Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ebba033 - Ej medlem längre | 2010-02-07 17:08 | |
![]() | Är det tillåtet att bära rånarluva? I så fall bör man väl få täcka ansiktet med en sjal också!:) | |
| shosho | 2010-02-07 17:19 | |
![]() | Karsten PhD skrev nånstans i början att i det västerländska samhället finns idén om att lita bara på någon man ser ansiktet på. Vi i väst är väldigt fixerade vid individen. Kanske ska vi pröva något annat - att du är ingenting men folket/mänskligheten är allt? Om vi släpper fixeringen vid personlighet och individ, så kommer vi slippa alla frågor om åsiktsfrihet, konkurrens, kränkthet osv. Ett steg på vägen skulle kunna vara att alla har niqab eller liknande - men inklusive männen. Det är ingen slump att t ex munkar i olika religioner har enhetliga kläder. Tonvikten är då inte längre på vem man är, utan att man uppfyller sina plikter mot mänskligheten/gud eller vad som nu är viktigast. | |
| ankanka - Ej medlem längre | 2010-02-07 17:30 | |
![]() | kristna nunnor visar väl inte heller håret... och de måste dessutom ha hela klänningen på sig, de kommer inte undan med bara en sjal. | |
| y not | 2010-02-07 17:32 | |
![]() | Ett annat steg är att man helt enkelt själv väljer om och när man vill bära balaklava, halsduk eller niqab eller på annat sätt vill skyla sig med klädsel eller ej. Men det kanske är att gå för långt att låta enskilda personer själva ta ansvar för sin klädsel även i det offentliga rummet? | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2010-02-07 17:45 | |
![]() | Jag läste i Sydsvenskan att endast 0,5 % av muslimska kvinnor i europeiska länder klär sig i heltäckande slöja. För en inskränkt västerlänning som tror att tolerans mot andra religioner än radhuskristendom(som utövas max 2 gånger om året) innebär att svenska barn inte får sjunga i kyrkan måste detta vara ett tecken på total-islamisering. För mig är det inte mindre förtryckande mot dessa kvinnor att tvinga dem att vara slöjlösa än att tvinga dem att bära dem, undersökningar visar dessutom att de flesta av dessa kvinnor själva valt att bära dem(fast de vet kanske inte om vilka stackars offer de är, de kanske bara tror att de valt det, eller vad säger ni, Magnusito med flera?). Problemet med kvinnor som förtrycks av religion(och männen som deltar i förtrycket) kan inte lösas genom förbud, det är inte så enkelt. Kan vi inte alla bara enas om att det alltid är fel att tvinga på någon en företeelse vars enda bäring är att man själv växt upp i vetskapen att den är den enda rätta? | |
| clinton | 2010-02-07 18:04 | |
![]() | Förstår inte varför det alltid ska vara västländer som ska böja sig vad det gäller traditioner och värderingar för att uppnå "jämlikhet"? Ska det vara jämlikhet så ska det vara det på ett globalt plan, och det åstakommer man på bästa sätt genom att följa det gamla ordspråket..."ta seden dit man kommer" så blir det lika för alla överallt, jämlikt och bra. | |
| magnusito | 2010-02-07 18:09 | |
![]() | Det är en vidrig företeelse med allt vad den står för. | |
| y not | 2010-02-07 18:10 | |
![]() | Intressant att det alltid är västlandet som böjer sig när det gäller traditioner och värderingart. Typexemplet är ju tex hur vi böjt oss för Iran, Iraks, Kina och Indiens värderingar genom tiderna och inte ens försökt påverka deras kultur eller förhållande i religion på minsta sätt. Du är klok du clinton som insett hur lite inflytan vi i väst gör över öst. Och svenskar är ju tex kända för att ta seden dit de kommer, not Fö är Dödmetallörns inlägg riktigt vettigt. Som tex alla dagisfröknar med slöja som man inte vill läman sina barn till. Exakt hur många rör det sig om? troligen inte en enda. | |
| magnusito | 2010-02-07 18:18 | |
![]() | Det handlar om principen. Om det så finns bara en så ska vi hjälpa henne att slippa slöjan. Kom inte med dravlet om att hon vill själv. Det säger uttnyttjade prostituerade också. | |
| y not | 2010-02-07 18:23 | |
![]() | men prostitutionstråden togs ju bort så det är väl lite dåligt att hänvisa till. Så om det finns en som tvingas att bära jeans så ska vi förbjuda jeans enligt din logik. Eller vad det nu är tvånget består av? | |
| clinton | 2010-02-07 18:37 | |
![]() | Y not...vad det gäller Iran Irak, Kina m fl så är det väl inte enbart en fråga om värderingar utan om långvarigt förtryck av STORA folkgrupper och i en del fal rena folkmord, där har väst försökt att ingrippa för att förhindra detta förtryck, inte för att pracka på dem västerländsk kultur. Det är ju inte så att vi skickar väpnade styrkor till Irak för att västerlänningar ska kunna gå i bikini och äta bacon i moskeerna. Visserligen har västs ingripanden kanske inte alltid varit så lyckade av flera anledningar men din jämförelse är inte riktigt relevant tycker jag. | |
| y not | 2010-02-07 18:39 | |
![]() | "Förstår inte varför det alltid ska vara västländer som ska böja sig vad det gäller traditioner och värderingar för att uppnå "jämlikhet"?" Är det sant att västländer alltid böjer sig? | |
| stefanf | 2010-02-07 18:41 | |
