Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 5 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2015-07-08 10:32 | |
![]() | Nu blev det låg nivå, och off topic dessutom. | |
kovikstippen | 2015-07-08 10:33 | |
![]() | När hjärnan och argumenten tar slut angriper man själva diskussionen och eller personerna. Milkman. Om du är så extremt kunnig och klok vill vi gärna ta del av dina tankar. 6-7 gånger har du brutit in i olika diskussioner och klankar ner på allt och alla, men hittills har jag aldrig sett dig delta aktivt i något samtal. Hyfsat ofta bryter du in på ställen där det ändå klart och tydligt framgår att du hyllar den röd-gröna röran - men tydligen inte riktigt vet varför. Måste vara praktiskt att vara bergsäker i sin övertygelse utan att behöva reflektera över varför. Är det nederst med modersmjölken? Berätta och förklara gärna | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-08 10:47 | |
![]() | Måns. "Det är ju inte skrivit i sten att just Sverige/norden skall ha så mycket högre skatter än alla andra, det har inte alltid sett ut så." Och? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-08 10:56 | |
![]() | Le_lou. "Jag är för subventionerade avdrag i form av både rut och rot, främst av rättviseskäl" Ponera att du och jag tjänar lika mycket - 300 000. Jag bor i hus och du bor i lägenhet. Jag rustar mitt hus och får rustningen subventionerad av staten i och med jag får betala mindre skatt på min lön. Sverige hjälper alltså mig att öka mitt kapital. J Du bor i lägenhet och får betala mer skatt på din lön vad jag gör. Vari ligger rättvisan i det? | |
kovikstippen | 2015-07-08 11:21 | |
![]() | Bor du bostadsrätt har du samma möjligheter. Bor du i hyresrätt är det hyresvärden som ska bekosta upprustning och underhåll. Värden är långt ifrån rättvis, Nora. Visst är det orättvist att alla inte får pension, barnbidrag, bostadsbidrag osv? Bara vissa utvalda får ta del av dessa förmåner. Varför får min sjuka far läkemedel för 20000 kr per månad och inte jag? I en rättvis värld borde jag få iaf en liten tröstpeng för att jag är frisk. Och förskott på pension tycker jag låter rimligt. Nog borde barnlösa få ersättning för att dom inte har barn? Ja menar, barn kostar ju massor.Självklart ska bilfria hushåll inte behöva betala skatt för att vägarna ska underhållas. Hur ska man få bidrag till underhåll av någonting man inte äger? Ska jag verkligen kunna få bidrag för att måla om grannens hus? (tänk om grannen inte gillar kulören). Ska staten betala mig ersättning om jag klipper gräset i parken? Hela din världsbild haltar Nora. Vad är det för samhälle du vill ha? Hög skatt för alla andra, men fri skattesats för dig? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-08 11:40 | |
![]() | Kovik. Du fattar faktiskt inte poängen? Ändå tyckte jag att jag beskrev det som om jag pratade med ett barn. | |
le-lou | 2015-07-08 12:11 | |
![]() | Hälften av Sveriges befolkning bor i ett ägt småhus. Av familjer med barn i skolåldern bor 70 procent i ägt småhus. Detta är den vanligaste boendeformen i Sverige idag. www.scb.se/sv_/Hitta...nd eformen/ Och Nora, du gör ett klassiskt vänster-tankefel. Dels finns det köpare av både rot och rut tjänster i precis alla inkomstlägen. De flesta köparna är faktiskt inte ens att räkna som höginkomsttagare som jag skrev förrut. Tvärtom så visar statistik från skatteverket att ca 70 % av köparna - har inkomster under 32 000 i månaden. VAd gäller rot så är det helt fel att beskriva det som en stor kostnad för staten/skattebetalarna. Flera uppföljningar har ist visat att ROT-avdraget är en väldigt effektiv jobbskapare så att nettokostnaden för staten blir mycket liten. En hek del studier pekar rentav på att statskassan tack vare ROT drar in mer pengar i t.ex. inkomstskatter, moms, arbetsgivaravgifter och minskade a-kassekostnader än vad avdraget kostar. Sedan är samhället inte rättvist in i minsta detalj, jag bor i hyresrätt tex och minns inte ens om jag nånsin nyttjat ROT. Men jag nyttjar en massa andra saker, som skolor och barnomsorg, vilket min granne betalar för trots att hon inte har några barn. Det gäller att se det stora hela istället, det som skapar arbete för flera borde vara positivt för alla. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-08 12:23 | |
