Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-08-31 00:49 | |
![]() | @megaherz Uschnej. Tristaste romanen ever. Fast en eller annan berättelse är faktiskt vacker i sin helhet. Den om Rut och Naomi tex. | |
| Megaherz | 2013-08-31 00:49 | |
![]() | Tyvärr känns det som om många plockar ihop det de gillar och passar. Om man kastar runt med bibelcitat tycker jag man måste stå för bibelns "fula" sidor också. | |
| Megaherz | 2013-08-31 00:50 | |
![]() | Var mest på skoj, det där med romanen ;-) | |
| Rultatultan | 2013-08-31 00:52 | |
![]() | @Megaherz Jo, förstod det ;) Fast Ruts bok är lite småvacker i sin helhet ändå. | |
| Megaherz | 2013-08-31 01:12 | |
![]() | Läste bibeln "för skojs skull" för drygt 10 år sen och erkänner att jag inte kommer ihåg vad som står där i. :P Tycker religion är sjukt interessant, men svårt att diskutera. De flesta känner sig tyvärr angripna eller överlägnsa för de "vet" att de har rätt (från båda håll). En egen tro, som kommer från en själv, är någonting vackert och det skadar ingen annan. Det är när man börjar försöka styra andra, när man vill övertyga och inte kan acceptera andras tro som det blir svårt. Det heter "jag tror på/inte på gud" inte jag vet på.. Det är få som faktiskt vill prata om det så öppet som du Rultatultan, tack för det. | |
| Megaherz | 2013-08-31 01:18 | |
![]() | @Kuralto: " Hoppa över det och fundera lite över annat ist, samma frågeställningar dom rullar hela tiden, om man verkligen vill förstå hur en kristen tänker och hur vägen dit har sett ut så får man väl hitta annat att fråga om. Det är väl gansk idiotiskt att säga till en kristen att hur kan du tro på en Gud dom är ond? " Vad ska vi då fråga för frågor? Hur ofta rakar herr gudde sitt skägg? DET är väl dumma frågor.. Och förstår du verkligen hur varje kristen tänker? Varför finns det då så många olika former av kristendom? Att undra varför någon tror på en gud som (till dels) är så grym och ond känns inte heller dumt. Har du aldrig frågat dig varför en kvinna stannar hos en man som misshandlar henne? Vad ska jag ställa för frågor som får mig att förstå? | |
| Rultatultan | 2013-08-31 01:43 | |
![]() | För min del finns det inga "dumma frågor", varken privat eller professionellt - förutsatt att frågorna är uppriktigt menade och inte till för att häckla, provocera eller bringa oreda. Jag tror detsamma gäller Gud. Jesus (som för oss kristna är Exemplet att Följa) duckade i och för sig inte heller för sådana frågor, men å andra sidan så hade han helt andra svar är vad jag någonsin kommer att ha ;) | |
| Rultatultan | 2013-08-31 01:44 | |
![]() | Och det är helt sant, Megaherz. Det heter TROR på och inte VET på. Det är lätt att glömma, även om tron i religiös bemärkelse är en övertygelse. Det är tro eller icke-tro. Inte vetskap som går att bevisa. | |
| SämstpåBeta | 2013-08-31 02:23 | |
![]() | Ren och skär rappakalja! Bibeln är soence fiction uppbyggd på short cuts med ringa verklighetsförankring. Har jag fel får ni gärna motbevisa det!? :) | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-31 08:41 | |
![]() | ”Jag vill lära eder vem I skolen frukta: frukten honom som har makt att, sedan han har dräpt, också kasta i Gehenna. Ja, jag säger eder: Honom skolen I frukta.” Lukas 12:5 Fruktan är inte något dåligt. Det är som när ett barn har respekt för sin Far. Gud är krukmakaren och ni/vi är leran. Han kan välja att göra en stor vacker kruka som ska användas till speciella ändamål, Han kan också slå sönder en kruka om den inte blev som han ville, därför att han är skaparen. jag tror att det svåraste för en människa är att inse att dom faktiskt bara är leran. Dom vill själva gärna vara skaparen, eller åtminstone den finaste krukan. Ungefär som att ett barn vill vara förmer än sin Far. En far är ju en förebild att se upp till och lära sig utav. Att frukta är inte dåligt. Frukta Gud, men frukta inte människor som inte kan göra nånting. Det är Gud som skapat dig, Gud som uppehåller dig. Han är för dig och inte emot dig. Att du känner dig förnärmad, är för att du står utanför. Men du är välkommen in närhelst du vill. Då behöver du inte känna så mer. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-31 08:42 | |
![]() | Pink Ribbon, Du undrar vad som händer om man bultar inifrån och vill UT? Dörren är öppen. Du har en fri vilja. Dörren är aldrig låst inifrån, bara utifrån. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-31 08:45 | |
![]() | Megaherz, En kvinna som är misshandlad i ett förhållande stannar pga en dålig fruktan. En fruktan som bryter ner. Fruktan till Gud är uppbyggande. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-31 08:53 | |
![]() | Tillbaka till Far och son relation.... Först och främst måste man ha en bra far! Som barn ser man upp till sin far och man vill vara lydig och göra bra ifrån sig. Man hyser respekt för sin far. Det är en uppbyggande fruktan. Om du gör som din far säger, så kommer det att gå bra för dig. Det kanske inte alltid är lätt! Men han leder dig på rätta vägar och ser till så att du inte hamnar fel. Senare i livet kommer du att tacka din far för allt han gjorde för dig. Antingen respekterar du dina föräldrar eller så gör du uppror mot dem. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-31 09:02 | |
![]() | Res,Bibeln är inte tråkig,börja med Johannes inte med GT | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-31 10:36 | |
![]() | ordminna skrev "Fruktan är inte något dåligt. Det är som när ett barn har respekt för sin Far." Blanda inte ihop ett fint ord som "respekt" med "fruktan". Det är dåligt när ett barn fruktar sin far. | |
| Megaherz | 2013-08-31 10:38 | |
![]() | Tänkte samma som Res. Jag har aldrig fruktat mina föräldrar, men jag har alltid haft respekt. Tycker du man ska få slå sina barn, när de är olydiga ordminna? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-31 10:42 | |
![]() | www.ateistbibeln.se/...is shandel/ | |
| Megaherz | 2013-08-31 10:51 | |
![]() | Vilken tur att religion inte längre är lag | |
| Rultatultan | 2013-08-31 10:55 | |
![]() | @Megaherz Du skrev: "jag har aldrig fruktat mina föräldrar, men jag har alltid haft respekt" Det är ungefär det "att frukta Gud" betyder. Fast mer hårdraget. Att ha respekt - den djupaste och yttersta respekten - för något som är heligt och något man underkastar sig. | |
| Rultatultan | 2013-08-31 10:56 | |
![]() | Ang. att tukta sina ungar...Jag hoppar in, Megaherz trots att frågan inte var ställd till mig. Naturligtvis ska man inte slå sina barn. Men en bra förälder "tuktar sina barn" ändå. Det är det vi idag kallar uppfostran. Och det går JÄTTEBRA att uppfostra ungar utan att ta till våld eller andra hemskheter! :) | |