![]() | Personligen tycker jag det är underbart när jag får vara mig själv och följa mina egna önskemål/behov vad gäller kläder och beteende. Visst kan jag anpassa mig och ta seden dit jag kommer - om så krävs - men jag föredrar att, exempelvis, gå i shorts och bar överkropp på golfbanan när det är 35 grader varmt. Likaså har jag på mig slips så sällan det överhuvudtaget är möjligt - eftersom jag inte tycker det är särskilt bekvämt eller fyller någon funktion för mig själv. Jag försöker också leva som jag lär, i det avseendet. För min del kommer jag nog aldrig att tvinga någon att klä sig på något visst sätt för min skull. Var dig själv och stå för den du är. Givetvis kan man ha olika åsikter om detta, kanske tycker man att det vore enklare/praktiskt med tydliga regler om kläder och beteenden i olika sammanhang? Skoluniform? Etc.. Om inte, om man verkligen helst skulle föredra att få vara sig själv och klä sig som man trivs (eller anser rätt av någon annan, personlig, anledning); - Ja då är det väl bara att ta första steget? Låt din nästa få klä sig som han/hon vill.. Allt snack om förtryck och kommunikationshinder är bara konstruktioner för att man inte vill erkänna sina olika fördomar (för sig själv eller andra). De här sk. hindren är bara små praktiska problem som man löser - lätt - om man bara vill.. | |
| magnusito | 2010-02-07 18:53 | |
![]() | Burka är inte som vilket plagg som helst. Den är kopplad till ett snarast medeltida förtryck. Vi ska inte förbjuda jeans men vi ska FÖRBJUDA heltäckande slöjor. FATTAR DU TRÖGT! | |
| Liftactiv | 2010-02-07 18:55 | |
![]() | stefanf: - Du ser inget förtryck i att bära niqab och burka? Jag ser det som förtryck av kvinnan (hon får inte visa sig för då blir hon kanske uppmärksammad och därmed (än mer?) värdelös) och en riktigt nedvärdering av män (som inte kan behärska sina köttsliga lustar om de får se en vrist, hår eller axel.) Tycker du det är okej att ungarna sitter inne i klassrummet med keps eller mössa på? DET tycker inte de flesta, underligt nog. Det förvånar mig.... | |
| stefanf | 2010-02-07 19:08 | |
![]() | nej, (magnusito) jag fattar inte trögt. Jag fattar mycket väl men jag har en annan åsikt om var problemet ligger och hur man bäst bekämpar förtryck. Det finns mängder av klädkoder även i vårt samhälle som är uttryck för olika typer av förtryck. Vi har en ungdomskultur som i princip "tvingar" våra tonårsflickor att klä sig som horor. I alla fall om man ska vara "någon" och hänga med i det sociala spelet i skolan och på fritiden. Jag tror inte att vi kommer en millimeter närmare ett jämlikt samhälle (där man som tjej kan få ha några överviktskilon och ändå kunna uppfattas som snygg och bli populär). Vi når resultat genom ökad tolerans, upplysning och acceptans av människan som hon är. Exakt samma sak med niqab och burka. Det må finnas grundläggande problem med vissa kulturer men vi kommer ingenstans genom att försöka förbjuda ett plagg. Genom att öppet bjuda in dessa kvinnor (och deras män) till vårt (förhoppningsvis) kärleksfulla och toleranta samhälle så når vi resultat inom ett par generationer. Är det verkligen för att du månar så om dessa kvinnor som du engagerar dig magnusito? Brukar du besöka muslimska samfund och lära känna dessa nya vänner? Ang. ungar i skolan som sitter med keps eller mössa så har jag aldrig haft några problem under mina 15 års undervisning trots att jag inte behövt införa några förbud. Jag har lyckats få en bra dialog, relation och kommunikation - genom att själv respektera varje individ. Ibland har detta inneburit att jag bett någon lyfta lite på kepsen (eller iaf vrida bort skärmen), ibland har de tagit av sig och ibland har jag låtit någon sitt med sin keps/mössa. Om man verkligen anser att man vet bäst, att man är "överlägsen" då bör man måna än mer om att visa respekt och ödmjukhet snarare än att piska och reglera. Tro mig, det funkar (oavsett om man är trögfattad eller ej).. :) | |
| stefanf | 2010-02-07 19:09 | |
![]() | missade en bit: "Jag tror inte att vi kommer en millimeter närmare ett jämlikt samhälle (där man som tjej kan få ha några överviktskilon och ändå kunna uppfattas som snygg och bli populär) - genom att försöka förbjuda utmanande plagg." (ska det vara) | |
| Liftactiv | 2010-02-07 19:13 | |
![]() | Varför jag tog upp just kepsar är för att det i de flesta skolor är FÖRBUD mot att bära dessa med en uråldrig anledning som är helt ur tiden. För min del är det alltså helt okej, eftersom det är en modern sed som formats av ungdomarna själva. Däremot (av ovan beskriven anledning) ser jag niqab och burka vara helt galet. Pga att det inte är val de gör själva (jo, indirekt kan det ju vara det förstås) utan pga en uråldrig kvinnoförtryckande sed. | |
| clinton | 2010-02-07 19:19 | |
![]() | Y not....ok det är inte helt riktigt att det alltid är västländer som "böjer" sig men om man bortser från väpnade konflikter så känns det som att det för det mesta är väst som får kompromissa i a f. | |
| y not | 2010-02-07 20:37 | |
![]() | stefanf skriver "Är det verkligen för att du månar så om dessa kvinnor som du engagerar dig? Brukar du besöka muslimska samfund och lära känna dessa nya vänner?" Mycket bra. Jag undrar verkligen hur många av alla dem som vill förbjuda slöjan/niqaben/burkan som är aktivvt engagerade i den muslimsak kvinnofrågan och har en öppen dialog med kvinorna och männen från dessa kulturer. | |