Spelrum
Giraffen26
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade60
Mobilspel
Pågående20 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mönjelilja - Ej medlem längre2014-07-07 19:26
Antal inlägg: 3613

Alla tycker inte som du, Titti. Man kan ha ett samvete ändå. Man kanske väljer att hantera situationen annorlunda än du. Sätt dig inte på några höga hästar och tro att du vet bäst.

ttiittii - Ej medlem längre2014-07-07 19:33
Antal inlägg: 37631

att säga att någon annan är samhället EU och staten än vi är ju omöjligt,att man inte kan bestämma vem man ska ge pengar och därför låter bli,det problemet går att lösa genom att ge lite till alla.Säg som det är att du inte vill ge helt enkelt för att göra det till ett problem att du inte kan välja

Gloria562014-07-07 19:37
Antal inlägg: 437

Jag skulle inte vilja att mina barn går fram till vilt främmande människor och ger dom kramar och pussar.
Jag anser att man ska fostra sina barn att hålla en viss distans till främmande människor så som det ser ut idag i samhället.

mönjelilja - Ej medlem längre2014-07-07 19:38
Antal inlägg: 3613

Ja du, Titti. Du har en tendens att tolka in saker som du vill. Tro vad du vill om min vilja att ge.

Samhället, staten och EU kan fatta beslut på en nivå som inte du och jag kan. Därför tycker jag att det är lämpligt att tiggarproblemet ska lösas på den nivån, och inte genom att folk uppmuntrar tiggeriet genom att ge en slant här och där så att de kan få känna sig godare än andra efteråt.

Nora1 - Ej medlem längre2014-07-07 19:40
Antal inlägg: 2885

Man väljer själv om man vill ge eller inte. precis som man gör när det gäller alla andra insamlingar till behövande. men sprid inte falska rykten bara för att ni själva nte vill ge något. Det blir sjukt konstigt när ni sitter här och skriver att det är synd om er för att ni inte orkar se att någon som har det svårt. hallå

Rultatultan2014-07-07 22:16
Antal inlägg: 2446

@Nora1
Vem tycker synd om sig själv för att den inte orkar se någon ha det svårt menar du?

Jag tycker det är besvärande. Jag mår dåligt när jag ser tiggaren utanför exempelvis Maxi, gång på gång. Det är ytterst tragiskt och berör mig väldigt illa att människor känner sig tvingade att be om andras växelpengar. Det berör mig också illa för att jag inte tror problemet löses med att jag ger dem det de ber om.

Det är något fundamentalt fel i en utländsk tiggares ursprungsland om de känner sig tvingade att resa kors och tvärs över Europa för att överleva, eller hjälpa sin familj att göra detsamma. Och det är också något väldigt fel i vårt samhälle när svenska medborgare behöver bo och tjäna sitt levebröd på gatan. Där tror jag inte mina futtiga kronor - ensamma eller tillsammans med andras - kan hjälpa för att lösa situationen i stort. Därför väljer jag att ge på annat sätt - inte alltid ekonomiskt - för att hjälpa samhällets svagaste medlemmar.

vitvinge2014-07-07 23:00
Antal inlägg: 193

Det finns så mycket fattigdom, lidande och problem i världen, man kanske väljer att stödja läkare utan gränser, röda korset eller djurrättsorganisationer eller vad det nu må vara. Var jag väljer att lägga mina slantar är min sak, tiggarna är inte min första prioritet, och vem har rätt att klanka ner på mig för det. Vad jag gör får ju jag leva med. Det är inte mer synd om tiggarna än vad det är om djuren i djurindustrin, som blir fråntagna sina liv från födsel till död för att någons gastronomiska upplevelser ska bli fulländade, djuren har verkligen inte valt det livet. Eller barn som lever i fattigdom, svält och sjukdom, som tvingas till prostitution eller annat riktigt vidrigt. Den som ger pengar till tiggare får ju göra det, de som inte gör det blir ju inte per automatik onda eller egoistiska människor. Att människor av olika anledningar måste tigga på gatan är såklart hemskt också, men det kommer inte lösa sig för att de får sina småslantar, det krävs mer än så. Jag ger aldrig pengar till tiggare, jag har alltför ofta sett att slantarna går till öl och cigg bland annat, det känns illa. Jag har funderat på vad jag själv skulle göra om jag hamnade där, blev hemlös och utblottad. Kanske skulle jag göra som min bror gjorde (för att han ville testa om och hur länge han skulle klara sig), han reste runt i Europa i ett halvår och tillverkade och sålde smycken (han slipade natursten, metall och annat skrot till fina smycken), det gav honom nog med pengar till mat. Han bodde i tält och hade all sin packning med sig i en rygga. Jag tror att om man verkligen vill, så kan man klara sig på andra sätt än att passivt sitta och tigga, jag har sett människor utan armar och ben göra just detta.

