Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 63 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2015-12-01 10:10 | |
![]() | Nej, Limpan. Det jag länkade till. Vill du ha exklusiva brott kan du välja det här. www.google.se/search...kQ _AUIBigB Poängen var att man inte behöver demonisera en individ personligen för att han skall utgöra ett problem i fel sammanhang och att vi skapar dessa sammanhang på löpande band genom vår politik och att det inte är skaparen som betalar priset utan någon annan. Inom vården är det absolut förbjudet att passa på att plocka ut en njure under operation, bara för att man vill ge den till någon dödssjuk. Sin njure donerar man frivilligt eller inte alls. Den dödssjuke får i värsta fall dö om det inte dyker upp en njure. Så känslokall är vården. Man delar inte ut andras rättigheter och hälsa till tredje person även om behov föreligger. Det perspektivet saknas helt i svensk debatt. Där är svensk = onödigt välmående. Det är inte en korrekt bild och det vet jag att du håller med om. | |
limpan__2 | 2015-12-01 10:42 | |
![]() | Jo väldigt exklusivt: www.expressen.se/spo...el a-tiden/ Eller är det bara i fallen med kända svenskar som de blir frikända när du googlar fram dina "bevis"? För övrigt bör du vara försiktig med att implicera att du vet hur andra finner sin situation. Det är väldigt många som lever knapert på en låg pension, har barn i stora skolklasser eller som står i kö till en operation som trots detta tycker det är rimligt att vi anstränger oss lite mer än vad som kanske är bekvämt för att hjälpa andra som har det än värre. Även om det innebär visst obehag för en själv. | |
Lågintensiv | 2015-12-01 10:49 | |
![]() | Limpan, talar du om dig själv? Tycker du Romson och Löfven har fattat fel beslut? Anstränga sig lite mer osv? | |
Lågintensiv | 2015-12-01 10:51 | |
![]() | För övrigt tror jag på NHL-spelarnas version. | |
Rhotheta | 2015-12-01 11:21 | |
![]() | "Det är väldigt många som lever knapert på en låg pension, har barn i stora skolklasser eller som står i kö till en operation som trots detta tycker det är rimligt att vi anstränger oss lite mer än vad som kanske är bekvämt för att hjälpa andra som har det än värre. Även om det innebär visst obehag för en själv." De har en moralisk rätt till sin ståndpunkt. Det har jag inga synpunkter på. Är du en av dessa, känn dig inte träffad. Jo, det är exklusivt. Gissar att du fick googla lite mer specifikt än bara gruppvåldtäkt för att hitta ett motexempel. www.dagbladet.no/200...s/ 5759702/ Överfallsvåldtäkt var tidigare i mitt liv mycket sällsynt i Sverige. Brottslighet pga invandring tror jag dock skulle kunna ta över en sådan här tråd. Om man skulle gå in på den i detalj. Kan du se perspektivet att man inte primärt är bekymrad över att bli av med sina överklassprivilegier utan att migrationen för med sig klara negativa konsekvenser som slår tämligen orättvist och drabbar somliga individer hårt? Individer som det förr var självklart att man kände solidaritet med eftersom vi alla var svenskar och satt i samma båt i ett gemensamt projekt. En solidaritet som man inte lika självklart känner för den som har mer pengar än sina grannar och därför kan lämna dem i en dålig situation och som tar resurser i anspråk här som skulle kunna hjälpa många av dessa grannar om de användes där. Du må säga att det där inte alls stämmer med verkligheten, men det är en annan ingång till debatt än "Jag vill inte ha några äckliga [valfritt folk] här och nu tänker jag ljuga ihop en massa argument för att motivera det." Det är nämligen den historia du och svenska folket matats med varje dag sedan 2006. Ni tycks forma era argument utifrån den. Jag är medveten om att det även finns en sådan problematik, men jag tycker inte att den är särskilt framträdande på betapet. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-01 11:33 | |
![]() | Romson och Löfven har fattat beslut som går på tvärs med hur de tidigare uttryckt sig. Det är naturligtvis ett problem för deras trovärdighet men det ger ingen information om det senaste beslutet var "rätt". När de flesta pratar om att anstränga sig handlar det om nivåer. Limpan tycker vi kan använda mer resurser från annan verksamhet än vad Rhotheta och du tycker. Att försöka reducera frågan till allt eller inget är dömt att sluta i att i allt större frustration och osaklighet sitta och länka till "bevis" för invandrares skadliga inverkan på samhället, alternativt "motbevis" för att svenskar också uppför sig för jävligt. Kan vi inte försöka andas och tolka varandra maximalt välvilligt och ställa frågor utan inbyggda moraldomar om vi är osäkra på vad de andra menar? | |
Lågintensiv | 2015-12-01 11:43 | |
![]() | Jag tycker bara det är konstigt att inte få raka svar om huruvida man tycker att regeringens nya linje är felaktig. Det är lätt att sitta och i ett forum häva ur sig floskler om "allas lika värde" osv - men vad betyder orden egentligen i just det här sammanhanget? Borde vi ta emot fler? Jag tror inte någon tycker det, men man vill inte bli av med privilegiet att tillhöra den goda skaran och därför förblir carlmartins frågor obesvarade. Det gör ont för självbilden att inse att det inte handlar om godhet alls, utan om beslut som måste fattas. Du efterlyser nyanser, gnagel, och det gör jag också. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-01 11:43 | |
