Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-08-30 22:00 | |
![]() | @Resurrection Vad ville du att jag skulle skriva? Att vara bög kan mycket väl vara en av de förutsättningarna en människa står med här på jorden. Ville du att jag skulle ge ett konkret exempel på hur killen i fråga skulle knulla? Mitt "Ja?" var en seriöst svar på din fråga även om jag erkänner att jag kunde utvecklat det lite. Din senaste kommentar var bara taskig ironi. Vill du diskutera så gör jag det gärna. Vill du det inte, så låter vi bli. | |
| Rultatultan | 2013-08-30 22:01 | |
![]() | @pink ribbon Håriga handflator och att flås levande pga hur man utövar sin sexualitet har knappast med den frågan att göra. Det var bara osmakligt. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-30 22:02 | |
![]() | Om jag inte ville diskutera skulle jag inte hänga här i tråden. Mm, ge gärna ett konkret exempel på hur man som bög ska knulla utan att Gud vredgas. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-30 22:03 | |
![]() | Knappast mer osmakligt än att mosa barn och döda gravida kvinnor. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-08-30 22:03 | |
![]() | Se Megaherz´inlägg här ovan. Jag tycker att vad där står är mycket osmakligt. | |
| Rultatultan | 2013-08-30 22:09 | |
![]() | @Resurrection Jag tror inte Gud bryr sig i detalj vilka sexuella manövrar man tar sig för i sängkammaren eller på övriga ställen, men jag vet att han bryr sig om människan och vill att hon ska må bra - även på det sexuella planet. Alltså, som jag skrev, så tror jag att man själv måste ställa sig frågan om det sätt man använder sin sexualitet på är bra och också är i enlighet med hur Gud vill man ska använda den. (förutsatt att man alltså tror på en Gud och har en relation med denne). JAG kan inte tala om för dig om det sätt på vilket du använder din sexualitet är bra eller dåligt. Det är mellan dig och Gud (och en eventuell partner eller flera) och ingen annan. Ingen kan komma och peta i mitt sexliv och säga att jag gör fel - det vet bara jag själv och min Herre. | |
| Rultatultan | 2013-08-30 22:11 | |
![]() | @Resurrection Du skrev: "Mm, ge gärna ett konkret exempel på hur man som bög ska knulla utan att Gud vredgas." Kort sagt: med kärlek. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-30 22:18 | |
![]() | Din herre tycker att bögar ska dödas. Uppenbarligen tycker han att det inte är bra att killar har sex med varandra. Undrar hur han ställer sig till flator? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-30 22:19 | |
![]() | Och hur tänkte du att en bög ska kunna knulla med kärlek om det är förenat med dödsstraff? | |
| Rultatultan | 2013-08-30 22:35 | |
![]() | @Resurrection Du skrev: "Din herre tycker att bögar ska dödas" Nej. Det gör han inte. Gud vill att alla ska ha liv, liv i överflöd och i evighet. Men du har rätt i att han ursprungligen ville att människans sexualitet skulle vara mellan man och kvinna. Som vi vet (enligt de abrahamitiska religionernas sätt att se det) lever vi i en värld som inte är perfekt, en värld där synd har kommit in och där inget längre är som det ursprungligen var tänkt. Alltså används inte längre sexualiteten som den är tänkt. Sexualiteten idag sträcker sig över ett vitt och brett spektrum och har kanske gjort det ända sedan utträdet ur lustgården. Detta sörjer Gud, lika väl som han sörjer allt annat som gått fel. Du skrev: "undrar hur han ställer sig till flator?" På samma vis som han ställer sig till all sexualitet som inte är inom de ramar han tänkte för människan från början. Du skrev: "Och hur tänker du att en bög ska kunna knulla med kärlek om det är förenat med dödsstraff?" Det är inte förenat med dödsstraff annat än i de gamla judiska lagarna, något som vi idag som kristna inte är bundna av och som sveriges rikes lag inte heller använder sig av. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-30 23:42 | |
![]() | Så vi ska glömma förhållningsreglerna i GT? | |
| Rultatultan | 2013-08-31 00:16 | |
