Spelrum
Giraffen24
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade60
Mobilspel
Pågående20 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rultatultan2014-07-07 13:39
Antal inlägg: 2446

Jag kan också tycka det är lite märkligt att de faktiskt "finns överallt". För tom där jag bor (eller närmsta större orten iaf), har 3-5 tiggare som har varit här sedan i våras. Hur hittade de hit? Och hur överlever de på tiggeriet här? Deras muggar är så gott som alltid tomma - folket i byn är enormt negativt inställda till tiggeriet (inte till tiggarna i sig. Det är trevliga kvinnor. Det står nästan alltid någon och språkar med dem utanför Maxi. Jag också.) och är det någon som ger, då är det en turist eller besökande.

Det är liksom så, att i det här samhället behöver ingen tigga. Det finns hjälp att få. Ortens människor har stora hjärtan, både privat och socialt och engagerar sig i all sorts hjälpverksamhet så väl som sociala frågor. Jag kan icke förstå hur man är tvungen att tigga här. Och jag kan inte se att det skulle löna sig.

Kirrekatten2014-07-07 13:48
Antal inlägg: 135

Är fenomenet tiggare som kommer fram och ber om pengar när man sitter och äter nytt? Hände mig, nästan så att man får dåligt samvete!

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-07-07 13:51
Antal inlägg: 1268

Är det svårt att hitta till städer i Sverige?

Rultatultan2014-07-07 13:53

@arbetslinjen
Hitta i överförd bemärkelse naturligtvis.

Dumblondin - Ej medlem längre2014-07-07 13:55
Antal inlägg: 236

Jag är ju på ett av mina numer ganska sällsynta besök i Sverige här. Och jag visste inte att tiggeriet hade fått sån utbredning!

I går hände det oss. Vi satt på en uteservering och en tiggare kom fram. Jag blev rosenrasande! Jag vill ICKE få min måltid förstörd av någon som står och hänger över mig och vill ha pengar. Krögaren, som vi omedelbart tog kontakt med, berättade att de har enorma problem. Servitriserna får köra iväg tiggarna mer eller mindre oavbrutet. In på krogen kommer de förstås inte. Men just uteserveringen har de tydligen ett helvete med.

Kirrekatten2014-07-07 14:03

@dumblondin inte kul alls..

dinodog2014-07-07 14:15
Antal inlägg: 4973

Tiggarna går runt på spårvagnarna med här i Gbg. Uppfordrande skramlades med sin mugg, och oftas säger dom please och ser ömkliga samtidigt som de kör upp muggen rätt i ansiktet.

Jag betalar för min resa är fullständigt övertygad att de inte gör det.
Tiggarna är ett växande problem. Oavsett var de kommer ifrån, oavsett hur de bor, oavsett huruvida de kan få arbete eller inte, så är det ett problem.
Det finns de som tycker att vi ska ge dom bostad arbete osv.

Men ska man inte se till att invånarna i Sverige, alltså vi som är födda och gått i skola här i Sverige. Ska man inte hjälpa dom i första hand?

Kirrekatten2014-07-07 14:23

@dinodog ja jag har märkt att tiggeriet ökat i Göteborg

Locomondo - Ej medlem längre2014-07-07 15:30
Antal inlägg: 3768

Likaså egoismen och främlingsföraktet...

dinodog2014-07-07 15:44

Vad är det för fel att i första hand se till sig själv?
Om det är egoism så kan mänskligheten gräva ner sig.
Jag ser alltid till att jag mår bra själv först, innan jag kan göra något för någon annan.
Men jag skänker inte några pengar till några tiggare. Ger man till en så skall man ge till alla i så fall, och det räcker inte min skrala inkomst till.
Om det är främlingsförakt tja då är jag väl en egoist som tänker på min familj i första hand.

ttiittii - Ej medlem längre2014-07-07 16:01
Antal inlägg: 37631

ger man 1 så ska man ge alla?vad har du fått det ifrån?det går alldeles utmärkt att hjälpa en person.att hjälpa svenskar i första hand ?det är inte så många svenskar som tigger men självklart ska man hjälpa dom som inte har mat för dagen sen om dom är födda här och gått i skolan här har ingen betydelse,varför skulle dom som har gått i skolan i sverige ha mer rätt att äta sig mätta en andra,och hur dom hittar till sverge är en för dum fråga att svara på

dinodog2014-07-07 16:38

ttiittii du förstod nog inte riktigt vad jag menade i mitt inlägg.
Jag har inte möjlighet att ge alla tiggare pengar. Jag kan inte välja ut en specifik person att ge pengar till.
När det sitter 4 stycken till kloss an.
Och jag är inte hjärtlös kan jag vara behjälplig så är jag det.
Och faktum är att jag hjälper en god vän just nu. Hon har skadat sin knä och fått en skena. Men innan hon fick den satt hon i rullstol. Hämtar henne varje dag så att hon kommer ut med sin hund.
Fast det kanske inte räknas.