![]() | Rhotheta: om du kollar vilka andra klipp användaren du länkade till har lagt upp så förstår du väl att tilltron till dennes "ärliga och opartiska avsikter" är väldigt låg. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-01 11:44 | |
![]() | Rhotheta: jag kan erkänna att jag känner en enorm frustration över åtskilliga i min bekantskapskrets som tidigare gärna och ofta uttryckte sitt förakt för hemlösa, arbetslösa och sjukskrivna. De hade sig själva att skylla, de var lata, de ljuger, de kostade "våra" skattepengar. Nu lägger samma personer mycket fokus på att tala om hur synd det är om dessa grupper, hur de har svikits, hur vi borde hjälpa dem, hur de är offer. Allt relaterat till att resurserna nu går till invandrare som är lycksökare, ljuger, har sig själva att skylla, osv. För mig har det tyvärr färgat de argumenten till en sådan grad att jag blir automatiskt misstänksam mot ärligheten i dem, även om jag försöker låta bli. | |
Lågintensiv | 2015-12-01 11:45 | |
![]() | Romsons trovärdighet är givetvis skjuten i sank. Liksom Fridolins. Bedrövligt ryggradslöst hur de tar avstånd från de egna besluten i efterhand. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-01 11:46 | |
![]() | Jag kan svara rakt ut att regeringens senaste åtgärd är feg och rakt igenom full av hyckleri. Åsa är trots sin gedigna utbildning jävligt klumpig och uttrycker sig rent ut dåligt i det offentliga rummet. Löfven anser jag inte har några ledaregenskaper och jag förstår inte hur man valde honom före Damberg. Så nej, jag förväntade mig inte det här draget och i mina ögon ser det bara ut som ett desperat försök att inte tappa fler väljare. Tragiskt. | |
Lågintensiv | 2015-12-01 11:49 | |
![]() | gnagel, jag har inga människor som talar på det viset i min bekantskapskrets. Förakt för svaghet är det värsta jag vet. Jag är till hälften trasproletariat (trappstäderskor, sömmerskor, fabriksarbetare) och har själv slavat inom vårdsektorn och sett hur det maler ner människor. Min grundinställning är att värna dessa grupper, det finns i mitt blod. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-01 11:52 | |
![]() | Lågintensiv: jag tror att de "raka" frågorna ofta upplevs som förgiftade - om du håller med om att en minskning av mängden är bra måste du också hålla med om att invandrare är kriminella och allmänt obehagliga. Ungefär. Men jag tycker personligen, som jag har skrivit många gånger, att Sverige inte kan eller bör sticka ut från EU:s linje för att inte skapa obalans. Jag vill ha ett kraftigt utbyggt kvotflyktingssystem fördelat över EU och ingen annan asylinvandring alls. Därefter tycker jag att Sverige gärna kan överträffa andra länders per capita-mottagning, men under ordnade former inom EU-fördelningen. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-01 11:55 | |
![]() | "Åtskilliga" lät som en majoritet. Så är det förstås inte, ens i min vita medelklass. Men fler än en. Och de är inte på något sagt oemotsagda. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-01 11:59 | |
![]() | "Jag kan svara rakt ut att regeringens senaste åtgärd är feg och rakt igenom full av hyckleri." Vad tycker du att vi bör göra i flyktingfrågan? | |
Lågintensiv | 2015-12-01 12:01 | |
![]() | Lågintensiv: jag tror att de "raka" frågorna ofta upplevs som förgiftade - om du håller med om att en minskning av mängden är bra måste du också hålla med om att invandrare är kriminella och allmänt obehagliga. Ungefär. Det är just det som är så förbannat tröttsamt! Att folk inte kan hålla isär saker och fatta att det inte ingår ett kluster av osympatiska åsikter för att man har en viss ståndpunkt. Grundfrågan är vilka grupper som skall omfattas av vårt ansvar, och hur vi skall fördela de resurser vi har eftersom de faktiskt inte är oändliga. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-01 12:05 | |
![]() | Ja, det är frustrerande med "allt eller inget" syn. Från alla håll, kan tilläggas. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-01 12:15 | |
![]() | Man kan göra mycket för att dämpa den effekten genom att låta bli att lägga in länkar till enskilda fall av bra eller dåligt beteende hos olika folkgrupper. Man kan också låta bli att använda värdeladdade ord vid indelningen av de som håller med en eller inte. Att ändra sig är inte nödvändigtvis svaghet och om det alltid bestraffas stenhårt kommer positionerna att låsas allt hårdare. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-01 12:17 | |
![]() | (Innan nån påpekar det - jag är inte direkt ofelbar på den punkten) | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-01 12:17 | |
![]() | Rhoteta. De här bilderna förstår inte jag varför du har valt att lägga ut. Är det för att du tycker det är jävligt att indier utför gruppvåldtäkter i Indien? Är det för att svenskar (ev somalier) utför gruppvåldtäkter på en färga? Är det för att Björn Söder är snygg (hm)? Eller vad ville du ha sagt med det inlägget? | |