Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 534

Forumkategorier

Användare Inlägg  
öhmöh - Ej medlem längre2011-08-05 11:29
Antal inlägg: 675

Resurrection

".....så jag vet vad som försiggår."

Om du har stått bakom bardisken (eller vad det nu är du har sysslat med där), så kan du väl inte iochmed det svära på att du vet vad exakt folk sen sysslar med när de lämnat krogen?
Jag förstår att du har dragit dina slutsatser av...vad det nu kan vara....men att presentera det sen som en absolut sanning, det vill jag ifrågasätta.

- OCH jag är väldigt medveten om att du visst kan kontra med precis det ovan mot mina påståenden också. *putar med underläppen*
Men mitt ifrågasättande kvarstår fortfarande, jag tror ni har gått på en myt om ONS:en.

*utgår*

sallads2011-08-05 11:29
Antal inlägg: 14

Jag har aldrig träffat nån traffic-tjej så jag kan inte gissa. Jag rekommenderar att du åker till Amsterdam eller Berlin och går ut lite, träffa lite tjejer, ingen tvingar dig att ligga med dem förstås. Om du efter det har kvar bilden av dem som menlösa offer för knark så kan vi ta upp diskussionen.

Vad gäller missbrukare vill jag inte klumpa ihop dem som du gör, jag tror de är individer med varsin historia, egna motiv och personligheter. Vissa är psykiskt sjuka, andra offer för omständigheter. Många av dem är lata idioter som tyckte det var roligare att knarka än att gå i skolan. Men alla har gemensamt att de faktiskt kan få hjälp. Det är inte lätt, men det är inte jobbet i kassan på konsum heller.

recidivfara - Ej medlem längre2011-08-05 11:32
Antal inlägg: 2385

mm, väldigt bra inlägg lasse.

Lasse19782011-08-05 11:34
Antal inlägg: 130

Här kan ni läsa vad sexarbetarna själva tycker: www.rosealliance.se/

nattseans - Ej medlem längre2011-08-05 11:36
Antal inlägg: 35

catchup.radio1.se/ca...ty pe=audio

Där diskuteras det som TS tog upp och med Camilla i studion

Triss - Ej medlem längre2011-08-05 11:36
Antal inlägg: 417

Undrar om den där folkpartisten från Borlänge har tänkt att det även ska finnas bordeller för kvinnor. Det finns mängder med singelkvinnor som också har ett behov av sex. Eller ska de vara timanställda på bordeller för män och hoppa in och jobba när de har lust? Ska de i så fall välja sin kund, för normalt vill man inte ha sex med vem som helst, och vem är i så fall prostituerad och vem ska ha lön? Hur som helst så tycker jag att könshandel är en sorglig företeelse. De flesta prostituerade är mer eller mindre tvungna, av sin situation eller hallick. Man kan kontra med att så kan det vara med vilket jobb som helst men det är skillnad på att sälja telefonabonnemang eller sin kropp

sallads2011-08-05 11:37
Antal inlägg: 14

Många singelkvinnor åker till Afrika och utnyttjar unga män i utbyte mot presenter istället.

Måns_E2011-08-05 11:39
Antal inlägg: 12028

Triss, det finns redan kvinnliga torskar och därmed prostituerade som säljer sig till kvinnor. Det verkar dock inte vara så prioriterar hos polisen, och man kan väl utgå från att männen i dessa fall inte är offer och kvinnorna inte skurkar?

