Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 588

Forumkategorier

Användare Inlägg  
limpan__22012-03-13 15:12
Antal inlägg: 2847

Men vad är det som ska bevisas? Jag förstår inte vad du är ute efter? Vi har inte direkt utgått från en hypotes som ska testas, det vi har gjort här är att diskutera Sveriges framtida statsskick.

Grundsnygg - Ej medlem längre2012-03-13 15:37
Antal inlägg: 3451

Om de som förespråkar monarkin i denna tråd är representativa så kommer problemet snart vara löst.

jonisk - Ej medlem längre2012-03-13 16:03
Antal inlägg: 7985

Faktiskt.

rullarens2012-03-13 19:00
Antal inlägg: 56

Limpan: Monarkin ÄR indirekt valt av folket genom att riksdagen inte avskaffar densamma (vilket den när som helst kan göra om den så önskar). Så du må tycka vad du vill men kom inte o snacka om odemokrati. Alltså är monarkin inte odemokratisk utan fullt ut demokratisk. Du har systemfel i dina tankar....

limpan__22012-03-13 19:28

Systemet är valt, statschefen är det inte. Det är inget parlament som valt att just Carl Gustav ska vara statschef. Bara att den först födde sonen skulle bli Sveriges nästa statschef. Du måste skilja på val av statschef och icke-val av system innan du tar fram storsläggan.

För öveigt kan beslut fattade av ett parlament vara odemokratiska. Demokrati är inte enbart att alla har en röst, man lägger numera in betydligt mer än så i demokratibegreppet.

Men låt höra, vad gör Viktoria och Daniels förstfödda till den mest lämpliga person vi kan ha som statschef om en 40-50 år? Är det inte rimligare att vi då väljer henne som statschef om hon visar sig lämplig?

rullarens2012-03-13 19:41

Men limpan, vi har ju redan valt henne som kommande statschef. Riksdagen har fastställt statschefsordningen i sann demokratisk ordning. Försök förstå detta nu då limpan....

annelöf - Ej medlem längre2012-03-13 19:55
Antal inlägg: 28

nej sakfrågor är inte limpans starkaste sida

crooked rain - Ej medlem längre2012-03-13 20:01
Antal inlägg: 6334

Är rullarens och annelöf samma person eller är det bara en slump att de är precis lika dryga när de debatterar?

jonisk - Ej medlem längre2012-03-13 20:07

Man börjar ju undra, samma avsaknad av sakliga argument i alla fall.

limpan__22012-03-13 20:16

Rullarens, det var inte svar på min fråga. Vi kan enas om att vi ser det demokratiska i en ärvd statlig position fullständigt olika. Men varför tycker inte du att vi isället för att chansa på att Estelle är lämplig för posten faktiskt väljer den person vi finner lämpligast?

rullarens2012-03-13 21:37

Därför att vi har en demokratisk bestämd ordning om hur statschefsbytena ska gå till, limpan. Detta innebär bl a att de börjar utbildas i tidig ålder för sitt kommande uppdrag, vilket inte är nån nackdel. Jag tycker ordningen är bra.
Och även om vi skulle välja behöver inte det innebära att det skulle bli något bra.
Jonisk: Det är en väl prövad teknik att börja beskylla sina motståndare i debatter för det ena och det andra. En ful teknik som jag ser det och inte speciellt saklig väl....?
crooked: exakt på vad sätt är jag dryg?

jonisk - Ej medlem längre2012-03-13 21:41

rull>> Det var första gången jag gjorde det, och jag håller med om att det inte är speciellt sakligt.

gnagelram - Ej medlem längre2012-03-13 21:44
Antal inlägg: 1646

limpan: Tja, "lämplig" för en sån post blir man nog bara genom att födas och uppfostras in i den. Om man ska väljas blir det oundvikligen en popularitetstävling med politisering, kampanjer och anhängare/motståndare som följd. Man förlorar då den eventuella folksamlande faktorn. Och antagligen mycket av PR-faktorn.

Så man kan absolut avskaffa monarkin av estetiskt-liberala skäl om det känns viktigt för folk, men att ersätta med en vald, ceremoniell statschef känns helt meningslöst. Ska det va, ska det va.

limpan__22012-03-13 21:50

Så om vi kan välja är det troligare än att man ska få en mindre lämplig statschef än om vi inte kan välja utan låter tävlingen mellan Daniels spermier, och vilket av Viktorias ägg som ligger i läge, avgöra?

Om vi inte skulle kunna välja en statschef som saknar funktion på ett bra sätt, varför bör vi då inte även låta framtida regeringschefer komma från en ursprungligen slumpmässigt vald familj som för framtiden får se till att uppfostra framtida statsministrar?

Jag gillar dock argumentet "jag tycker ordningen är bra". Bara för att vara tydlig, jag tycker ordningen är obra.

crooked rain - Ej medlem längre2012-03-13 21:51
Antal inlägg: 6334

ett axplock, rullarens:

"Försök förstå detta nu då limpan...."
"Du har systemfel i dina tankar...."
"Vore ju kul om även du kom med något konstruktivt någon gång...."
"Men fortsätt framåt du som Don Quijote gjorde...."

Vill du ha fler exempel eller är det bra så?

rullarens2012-03-13 21:52

För att klarlägga lite: Om det blir så att riksdag och regering av någon anledning bestämmer sej för att avskaffa monarkin, t ex via en folkomröstning, kommer jag att respektera det beslutet utan problem.
Jag kan också ur ett logiskt perspektiv förstå att republik skulle kunna föredras.
Jag är dock övertygad om att inför vi republik så kommer vi att få en massa negativa konsekvenser pga det. Så ur ett rent praktiskt perspektiv så tror jag att monarki är att föredra, blir minst krångel då.

jonisk - Ej medlem längre2012-03-13 21:54

Och det var bl a det här jag syftade på med osakligt:

”De e klart vi ska ha kungahuset kvar, de gör ovärderlig reklam för vårt land. Dessutom slipper vi maktkamper mellan nån president med ambitioner och statsministern. Mogna till så inser ni snart detta.”

”Kungahuset har väl inga privilegier, de gör ett jobb som de avlönas för och drar in mångdubbelt med pengar till oss svenskar. Tänk på det innan ni låter avundsjukans tunga tala.”

”jonisk: Den undersökningen tror inte jag på”

”Måns E: Håll dej till ämnet, ointressant frågeställnin och irrelevant.”

”Det här blir ju intressantare o intressantare!! Limpan anser att limpan kan avgöra vilka argument jag kan ha eller inte ha. Du skulle nog kunna platsa som diktator nånstans med den inställningen.....”

”ABANIBI: Nej det har jag väl aldrig sagt, vad föreslår du? Vore ju kul om även du kom med något konstruktivt någon gång....”

limpan__22012-03-13 21:54

Håller med,jag förespråkar helt och håller monarkins avskaffande och att talmannen, regeringschefen och utrikesministern tar över de få formella uppdrag han i dagsläget har.

Ska vi ha en direktvald president bör personen ha makt, vilket funkar bra i många länder. En president utan reell makt bör vara indirekt vald.

rullarens2012-03-13 21:54

Vi kan konstatera att vi har olika uppfattning limpan. :D

limpan__22012-03-13 21:56

Jo det kan vi nog vara överens om

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?