Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kovikstippen2015-10-19 11:58
Antal inlägg: 979

I Upplands väsby (norra Sthlm) är endast 61% av lärarna behöriga att ge betyg. Dessa 61% tvingas nu sätta sin signatur på betyg på elever dom knappt känner.

Skolborgarådet i Sthlm svarar att (ungefär) läget är under kontroll. Stockholm ligger bättre till än många andra.....

Kan det bli sämre? Fortfarande 39 % obehöriga efter alla års tjat om att det behövs nya lärare?

Hur ska det gå?

Bisonbox2015-10-20 18:52
Antal inlägg: 1360

Så går det när man tar populistiska beslut i fel ordning
antar att det är Lövens fel för att han inte var starkare i opposition

kovikstippen2015-10-21 08:19

Tiittii.
Om du väntar på en rapport som visar att alla tidigare rapporter saknar relevans, kommer du bli besviken.

Hela min tes är ju att det inte finns vettig forskning på området. Således finns det ingen rapport att visa.

Och du ogillar ju allt jag skriver. Konstigt att du inte själv lyckats hitta en enda forskningsrapport att slå mig i huvudet med. Jag utmanade dig/er för snart 2 veckor sedan (9/10) att ni inte kan hitta en enda forskningsresultat som stödjer Skolverkets idéer om utbildning.. Ännu har ni inte hittat något.

Den sk forskning som gjorts är för begränsade, för små, för korta och saknar helt vetenskaplig relevans. Trots det tillåts de styra skolan.

En cliffhanger:
Hur många personer deltog i forskningen som slog fast att kvinnor kan göra många saker samtidigt och män bara en sak i taget? Idag är detta häpnadsväckande resultat en vedertagen sanning, som inte ens ifrågasätts.
Hur stor var studien?

kovikstippen2015-10-21 08:32

Psykologer lyckas gång på gång redovisa häpnadsväckande resultat ur pyttesmå studier utan att bli ifrågasatta.

Medans hjärnforskarna tvärvetenskapliga slutsatser helt negligeras.

Det är inne med psykologi men vetenskap är tydligen helt ute. I vart fall i skolans värld. (inte heller denna icke-tes går att härleda till annat än sunt förnuft och närvaro i debatten)

kovikstippen2015-10-21 08:32

Psykologer lyckas gång på gång redovisa häpnadsväckande resultat ur pyttesmå studier utan att bli ifrågasatta.

Medans hjärnforskarna tvärvetenskapliga slutsatser helt negligeras.

Det är inne med psykologi men vetenskap är tydligen helt ute. I vart fall i skolans värld. (inte heller denna icke-tes går att härleda till annat än sunt förnuft och närvaro i debatten)

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-21 16:47
Antal inlägg: 37631

Och hur har Du kommit fram till det ?
Vilka psykologer ? Vilka studier ? Vilken vetenskap ?

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-22 07:33

Du har alltså inget att komma med ? Du tror att det är inne med psykologi och att vetenskap inte är intressant och det är kanske så att du inte har skolbarn är 75 år och inte har något att göra .

kovikstippen2015-10-22 07:59

Tiittii.
Jag är tillräckligt intelligent och erfaren för att lita på mina egna iakttagelser och tankar.

Och under tiden du varit upptagen med dagligt slit i klassrummet har jag under lång tid haft möjlighet att följa debatten från sidan och från väldigt många olika håll.

Jag är lätt skeptisk till forskning på människor eftersom vi tenderar att reagera olika på exakt samma retning beroende på massa yttre och inre faktorer. Därför blir forskning på mänskligt beteende i princip ointressant annat än som "guide line" och ideställare.

Jag läser således inte forskningsrapporter av princip. Däremot lyssnar jag gärna på experter som läst dessa rapporter och som genom sina erfarenheter gör en summering. Tar man sedan del av 2-3 olika personers summering av samma rapport börjar en röd tråd visa sig och man kan hävda att man tagit del av rapporten. Så jobbar jag. Det är tidseffektivt och gör att jag hinner med att ta in betydligt mer information under en viss tid än den som själv vill läsa varje ord i en avhandling.