Lasse19782011-08-05 11:42

Triss. Hoppla, här påstår vi saker till höger och vänster. Har du källa på det? Jag vet många sexarbetare som inte blir tvingade utan valt jobbet för att det ger bra pengar och är njutningsfullt. Om du bortser från trafficking, vem är det som blir tvingad? Känns lite som om du sett för mycket på Law&Order från 90-talet tbh.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-08-05 11:44
Antal inlägg: 915

Öhmöh: Innan du åker till klosterträdgården måste jag be dig att skärpa dig lite (som du skrev till en annan). Du verkar ha fördomar om kvinnligt/manligt och en alltför godtrogen syn på hur sex funkar och i vilka åldrar.
Jag måste göra dig besviken med att skillnaderna mellan könen inte är så stor. De flesta tjejer är inte kyska madonnor som håller på sig till giftasvuxen ålder, vi är inte överdrivet romantiskt lagda, kvinnor kan både ragga och sälja sig för att de vill och ons är otroligt vanligt förekommande. Ett ons kan också leda till ett förhållande - eller inte.
Jag har ägnat massor av tid bland tonåringar och i krog/dansmiljö så jag diktar inte upp sagor och myter.
Jag skulle själv aldrig betala för sex och gillar inte promiskuitet och dekadans men behovet finns de facto runt om i världen.

Lasse19782011-08-05 11:44

Måns E, Triss. Vi har ringt och frågat polisen ang bevakning av manliga prostituerade och de har uttryckligen sagt att de aldrig spanar på dessa, eller HBT-personer som säljer sex (största gruppen). Enbart på kvinnor som säljer sex till män. Lätt diskriminering s a s.

Locomondo - Ej medlem längre2011-08-05 11:51
Antal inlägg: 3768

Lasse78:
Mycket bra inlägg.

Lasse19782011-08-05 11:56

Tack för alla glada tillrop! :) Nu tänkte jag spela lite istället. Plinga till om moralisterna kommer med mer konstiga påståenden. Jag kan dementera dom flesta med typ...*trumvirvel* FAKTA! ;)

Triss - Ej medlem längre2011-08-05 12:07
Antal inlägg: 417

www.sweden.gov.se/co...ef f4b3.pdf

slånbär2011-08-05 12:13
Antal inlägg: 5539

Lasse-Äntligen någon som faktiskt vet vad han pratar om.

Kaffeflickas var också bra och helt i linje med hur jag tänker.

Öhmöhm.du har kanske haft en ordentlig och pryd uppväxt med en konservativ syn på sex, kvinnor och män som har präglat dig och det kan ju inte du hjälpa men om du nu för ett ögonblick släpper det och ser att det faktiskt inte finns någon myt angående ONS. Det är i allra högsta grad något som flitigt utövas av både kvinnor och män och jo-även kvinnor tycker faktiskt att det är rätt skönt att bara få sig ett ligg med nån snygging utan att behöva tänka på att det måste bli nåt efterspel om man nu inte vill det då.
Dessutom så är det väl så att både kvinnor och män säkerligen bär på ung samma önskan om att träffa någon för ett längre förhållande så finns det lika många som inte är intresserade av det.

Kvinnor är verkligen inga romantiska fjollor utan bär på årtusenden av patriarkaliskt förtryck där kvinnors sexualitet oftast har varit skamlig eller helst inte alls existerande utan enbart något för mannen. Kvinnor har sällan fått välja vem dom vill gifta sig med och därmed blivit verkliga experterna på att skilja mellan sex och kärlek. Det är även rätt stor skillnad på kärlek och åtrå. Många lever i förhållanden där själva sexet slutade eller åtminstone avtog för länge sedan men kan ändå säga att dom älskar sin partner. Det måste faktiskt inte hänga ihop. Titta på den äldre generationen där man inte skiljde sig-tror du verkligen att folk alltid hade sexuella känslor för sin partner.Det finns annat som binder människor samman också.

slånbär2011-08-05 12:37
Antal inlägg: 5539

Därmed inte sagt att det var bättre förr men att påstå att kvinnor har ett större behov än män av att älska den dom har sex med är ju bara nonsens. Det är väl tur att kvinnor i dag åtminstone i vårt samhälle faktiskt har rätt till sin egen syn på sex och känslor.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-08-05 17:49
Antal inlägg: 1019

Rätt slånbär, men ändå tycker jag det har varit 2 steg fram och ett bak beträffande jämlikheten. Tror att behovet av att köpa sex varit långt mindre om vi var fullt jämställda på det sexuella planet!?

michaela13f2011-08-05 17:54
Antal inlägg: 10

Det var inte bättre förr men det är mycket sämre nu.

