att Mooses och Magnusitos vänner har det så gott ställt. Men blir lite förvånad över antagandet att varenda svenskt hem ser ut så. Det är som Marie-Antoinette och bakelserna.

limpan__22014-11-07 08:57

"Men som sagt har vi inte uppfyllt det för ekonomin så vitala enprocentsmålet på många år"

Jag ser faktiskt inte hur målet att 1% av BNI ska gå till bistånd är vitalt för ekonomin. Rhoteta kanske menar något annat mål (det finns ju procentmål för konstinvesteringar med och även för forskningsanslagen har det funnits ett enprocentsmål). Att biståndet är pengar vi kan använda bättre än idag är jag dock helt med på, där finns det stort utrymme för förbättringar!

Rhotheta2014-11-07 09:40

Överskottsmålet. (som är ett enprocentsmål). Beklagar. Fakta kvarstår ändå.

Mycket bra att du började fundera på om jag kanske menade något annat.

Vill du bli rätt läst måste du sluta upp med att om och om igen hänvisa till att vi har så mycket pengar. Det som är intressant är huruvida det finns ett stort överskott i de offentliga finanserna. Annars drabbas nämligen de av oss som just inte har en massa pengar. Så upphör med den argumentationen eller bli "felläst" (rättläst).

Angående "dessa länder". Vad tror du om du använder hela din intelligens, var min poäng?

Googla på pakistan klarar inte flyktingströmmen så skall du få se på något intresssant.

Bloggen var ett en passantfynd. Du har läst. Det räcker.

Rhotheta2014-11-07 10:05

Ps.
Jag var lite irriterad på översitterifasoner i går, speciellt mot skrutta00 som är mycket klar och konsekvent i sin argumentation, men är/har varit socialt utsatt och skriver halvbra svenska, så jag var sannolikt något beskare än vad som egentligen behövdes.

punatulkku2014-11-07 10:55
Antal inlägg: 523

Limpan: Tack! Underbara inlägg. Du riktigt äger den här tråden!

Jellyflower: vi finns vi med..Vi som har varit/är socialt utsatta el tom låginkomstagare som anser att vi ska hjälpa dom som har det förjävligt.

Rhotheta, jag har inte riktigt fattat din ståndpunkt i den här frågan.
Kan du med enkel svenska (så vi alla fattar) bara svara på om du vill stänga våra gränser?
Anser du att vi ens bör hjälpa människor från andra länder?

Och Skrutta00, nä jag har jättesvårt och förstå varför man tackar nej till Fp och då självmant väljer att leva på mindre pengar. Sen kan man ju även diskutera varför man väljer att bli gravid när man är arbetslös och utförsäkrad? Är det så att man förväntar sig att bli hjälpt? Det finns liksom inte i denna värld att SJÄLV TA ANSVAR?

Rhotheta2014-11-07 12:54

Man behöver inte stänga gränsen. Det räcker med att benhårt och utan dröjsmål avföra alla utan giltiga handlingar, var de än påträffas. Alla potentiella uppehållssökare skall iris-registreras.
Vi behöver göra oss av med den spridda och helt korrekta uppfattningen att det går att bluffa sig in i Sverige. Det kräver hårda nypor, eftersom den i dag är så spridd.

Du kanske inte tycker att rent vatten och sanitet, tak över huvudet och värme, mat, sjukvård och skola för miljoner, i stället för utanförskap, missbruk, utslagenhet och brottslighet i ett betongghetto för tusental är att hjälpa. Jag kan dessutom tänka mig att hjälpa medmänniskor som blir gravida och ifrågasätter därmed din människosyn.

Rhotheta2014-11-07 13:08

På alla invändningar av typen : "det går inte" svarar jag: upphandla tjänsten så kommer det att visa sig vad som går. Vi är ju inte alla lika klipska.

Rhotheta2014-11-07 13:44

Naturligtvis är det en förenkling. Man kan tillåta flera typer av undantag och ändå lösa uppgiften. Baslinjen är helt stängd gräns. Alla metoder att vara human och smart och ändå styra undan lavinen är välkomna plus.

Moose72 - Ej medlem längre2014-11-07 14:20
Antal inlägg: 1910

"""Jag är så glad att Mooses och Magnusitos vänner har det så gott ställt. Men blir lite förvånad över antagandet att varenda svenskt hem ser ut så. Det är som Marie-Antoinette och bakelserna."""

Jellyflower så berätta då hur många av dina vänner eller folk du känner som är så fattiga, rädda och i en sådan situation att dom måste fly eller flytta från sverige till ett annat land?

punatulkku2014-11-07 14:21
Antal inlägg: 523

Ja, min människosyn är säkert hemsk :)

Om jag föredrar att vilja hjälpa människor undan krig, svält och förföljese istället för ensamstående kvinnor i Sverige och det tar ner min människosyn så då får det väl va så..

Du har ditt ghetto, jag har de 15 bidragsberoende SVENSKA mammorna som sitter med en tumme i arslet ist för att själva göra nåt av sina liv ;)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?