Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 334

Forumkategorier

Användare Inlägg  
chelz2010-08-24 13:26
Antal inlägg: 83

Min röst hamnar på de rödgröna. Det är det humana sättet att rösta.

Mia W2010-08-24 13:57
Antal inlägg: 180

Rödgrönt. Jag går inte på alla löften som de föyra allianspartierna strör omkring sig. M är störst och kommer att bestämma vilka löften som eventuellt kan förverkligas. De tre småpartierna har i Reinfeldts ögon bara en funktion, att dra röster till alliansen. Kom ihåg hur KD lovade högt och lågt till familjerna i förra valet. Det bidde inte ens en liten tumme av de!

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-08-24 14:28
Antal inlägg: 174

Alliansen är det värsta bidragstrollet av alla, och de ger bidrag till företag, inte människor! Vill jag med min skattesedel bidra till att företag får gratis arbetskraft?

Just nu pågår det mest skandalösa i modern politisk tid. För att få bort arbetslösa från statistiken får företag betalt för att anställa, så kallad "praktik". Det är i själva verket riktiga jobb, men eftersom AF inte har vett att neka arbetsgivare denna form av bidrag så blir hela arbetsmarknaden skev. De riktiga jobben, med lön, försvinner, samtidigt som allt fler anställs med bidrag (max 10.000 i månaden) i stället för med lön.

Varför ska vi stötta Alliansen om de skänker skattepengar till företag? Förklara gärna!

Kan tillägga att Arbetsmarknadsdepartement et har sagt att så kallad "undanträngningseffekt" av riktiga jobb inte får ske, men så blir det ändå eftersom ingen bryr sig om något i Sverige längre. Slapphet är det som råder och vi förstår långsamt men säkert precis allt. Ja, så svart ser det ut just nu. Ett land på väg mot bidragskollaps!

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-08-24 14:28

vi "förstör" ska det vara!

snorklan2010-08-24 18:09
Antal inlägg: 1686

larsÅ.. Nu får jag skämmas för att jag tydligen inte är ordentligt läskunnig :)

larsÅ2010-08-24 19:08
Antal inlägg: 211

snorklan:

Det är mänskligt att fela och ev. att låta känslorna ta överhanden.Du behöver inte skämmas för det!

I övrigt skulle jag fråga en hel del om det var min tråd , men nu avstår jag med följande ( fräckt kanske , men....) :
Tänk om ni moderata- och alliansanhängare överhuvudtaget kunde visa i handling att ni lär er av misstagen istället för att bara säga det med ord:
På 70-talet: Oljekris!
På 90-talet: Bankkris!
På 00-talet: Finanskris!

Är det alltid andras fel att arbetslösheten ökar när skattesänkningarna börjar?
Kan det vara så att konsumtionsutrymmet minskar av rädsla för att bli av med jobbet, avgifterna stiger och så vidare?
Är det alltid andras fel att sjuka och utsatta ska "få piska-morötter"- mottot som svar?
Är arbetsgivarna verkligen bra på att skapa bra arbetsmiljö och uthållighet för nationen?
Är det verkligen låga löner som är lösningen?
Är lärlingslöner något annat än att skapa en låglönegrupp med de villkor ni lagt upp? Ett antal månaders garanterad lägre lön och vad händer sen? Kan ni garantera att den platsen inte blir någon annans efter de månaderna - med svaret till den förste att "Starta eget" o. dyl?

Avslutningsvis så avstår jag ifrån ovanstående frågor eftersom jag får svaret om jag läser historieböckerna och att det inte är min tråd!

Vänligen

Keiward2010-08-24 19:24
Antal inlägg: 471

1969-1976 Olof Palme (s) -> Torbjörn Fälldin tar över
1986-1991 Ingvar Carlsson (s) -> Carl Bildt tar över
1996-2006 Göran Persson (s) -> Fredrik Reinfeldt tar över

Tror på en motsatt teori: Vid krishanteringar och oordning i statliga finanser röstar folk efter den regering som kan få landet på fötter igen efter år av slösaktig offentligt spenderande till allt och alla..

Alternativt skäl är att bubblor inträffar innan peaken i en högkonjunktur -> många nyrika där borgerlig politik är mer fördelaktigt (2006).

Keiward2010-08-24 19:27

sweetlime: Företagsklimat. Offshoring.

LAS gör att det är väldigt riskfyllt för företagare att anställa. Speciellt unga och oerfarna. Initiala lärlingsperioder minskar informationsasymmetrin och ger unga en fot in i arbetslivet. Är inte det ett bättre alternativ än att sitta hemma och ticka in bidrag?

dr_gren2010-08-24 19:29
Antal inlägg: 189

Rödgrönt såklart, annat är ett hån mot mänskligheten..

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-08-24 19:32

Keiwerd: Herregud. Samhället är skevt. Den som tycker att ungdomar är en risk måste börja om från början i sin hjärna. Det finns lika många slags ungdomar som det finns vuxna. En del är färdiga civilekonomer vid 23 års ålder, medan andra sitter med ofullständiga betyg från högstadiet.

Detta hopklumpande av unga samt att de ses som en belastning där Las är det enda svaret är ett svart, svart högerspöke.

Precis som äldre är genier, finns det en och annan ung som är det också. Kan man inte välja rätt materiel till sitt företag skall man inte ha företag.

Unga ska inte vara ett patrask utan lön och rättigheter, de skall behandlas som övriga på arbetsmarknaden. Alliansens försök att få vissa grupper i samhället att verka suspekta får mig att se rött! Ja, rött!

