Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 49 |
Mobilspel
Pågående | 19 490 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-10-30 20:52 | |
![]() | Utgå från att Du fyllt 75 år och närmar dig 80.Det är bra för då slipper vi Dig i politiken . Så då har Du inga barn i skolan som tur är. Inlärning med barn måste ske med lust och glädje Jag blir lycklig när jag läser ditt senaste inlägg kovikstippen.Mest blir jag glad och lycklig över att ha 11 barn som har samma inställning som mig.Att ta ansvar över sitt liv och forma sitt liv så att Dom blir lyckliga människor och väljer den bana i livet som dom trivs med av fri vilja inte av tvång.Sista dagen i mitt liv så kommer mina barn säga .Tack för att Du trodde på oss och drev oss med kärlek och åter kärlek. Vad kommer Dina barn säga kovikstippen ? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-10-30 22:57 | |
![]() | Jag vill inte att mina barn ska komma till mig för att jag är auktritör och tvingar dom,aldrig någonsin vill jag att dom ska vara rädda för mig . Mina barn är unika oslipade diamanter var och en är en fantastisk individ alla lika musikaliska.Den yngsta vill bli dresyryttarinna och självklart ska hon det en dag blir hon det fullt ut pg av att vi föräldrar ger massor av kärlek i överflöd. Den andra ska gå spelgymnasoet och utveckla spel han är driven och framförallt gör han det med glädje och entusiasm och vi tror på honom. Ett annat barn har alltid velat bli Polis men tyvärr fick barnet eppilepsi och andra sjukdommar men ungen är stark och ska bli landstingspolitiker förmodligen den yngsta någonsin. Det viktiga är individen och tack och lov så här dom slutat med kollektiv bestraffning i skolan sedan länge. Alla mina barn har gjort sina val av yrken. Är Du auktoritär kovik har dina barn varit rädda för Dig ? Vi äter tillsammans i gång i veckan möjligen 2 .Dom vet att maten är klar en viss tid så är dom inne i sitt så får dom äta senare.Jag tror på eget idividuelt ansvar gillar Maria Montezori modellen. | |
llloyden | 2015-11-03 00:28 | |
![]() | Nu var det länge sen... Janne121212 4/6: Ja, t.o.m. den som du kallar en stolle har väl rätt att yttra sig. Även om Du kanske tycker att Du är den som har rätt och alla andra ska hålla käften. Det måste ju bli rätt ensamt och tyst i umgängeskretsen om alla som inte tycker som Du ska vara tysta? | |
llloyden | 2015-11-03 00:40 | |
![]() | forts. Så bra att du vet vem som är dum, idiotisk, har fel osv och kan tala om för oss andra att vi är värdelösa och dumma. Att vi helst inte ska yttra oss, eftersom du vet ju vad som är rätt eller fel och vad som ska skrivas här. Mår Du bra? | |
llloyden | 2015-11-03 00:45 | |
![]() | Håller med om att det är föräldrarna som ska lära sina barn att uppföra sig, respektera andras åsikter och hur andra vill vara och se ut. Barn vars föräldrar, av olika anledningar inte klarar av detta, ska ha rätt till särskilt stöd, kurator, elevvård, rehabilitering eller i extrema fall tas hand om samhället, få fosterföräldrar etc. | |
llloyden | 2015-11-03 00:53 | |
![]() | Kryddeluntan: Friskolorna möjligheter att sko sig (ekonomiskt) och inte sköta undervisningen OK anser jag beror helt på att kommunpolitikerna inte kan räkna, inte kan, förutse konsekvenserna av sitt handlande etc. Erfarenheterna visar ju att kommunalpolitiker, landstingspolitiker är totalt okunniga om hur man upphandlar tjänster, hur man värderar fastigheter och inte minst hur man ser till att åtminstone de undermåliga avtal man skrivit efterlevs - inte ens detta klarar man av. Därav friskolornas dåliga rykten..... | |
llloyden | 2015-11-03 00:59 | |
![]() | Kovik: Håller helt med dig. Om inte våra barn kan läsa, skriva och räkna så kan vi glömma alla andra aspekter. Vad ska de studera när de inte kan läsa? Ska de stanna i dagis sandlådan - ok vi ser ju hur debatter o nyhetssnuttar ser ut så vi är ju delvis redan där - eller var vill vi komma? Vad var det för fel på den skola när man inte uppfyllde kraven och fick gå om en klass? De fick i alla fall ett års chans att lära sig vad man behöver för att klara nästa ÅK. | |
llloyden | 2015-11-03 01:01 | |
![]() | Ursch! skrev VAR istället för VART. Hatar sådana fel i svenskan..... Förlåt! Ett rent tangentfel.... | |
llloyden | 2015-11-03 01:10 | |
![]() | Kovik: Menar du att evidensbaserad forskningär sådan som väljer ut de personer som anses mest troliga att ge rätt svar? I så fall är det ju ren bluff! Sån bluff har ju förekommit länge inom olika forskningar. Man väljer den grupp som troligen ger rätt svar på det man vill veta eller bevisa och media hakar på de mest spektakulära resultat som då "nästan" blir en sanning. Inom läkemedelsindustrin har det sedan lång tid tillbaka förekommit de mest obskyra högskolor, sjukhus etc. som kunnat mutas till att dokumentera "rätt resultat" efter s.k. dubbelblind tester, så varför ska det inte förekomma inom forskning om vår svenska skolas förträfflighet? För min del tar jag alla "forsknings"resultat med en stor nypa salt. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-11-03 07:05 | |
