Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 59 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-07-08 11:17 | |
![]() | Jag delar naturligtvis uppfattningen att tiggeriet är ett problem för de enskilda individer som känner sig tvungna till detta. Jag respekterar också eventuella åsikter om att tiggeri bör förbjudas eller hindras på olika sätt, men detta går alldeles utmärkt att skriva utan att jämföra tiggarna med skadedjur, att kalla dem för skräp, framhålla hur smutsiga de är och skriva "bort, bort, bort" varje gång. Det går också utmärkt att påstå att du samtidigt värnar om människorna när du skriver detta, men då är du helt enkelt en dålig retoriker och du kommer att missförstås. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-07-08 11:19 | |
![]() | Jag noterade just att jag inte heller uppskattat beteendet, men att säga att man inte skulle ta i en annan människa med tång är en för mig märklig människosyn. Så förfärligt smittsamma sjukdomar är ovanliga, så att man rynkandes på näsan måste sätta sig inomhus med nya maträtter. Är däremot beteendet så påfluget att det blir obehagligt, ja, då är det en annan femma. | |
Dumblondin - Ej medlem längre | 2014-07-08 11:22 | |
![]() | ARbetslinjen, nu blev jag nyfiken (och även jag mycket upprörd): Vem i hela fridens namn har jämfört tiggarena med skadedjur och/eller kallat dem skräp???? Har inte läst hela tråden. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-07-08 11:24 | |
![]() | Ingson>> det finns gott om icke-tiggare som har problem med hygienen också, något jag personligen tycker är otrevligt, men inte förtjänt av mitt förakt. | |
Dumblondin - Ej medlem längre | 2014-07-08 11:24 | |
![]() | Ännu ett litet svar till amper_sand: Ja, i det här fallet var det så. Tiggaren var fysiskt aggressiv, försökte ta i oss och vår mat. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-07-08 11:25 | |
![]() | Vilket såklart inte är ok; oavsett grad av smuts, sjukdom eller tiggeristatus. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-07-08 11:26 | |
![]() | Dumblondin: Sjöstan. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-07-08 11:27 | |
![]() | ha. Det var ett så blåst inlägg så jag utgår ifrån att hon hånar alla bortskämda idioter. Svenskar som är födda in i ett samhälle där det bara är upp till dig själv om du ska lyckas eller inte. Läs på och sätt dig in i vilka förutsättningar romerna har haft innan du jämför dem med oss. | |
ingson | 2014-07-08 11:43 | |
![]() | @amper sand 11:24 Håller fullständigt med dig. Men det var inget svar på frågeställningen huruvida ofräsch kan öka intäkterna | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-07-08 11:46 | |
![]() | Nä, det var inget försök heller. Men jag tror du kan ha en poäng; iaf vad gäller tiggeri i det här landet. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-07-08 11:56 | |
![]() | Att maximera intäkterna är en balansgång som i all "försäljning". Rätt nivå av passivitet/aggressivitet, rätt nivå av klädsel osv. Vi pratar inte om maskiner här, romer eller andra tiggare är inte tvungna att bete eller klä sig på ett viss sätt. Men som alla andra människor försöker de skapa en så bra tillvaro som möjligt för sig själva och sina familjer. Då anpassar man taktiken så gott man kan. Är man för aggressiv kan man stöta bort kunder, är man för passiv riskerar man att missa möjliga inkomster. Jag tycker det är snudd på ofattbart att många, som utnämner sig till de fattigas försvarare, samtidigt tycks tro att de är fullständigt viljelösa offer helt utan valmöjligheter. | |
Minta | 2014-07-08 12:09 | |
![]() | Är det någon som tror det? Eftersom en del ser dem som skojare med tvivelaktiga metoder och avsikter, är det inte konstigt att pendeln hos vissa tippar åt andra hållet. Men sanningen är att de är konstruktiva naturligtvis för det mesta och vill hjälpa sig själva och sina barn. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-07-08 12:10 | |
![]() | True that. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-07-08 12:10 | |
![]() | Till gnagel. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-07-08 12:18 | |
