Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 929

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132010-02-08 23:30
Antal inlägg: 17542

SylviaPlath
Du tror alltså att de t ex upphör med barnaga när de landar på svensk mark? Det var ju positivt.

Dock, om de inte kan bryta mot lagen så kan de istället hindras helt från att vistas i det offentliga rummet -- dvs de vägras att gå utanför dörren, vilket innebär att de isoleras i hemmet, och männen blir enda kontakten med yttervärlden.

Hur skall det kunna leda till förändring?

Hur skall det på något sätt kunna underlätta deras situation?

Pingiskillen - Ej medlem längre2010-02-08 23:39
Antal inlägg: 947

Jag ser det hela som två skilda saker, folk får gå klädda hur fan dom vill. Men jag skulle aldrig anställa en man som inte kan se en kvinnlig gäst i ögonen pga sin religion.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-02-08 23:46
Antal inlägg: 31064

Jag tror att lagstiftning på lång sikt är ett sätt att få religionens grepp att lätta, och personligen är jag motståndare till total kulturelativism. Saker blir inte legitima för att en grupp människor råkar syssla med eller tro på det. Vilka normer vi vill bygga vårt samhälle på? Det är frågan vi måste ställa oss.

micro1132010-02-08 23:57

Jag tror att bästa sättet att få religionens grepp att lätta när det gäller kvinnoförtryck är att bjuda in just de kvinnor som förtrycks i det offentliga rummet -- inte att isolera dem ifrån det.

Genom interaktion med andra når man förändring, inte genom tvång och isolering.

Däremot anser jag givetvis precis som tidigare, att inom alla yrken är inte alla klädslar lämpliga -- och det gäller oavsett om det är traditionella klädslar för män eller kvinnor, i yrkeslivet får man anpassa till de krav som råder.

Pingiskillen - Ej medlem längre2010-02-09 00:09
Antal inlägg: 947

"Genom interaktion med andra når man förändring, inte genom tvång och isolering."

Det låter ju som en bra idé, men nu är det ju ofta dessvärre så att den svenska medelklassen sällan rör sig ute i förorterna. Undantaget politiker under valår då.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-02-09 00:36

Hur skall vi kunna bjuda in dem om vi inte ser vem som är vem? :)

BrokenString - Ej medlem längre2010-02-09 00:37
Antal inlägg: 1682

Namnskyltar på burkan:-)

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-02-09 00:53

Ha ha! Ja, eller nakna på underkroppen? Förlåt, jag antar att man inte får skoja om religion. :)

Baphomet_ - Ej medlem längre2010-02-09 00:55
Antal inlägg: 505

Det blir fatwa då..

anneli72 - Ej medlem längre2010-02-09 01:02
Antal inlägg: 11612

äh,jag är uppvuxen med tanter i sjaletter.

micro1132010-02-09 06:33

Varför tror ni att man inte kan tala med en person i burka i niqab? Tyget täcker inte munnen.

Att bjuda in i det offentliga rummet innebär dessutom att man öppnar just offentliga rummet -- dvs möjligheten att röra sig fritt och interagera med andra, ta intryck av omgivningen, och delta i livet omkring sig -- inte att du måste bjuda in dem i ditt vardagsrum.

Interaktion sker inte enbart genom tal, påverkan sker inte enbart genom direkt umgänge -- men det kräver interaktion, och inte isolering.

micro1132010-02-09 06:36

Pingiskillen
Det är ytterst få som bär burka och niqab -- spelar det någon roll om de tar intryck av den svenska medelklassen, eller någon annan klass med mer svenska värderingar än deras egna?

Dessutom kan jag garantera att det rör sig fler folk ur svenska medelklassen ute i förorten än det det gör hemma i deras isolerade lägenhet.

