Spelrum
Giraffen | 39 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 37 |
Inloggade | 78 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-01 12:18 | |
![]() | *färja | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-01 12:18 | |
![]() | "Så nej, jag förväntade mig inte det här draget och i mina ögon ser det bara ut som ett desperat försök att inte tappa fler väljare. Tragiskt." Tyckte du att den tidigare linjen var bra? Och ser ingen anledning till att ändra den? | |
Lågintensiv | 2015-12-01 12:18 | |
![]() | Jag tar inte ansvar för att göra andra mer benägna att mjuka upp sina positioner. Jag är inte Arosteteles, och de inte mina elever. Var och en tar ansvar för sin egen förmåga. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-01 12:18 | |
![]() | Bra anledning menar jag. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-01 12:19 | |
![]() | Carlmartin, Ingen reaktion på att du trodde att det var dubbelt så många flyktingar som kommit än det verkligen är under de senast ca 10 åren? Hur uppstår en sådant missförstånd? Jag förvånas många gånger över hur lite intresserade människor är att ta reda på hur saker och ting ligger till vad gäller det rent faktabaserade perspektivet. Man driver teser efter enstaka utvalda exempel och man driver teser utifrån uppåt väggarna felaktiga fakta. Jag finner det märkligt. Varför inte, om man nu är så intresserad av en fråga att man deltar i en forumdiskussion, ta reda på hur det verkligen ligger till innan man börjar driva sin tes. Jag vill inte gå så långt som att kalla det kunskapsförakt, men någon slags brist på kritiskt tänkande måste det vara. Det finns alldeles utmärkta "rena" statistikuppgifter hos våra statliga myndigheter. De är lättöverskådliga, lätthittade och lättförståeliga. Varför gå omkring att tro att det är 100 000 flyktingar som har kommit årligen under de senaste 10 åren när det egentligen är mindre än hälften som är den rätta siffran och dessutom en siffra som finns tillgänglig och man bara lägger några minuter på att ta reda på den. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-01 12:21 | |
![]() | Absolut, det är ju så vi alla gör. "Jag släcker inte helljuset, det är den som möter som ska blända av" som en gammal kompis sa en gång. | |
Lågintensiv | 2015-12-01 12:22 | |
![]() | He he :) | |
limpan__2 | 2015-12-01 12:27 | |
![]() | "Limpan, talar du om dig själv? Tycker du Romson och Löfven har fattat fel beslut? Anstränga sig lite mer osv?" Jag tycker att de har utgjort en bedrövligt svag regering under lång tid och att de gjort många fel även i denna fråga. Jag har även varit tydligt med att det absolut är ohållbart med 10000 flyktingar i veckan och ett bibehållet generellt välfärdssystem som omfattar alla på en gång. Men det är lika bedrövligt att vi inte verkar kunna sätta upp tält så att personer slipper bo på perronger runt om i Europa eller under broar. På lång sikt tycker jag att allt mer av flyktingströmmarna bör styras över till UNHCR:s kvotflyktingsystem men vi måste ändå göra något här och nu för de som redan nu befinner sig här. Så ja, jag är absolut beredd på att få det lite mindre bekvämt under en period för att vi ska kunna hjälpa andra lite mer. Oavsett om de har bott här i 55 år eller 5 dagar. Och även jag tror att hockeyspelarna var oskyldiga, precis som jag tror att några av rhothetas slumpvis utvalda är det. Min poäng är att grova brott, eller misstanke om grova brott, inte är förbehållet invandrare. | |
Lågintensiv | 2015-12-01 12:35 | |
![]() | Grova brott är givetvis inte förbehållna invandrare men inom vissa typer av grova brott är de överrepresenterade - gruppvåldtäkt ett av dem om jag inte minns fel. BRÅ förhalade sin rapport eftersom det stod klart att det förhöll sig så, och att det dessutom var individer från vissa länder som begick brotten. Minns inte vilket år detta var, eller vem som skrev om detta. Kan ha varit Zaremba. | |
Lågintensiv | 2015-12-01 12:36 | |
![]() | Men då förstår jag dig inställning mer. Och givetvis skall vi göra vad vi kan för att ta emot människor på ett värdigt sätt, det är just det som är poängen. Släpper vi in människor har vi ett ansvar för dem. | |
Lågintensiv | 2015-12-01 12:38 | |
![]() | En googling rikare. Rojas var det. www.dn.se/debatt/kul...tt slighet/ | |
Rhotheta | 2015-12-01 12:39 | |