Dumblondin - Ej medlem längre2014-07-08 00:46
Antal inlägg: 236

Sitter och läser här, alldeles förundrad. Visst finns det tiggare i New York också, där jag bor numer. Men aldrig att man skulle acceptera att de fick hålla på så här ostört! Eftersom jag vet att polisen i NYC storsatsat mot tiggarna i tunnelbanan (tiggeri är f ö förbjudet där). Jag googlade nu och faktiskt har DN en artikel om saken:

www.dn.se/nyheter/va...un nelbana/

Till Titti:

Du skrev att du tycker att barnen som gick fram och omfamnade tiggaren gjorde något bra. Jag är mållös! Den tiggare som kom fram till mig och min man när vi satt på uteserveringen (som jag berättade i mitt förra inlägg) hade jag inte velat ta i med tång. Han såg helt enkelt inte frisk ut och han var skitig så att man knapp såg huden på honom. En av orsakerna till att jag blev så upprörd av hans närgångna attityd var just att vi hade vår lilla dotter, bara en månad gammal, med oss. Det sista jag ville var att han skulle komma nära henne! Det var därför vi omedelbart reste oss och gick därifrån - och så fick krögaren ta in nya maträtter åt oss. Inne i restaurangen.

Dumblondin - Ej medlem längre2014-07-08 00:47

"Eftersom jag vet att...googlade jag nu", skulle det förstås vara. Sorry.

Locomondo - Ej medlem längre2014-07-08 09:38
Antal inlägg: 3768

Att inte ge till tiggare är inte egoism.
Att säga att man vill att tiggare ska kastas ut för att "man mår dåligt av att se de", det är däremot ett mycket märkligt beteende.

Locomondo - Ej medlem längre2014-07-08 09:40
Antal inlägg: 3768

Ett förbud mot tiggeri låter väl som en bra idé om det nu verkligen skulle göra någon nytta.

Varför är det ingen som skriker efter ett förbud mot krig och fattigdom? Tänk vad många problem vi skulle lösa med ett sånt?

Moose72 - Ej medlem längre2014-07-08 10:08
Antal inlägg: 1910

Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon. Behöver iof inte vara en tiggare kan ju va en granne eller släkting eller nån i nöd.
Jag ger inte till tiggare men jag känner mig som en svikare varje gång jag passerar någon.

Minta2014-07-08 10:12
Antal inlägg: 20042

Otäcka inlägg en del. Det är människor vi talar om.

Rultatultan2014-07-08 10:28
Antal inlägg: 2446

@Moose72
Jag kan relatera till det du skriver. Jag ger heller aldrig till tiggare (numer), men känner mig som en svikare när jag går förbi. En svikare och en dålig människa. Trots att jag vet att jag hjälper andra människor på andra sätt med det lilla jag kan så känner jag mig...obekväm med att inte erbjuda hjälp till någon som ber om det. Men jag kan bara inte.

Däremot har jag trotsat min egen tafatthet, blyghet och skam genom att alltid hälsa på våra "lokala" tiggare och se dem i ögonen, ibland stanna och säga något (om vädret om inte annat) och bjuda på en dricka eller glass i sommarhettan. För jag har nämligen inget problem med personen som sitter där per se, även om jag kanske ibland ifrågasätter dennes motiv. Jag hoppas naturligtvis att detta är något som uppskattas av den som sitter där i värmen och dammet med sin utsträckta mugg, men framför allt att jag själv och andra som ser mig göra det, ska inse att det är en MÄNNISKA som sitter där. Och inte skräp.

amper sand - Ej medlem längre2014-07-08 10:39
Antal inlägg: 2879

Håller helt med dig, Rultan.

Jag håller med flera om att det är ett problem som inte avhjälps av att lägga en femma då och då; men herregud för människosynen hos en del. Om man faktiskt tillhör dom stackare som inte har någonstans att bo är det inte det minsta märkligt att man inte kan hålla sig lika fräsch som den som sitter på uteserveringen och förfäras. Man må uppfatta en ovårdad människa som hur ofräsch som helst, men det är fortfarande en människa. Jag skulle inte heller känna mig bekväm om någon kom och tiggde på ett påträngande vis; men då är det beteendet och inte personens allmäntillstånd som stör. Ta inte ut ett samhällsproblem på individen.

sjöstan2014-07-08 11:05
Antal inlägg: 729

Många pratar om gott och ont här. Jag anses av många som en ond människa utifrån det jag skrivit här.

