Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magnusito | 2010-02-07 21:02 | |
![]() | Jag tillhör inte er goda skara. Jag säger bara: DET ÄR ORIMLIGT! Jag tror kanske inte att det går att förbjuda, men def att fördöma, motarbeta och ta avstånd ifrån. Jag engagerar mig inte i muslimska kvinnors sak, varför skulle jag behöva göra de, de gör ingen av er heller. Kom inte och påstå det. Ni vill bara odla er egen image. Det blir viktigare än att kvinnorna i dessa kulturer lever under förtryck, stängs inne och behandlas som egendom, boskap. Var för hör jag ingen av er ta avstånd från detta. Ni sviker dem ni tror att ni är så d a goda mot. Ni odlar era ideal och bortser från verkligheten. | |
| y not | 2010-02-07 21:18 | |
![]() | ojojoj magnusito, var det en öm tå stefanf trampade på. Hur väl känner du till det du skriver om när du inte träffar dem? Vari ligger ditt intresse för islam? eller är det bara fördomar du odlar i stället för kontakter | |
| ingson | 2010-02-07 21:46 | |
![]() | Hehe ynot Och hur engagerad är du? Kan man förvänta sig ett mail från dig till Betapets ledning där du talar dig varm för att min fina niquabprofilbild ska godkännas? (Mouche har nog rätt, jag är barnslig) | |
| stefanf | 2010-02-07 22:09 | |
![]() | Vad vet du om mig och mitt eventuella engagemang, magnusito? Tala för dig själv. Om du inte försöker lära dig mer och förstå de människor du talar om, hur kan du då vara säker på att du träffar rätt? Jag är mot alla former av förtryck och intolerans (både inom islam, andra religioner och kulturyttringar) men jag är inte så korkad att jag tror det går att _förbjuda_ bort förtryck. Särskilt inte om man riktar det aktuella förbudet mot vissa symptom, praktiska detaljer. Det vore lika korkat som att försöka få ner antalet mördade inom äktenskapet genom att förbjuda trubbiga föremål i hemmet. "..odla er egen image.." =) (som man känner sig själv känner man andra..) | |
| magnusito | 2010-02-07 22:33 | |
![]() | Då ska jag tala om för dig att jag har i 20 års tid bl a i mitt arbete komit i kontakt med människor som flyr från förtryck i vårt eget land Sverige. Jag har sagt det förut här på forumet. Ni rör er inte i verkligheten utan i den fina teorin. Dessa människor är enormt svikna av era finfina medelklassåsikter. Dwe blir nämligen stympade, förtryckta och i vissa fall mördade. De tvingas till både det ena och det andra och vt inte hur de ska bära sig åt för samhället backar inte upp dem tillräckligt i sin rätt att vara fria kvinnor, trygga barn, homosexuella eller något annat. De tvingas höra hur en del alibin för detta förtryck uttalar sig i media och säger att det är bara den fria viljan som styr och att ingen tvingar dem. De tvingas åse hur svenskar håller idealen och den konsensusljumma ideen om att låta var och en göra som den själv vill stya. Ingen får ta ställning emot här inte. | |
| magnusito | 2010-02-07 22:34 | |
![]() | Men ni kan inte ta till er detta för ni har lagt beslag på det fina, det goda och toleranta. | |
| stefanf | 2010-02-07 22:51 | |
![]() | Ta ställning emot vad? En bit tyg!? Tillåt mig att tvivla på din enorma kunskap och erfarenhet om du inte själv hör/begriper hur inskränkt och begränsat det låter. Om du verkligen har mött dessa människor och talat med dem så borde du (också) kunna räkna ut vad ett förbud mot dessa plagg leder till. Kvinnorna kommer att tvingas stanna hemma under familjens "beskydd" (kontroll) och totalt avskärmas från samhället, gå miste om möjligheten att träffa öppna, toleranta människor och få inblick i de alternativ som finns. Hur är din plan för att förbättra världen? Slå människor tills de öppnar sina ögon och blir som vi? Bara för att man tar ställning mot något betyder inte det att vilka åtgärder som helst är kloka, effektiva. | |
| mrperfect | 2010-02-07 23:20 | |
![]() | det ligger mycket i det du säger stefanf Frågan är om det går att ha en öppen dialog med de som förespråkar Bhurkas och slöja. Är det det vi har? | |
| y not | 2010-02-08 07:48 | |
![]() | mrperfect, visst är det en intressant fråga, men är det inte än mer skrämmande att man inte kan föra en öppen dialog med dem som säger sig vilja förbjuda slöja för att värna kvinnorna? | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-02-08 10:07 | |
![]() | hörde att vi västerländska män inte får gå på vår egna simhall i staden en kväll i veckan pga denna dag är avsatt för muslimska kvinnor!!!!???? är inte det höjden av förtryck och mjäkande? de har flyttat hit och vi betalar allt de gör, köper, äter, läser, lever, andas och vi har byggt upp staden, samhället och den där jävla simhallen och nu är det så synd om dem så vi inte kan gå dit när vi vill? trams, gilla läget eller stanna i närregionen av hemkulturen om du inte kan acceptera din nya världs kultur och försöka leva i den med respekt för de som öppnat den för dig, vill man säga. och jag säger det men blir då kallad rasist??? hur identifierar man en i slöja? vid brott, skada, som vittne, vid övervakningsbilder, legkontroll etc. vad händer om jag lever mitt dagliga liv i skidmask? och vad ger det för bild av förtroende till vuxna och våra lika värden åt våra barn? | |