![]() | Minta: om ingen tror det så kan vi ju gå vidare till nästa steg - sluta agera i debatt och verklighet som om de vore viljelösa offer som endast duger till att tigga i smuts och armod, utlämnade till vår godhet. Varför inte arbeta politiskt för ett samhälle där de kan få komma hit och jobba istället? Det kanske inte gör något om det inte är högkvalificerade eller högavlönade arbeten? Det kan behöva innebära ändringar i arbetsrätten och i fackförbundens makt. Men alternativet är ju att tigga på gatan. Och det görs ju ofta klart att det är ovärdigt och en sista utväg. Ja, därför att vi i praktiken har förbjudit den värdiga utvägen. Men vi vill ha koll på dem, makt över dem, vi vill inte att de tar våra "svenska" jobb. | |
Minta | 2014-07-08 12:41 | |
![]() | Jag agerar inte som om de är viljelösa offer, då hade de inte kommit hit. Jag tycker att de kunde få jobba men inser också problemet med dumpning av löner osv. | |
sjöstan | 2014-07-08 12:48 | |
![]() | Ingen som försökt förstå mina inlägg tror att jag tycker tiggare är skräp. Det är ett obehagligt sett att med vilje smutskasta en person som man inte dela uppfattning med. Företeelsen tiggeri anser jag doch vara nedskräpning av det offentliga rummet. Det är enorm skillnad. Många tiggare anser tiggeri vara ett hederligt jobb. Jag tycker det inte. Jag tror inte att hela familjer tvingas tigga. Jag tror de allra flesta tar ett rationellt beslut att tiggandet är en väg att överleva utan att behöva jobba. Varför väljer man annars att åka 200 mil mot nordpolen till en plats där man inte kan göra sig förstådd och rimligen är helt chanslös att någonsin bli en del av samhället. Dessa turisttiggare kan vara här i 100 år men dom aldrig bli en del av vårt samhälle. Det är så dumt och naivt att tro att dessa tiggare inte har något val. Dom har gjort ett val. I mina ögon ett förkastligt val. Några av er här på tråden tror ni har ensamrätt att definiera begreppet "god människa". Men jag förbehåller mig rätten att vara både en god och varm människa och ändå anse att tiggeri inte är acceptabelt. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-07-08 13:03 | |
![]() | sjöstan: Jag tror inte att du tycker tiggare är skräp eller skadedjur, men det jag säger är att det är i stort sett vad du uttrycker när du skriver att "Turisttiggarna skräpar ner i vår stadsmiljö och likt Spanska Skogssniglar har dom ingenting här att göra". (Ska man märka ord var det alltså "tiggarna" och inte "tiggeriet" du använde här.) Jag förstår liksom inte vart du vill komma med den jämförelsen annat än att avhumanisera. Provocera? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-08 13:22 | |
![]() | Att använda ord som Turisttiggare visar inte direkt på någon förståelse för deras situation. Tvärtom faktiskt visar det mer på att du föraktar dessa människor. Så att du är tvungen att efter nästan varje inlägg säga att vissa av oss andra läser dina inlägg som faan läser Bibeln beror kanske mer på ditt ordval än andras läsförståelse? | |
sjöstan | 2014-07-08 13:48 | |
![]() | Jag använder ordet turisttiggare eftersom dom - likt turister - kommer hit för att tigga. Jag använder ordet turisttiggare eftersom dom - likt turister - aktivt väljer att resa hit för att tigga. Jag använder ordet turisttiggare eftersom dom inte är en del av den svenska samhällets tillkortakommanden med vår svenska befolkning. Loco. Hur är tiggarnas situation? Förstå tiggarnas situation? Jag föraktar inte tiggarna. Jag föraktar möjligen deras val av yrke. Jag föraktar möjligen deras ovilja att bli en del av samhället. Jag föraktar möjligen de som alltid tänker med de "politiskt korrekta" glasögonen på. Jag ser och diskuterar begreppet "tiggeri" till skillnad mot en del andra som diskuterar en enstaka tiggares situation. Utvecklingen med allt fler turisttiggare i Sverige kommer helt enkelt bli extremt problematiskt inom en inte alltför lång framtid. Jag ser ingen annan framkomlig väg än att förbjuda tiggeri. Däremot är alla välkomna hit som vill jobba och betala skatt i Sverige. Kika in och begrunda Anonyma Alkoholisters sinnesrobön. | |