![]() | @Resurrection Gamla testamentet talar om mose lag. Tora. Den innehåller tre olika sorters lagar. Exakt vad de heter kommer jag inte ihåg, men en del är ceremoniella lagar för hur tex gudstjänster ska hållas, regler kring sabbatten och andra högtidsdagar mm. Den andra delen är är en slags borgerlig lag som var tänkt att avskilja Israels folk (Guds eget folk) från hednafolken och handlar om hur samhället Israel skulle skötas. Den tredje delen är de 10 budorden som är en slags moral-lag. Så ja, förhållningsregler kring hur religiösa ceremonier ska skötas judiskt är ingenting kristna ska rätta sig efter. (vet inte om judarna använder den lagen i sin helhet idag?). Inte heller använder vi oss av de lagar som Israels folk använde. Budorden däremot följer vi, och det är framförallt den lagen som Jesus menar att han har kommit för att uppfylla. Den lagen är bindande för ALLA människor - inte bara för judarna och israels folk. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-31 00:28 | |
![]() | Nu var det ju inte religiösa ceremonier vi diskuterade utan bögar som har sex med varandra. Eller är det kanske en religiös ceremoni? Det är tröttsamt när du undviker kärnfrågan: är det okej att vara kristen och homosexuell och ägna sig åt homosex? Råder det konsensus bland de kristna i den frågan? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-08-31 00:32 | |
![]() | Vi ska glömma GT...ibland...fast plocka fram valda delar när vi känner för det...och vi ska fortfarande brännas av elden och vår avkomma ska krossas, om vi inte underkastar oss vad som står...i GT. Inget personligt, Rultantultan, men jag tycker sämre och sämre om kristendom. Jag tänker leva, det enda liv jag har, så bra som möjligt och försöka låta bli att skada andra på vägen. När det är slut är det slut. Andra får bli saliga på sin tro, så länge de inte skadar andra. Borde inte ha tittat in här idag och upprört mig själv eller andra. Over and out. Godnatt. | |
| Megaherz | 2013-08-31 00:41 | |
![]() | Kuralto : du måste tycka mina frågor är dumma, men verkar inte kunna svara . Kudos till rulta som faktiskt förmedlar något. Och såvitt jag Vet står det i bibeln att sex endas är.till för fortplantning, onsdagar och lördagar :-/ Att glömma.bort GT känns fegt. Eller bara delar av det, det ska anpassas så att det passas till vardagen . Antingen tror man det är guds ord eller inte. | |
| Rultatultan | 2013-08-31 00:42 | |
![]() | @Resurrection Jag vet inte vilken lag eller förhållningsregel som du menar i samband med bögar, om du inte menar de lagar som står nedtecknade i GT? Du frågade ju om vi ska glömma förhållningsreglerna i GT, eller hur? Jag svarade vilka regler/lagar som GT innehåller och hur kristna förhåller sig till dem. Jag undviker ingen fråga, jag svarar så gott jag kan utifrån det jag vet. Om du uppfattat något annat så är det naturligtvis tråkigt. Jag har talat om vad jag tror Gud vill kring människans sexualitet. Jag har också talat om vad jag tycker att man personligen ska göra. Om det är att undvika kärnfrågan, så har jag nog missat något. Konsensus råder knappast och det vet du nog själv. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-31 00:43 | |
![]() | Jag vill vara en Bumsmeister. Bibeln verkar trist. | |
| Rultatultan | 2013-08-31 00:46 | |
![]() | @pink ribbon Nej, vi ska inte glömma GT. Men vi måste skilja på vad som är vad. Det handlar inte om "valda delar". Det handlar om vad som är lagar för VEM, för VAD och för NÄR. Jag tar det inte personligt, pink. Du får tycka precis som du vill om kristendomen - vi har alla ett personligt val att göra. Jag är ledsen om du blivit upprörd av diskussionen. Jag skriver bara vad jag själv tror och i viss mån vad jag själv upplevt. Jag tycker det låter bra det du skriver, att du tänker leva ditt liv så bra som möjligt och försöka låta bli att skada andra på vägen. Det kommer man mycket långt med och kanske kan man göra världen lite trevligare samtidigt! Sov gott! | |
| Rultatultan | 2013-08-31 00:47 | |
![]() | @megaherz Jag håller med dig. Att glömma GT är inte bara fegt, utan också att göra Gud till lögnare. Gud är den samme idag som han var i går och som han kommer att vara i morgon. Lagen (GT) är inte upphävd. Den finns där fortfarande. Men Jesus fullbordade den. | |
| Megaherz | 2013-08-31 00:47 | |
![]() | Bibeln är en spännande roman. ;-) | |