Resurrection - Ej medlem längre2011-08-05 21:42
Antal inlägg: 11463

Hatten av för Lasses välformulerade inlägg.

jpcnrd - Ej medlem längre2011-08-05 23:40
Antal inlägg: 620

Håller med att Lasse satt huvudet på spiken, förutom detta:

''Dessutom förvägras de som säljer sex att betala skatt och står därför utan social- och sjukförsäkring, ingen pension klirrar in vid 65. ''

Om vi på allvar ska diskutera de ekonomiska konsekvenserna av att göra prostitution ''vit'' (dvs. göra det lagligt att köpa och beskatta inkomsterna) så är det rimligt att anta att dagens prostituerade skulle få ut mindre i rena kontanter (inklusive pension och sociala förmåner) per arbetad timme om sektorn formaliserades och gjordes rumsren.

För det första tar socialavgifter förmodligen ett ganska stort löneutrymme hos löntagarna. Det mesta tyder på att arbetsgivaravgifterna (i vilka socialavgifterna ingår) faller på arbetstagarna och inte på arbetsgivare eller konsumenter (via priset). Vad som är säkert är att arbetsgivaravgifterna tar lika stort löneutrymme som den vanliga kommunalskatten (de är ju egentligen bara två olika fält på deklarationen). Betraktar man detta har de prostituerade förmodligen mer kvar i plånboken än vad de skulle få ut vitt vid samma lönenivå (inklusive pension). De kan med andra ord spara till sin egen pension. Att prostituerade skulle ha självkontrollsproblem och inte klara av att spara tycks strida mot det underliggande antagandet att de kan ta hand om sig själva på ett vuxet och genomtänkt sätt.

För det andra skulle en formalisering av sektorn också innebära ett momspåslag. Än så länge beskattas tjänstesektorn (vilket prostitution förmodligen skulle tillhöra) med ''vanlig'' moms, dvs. 25 procent. Även denna skatt kan i teorin falla på konsumenterna (torskarna), arbetstagarna (de prostituerade) eller arbetsgivarna (bordellmammorna, eller de prostituerade själva om de är egna företagare). I praktiken faller momsen på arbetstagarna om fri konkurrens och om torskarnas efterfrågan är priskänslig. Att fri konkurrens råder är ett rimligt antagande, däremot finns det lite empiri på torskarnas priselasticitet med avseende på prostitution. Men den kan vara hög eftersom det finns nära substitut (porr, fruar, älskarinnor, etc.).

För det tredje skulle en vit sektorn kunna monopoliseras av både arbetstagarorganisationer (fack) och arbetsgivare. I den mån en stark privat aktör (typ Vattenfall eller Stora Enso) börjar bedriva nationell prostitutionsverksamhet skulle priserna kunna drivas upp ännu mer genom att utbudet regleras. Detta skulle i princip innebära en minskad efterfrågan och en minskad produktion av horeri.

Slutligen skulle arbetstagarsidan kunna komma att organiseras av en stark fackförening. Detta skulle kunna innebära bättre arbetsplatsförhållanden, även om det är lite oklart i dagsläget vilka regler som skulle gälla (skyddskläder?). Däremot skulle en sådan organisering kunna innebära att lönerna pressas upp utan att egentligen erodera något vinstutrymme. Då måste priserna återigen högas och efterfrågan på arbetskraft minskar med ännu mer arbetslöshet.

Därtill har arbetsförmedlingen ingen önskan att vidarebefordra ''omoraliska'' jobb, även om de är lagliga. (Du kan till exempel inte råka bli hänvisad till att söka jobb som porrskåderska.) Rimligtvis bibehåller AMS denna policy och matchningen på den här arbetsmarknaden för prostituerade skulle knappast bli bättre av en integrering i ekonomi.

Hejdå från nationalekonomen

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?