Mr Sun Green - Ej medlem längre2010-02-09 07:10
Antal inlägg: 825

Brukar du bruka burkha?

krill_master - Ej medlem längre2010-02-09 07:41
Antal inlägg: 1576

tex stefanF anser mig inskränkt.......... ok, anse det då, för mig handlar det om att respektera vår kultur och ta hänsyn till den.
för några år sedan hade vi skolor som inte sjöng och spelade nationalsången för det ansågs rasistiskt, nu ska vi tycka det är ok om kvinnor från andra kulturer som bär heltäckande huvudbonader med endast ögonen synliga ska kunna arbeta med våra barn??!! hur långt ska vi gå i vårt politiskt korrekta mjäkande för andra?

barn behöver tryggheten och öppenheten i minspel, ansiktsuttryck och hela kroppsspråket när de växer upp och lär sig våra olika sätt att kommunicera och visa känslor. må vara hänt att kvinnan i fråga inte döljer ansiktet när de är själva inne på fritids/dagis men den splittrande signalen till barnen finns där ändå.
och hur funkar det med tex en man bland personalen?
det finns gott om killar, män som har dessa jobb eller gör sin utbildningspraktik på dagis, förskola.
vad ger det för signal när fröken gömmer sig, maskerar sig, sticker bara för att pappa hämtar, lämnar barnet eller för att postmannen kommer, fastighetsskötaren kommer, gubben som kör matbilen kommer? det är kalas och bus det kommer en clown och fröken gömmer sig, det är jul, kul en tomte... men fröken gömmer sig?!!
vad ger det barnen för signaler och syn på vår kultur och relationen mellan kvinnor och män?
och hur hanterar vi andra kulturer och deras barn som flyttat hit och absolut inte drar jämnt med den beslöjade kulturen eller rent av har traumatiska minnen, upplevelser av detta? vad händer med respekten för dessa?

frågan var om det är lämpligt att tillåta denna klädsel i alla våra yrkesgrupper och jag anser inte det av helt självklara skäl, det handlar inte om den enskilda kvinnan och hennes tro. det handlar om lämpligheten och hur det påverkar vårt samhälle och våra barn att praktisera detta precis överallt.

som tur är har detta inte tillåtits ännu, och om det gör det så får jag väl fortsätta skylla på påsk och zorro vilket är en oskyldigare och lättbegripligare verklighet för ett litet barn.

La bruja2010-02-09 07:56

Micro-Det är rätt många faktiskt som bär Niqab. I tex Rinkeby och andra invandrartäta förorter så är det väldigt vanligt. Jag bodde förut i Tensta men flyttade när barnen skulle börja skolan men jag kan ju säga direkt att jag hade aldrig accepterat en lärare i Niqab. En människa kommunicerar väldigt mycket med ansiktet och inte bara ord. Jag blev dessutom utskälld en gång av en man som bodde på samma gård för att jag var klädd som en hora (typ helt vanliga sommarkläder) eller rättare sagt -han sa det till min sambo för han talade inte med okända kvinnor- Hans fru bar Niqab. Med en sån inställning till det samhället man lever i så blir det svårt att komma in i samhället. Niqab i sig gör det svårare att få jobb på samma sätt som en som är väldigt piercad eller tatuerad. Passar det inte i just det jobbet så får man söka annat jobb.

krill_master - Ej medlem längre2010-02-09 08:18
Antal inlägg: 1576

fan, tycker mitt förra inlägg egentligen sa allt som behöver sägas i ämnet.

vad i detta är så svårt för vissa att förstå och respektera?

La bruja2010-02-09 08:42

Krill-hur menar du nu? Ska diskussionen vara avslutad för att du har sagt ditt då? Riktar du dig till alla som har nåt att säga i frågan eller någon säskild?

Måns_E2010-02-09 09:35
Antal inlägg: 12045

Vadå nu skall vi tycka att det är ok att kvinnor täcker sitt ansikte? Det har vi väl aldrig tidigare haft något problem med? Snarare så skall det nu helt plötsligt ropas efter förbud.

Jag kan inte förstå att man kan ha så stora bekymmer av att ett litet antal kvinnor inte visar sitt ansikte, snacka om att leta med ljus och lykta efter främmande saker i andra kulturer som man vill förbjuda.

megamix2010-02-09 10:33
Antal inlägg: 70

mitt svar är rent spontant: nej tack

men vill de ha sånadär sjaletter med plastkant, så kan de väl få det, men de borde inse att det är fult.

Benknäckare - Ej medlem längre2010-02-09 10:49
Antal inlägg: 119

Krill. Du verkar tvärsäker när det gäller barns behov. Jag anser att barn tidigt behöver möta mångfald.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?