Spelrum
Giraffen | 37 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 69 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lågintensiv | 2015-11-30 19:24 | |
![]() | www.svt.se/nyheter/a...an -sverige | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-11-30 20:21 | |
![]() | "– Flyktingkrisen har varit en av de största utmaningarna för Europa de senaste åren. Sverige är ett av de EU-länder som har tagit emot flest flyktingar i år. Ett litet land som gör en stor ansträngning. Men inget land kan, eller bör, hantera detta själv, sa Avramopoulos." Värt att notera att han inte tycker att något land *bör* hantera detta själva. Som många har varit inne på tidigare driver även små skillnader i villkor oproportionellt många flyktingar åt samma håll. 10% bättre villkor motsvarar inte en ökning på 10% i antal. EU bör hindra länder från att undandra sig ansvar, men det finns också ett ansvar att harmonisera reglerna "uppåt", minska godtycket och öka uthålligheten hos enskilda länder. Sverige är där en riskfaktor med så stora omsvängningar i regler från ena dagen till den andra. Det blir en osäker situation även för flyktingarna. | |
Lågintensiv | 2015-11-30 20:43 | |
![]() | Den oansvarige samariten. | |
Rhotheta | 2015-11-30 20:44 | |
![]() | Locomondo När Utöya skedde var jag strax söder om Tromsö i Nordnorge. Jag tänkte mycket riktigt att det där tar någon annan hand om. Själv var jag upptagen med att vaka över en döende cancersjuk man och hans familj. Hålla honom så smärtfri det gick och se till att han inte kvävdes. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-30 20:45 | |
![]() | Jag tycker att de senaste månadernas svenska politik har varit extremt kortsiktig. Man får känslan av att man tittar på en fotbollsmatch med P9. Ingen planläggning utan bara ett stadigt och intensivt jagande efter att hitta rätt. Jagandet har varit fruktlöst. Det förefaller som våra politiker har drabbats av någon slags panik. Därför är det välgörande att Sverige har fått igenom sin linje i EU och kanske det hela kan lugna ner sig lite. Sedan är jag, och många med mig har jag förstått, visserligen skeptisk till samarbetet med Turkiet, men kan det kortsiktigt också skapa en viss ordning på det hela så får väl EU dansa med djävulen Erdogan ett tag. De permanenta lösningarna måste komma i den andra änden. Jag förordar återigen en extrem utökning av kvotflyktingssystemet för att minska pushfaktorerna från de flyktingläger som finns i Libanon, Jordanien och Turkiet. Annars kommer våg efter våg komma och hur välvilligt inställd man än är till asylrätten så är det inte hållbart i längden och det tror jag varje tänkande människa har insett för länge sedan. | |
Lågintensiv | 2015-11-30 20:52 | |
![]() | Rhotheta: off topic, jobbar du som läkare eller forskar du? Visst läste du väl läkarlinjen för ett antal år sedan? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-30 21:02 | |
![]() | Mycket märkligt det där med bråket i Kramfors. Hur kan versionerna vara så olika? Den där Kenneth Magnusson (förundersökningsledaren) förefaller ha en agenda. I vilket fall svarar han märkligt och yttrar sig märkligt. Han nämner i allehanda.se att förhör med tolk tar mycket tid och resurser för polisen i området och i DN säger han att ingen har blivit hörd i ärendet. Polisen i Kramfors har tre noteringar sedan slutet av oktober vad gäller ärenden till asylboenden. Varför överdriver han arbetsbördan som skapas av flyktingrelaterade ärenden? Jag tycker det luktar lite skumt..... | |
Lågintensiv | 2015-11-30 21:23 | |
![]() | "Polisen i Kramfors har tre noteringar sedan slutet av oktober vad gäller ärenden till asylboenden. " Hur vet du det? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-30 21:38 | |
![]() | Lågintensiv, Det finns en hemsida där polisen rapporterar alla händelser. polisen.se/Vasternor...Ha ndelser/ Sökfunktionen är utmärkt. Det är bara att söka på så får man massor med information om vad som händer runt om i landet. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-30 21:39 | |