På så sett kan jag ha koll (?) på fler forskningsområden samtidigt.

Du vet som sagt inte vare sig min profession, erfarenheter eller hur många barn jag har i skolan - så var snäll och gissa inte.

Bemöt mina argument, om du kan. Men sluta misskreditera mina åsikter utifrån dina egna illvilliga gissningar om mig som person.

Vem jag är ointressant. Det är mina åsikter vi diskuterar. Jag bemöter gärna dina åsikter om du någon gång vore så vänlig att du berättade vilka dom är. Men tyvärr ingår du ingen allmänna förtalsmobben inom skolvärlden, som totalt saknar sjukdomsinsikt och vägrar konsekvent ta till er kritik utifrån. Och några hjärnforskare finns inte på insidan och deras tvärvetenskapliga rön lämnas således helt utan reflektion.

Alla andra branscher gör ibland fel. Då stannar man upp. Tar in idéer utifrån. Och ser om dessa idéer går att applicera på den egna verksamheten. Men inte skolan, ty lärare är ofelbart och oantastliga.

kovikstippen2015-10-22 08:16

Hur ska en skola kunna lära ut eftertanke - när man själv är helt oförmögen till just eftertanke?

Hur ska en skola kunna lära ut ut antimobbing - om man själv aktivt stöter ut alla som inte tillhör skrået?

Hur ska en skola kunna lära ut respekt - när man själv är så dålig på kust att visa respekt för andra människors kunskaper och erfarenheter?

Hur ska en skola kunna lära ut matematik - när rektorer och lärare gärna byter ut lektionerna mot att räkna träd under en skogspromenad?

Skolan är på fel väg. Och en stor del av anledningen är att lärare, rektorer och andra har andra mål och agendor än elevernas inlärning.

Om skolan kunde se till att ALLA elever efter t.ex. 6 år verkligen kan läsa, skriva och räkna skulle vi faktiskt inte ha några större problem i den svenska skolan. Skit i allt annat - lär barnen läsa, skriva och räkna ordentligt. Då har alla elever en trygg och stabil grund att stå på när man sedan söker mer kunskaper.

Det är ingen raketforskning, det är sunt bondförnuft.

Den som inte kan läsa, skriva och räkna obehindrat kan inte lära sig speciellt mycket. Den som kan läsa, skriva och räkna kan lära sig vad som helst.

Det är denna enkla och självklara sanning som skolan helt tappat bort bland annan politiskt korrekt undervisning (som dessutom skiftar våldsamt mellan åren).

Läsa, skriva och räkna.

Den forskare som lägger till eller drar ifrån någonting från dessa tre fokusområden anser jag har fel.

llloyden2015-10-23 23:21
Antal inlägg: 758

Jag vet inte vad Du Kovikstippen (jag vet var Koviktippen finns rent lokalt, jag bor också i Värmdö). Jag håller med dig, skolan är ju hit o dit, ingen ledning, och skolan har ingen respekt från elever och föräldrar - och så blir det när man inte förtjänar respekt. Nån ordning får det vara - vem ska
bestämma:
Ska lärare kunna mera än eleverna - tja. vem vet när man kommer in på lärarutbildnen på nån slags % som är sämre än om man bara slumplar??
Vart är vi på väg här i Sverige.

Ska lärarna ha rätt att säja Håll Käften, Ta av Dig kepsen- utan att bli stämda och riskera skadestånd vid en rättegång?
Jag känner inte igen det Sverige jag växte upp i.....

EricaJong2015-10-24 08:33
Antal inlägg: 537

Generalisera mera, Illoyden.

Man säger för övrigt inte 'håll käften' till barn.

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-24 17:50

Jag tror inte att lärare säger håll käften och ta av dig kepsen.
Att problembarn skulle ha föräldrar som inte engagerar sig stämmer inte.av 11 barn (elva) så här jag 1 barn som haft problem i skolan Adhd.
Självklart finns det föräldrar som smiter undan sitt ansvar men det beror på något problem som föräldrarna har.Dom föräldrarna behöver hjälp och stöd.Så dom kan hantera sitt föräldraansvar .