| magnusito | 2010-02-08 10:15 | |
![]() | Nej dessa människor ska undantas från oss andra förstår du. | |
| magnusito | 2010-02-08 10:19 | |
![]() | Dialog jo jag tackar. På socialkontoren får inte kvinnliga socialsekreterare tilltala männen i essa familjer. Detta går vi med på. Du kan ifrågasätta min erfarenhet, men vad har du för egen av dessa individer, familjer, grupper på riktigt. Du är kanske den som ska bekänna färg och stiga ner från duktighetstronen. Bara på den på behörigt avstånd kan du fortsätta tala i vackra termer. Kom igen nu, vad gör du för att hålla en dialog i frågan, med personer som hämnas, plågar o s v. i hederns och religionens och det patrialkalas namn. Hur ska du hjälpa deras offer, NU!!! Det pågår nämligen på riktigt alldeles nu. Vad gör du? Svara! | |
| y not | 2010-02-08 11:14 | |
![]() | Just argumentet att man inte ska få dölja ansiktet vid brott och därför inte få ha slöja är nog ett av de tyngsta. Jag tycke att man kunde införa tång att tydligt presentera sig i kameran när man är på gång att utföra brott, så skulle det bli mycket lättare att hitta alla dessa bankrånande muslimska kvinnor som är ett så stor hot mot rikets säkerhet. Krills rasistiska och egenömkande inlägg är annars inte mycket att orda om. Och magnusito, jag jobbar på socialkontor med en hel del muslimska invandrare och fascineras över att det som regel är kvinnorna som för ordet i träffarna vi har trots att de4 ogfta bär slöja (ej niqab). I sverig dödas en kvinna i hemmet mellan varannan och var tredje vecka (20 per år, av totalt 100) www.bra.se/extra/faq...eg ory_id=0 Vilket nog är betydligt mer oroande än om kvinnor bär niqab eller ej, liksom www.bra.se/extra/pod...in stance=2 | |
| y not | 2010-02-08 11:15 | |
![]() | trots att de ofta bär slöja (ej niqab). | |
| ingson | 2010-02-08 11:49 | |
![]() | ynot: Med slöja menar du då typ huckle/sjalett? Det är ju inte alls jämförbart med burka eller niquab. Och blir det nåt mail för mina rättigheter som jag frågade dig om tidigare? krill: det är visst inte frågan om att badhuset reserveras för muslimska riter, det är bara reserverat för en tjejkväll. Kan du inte bjuda på det? | |
| y not | 2010-02-08 12:04 | |
![]() | Med slöja menar jag just typ huckle och sjalett för att särkilja det. Det absolut vanligaste huvudklädesplagget bland muslimska kvinnor och att jag föredrar att kalla det så finns flera skäl till. Nej det är inte jämförbart med burka eller niquab lika lite som stringtrosor är jämförbart med trosor, utan mer praktiskt och skyddande, än att markera en könsunderlägsenhet som i de bägge andra plaggen. Nej dina rättigheter mot beta får du själv strida för då jag inte ser denna sajten som en plats som omfattas av de grundläggande rättigheterna. På samma sätt kan jag acceptera att en restaurang förbjuder eller kräver vissa klädesplagg, liksom arbetsgivare också kan men som alltså inte är tillrådligt i det offentliga rummet. | |
| ingson | 2010-02-08 12:22 | |
![]() | Bra svarat ynot! Om jag vågar dra slutsatsen att du liksom jag inte tycker det är lämpligt med plagg som markerar könsunderlägsenhet så är vi båda motståndare till bl.a burka och niquab. Ingen av oss vill införa förbud men gärna motarbeta (?) Min metod (som kanske inte är den bästa) är att peka på orimligheter det leder till och göra mig lustig över den. Vilken är din? | |
| y not | 2010-02-08 13:33 | |
![]() | Jag vet inte ens om jag är ute efter att motarbeta, mer än när det gäller småbarn, såväl burka som stringtrosor. Sen är jag förvisso mot all form av tvång, men när folk väljer att själva bära något av dessa plagg, tja, det är väl upp till dom. Samtidigt håller jag med dig och ja, min argumentering och även ironi kan nog ha till syfte att motverka kläder som använd till att markera underlägsenhet. | |
| micro113 | 2010-02-08 13:37 | |
![]() | krill_master Tiden är väl avsatt för kvinnor -- trosinriktning får de inte fråga efter. En liten bomb i din tillvaro då -- i många år har man haft tjejkvällar på gym också. Hur har ni överlevt det? | |
| micro113 | 2010-02-08 13:39 | |
![]() | y not Jag tycker du skall skicka ditt förslag till Beatrice Ask -- är helt säker på att det kan bli lag på det -- helt linje med andra lagar som kommit. Outstanding förslag :))) " Just argumentet att man inte ska få dölja ansiktet vid brott och därför inte få ha slöja är nog ett av de tyngsta. Jag tycke att man kunde införa tång att tydligt presentera sig i kameran när man är på gång att utföra brott, så skulle det bli mycket lättare att hitta alla dessa bankrånande muslimska kvinnor som är ett så stor hot mot rikets säkerhet. " | |