Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 36 |
Mobilspel
Pågående | 19 467 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2012-12-17 13:00 | |
![]() | hundbiten Det är svårt att se det. | |
blue_moon | 2012-12-17 13:01 | |
![]() | Ja, så har jag också alltid uppfattat henne. Som en befriande kontrast till den rosa mähäiga kvinnostereotypen - en svart Eva Rydberg! | |
BlackMirror | 2012-12-17 13:07 | |
![]() | magnusito: "Ganska härlig bild av en liten flicka år 2012." En pickaninny? | |
micro113 | 2012-12-17 13:09 | |
![]() | Jag håller med om bilden av den svarta dockan och givet motiveringen till klippet av den vita dockan så tror jag något annat än den uppgivna stereotypen ligger bakom hela klippet. Dvs det sammantaget med att de behåller den svarta mannen på åsnekärran - som då borde ha åkt i samma klippning. Jag tror klippet av dockorna i grund och botten handlar om något annat. Samtidigt tror jag inte att det hade varit politiskt gångbart att enbart klippa bort juden med motivering att judar som grupp var särskilt skyddsvärda framför andra - därför har man trasslat in sig i dessa kvasi-förklaringar. Frågan är dock varför de ens försökte motivera det alls med populistisk rappakalja. Det smartaste hade ju varit att bara klippa bort sekvenserna och ange ingen eller någon annan helt neutral förklaring. | |
Minta | 2012-12-17 13:09 | |
![]() | Så är det meningen att pickaninnyn ska uppfattas, motståndskraftig nästan immun mot smärta, inte en vanlig människa, mest till för andra. Från slaveriets tid stammar ju föreställningen om den svarta som till för vita, utan egna behov, de fixar saker själva, behöver inte bli omhändertagna. | |
Måns_E | 2012-12-17 13:10 | |
![]() | Nu så tycker ju inte Disney det. | |
micro113 | 2012-12-17 13:11 | |
![]() | BlackMirror En självständig docka som inte låter sig godkännas utan är kavat, framåt och godkänner sig själv -- till skillnad från den vita dockan som försöker leva upp till och anpassa sig till tomtens/mannens krav och sedan blir godkänd .. Den ena aktiv, självständig, den andra passiv, undergiven. | |
BlackMirror | 2012-12-17 13:12 | |
![]() | micro, jag hänvisar till Mintas inlägg. | |
micro113 | 2012-12-17 13:13 | |
![]() | Minta Från slaveriets tid skulle de svarta vara undergivna de vita, de skulle godkännas -- de skulle inte ta egna initiativ och agera självständigt. | |
micro113 | 2012-12-17 13:14 | |
![]() | Ja, och ni tycks ha missat en del om slaveriets och innebörden av de svarta villkor i eftertiden av slaveriet. | |
Måns_E | 2012-12-17 13:15 | |
![]() | MMM men 30-talsretoriken av glada negrer i USA kanske inte är så up-to-date? | |
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-12-17 13:16 | |
![]() | Blue_moon m fl: Nu är det ju inte så som Amerikas färgade befolkning ser den söta dockan. Det går att läsa sig till Disneys beslut att göra sina små ingrepp om man orkar. Både här och på t ex facebook har det ganska ihärdigt ifrågasatts om det är olika färger som är farligt. Det tycker jag är tröttsamt. Jag har inte tid, ork eller ens lust att lusläsa alla inlägg i den här tråden och har inte haft för avsikt att peka ut någon viss person som dum eller slö. Däremot börjar det bli väldigt jobbigt med andras påhopp hit och dit och en mycket otrevligt aggressiv och nedvärderande ton. Nu ska jag bort men man får gärna skicka pm om man tycker att man har mer att säga om mina åsikter eller om min person. | |
Minta | 2012-12-17 13:22 | |
![]() | micro, du har missat denna stereotyp av svarta i historien. | |
blue_moon | 2012-12-17 13:25 | |
![]() | OK, jag kan förstå om (afro)amerikaner ser annorlunda på den svarta dockan. Men jag som svensk har inte de referensramarna. | |
Minta | 2012-12-17 13:26 | |
![]() | Disney är internationellt, de gör ändringarna för att passa i hela världen. | |
Måns_E | 2012-12-17 13:27 | |
![]() | Men det är väl kanske inte så svårt att förstå att det finns de som kan ta illa upp när man känner till bakgrunden? Är det då inte bättre att bara stryka några sekunders film? (samma sekunder som förövrigt var borta under många år) | |
Måns_E | 2012-12-17 13:27 | |
![]() | Minta, de ändringarna har de redan gjort i resten av världen. | |
blue_moon | 2012-12-17 13:30 | |
![]() | Jovisst, det kan jag förstå. | |
micro113 | 2012-12-17 13:34 | |
![]() | Minta Du hade själv missat den innebörden tills den togs upp här i tråden. Det den där dockan signalerar är dock inte att den tål smärta - vilket ingår i den stereotypen. Den utsätts inte för någon smärta. De tre kriterierna: According to Robin Bernstein who describes the meaning in the context of the United States, the pickaninny is characterized by three qualities: "the figure is always juvenile, always of color, and always resistant if not immune to pain." en.wikipedia.org/wik...Pi ckaninny Disneys film finns såvitt jag kan se inte heller på de listor som tar upp där stereotypen anses vara representerad. | |
micro113 | 2012-12-17 13:37 | |
![]() | Minta Nej, i det här fallet gör de inte ändringar för att passa hela världen, eftersom sekvensen inte ingått i utbudet för hela världen tidigare heller. | |