Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-18 16:25 | |
![]() | Alla verkar utgå ifrån den svenska/nordiska kosten. Vår kost är liksom inte helt representativ för vad hela den köttätande mänskligheten stoppar i sig. Det är en kost med ganska mycket protein och mycket mjölkprodukter. Att räkna utifrån den och sedan tala och att ta bort och lägga till blir ju lite skevt. Äter man energisnål mat måste man ha mer protein. Får man i sig mycket energi kan man klara sig med lite mindre protein. Proteinbehovet kan alltså ändras lite beroende på hur mycket man äter. | |
| le-lou | 2011-01-18 16:27 | |
![]() | speciellt detta "Varning för sojaprotein Soja har av livsmedelsindustrin framhållits som den proteinkälla som ska rädda världen. Denna multimiljarddollarindustr i har fått konsumenter världen över att acceptera produkter som tofu, sojamjölk, sojaglass, sojaost, sojakorv o.s.v. Den kanske värsta skadan orsakas av en produkt som redan våra minsta får i sig, nämligen modersmjölkersättningar baserade på soja " Veganer som ger sina minsta soja borde få böter. | |
| le-lou | 2011-01-18 16:28 | |
![]() | alltså istället för. tokerier. | |
| slånbär | 2011-01-18 16:34 | |
![]() | le-lou-då blir du glad av att höra att i den kommunen jag jobbar där får vi inte servera någonting med soja i (ej heller nötter,mandel,sesam eller skaldjur). Detta med tanke på alla allergiker. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-18 16:34 | |
![]() | Tokerier? Du länkar ju till en lchf sida som lovar att man blir smal och frisk av lchf :) | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-18 16:35 | |
![]() | 2011-01-18 16:06 slånbär Ja, under en övergångsperiod kan det vara så - är min uppfattning. Och skulle det nu vara så att detta är ett stort problem, så borde ju skolan kunna se till och informera eleverna. Och jag vet att du och jag har helt olika uppfattningar om mjölkens vara eller icke vara i kosten. Själv anser jag att mjölkprodukterna är istället tärande för kroppen och ska helt uteslutas. Inte ens för barn skulle jag ge mjölk, eller andra mjölkprodukter. Däremot - och trots att jag känner personer som aldrig har ätit kött eller fisk i hela sitt liv och mår hur bra som helst faktiskt - så skulle jag ge det växande barnet (små mängder) kött, och en hel del fisk. Och sen är det faktiskt så också, att jag har kommit på vissa frågetecken kring vegankosten .i.vissa.FÅ.och.speciella .sammanhang. men dom ventilerar jag än så länge bara i irl-kretsarna... | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-18 16:38 | |
![]() | le-lou 2011-01-18 16:27 "Veganer som ger sina minsta soja borde få böter." Böter och böter, men håller helt med, sojaprodukter ska inte ges åt barn och även vuxna skall vara mycket sparsamma med användandet. | |
| Dyslekso | 2011-01-18 16:39 | |
![]() | Le-lou: vad säger din länk om köttätande? | |
| slånbär | 2011-01-18 16:39 | |
![]() | pichi-benskörhet är inte ett attraktivt alternativ. Hur äter du för att få i dig tillräckligt med kalcium? | |
| le-lou | 2011-01-18 16:41 | |
![]() | är lchf tokerier? knappast. det är vad kroppen är gjord för att äta och vad vi mår bäst av, både i det långa och korta loppet. | |
| le-lou | 2011-01-18 16:42 | |
![]() | Dyskekso : tja bla Mellan 15-20 procent av energiintaget bör komma från animaliskt protein. | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-18 16:45 | |
![]() | le-lou 2011-01-18 16:20 " pichi - ge mig ett underlag till "att det kan finnas ganska många som rätt så hastigt (just i ungdomen) omvärderar sina uppfattningar och bestämmer sig för vegetarismen utan att då kanske ha fullgoda kunskaper om den kosthållningen, men jag skulle vilja hävda, att DET i så fall är en övergångsperiod." underlag, baby. Underlag." Nixpix. Behöver jag inte alls servera dig, eftersom det är min egen, personliga uppfattning jag har skrivit ner - sirru. JAG hävdar, JAG anser. JAG påstår. | |
| le-lou | 2011-01-18 16:48 | |
![]() | ja ungefär som jag då. Du serverar precis lika mycket åsikter som alla andra i tråden så sluta tjata om underlag så fort nån annan öppnar truten. Eller menar du att skillnaden är att du är noga med att skriva "jag tror" före varje mening? Det är ju inget annat än ett skydd mot "källa-frågan" ... för du kan alltid hänvisa till att det är en ÅSIKT. Men slutsumman blir ju precis samma. | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-18 16:48 | |
![]() | slånbär 2011-01-18 16:39 " pichi-benskörhet är inte ett attraktivt alternativ. Hur äter du för att få i dig tillräckligt med kalcium? " Vad vill du få sagt? Att bristen på mjölk ger benskörhet? Är det det du säger? Ett tips, tänk efter noga nu innan du svarar. ;) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-18 16:48 | |
![]() | Livsmedelsverket rekommenderar att 10-20 % av energin bör komma från protein. Inte animaliskt alltså protein som protein. För nordbor blir målet 15 % pga den typ av mat vi oftast äter. Protein finns faktiskt i nästan alla livsmedel. En orsak till proteinbrist är att man äter för lite mat. För små mängder helt enkelt. Vet inte om det är sant men jag har läst att potatis innehåller fullvärdigt eller i alla fall riktigt bra protein. Även om det är lite så gör det nog viss skillnad om man är karl nog att klämma i sig 8 potatisar istället för 2. | |
| le-lou | 2011-01-18 16:50 | |
![]() | "finns det ganska många saker som är värre än kött, bland annat rökning och socker. " Källa tack pichi. | |
| le-lou | 2011-01-18 16:51 | |
![]() | "Ganska snart skaffar ju sig de flesta tillräckliga kunskaper om det, och under den övergångsperioden tror inte jag, att eventuella småbrister i kosten hinner ge så dramatiska påföljder. " Källa på det tack. | |
| magnusito | 2011-01-18 16:51 | |
![]() | Håller med. Slarvkost är naturligtvis värst. | |
| le-lou | 2011-01-18 16:52 | |
![]() | :D det blir ju så töntigt pichi. be om källor men inte när man fattar att det är en åsikt som känns rimlig, så blir det ju riktigt mesigt att hålla på såhär. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-18 16:53 | |
![]() | Inte säkert. Jag har ätit slarvigt veganskt och vegetarisk i snart 15 år. Det som räddar mig från brister är nog att jag äter stora portioner i förhållande till min kroppsvikt. | |