Men vad är gott? Vad är ont?

Är det ett bevis på att man är god att uppmuntra till passivt tiggeri?
Är det ett bevis på att man är ont för att man inte accepterar att tiggeri är ett yrke?

Är det inte varje enskild individs plikt att bidra till samhället? Bidrar en tiggare på något enda sätt till nåfgonting positivt för vår gemensamma värld? Finns det vissa människor som det är okey att bara ta utan att ge?

Finns det något enda exempel på jorden där någonting får leva utan att bidra? Vem har rätt att ta sig rätten att vägra bidra?

För mig handlar motståndet mot tiggeri just det här och har egentligen inget med en enskild person att göra. För mig som förälder väljer jag att uppmuntra bra beteenden och tillrättavisa fel beteenden. Att kräva utan att vilja ge är ett fel beteende.

Under den här trådens livslängd (några få månader) har problematiken ökat lavinartat. Tiggarna blir fler och allt mer aggresiva (framfusiga). För några månader sedan satt man still och tiggde. Idag söker man upp folk som äter eller som åker tåg. För någon månad sedan blev jag häcklad för att jag redan då påpekade att det är den logiska utvecklingen. Nu är den här.

Vare sig du orkar se det eller ej kommer tiggeriet bli ett allt större problem. Vid någon tidpunkt kommer det bli akut. Vare sig du orkar se eller förstå det. Det är ingen varaktig lösning att ge tiggare pengar. Den enda varaktiga förbättringen vore att ge tiggarna ett jobb så att dom kunde tjäna ihop (och bidra) till sitt eget uppehälle. Men vem kan anställa någon som man inte kan prata med? Att driva företag är ingen lek där man kan anställa massa människor som inte bidrar till bolagets vinst.

Av den anledningen tycker jag tiggeri är förkastligt och bör förbjudas. Det är ingen organisms rättighet att bara kräva utan att bidra. Ett skadat djur på savannen blir snabbt föda åt någon mer livsduglig. Djungelns lag gäller. (Ta nu för fan inte upp sjuka, arbetslösa, invandrare ......... Du är fri att försöka förstå).

Vem ska bidra om det är okey att bara tigga?

Någon skrev "ingen kan göra allt, men alla kan göra något". I min värld gäller det även för turisttiggana..........

Minta2014-07-08 11:11

Håller med dig amper sand. Jag blev riktigt mörkrädd av det inlägget.

Det enda sättet att lösa problemet med tiggare är att göra något åt orsaken till tiggeriet.

Man skulle kunna gå ur schengen för att slippa se eller man kan medverka till att göra något åt problemet istället för att förfasa sig. Ge småpengar är ingen riktig lösning, men heder åt människor som gjort något. T.ex. det unga paret (med småbarn) som lät ett par tiggare bo hos dem och därefter hjälpte dem i hemlandet, det ordnade insamling och följde upp dem. De lyckades bygga hus och hitta försörjning.

ingson2014-07-08 11:12
Antal inlägg: 4285

Det där med ofräsch.

Visst måste det vara en del av affärsiden.
I städerna finns offentliga toaletter och liknande där man enkelt kan vaska av sig. Och tvätt kan de hjälpa varandra med.
I tågluffningens barndom bodde jag veckovis på tåg och höll mig hyfsat ren och fräsch med hjälp av vagnens handfat även om det blev blött på golvet.

Och säg inte att det ligger i romernas kultur att vara smutsiga för det är ren lögn.

Om titti eller någon annan vänlig själ skulle förse några tiggare med en bekväm stol, rena kläder som hon tvättade regelbundet och tog hem och duschade och vattenkammade dem varannan dag är jag säker på att tiggeriintäkterna skulle sjunka drastiskt

Minta2014-07-08 11:13

Och åt de barn, med sin medkänsla intakt och oförstörd, som kramade en tiggare.

Dumblondin - Ej medlem längre2014-07-08 11:14

Ett litet svar till amper_sand, som jag misstänker hade mitt inlägg i tankarna:

Tiggarens smutsiga yttre och ohälsosamma uppsyn var förstås högst sannolikt en effekt av det liv vederbörande för. Det är väl självklart och knappast något som måste påpekas. Men det förändrar inte att tiggeriet blev ännu jobbigare. Det finns något som kallas sjukdomar och många av dem har en tendens att smitta. Koppat till tiggarens aggressiva beteende blev det en faktor i sig att ta hänsyn till.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?