Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2012-11-28 14:50 | |
![]() | Jo, de som deltar i en etableringsplan, som är mycket strukturerad och målinriktad, har krav på aktivitet. Pengarna är villkorade. Deltar de inte i denna får de som sagt krav från socialtjänsten. | |
| micro113 | 2012-11-28 14:51 | |
![]() | Locomondo 1) Vi fast boende kan inte luta oss tillbaka och plocka ersättningar så länge vi behagar. Inte någonstans i systemet - undantaget ålderspensionen då. 2) Ja, jag anser att det är fullt skäligt att man ställer krav på den som vill komma in i ett land och uppbär ersättning därifrån. Samt att de kraven skall syfta till integration - och det skall gälla samtliga av familjens medlemmar - så länge de uppbär pengar från samhället för sitt uppehälle så skall de också ta del av, vara en del av och vara delaktiga i samhället. Helt korrekt. | |
| micro113 | 2012-11-28 14:52 | |
![]() | Minta Nej, så fungerar det inte. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-28 14:58 | |
![]() | Jo, det finns en plan (etableringsplan, ansöks om från arbetsförmedlingen), som ska följas för att få etableringsersättning från f-kassan. | |
| Minta | 2012-11-28 15:00 | |
![]() | Ja så är det. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-28 15:01 | |
![]() | I lagen står, i 8 § "Av etableringsplanen ska det framgå under vilken tid den gäller, vilka aktiviteter som ingår i insatserna och de olika aktiviteternas omfattning och längd. Aktiviteterna i planen ska tillsammans motsvara verksamhet på heltid om det inte föreskrivs något annat. Planen ska vid behov revideras av Arbetsförmedlingen." | |
| Lika bra | 2012-11-28 15:04 | |
![]() | Micro Jag försöker inte smeta ut någonting, jag försöker bara förklara min ståndpunkt för dig. "Du missar uppenbarligen att jag diskuterar grunden för bidrag - och därmed således just den grupp som uppbär bidragen" Grunden till bidrag går endast i sällsynta fall att finna i de personer som uppbär bidragen, grunden till bidragen utgörs snarare av de samhällsstrukturer som skapar bidragstagarna. Du har alltså fel utgångspunkt i din argumentation. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-28 15:04 | |
![]() | Och lagen jag citerat är såklart "Lag (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare". | |
| micro113 | 2012-11-28 15:19 | |
![]() | jonisk Just det - "ansöks om" -- "För vissa" Och är inte alls lika för alla - är inte alls någon strukurerad plan som skall följas - utan något som plockas ihop "i samråd med". Det är långt ifrån vad jag talar om. | |
| micro113 | 2012-11-28 15:21 | |
![]() | Etableringsplan - insats - borde helt avskaffas för invandrare på arbetsförmedlingen - och istället vara något som upprättades för alla arbetssökande - med lika rätt till hjälp oavsett vem man är. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-11-28 15:22 | |
![]() | perfekt, jag skulle gärna slappa lite på en sfi-kurs mellan jobbet, betald av skattebetalare. lika för alla! | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-11-28 15:22 | |
![]() | mellan jobben, såklart. | |
| micro113 | 2012-11-28 15:25 | |
![]() | Lika bra Nej, du försöker prata bort att invandare/flyktingar som uppbär bidrag på basis av de är just invandrare/flyktingar är en grupp som går att diskutera precis som andra grupper som uppbär bidrag i samhället. Det är inte förbjudet eller farlig att diskutera saker bara för essensen i diskussionen kommer att kretsa kring en grupp människor från andra länder. Du måste nog lära dig att handskas med det. | |
| micro113 | 2012-11-28 15:29 | |
![]() | JesusGudsson Nu finns det väl andra kompetenser som kan vara viktiga att höja om du har svenska .. men för all del. Jag har en bekant som har brister i betyget och behöver komplettera sin svenska. Personen uppbär dock socialbidrag och är arbetssökande. Han får inte plugga svenska - då förlorar han sitt bidrag - för man får inte läsa svenska om man är svensk och samtidigt ha socialbidrag -- då skall man ta studielån. Hade han varit utlänning ... ja då hade fått läsa svenska upp till svenska B. Det gör hans rumskompis som också lever på socialbidrag. Hur tycker du den ordningen låter? | |
| Minta | 2012-11-28 15:30 | |
![]() | Det är bara det att gruppen av invandrare ska krävas en motprestation som inte andra har. Arbetsmarknadsåtgärder erbjuds, de tvingas inte på någon, etableringsplanen är en sådan. Om man inte deltar i insatser får man socialbidrag och ställs då inför deras krav på motprestationer. Så om vi ska jämföra denna grupp på samma sätt som andra grupper, ska det vl vara under samma förutsättningar? | |
| Måns_E | 2012-11-28 15:31 | |
![]() | Han borde väl ha lärt sig svenska i skolan? Och om han inte har godkända betyg i svenska så borde han väl ha läst upp det på komvux? | |
| micro113 | 2012-11-28 15:32 | |
![]() | *Rumskompis --- dvs de delar lägenhet, men är inte sambo utan ... delar bara lägenhet. | |
| micro113 | 2012-11-28 15:35 | |
![]() | Måns_E Hans "rumskompis" läser på KomVux - ja. Han får inte göra det. Du tycker alltså att det är skäligt att invandrare har rätt till högre kompetens än svenskar under samma omständigheter? | |
| Minta | 2012-11-28 15:35 | |
![]() | Det är en strukturerad plan och den borde inte alls avskaffas, nyanlända har särskilda förutsättningar jämfört med infödda svenskar, det borde du inte bortse ifrån. Men för min del kan en sådan mycket väl upprättas för andra grupper som kan ha svårt att hitta en plats på arbetsmarknaden. Den är strukturerad och du kan läsa om den bl.a. här. projektwebbar.lansst...at ser.aspx | |
| Måns_E | 2012-11-28 15:37 | |
![]() | Tror du att en SFI-kurs smäller så värst högt på arbetsmarknaden? Om han har är godkänd i svenska och därmed inte får läsa upp det på komvux så borde han rimligtvis redan ha högre kompetens än vad en SFI-kurs innebär. | |