Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 49 |
Mobilspel
Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2012-03-11 10:56 | |
![]() | Och nu tolkar du in lite fler saker igen. I o f s så har jag inte riktigt förstått vad det är som är så viktigt med att bevara monarkin, jag har aldrig fått något argument som har verkat direkt underbyggt, men överraska mig rullarens och imi, nu har ni ju chansen. | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-11 11:01 | |
![]() | Hehhe. Likställer du foton på släktingar och vänner med idolbilder? Eller hur menar du? Jag menar att foton på nära och kära kan man givetvis ha framme, men att någon vuxen person skulle ha idolbilder uppsatta på väggarna är väl mindre troligt (fast ok, jag har faktiskt en pytte-minibild på Kofi Annan på memotavlan). Och jo, stödet må sjunka, men det är ändå högst tveksamt om du kan ta ut någon glädje av det. Jag tippar på att monarkin hursomhelst är och förblir. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-03-11 11:06 | |
![]() | Jag har en bild på min farmor på min anslagstavla. *bidrar till diskussionen* | |
Måns_E | 2012-03-11 11:13 | |
![]() | Idolbilder är väl samma sak? Man sätter upp en bild av någon som man tycker har gjort något bra, eller som man beundrar? Oavsett vilket så var vördnaden för kungahuset större hos många ett par generationer tillbaka, om någon i min bekantskapskrets skulle sätta upp ett kungaporträtt så skulle alla utgå från att vederbörande var djupt ironisk och dessutom förmodligen mot monarki. Det handlar snarare om det tar 20, 30, 50 eller 100 år innan monarkin faller. Att det faller är jag övertygad om, så fort det finns ett folkligt stöd för avskaffande av fånerierna så kommer de att avskaffas. | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2012-03-11 11:17 | |
![]() | Måns_E är inte ensam i sina tankar, även en sann monarkist uttalar sig. " Monarkins framtid är hotad och kommer helt försvinna inom fyrtio år. Detta menar Herman Lindqvist som gästar Gomorron Sverige under tisdagen. ...." | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-11 11:22 | |
![]() | "Idolbilder är väl samma sak?" Nej, verkligen inte. Inte i min värld. Men tydligen är det så i din. Ganska intressant. Vore nästan lite intressant att utveckla det där nångång. Eller driver du med mig? Nu väntar solen. Adjö. | |
Måns_E | 2012-03-11 11:27 | |
![]() | Nähä, inte i din värld, i min värld så uppfyller de exakt samma funktion. Kan du passa på att förklara vad som är så bra med monarkin? För jag förstår ärligt talat inte vad det är. Du har ju själv varit inne på att det inte är några problem med att ändra på traditioner (vilket förövrigt är ungefär världens sämsta argument för vad det än må vara). Vad finns det då kvar? Att det är roligt att läsa skvallertidningar? Jag undrar verkligen vad det är som är så fantastiskt bra med en monark. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-11 11:31 | |
![]() | Nu kommer du få världens fattigaste motargument, typ 'om om du inte förstår det så är det synd om dig. Sluta vara så avundsjuk och gnällig. Dom kommer alltid att finnas'. | |
Måns_E | 2012-03-11 11:34 | |
![]() | Jo förmodligen så får jag höra att jag är snål, gnällig, missunnsam och avundsjuk :) | |
slånbär | 2012-03-11 11:54 | |
![]() | Ja Måns och Jonisk-såna som vi faller väl in under kategorin framtidsvisionärer eller nåt liknande. Det var såna som vi med nya idéer och tankar som för ett par hundra år sedan började fundera över vad som händer när man kommer till jordens kant? Om man faller av eller om den kanske inte är platt utan ....rund!! Såna som för drygt hundra år sedan började fundera över rimligheten i att vissa i samhället hade så mycket för så lite arbete och den stora massan arbetade ihjäl sig för nästan ingenting. Varför inte alla fick lära sig att läsa och skriva och det orimliga med att kvinnors röst inte var lika mycket värd som männens. Fackföreningar startades av människor med framtidsvisioner och råg i ryggen. Utan dessa människor med nya idéer skulle vi fortfarande stampa på samma jordplätt och jag är helt övertygad om att även monarkin så småningom kommer att försvinna som statsskick och endast finnas kvar som vilken adelsfamilj som helst med privata bolag och förmögenheter. För det är nämligen så det är -saker förändras och går framåt. Hade man för ett par hundra år sedan sagt till den tidens makthavare att i framtiden kommer kungen inte ha någon som helst makt och inflytande över landets styrning utan endast vara en dekoration så hade dom förmodligen huggit huvet av en. Tiderna ändras det tar bara olika lång tid för olika saker men det kommer. | |
Channing | 2012-03-11 12:11 | |
![]() | Man kan tro att det är 1800-talet? Men det är ju sjukare än så. Kungen, han har ju ingen makt. Men han finns kvar ändå ?! | |
rullarens | 2012-03-11 16:47 | |
![]() | Måns_E: Du kan väl oxå läsa innantill hoppas jag. Det har redovisats på flera ställen här varför vi inte ska ändra statsskicket. Återigen då ett par exempel: Det fungerar bra i sverige idag. Vi har en representativ statschef som gör stor PR-mässig nytta för Sverige men ändå inte har nåt politiskt inflytande. Övergår man till president kommer vi att öka riskerna för att presidentmakten och parlamentet blockerar varandra. Sånt sker med jämna mellanrum i såna länder och inte alltför sällan. Där har du två ex. | |
Måns_E | 2012-03-11 16:52 | |
![]() | Jag tycker inte att vi skall övergå till president, jag tycker bara att vi skall avskaffa monarkin. Jag tror att kungahusets PR-värde är kraftigt övervärderat, och särskilt representativt med en gubbsjuk 60 årig dyslektiker tycker jag inte att det är. Pinsamt är ett mer passande ord. | |
malman | 2012-03-11 16:59 | |
![]() | jag tycker om vårt kungahus. vist det kostar pengar men det gör presidenten med i så fall. nu är ju USA ett skräck exempel men hur mycker tror ni vita huset kostar att driva per år??? | |
limpan__2 | 2012-03-11 17:00 | |
![]() | Rullarens, du kan ju inte ha ett dysfunktionellt alternativ som argument för monarkin? Vem säger att vi ska ha en president med makt som alternativ? Och är det någon som undersökt den negativa publicitet kungahuset ger? Om andra ser det som en förlegad rest från en annan tid, är det då alltid bra att det är den bild som kablas ut? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-11 17:03 | |
![]() | Den här debatten går verkligen i cirklar, ingen som orkar läsa innan dom skriver? | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-11 17:58 | |
![]() | 2012-03-11 11:31 2012-03-11 11:34 Jasså. :) Ni svarar själv på frågor ni ställer. Okej. Då slipper jag. :) | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-11 18:09 | |
![]() | Men alltså Herman Lindqvist...? Som om inte han redan skulle ha visat med råge att han tappat både i omdöme och kapacitet. Vimsig. Det är vad han har blivit. Så nej, det han ev har att säga om monarkin ger jag inte mycket för. | |
Måns_E | 2012-03-11 18:10 | |
![]() | Ja alla kan ju inte vara lika konkreta och väl pålästa som du imi. | |
Dyslekso | 2012-03-11 18:11 | |
![]() | Vem kan du rekommendera som förespråkare för monarki? | |