![]() | Lågintensiv, Jag gick in på Västernorrlands Län och kollade alla ärenden under den senaste månaden. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-30 21:47 | |
![]() | Alltså det där uttalandet om resurserna tolkar jag som aty han menar per ärende – inte totalt sett. Och det är klart det blir omständligt om man måste anlita tolkar osv. Särskilt i Kramfors. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-30 21:54 | |
![]() | liminal, Därför struntar de i att höra någon i ärendet, eller? Så att myten om att 30 män har försökt våldta en kvinna får leva vidare utan att bli dementerad i väntan på att någon mer samvetsgrann tidning ska kolla upp det hela. Jag tycker det är fruktansvärt dålig journalistik eller medierapportering. Jag tycker även att förundersökningsledaren borde ha ett ansvar för hur en händelse beskrivs i media. Om det var ett våldtäktsförsök (i det här fallet lika med mordförsök eftersom om en kvinna blir våldtagen av 30 män dör hon förmodligen) så borde han väl se till att avsätta resurser för att förhöra både misstänkta och vittnen. Nä, usch för hur den där händelsen har skötts! | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-30 22:17 | |
![]() | Nej, tänkte bara säga att det är en trolig tolkning eftersom det tidigare antyddes att det kanske fanns många sådana incidenter vid asylboenden. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-11-30 22:38 | |
![]() | Rhotheta: du menar att du hjälpte den cancersjuke mannen så gott du kunde? Du gick inte därifrån och tänkte att någon annan kunde ta hand om honom? | |
Rhotheta | 2015-11-30 23:19 | |
![]() | Den fråga du borde ställa dig är hur jag kan tycka annorlunda än du om migrationspolitiken. Är du helt säker på att förklaringen är att jag är ond och du är god? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-30 23:49 | |
![]() | Du kanske tror att cancer är vanligare än det är om du möter cancerpatienter dag ut och dag in? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-30 23:49 | |
![]() | :) | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-01 07:24 | |
![]() | Nej Rhotheta, jag tror inte du är ond. Jag tror att väldigt få av de som vill stänga gränsen är genuint onda. Däremot tror jag det finns en rädsla. En rädsla för det okända och en rädsla för att försöka utmana sig själv att övervinna denna rädsla. Och just den sista delen är väldigt synd... | |
Rhotheta | 2015-12-01 09:28 | |
![]() | Rädsla? "När du ser någon i din närhet som far illa, ramlar ihop sjuk, blir överfallen, råkar ut för en olycka går du då bara förbi och tänker att det där kan någon annan hjälpa til med? Jag tror att ledordet är empati. Avsaknad av det är inte beundransvärt, inte sexigt, inte positivt i någon bemärkelse." Det kanske är så enkelt att jag inte är naiv. Och om man ser något okänt i den här debatten är man oinformerad. Titta på följande video www.youtube.com/watc...e= youtu.be Förövaren är säkert inte en genuint ond människa. Man skulle säkert gilla honom. Men han är sannolikt rasist och känner sig förmodligen i någon mening överlägsen tyskar, men samtidigt förtryckt. "Då är ju det lösningen. Man skall få honom att känna sig delaktig och inkluderad" Problemet är bara att vi vet att det inte blir så. Verkligheten är att den lille killen blir slagen varje rast. Han är inte rädd för något okänt. Han är rädd för något känt. Som drabbar honom. När du går och röstar och ger dig själv en klapp på axeln för att du är en så fin människa. Du drabbas inte någonting. Att ge av andras resurser och hälsa till en tredje har ingenting med godhet att göra. Vill du vara god, så satsa dina egna resurser. Bjud en somalisk familj från förorten att bo i din lägenhet. Hjälp dem att integreras. Övertala dina vänner att göra likadant. Räkna hur många nya ni hinner med per vecka om det skall vara hållbart. Att öppna portarna och säga till någon annan "lös det här" är inte godhet. | |
limpan__2 | 2015-12-01 09:37 | |
![]() | Jag antar att även denna mobbing på skolan går att förklara med bristande intergration av flyktingar i samhället? Det finns väl inget samhällsproblem som inte har roten där: www.dn.se/nyheter/sv...pe nnalism/ | |