EricaJong2015-10-24 23:07
Antal inlägg: 537

Kepa är numera oftast helt okej att ha på sig. Finns bättre saker att lägga energin på än att dividera om vad eleverna har eller inte har på huvvet.

kovikstippen2015-10-25 21:45

Vad då?

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-25 21:51

Som att vara lärare och lära ut måste vara viktigare en kepor.

kovikstippen2015-10-26 09:16

Jag anser respekt för andra, lugn och ro, lärarnas auktoritära ställning vara strängt förknippat med inlärning.

Man kan teorisera och göra sig lustig, men jag anser att det allra bästa för det allra flesta är en skolmiljö utan huvudbonader, hörlurar, elever som vandrar omkring, elever som under lektionstid sitter på bänken och elever som vänder läraren ryggen.

Jag tar som sagt del av biologi- och hjärnforskarnas rön också. Det är ett absolut kristallklart samband, inom de forskningsområden, mellan respekt för överheten och en trygg tillvaro. Jag

Det är psykologiskt trams att tro att det inte spela någon roll. Hela jordens natur är organiserad enligt en hierarkisk idé. Men lärarna i Sverige tycker sig ha funnit en ny världsordning. Lärarna i Sverige har de senaste åren inte stuckit ut pga sina exempellösa framgångar som lärare.

Man kan helt inte bygga ett samhälle där man tillåter några individer strunta i gruppens bästa. I alla samhällen, hos alla djurarter kommer dessa individer tillrättavisas. Utom i svenska klassrum, för här handlar det om något psykologiskt flum typ "man har rätt att visa sin personlighet".

Och, jo, det spelar mycket stor roll.
Dom här små rebellerna växer upp och kommer bli allt mer sofistikerade i sina upptåg. Det verkar ju fungera i skolans värld. Men nu en sensation :

Det finns inte en enda arbetsplats som tolererar ohörsamhet, uppkäftighet, arbetsvägran, jobba när man har lust och allmän uppstudsighet. Att skolan odlar den tron är verkligen att göra eleverna en björntjänst.

Skolans viktigaste uppgift är att lära alla (100%. = 100 elever av 100) av sina elever att läsa, skriva och räkna. Men även att förbereda eleverna för vuxenvärlden och att fungera i ett samhälle.

I verkligheten funkar det dåligt med barnmorskor som vägrar utföra aborter, sopgubbar som inte vill jobba med avfall, läkare som är emot blodtransfusion, bilmekaniker som inte tolererar olja osv.

Lärarnas kompakta motstånd att se sin otroligt viktiga del i denna process gynnar ingen.

Allra minst eleverna.

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-29 06:23

Det Du räknar upp kovik är saker som cirkulerar i ditt huvud och inte i värkligheten.
Det viktigaste med skolan är att lärarna kan lära ut och göra skolan intressant
ungefär som en ståuppkomiker.tvång fungerar sällan eller aldrig.
Och ingen respekterar en auktoritär det föder förakt .
Och Dina studier Du skriver om finns inte heller och är hittepå. Livet på jorden handlar om kärlek mellan människor inte om lydnad

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-29 06:48

Ett barn som får stryk lär sig att slå
Ett barn som hånas lär sig blyghet
Ett barn som lär sig irroni får dåligt samvete
Ett barn som lär sig rent spel lär sig rättvisa
Ett barn som får känna vänskap lär sig vänlighet
Ett barn som får uppleva trygghet lär sig tilltro
Ett barn som blir omtyckt och kramat lär sig känna kärlek.

Läs detta många gånger kovikstippen .
Här har Du grundstenarna för ett barn .

kovikstippen2015-10-29 10:15

Du yrar, tiittii.

Du kastar floskler omkring dig. Floskler utan krav, mening eller bäring.

Vem har pratat om att slå? Vem har pratat om hån? Vem hyllar ironi? Vem vill främja fusk? Det du skriver är ju bara blaj.