Gloria562014-07-07 16:59
Antal inlägg: 437

dinodog 11:39
Inte ett dugg konstigt att dom finns överallt. Åter ett bevis för att det är organiserat tiggeri.
Att du hjälper din goda vän är behjärtansvärt men räknas inte bland många här som har vidgade vyer om vad som faller under begreppet hjälp.
Att hjälpa utifrånkommande är en fjäder i hatten för många ( hurra vad jag är bra!)
Tiggeriet är verkligen ett problem som jag hoppas Alliansen kommer till rätta med innan dom faller i höst.

Rultatultan2014-07-07 17:07

Jag kan inte alls se att man är egoistisk för att man inte väljer att ge något, pengar eller annat, till någon som ber om något, genom tiggeri eller annat.

Jag tänker också lite som dinodog: ger jag till en, borde jag ge till alla. Jag känner inte att jag kan välja vem som behöver mest, vart pengarna kommer mest till nytta, vem som verkligen är så desperat att hen faktiskt måste sätta sig ned och med utsträckt hand be om allmosor eller vem som är i störst nöd. Ger jag till honom till höger om tunnelbanenedgången, eller till vänster? Till tjejen som sitter utanför Maxi eller hon som sitter vid butiken tvärs över parkeringsplatsen? Min inkomst är väldigt begränsad normalt - nu är den 0 kronor - och jag har inte råd att slänga pengar hipp som happ utan vill veta att de hamnar helt rätt.

Nej, då väljer jag hellre att hjälpa på andra sätt i samhället.

ttiittii - Ej medlem längre2014-07-07 18:21

tiggeri är ett problem för tiggaren inte för oss.I gårdagens Expressen står att läsa :Tiggaren fick godis och kyssar av barnen "Det var vackert att se" fyra barn i Göteborg i Kungsladugård dom 4 barnen gick fram till mannen och tömde sina portmonäer i mannens mugg sedan böjde dom sig ner och gav mannen varsin kram ett av barnen pussade mannen på kinden sedan fick mannen smaka på barnens godis,Tänk vad barn är fantastiska,Dom där barnen skulle kunna vara uppfostrade av mig.jag var törstig och ni gav mig att dricka jag var hungrig och ni gav mig mat osv Matt 16:27 ger jag er i dag tugga på den ni

dinodog2014-07-07 18:48

ttiittii ta av dig dina rosenröda solglasögon.
Tiggeri är visst en problem för oss. Jag skulle tro att om du idkade näringsverksamhet, och utanför din verksamhet satt det ett gäng tiggare och tiggde precis
vid ingången, att det skulle bli ett problem för dig.
Att dina potentiella kunder väljer att inte gå in i din affär. Just för att det sitter tiggare där.
För så var det för mig häromdagen. Jag tänkte gå in i en affär. Men på vardera sidan om ingången satt det tiggare, och skramlade med sin mugg.
För mig är det provocerande så jag valde att inte gå in i affären.

Kirrekatten2014-07-07 18:56

Flertalet av tiggarna är säkert trevliga människor.. men ibland kan man inte ta fel på den föraktfulla blick man får eller som när en bekant stod och rökte och en tiggare frågade ett antal gånger om hon kunde få en cigarett. Bekant sa nej tyvärr jag har bara denna kvar varpå tiggaren sa idiot och gick. Precis som hos övrig befolkning finns alla sorters personer. Om Sveriges regering låter dem komma in får de också ta hand om dem.

mönjelilja - Ej medlem längre2014-07-07 18:57
Antal inlägg: 3613

Det är jobbigt när det sitter tiggare utanför affären därför att det sätter igång massor av tankar och samvetsfrågor. Jag mår dåligt varje gång jag måste gå förbi. Av principiella skäl ger jag inte eftersom jag liksom andra i tråden inte kan bedöma vem som är i störst behov av det. Hjälp ska ges på annat sätt och på en annan nivå. Pengar till Stadsmissionen och liknande har större chans att hamna rätt. Sen är det en fråga för samhället och staten och EU. Det är inte ett dugg charmigt att naiva barn ger till tiggare.

Kirrekatten2014-07-07 19:00

Håller med i mycket mönjelilja. Ingen ska behöva bo på gatan.

ttiittii - Ej medlem längre2014-07-07 19:19

om ni har så svårt att välja vem ni ska ge så växla och ge dom 2 kronor var så orkar ni leva med ert samvete,och för er som inte vet så är det vi som är samhället staten och EU.Och barn har hjärtat på exakt rätt ställe

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?