![]() | lelou. Du ska inte krångla till en enkel fråga. Du gör som kovik, utgår ifrån din egen bild vad folk anser om alla möjliga spörsmål. Vad som skapar arbete är ett större spörsmål som jag inte ens försökt att gå in på. Det fattar väl alla varför man har rot och rut? Det är ingenting som du fattar bättre än någon annan. Glöm det. Jag förenklar den ytterligare. Har du ingenting emot att betala mer skatt än vad din arbetskamrat gör, trots att ni tjänar lika mycket? | |
janne121212 | 2015-07-08 12:32 | |
![]() | Nora1 Betala olika mycket skatt gör du ju beroende var i landet du bor. Du kommer aldrig att få allting att bli rättvist, det viktiga är att få ett samhälle som fungerar och kan ta hand även om de svaga. Men att alltid komma dragande med rättviseargument och kvinnofälleargumentet som dom rödgröna älskar är bara larvigt. Det är förmodligen därför de rödgröna inte längre kan prenumerera på makten i detta landet. Deras argumentation är genomskådad och så mycket -68. | |
le-lou | 2015-07-08 12:35 | |
![]() | Nora, krångla? Det är du som väljer att titta svart eller vitt. Det är ganska typiskt vänsterväljare. Kan en enda höginkomsttagare dra nytta av något så är det bara dumt och fel. Oavsett hur många mindre bemedlade får det bättre på köpet. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-08 12:42 | |
![]() | Le lou. Nu var det ju du som skrev att du gillade rot och rut av rättviseskäl, inte jag.???? | |
Måns_E | 2015-07-08 12:47 | |
![]() | Nora, det är du som krånglar till det. Ja, när du inte bara svarar Och då är du bara arrogant. | |
le-lou | 2015-07-08 12:49 | |
![]() | Men du verkar inte kunna ta till dig vad an skriver, så det känns meningslöst att upprepa mig. Om man jämför ägandeformer är det faktiskt ingen direkt skillnad här. Bor man tex i hyresrätt som jag gör , så har jag ju en hyresvärd som troligen är näringsidkare. De kanalltid göra avdrag i deklarationen för kostnader i sin verksamhet, inkl.alla sådana kostnader som de som äger sin bostad genom rot-avdragen bara i viss mån kan få göra avdrag för. Och varför skulle jag som hyrestagare vilja nyttja rot för att renovera i någon annans lägenhet? | |
janne121212 | 2015-07-08 12:54 | |
![]() | Nora 1 "Har du ingenting emot att betala mer skatt än vad din arbetskamrat gör, trots att ni tjänar lika mycket?" Trodde du gillade att betala skatt precis som Mona, du minns hon som tyckte det var häftigt att betala skatt. Då spelar det väl ingen roll om du betalar lite mer än din kollega. Hur tror du seriösa företagare ser på alla svartjobbare som stjäl deras jobb och inte betalar någon skatt? Kallar du det rättvisa? Men det skiter väl du i för dom är egna företagare och tjänar förmodligen multum och då kan dom ha det. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-08 12:56 | |
![]() | "Jag är för subventionerade avdrag i form av både rut och rot, främst av rättviseskäl" skriver le-lou. Vad är rättvisa i rut och rot? frågar jag Vad är det för krångligt med den frågan? | |
le-lou | 2015-07-08 12:58 | |
![]() | Är du läskunnnig Nora? Jag bara undrar för du frågar efter något jag redan skrivit och förklarat. Vill du jag ska stryka under var jag förklarar rättviseaspekten? | |
janne121212 | 2015-07-08 13:02 | |
![]() | Rättvisa i RUT och ROT är bl a att svarta jobb blir vita så alla företagare konkurrerar på lika villkor. Rättvisa i framför allt RUT är att många invandrarkvinnor finner sin väg in på arbetsmarknaden den vägen. Men det är rättvisor som inte passar de rödgröna. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-08 13:03 | |
![]() | Du försöker göra en poäng av att rättvisa är att medelinkomsttagarna liksom höginkomsttagarna också ska få ta del av kakan. De som står under medelinkomsttagarna vill du dessutom helt bortse ifrån. Det är ju bara trams. Det är därför jag vill att du ska svara på en enkel fråga. | |
janne121212 | 2015-07-08 13:04 | |
![]() | Nora 1 Bättre du koncentrerar dig på att avskaffa barnbidragen till dom som tjänar över ett visst belopp. Där kan man diskutera rättvisan i att alla får detta belopp oavsett om man behöver det eller inte. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-08 13:04 | |
![]() | ovan var till lelou. | |