Miss_jk2010-08-24 20:08
Antal inlägg: 8941

larsÅ: Det kan inte vara så att sossarna dolde sina arbetslöshetssiffror genom att förtidspensionera folk istället? 140 personer om dagen närmare bestämt. Låter inte alls varken humant eller sunt i mina öron.

larsÅ2010-08-24 20:12

keiward:

Så otrygghet är lösningen? "Hungriga vargar jagar bäst"- teorin igen?!

Trygghet är att lita på sin förmåga såsom i arbetslivet så ock i övrigt! Även om du är den bäste , kan du om du inte har rätt inställning få gå?!Är det vad som ska få råda om företagarna styr även samhället?

Fråga:
Varför inte lyssna på experterna som rådgivare istället för som de som har de enda svaren? Innan beslut!

Företagen är bra , oftast i vart fall, på att syssla med företagande- Varför är de inte så bra på personalfrågor och så vidare?!
Vi behöver företag som är sunda! Men blir de sundare om de betalar svart om de inte får som företagaren vill?

Keiward2010-08-24 20:36

sweetlime: Jag är själv en ungdom och umgås med andra ungdomar och vet hur svårt det är att komma in i arbetslivet. Jag har många ggr tänkt att ta ett sommarjobb för halva ursprungslönen bara för att få en chans att visa vad jag går för. Om man då är tillräckligt attraktiv för arbetsgivaren kommer man att erbjudas en marknadsmässig lön alt fast anställning efter prövotiden/lärlingsperiod en.

Det du inte verkar förstå är att det är det första steget som är det svåraste. En felrekrytering kan vara väldigt kostsamt för en arbetsgivare och som därför i många fall hellre avstår från att rekrytera. Om du ska köpa en ny bil vill du väl provköra den först?

larså: Förstod inte så mkt av ditt inlägg. Vad säger att ftg är dåliga på HR-frågor? Utveckla gärna.

larsÅ2010-08-24 21:53

keiward:

Dina förkortningar är otydliga, men jag tolkar det som att du tycker att företagen tar ett socialt ansvar.

Läs igen!

Otrygga anställningar gör inte anställda tryggare!
Otrygga anställda är knappast effektiva; de jobbar trots att de är sjuka mm!
Otrygga anställda hjälper knappast till att hjälpa företagen genom att vara kreativa på det sätt som hjälpt många nuvarande storföretag till att bli just det: Storföretag! Tankarna kretsar istället kring hur man ska få pengarna att räcka m m!

I övrigt var det frågetecken efter de flesta meningarna vilket snarast pekar på att det är bra om du svarar och inte är luddig vad gäller anställningsformer och villkor! Du m. fl!
Svara gärna , men TS har angett tonen , så jag vilar mina argument! I denna tråden i vart fall!!

Jämförelsen med en bil haltar eftersom en anställd knappast är den som ansvarar för arbetsmiljön! Arbetsgivaren ger väl en introduktion - eller hur? Den anställde eller blivande anställde är intresserad av att göra ett bra jobb ( utan alltför mycket generalisering)!
Las har aldrig hindrat unga ifrån att få jobb tidigare utom kanske enligt dig. Inte är det en bromskloss utom i argumentationen i valtider- det retar en del bara för att företagaren inte får göra precis som de vill!

Ungas boende,mat och nöjen kostar lika mycket som äldres, så varför ska deras löner vara så låga som tanken är när och / eller om lärlingssystemet införs! Det ska kanske vara en typ av" slav"-arbete ?

tipitina2010-08-24 21:54
Antal inlägg: 2687

Röstar på KP (och ja, jag vet att de inte ställer upp i riksdagsvalet men jag röstar på dem ändå).

larsÅ2010-08-24 21:59

Rättelse: ..bara för att företagaren inte får göra som h*n vill!

Keiward2010-08-24 22:29

Ungdomsarbetslösheten är väldigt hög idag. Företagen vågar inte anställa unga. Det är ett faktum. Antingen förändrar vi ingenting och hoppas att det löser sig av sig självt (medans bidragsberoendet ökar och ungdomarna blir äldre och äldre utan arbetserfarenhet) eller så hjälper vi ungdomarna att iaf få in en halv fot. Nej, det är ingen fast anställning och man kan inte dra till en BangOlufsen butik efter första månadslönen but wth.. Man får den ack så viktiga arbetserfarenheten och referenserna för nästa jobbet. Man har iaf kommit in i spelet istället för att stå utanför. Det tror jag många ungdomar är villiga att offra ett halvår för (som man ändå sitter hemma och sunkar bort).

larsÅ2010-08-24 23:33

Keiward:
Där är vi helt överens, men om du spelar ut åldersgrupp mot åldersgrupp så upphör samstämmigheten!

Miss_jk:

Klassiskt att inte svara med mer än ett påstående som är annat än vad det borde vara; nämligen 4 år vid regeringsmakten med en hel mängd möjligheter! Är det finanskrisen?
Det upprepas och upprepas , men blir inte annat än ord!

Jag tänker osökt på fårklipparen som fick en gris att klippa: Mycket skrik för lite ull!

larsÅ2010-08-24 23:46

Miss_jk:

Förtydligande:

Läkarna som ju rekommenderade och uttalade sig i samband med förtidspensioner hade tidigare något som kallades sekreterare! Det fanns undersköterskor som kunde trösta patienter osv! Nu är det "effektivt" och alltså ingenting. Nu får många sköterskor och läkare själva ta hand om eller helt låta bli att utföra sådant som känslor osv!
Bättre??

le-lou2010-08-25 00:21
Antal inlägg: 17500

I dagens debatt blev man ännu mer övertygad.
Östros ----------------ve och fasa.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?