Ett tryggt klassrum och en trygg skola skapar en trygg miljö där alla får plats - inklusive inlärning.

Dagens klassrum och skolor ägs på många håll av andra krafter än de vuxna vill se och förstå. Dagens verklighet för många skolbarn handlar om vad som händer när de vuxna inte ser eller vill se. Det påverkar klimatet även under lektionstid.

Dessa gäng bevisar sin makt genom att våga utmana och strunta i de vuxnas regler. Genom att ha på sig mössa, sitta på bänken, vända läraren ryggen, ifrågasätta allt osv. Men skolan vägrar se det.

Genom att vi vuxna accepterar detta visar vi att det är de starka och tuffa som regerar. Även det vägrar skolan se.

Du, tiittii, propagerar för att det är bra............ Du, tiittii, låtsas om att ett samhälle skapas av individer som alltid kan göra som dom vill. Du hyllar individualism och motsätter dig kollektivt ansvar. Du, tiittii, hyllar "allas rätt till att vara individer". Problemet är att din utopi ger enbart de stora och starka den rätten i verkligheten. Resten blir grå statister helt utan rätt eller möjligheter.

Bl.a. förvägras många skolbarn idag rätten till en lugn och trygg skolmiljö. Man förvägrar dessa, rätten att inom skolans lokaler få möjlighet att tillskriva sig tillräckliga kunskaper. Den skola du hyllar, tiittii, förutsätter att alla barn har möjlighet att plugga och lära sig hemma. För i många skolor är det för rörigt för att lära sig någonting - annat än djungelns lag.

Det är frapperande att du inte ser hur fel det är. Det är upprörande att du i stället för att ta in mina ord för stillsam begrundan, gång efter gång väljer att kasta innehållslösa floskler omkring dig.

Det finns ingen trygghet i många skolor. Du snackar skit.

Jag tycker dina floskler låter jättefint. Precis som alla floskler gör. Problemet för mig är att förverkligandet av dessa floskler är diametralt olik din lösning.

Ur min synvinkel hyllar du individens rätt. För mig blir det i stället en rätt som några få tar sig och resten förvägras den rätten.

För dig är det inga problem med mössa keps eller bikini i klassrummet. För mig är det ett axiom för en skola utan respekt och kontroll.

I min begreppsvärld ska äldre styra de yngre - precis som överallt i djurriket. I din värld är det fint med testrosteronstinna killar som chefer, och lärare som tjänare.

Skolan är inte i första hand ett nöjesfält. Skolan ska uppfostra och lära ut. All inlärning är inte lustfylld. All inlärning funkar inte med kaos och oordning som normalitet. Det är faktiskt lärarens uppgift att alla elever ska lära sig läsa, skriva och räkna - även om det bräetyder att man måste kasta ut de värsta ligisterna ur klassrummet.

Ett klassrum är en arbetsplats. Jag känner inte till någon arbetsplats utan regler. Gör du?

Livet på jorden handlar definitivt om lydnad.
Alla organismer med mer än en cell bygger på just lydnad och respekt. I alla samhällen behövs ett tydligt ledarskap. Det skapar trygghet för alla. Det skapar mat att äta. Det skapar förutsättningar för fortplantning.

Vad är det för galimatias att snacka om kärleken styr världen?

Var styrs samhället enbart med kärlek? I ditt kök klockan 07:30? ( just innan alla barn ska till skolan). Eller inträffar denna kärlekens högtid när du berättar att middagen är klar? (och troligen ett antal av dina barn hellre fortsätter med sitt än att direkt komma springande). Eller kanske inträffar detta under runt 22, när du tycker att alla behöver sova för att orka med morgondagen?
Eller använder du din auktoritet då?

Hela din argumentation är så världsfrånvänd att det är svårt att ta dig på allvar, tiittii. Hela din retorik bygger på rosa drömmar som försvinner när man vaknar.

kovikstippen2015-10-29 10:16

Tvång och krav är det enda som fungerar

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?