![]() | Ser det som ett problem att Du kovik tror att nästan alla barn inte kan läsa och skriva när dom går ur skolan .Det är några få som inte kan det och det beror på att föräldrarna vägrar sätta dom i särskola.dessa några få är inte så många | |
kovikstippen | 2015-11-03 10:38 | |
![]() | Tiittii. Ca 15% efter åk 9 är inte ett fåtal. Illoyden. Psykologisk forskning är extremt komplex och besvärlig att genomföra. Anledningarna är många. Det jobbigast är ju det faktumet att vi alla reagerar olika på exakt samma retning beroende av massa andra faktorer som undersökningen inte kan påverka. Humörsvängningar, hur man sovit, hur man tänker, om man är mätt, om skorna klämmer, om håret ligger fel.............. I all oändlighet. Det gör att dessa forskningsprojekt utförs på ett mycket begränsat antal människor. Vilket ger att resultaten inte på något vis blir representativa för en hel population. Forskare har försökt förstå katters spinnande i över 100 år utan att lyckas. Eftersom mätapparatur och annat stör katten så den slutar spinna. Dagens skola styrs mao av mycket små projekt som endast mäter några få mycket snäva variabler. Alla andra förändringar och händelser som sker inom gruppen lämnas utan tanke. Utifrån dess projekt utformas sedan sk "evidensbaserad" utbildning. Jag säger inte att alla dessa projekt har helt fel, men jag hävdar bestämt att befintliga lärares erfarenheter ger ett oändligt mycket bättre utfall. Dagens skola är i huvudsak jättefin. Man är förstående, stöttande, uppmärksam osv. Problemet är att eleverna inte får tillräckliga kunskaper för att klara sig i vuxenvärlden - vilket ju är själva syftet med skolan. Alltså borde skolan helt koncentrera sig på Läsa, skriva och räkna (vilket är lika tråkigt och tjatigt som mina ständiga upprepningar av läsa, skriva och räkna). Sluta flumma runt med ämnesintegrering och "bearbetning av sorg" efter alla möjliga händelser. Barn behöver inte veta allt. Många vuxna lämpar gärna över sina egna tankar och rädslor på sina barn. Jag anser att barn inte ska ta del av allt. Som barn behövs ingen som helst information om yttervärlden. Sova, äta, leka räcker gott. Ju äldre barnen blir ju mer information har dom verktyg nog för att hantera världens problem. Att prata hungersnöd med en 10-åring är helt meningslöst. Det skapar oro och ångest och 10-åring har helt enkelt ingen Vettig strategi för att värdera frågan på ett adekvat sätt. Lär av hjärnforskningen. Jag tror det finns en mening med att vi föds unga och sedan blir äldre. Jag tycker inte man ska jobba för att göra små barn till vuxna i förtid. Barn behöver få vara barn. Barn behöver glädje. Barn behöver trygghet. Barn behöver kärlek. Barn behöver leka. Barn behöver inte förstå tiggeri och invandringspolitik. Det finns massor av tid för att lära sig det, tids nog. | |
kovikstippen | 2015-11-03 10:41 | |
![]() | Och en sak till Tiittii - jag är långt ifrån en perfekt förälder, men mina barn har en trygg uppväxt med en engagerad familj omkring sig. Dom lär sig att arbete är fint och att framgång i livet bygger på hårt arbete. Jag är inte 85, och mina barn vet att i slutändan gäller mina (och deras mors) ord men att vägen dit är öppen för vilda diskussioner. Kan mina barn genom argument förklara varför jag har fel och dom rätt ger jag mig gärna (om inte annat så för att jag belönar tanke och argument framför piercing, tatueringar och skrik). Mina barns yrkesval är deras egna och jag stöttar vad som helst. Däremot blir jag irriterad av "icke-beslut" och "låt gå". Lathet stör mig eorhört. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-11-03 23:10 | |
![]() | Du har inte ett enda psykologiskt forsknings resultat att hänvisa till. Skulle du utredas av Ifo kovikstippen skulle Dina barn med största sannolikhet bli familjehemsplaserade. Uppriktigt tycker jag synd om Dina barn | |
EricaJong | 2015-11-04 00:01 | |
![]() | Vad grundar du det på, Tiittii? Det är en ganska fruktansvärd sak att slänga ur sig till en förälder. Det krävs enormt mycket för en familjehemsplacering och det tror jag du också vet. Dessutom är tråden en diskussion om skolan - inte om en enskild individs lämplighet som vårdnadshavare. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-11-04 01:09 | |
![]() | Du vet att det är förbjudet att diskutera andra.men läs på bara | |
EricaJong | 2015-11-04 16:07 | |
![]() | Exakt. Vilket var vad du just gjorde när du gav ett personligt - och för diskussionen väldigt ovidkommande - inlägg om kovik personligen. | |
Bitte - Administratör | 2015-11-04 16:13 | |
![]() | Åter igen vad är det som gör att vuxna eller i alla fall föreställande vuxna INTE kan bete sig i diskussioner . Undrar hur många gånger jag/vi sagt till om att ni ska hålla er till ämnet och INTE diskutera andras personligheter o dyl. Låser tråden till jag har tid- lust att gå igenom den Bitte | |
Bitte - Administratör | 2015-11-04 17:38 | |
![]() | Tillägg om en tråd låses som denna innebär det INTE att en likadan ska startas direkt Bitte | |
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45