![]() | Gnagel. Jag har haft förmånen att inte behöva stå ut med den typen av åsikter i mitt umgänge. Jag möter den dock frekvent hos vänsterfolk i debatt nu för tiden. (De "goda") Jag förstår din frustration. Gissar att deras omsorg åtminstone till en del handlar om "Fan vad billigt vi kom undan tidigare. Varför gnällde vi?". I en del fall kanske det handlar om identifikation. Och i en del fall kanske bara billigt spel på känslor. Jag är inte främmande för att spela på känslor i mening att försöka återuppväcka en legitim och viktig känsla som har förträngts, men det brukar gå ganska dåligt, så jag är väl inte så nöjd med den metoden. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-01 12:39 | |
![]() | Jag tycker ändå att det är oseriöst att bortse ifrån att vi har ett avtal inom EU och att EU svek. Är det verkligen något som man borde ha räknat med? Om svaret på frågan är ja så tycker jag att vi ska gå ur EU omedelbart. | |
Lågintensiv | 2015-12-01 12:41 | |
![]() | Jag går gärna ur EU, jag röstade nej och kan inte se att det har bidragit till något gott. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-01 12:51 | |
![]() | Totravel Du har helt rätt. Jag borde inte använda siffror som jag inte vet stämmer. Jag ber om ursäkt för det - det var dumt. Jag har inte koll på hur mycket x antal kostar, eller samhällsekonomi överhuvudtaget. Jag har inget riktigt begrepp om hur mycket en miljard kan användas till i verkliga livet. Så, ja sättet jag använder siffror på är oseriöst. Jag kollar sällan tabeller eller kurvor. (jag hoppas inte att regeringen är som jag på den här punkten :) ) Jag vet att detta gör mig till ett lätt byte för osanningar, så jag försöker att hämta min information från olika håll. Jag gör mig en bild av allt det jag läser och ser - och jag vet att den inte är "sanningen" - men just en bild, formad av mina egna erfarenheter Det ändrar inte på att sverige tar emot fler flyktingar än de flesta. Jag kan ha förstått helt fel, det är möjligt - men eftersom regeringen nu har svängt, verkar det som om att det är allvar. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-01 13:00 | |
![]() | Men tack för din kommentar Den var relevant och välformulerad. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-01 13:21 | |
![]() | carlmartin, Tack för svaret. Jag skulle vilja gå så långt som att hävda att bristen på strävan efter så korrekt och objektiv information som möjligt utgör ett stort demokratiproblem i dagens svenska samhälle. För övrigt vill jag bara nämna att mellan 90-100% av våldtäkter begås av män. DET är en verkligt oroväckande statistik. Vad är det som gör att så många män begår våldtäkt? För de flesta av oss (män) finns det inte ens i fantasin att göra något sådant. | |
Rhotheta | 2015-12-01 13:28 | |
![]() | Locomodo "Rhotheta: om du kollar vilka andra klipp användaren du länkade till har lagt upp så förstår du väl att tilltron till dennes "ärliga och opartiska avsikter" är väldigt låg." Vädligt intressant kommentar. Om det vore en del av ett "upplopp" med avgränsade kameravinklar, hade det varit vettigt att ifrågasätta avsändarens agenda. Det här är en situation som jag själv har sett och som jag har läst en uppsjö vittnesmål om. Den är ultraklassisk. Exakt vilken aspekt av videon finner du anledning att misstänka är fabricerad eller döljer en viktig omgivning och på så vis förmedlar en felaktig bild? Om ingen del, varför är avsändarens agenda över huvud taget en fråga att bry sig om? Är det för att leta efter en ursäkt för att avfärda innehållet utan att reflektera över det? Jag saknar den förmågan om en video är rimlig och inte innehåller levitation eller liknande. Jag vet att DN har en extremt stark agenda att vinkla verkligheten. Det betyder dock inte automatiskt att inte tre hockeykillar skulle ha kunnat begå en gruppvåldtäkt. Eller att en tjej inte skulle skulle felaktigt påstå det. Jag får hantera den artikeln tillsammans med annat jag läser. Så åter: Vad har avsändaren med att en stor kille slår en liten att göra? Vilken aspekt är det du vill misstänkliggöra? Eller reagerade du reflexmässigt och önskar att korrigera det i detta fall? | |
Rhotheta | 2015-12-01 13:32 | |
![]() | Intellektuell stringens: Jag och många med mig har genom åren bedömt DN:s agenda och är av den bestämda uppfattningen att osv.. "Vet" är fel. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-01 13:35 | |
![]() | "För övrigt vill jag bara nämna att mellan 90-100% av våldtäkter begås av män. DET är en verkligt oroväckande statistik. Vad är det som gör att så många män begår våldtäkt?" Tja - att det är 90 -100% säger ju inget om mängden - för att nu vara rättvisa i frågan om användandet av siffror ;) | |