Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2013-06-09 22:17 | |
![]() | I vanlig ordning så lät du bli att svara på frågorna micro, jag har läst vad du har skrivit tidigare i tråden, jag har dock inte fått några svar ens på mina rakaste frågor (där ett ja eller nej skulle kunna räcka) Tycker du verkligen att det är anmärkningsvärt att en ideell stiftelse som arbetar med värdefrågor uppmanar skolor till något? | |
| ingson | 2013-06-09 22:18 | |
![]() | OK micro 22:09 låt oss kalla det trycka på om ordvalet är viktigt. Men det finns inget hot eller belöning inblandat. Problemet för dig är (slutsatsen av de knapphändiga svaren till mig) är att du inte har något verkligt förslag till lösning av denna typ av problem. | |
| Minta | 2013-06-09 22:18 | |
![]() | Retoriken "jag är ensam om att tänka själv och tänka sant, alla andra är flockar och tänker i flock och tänker falskt. | |
| Minta | 2013-06-09 22:19 | |
![]() | är inte så mycket bättre ska fortsättningen vara. | |
| micro113 | 2013-06-09 22:20 | |
![]() | Måns_E Jag har besvarat dig .. eftersom använd din fantasi .. det gör du så bra annars. | |
| micro113 | 2013-06-09 22:21 | |
![]() | Minta Bättre än Hitler och hans majoritet .. okej.. Personligen tycker jag det är mycket bra när människor bildar sig egna uppfattningar och inte sväljer propaganda och inte tycker bara för att "alla andra" och därför inte vågar "gå mot strömmen"... | |
| Måns_E | 2013-06-09 22:24 | |
![]() | micro, det är inte meningen att jag skall använda min fantasi om jag ber dig att förklara något. I så fall så hade jag ju inte behövt fråga överhuvudtaget. Du verkar ju inte stå på så oerhört stadig grund när det gäller dina påståenden, för du verkar inte kunna underbygga något av det du säger. | |
| Minta | 2013-06-09 22:27 | |
![]() | Problemet är att du inte förstår att vi andra också har bildat oss egna uppfattningar och att de inte bygger på propaganda. | |
| micro113 | 2013-06-09 22:28 | |
![]() | ingson En lösning är väl att man låter bli att försöka indoktrinera barn i skolan ... Dvs att skolan är tydlig med att inte använda sådana metoder.. | |
| ingson | 2013-06-09 22:34 | |
![]() | Micro 22:28 Tidigare i kväll svarade du att du inte trodde skolan f.n inte var kapabel till att avgöra vad som var indoktrinerande.Man kan ju inte göra något som man saknar förmåga att göra. Hur tänker du nu? Jag gav dig två lösningsförslag men du nappade inte | |
| Minta | 2013-06-09 22:39 | |
![]() | Hur ska skolan skilja mellan hur de ska förmedla skolans värdegrund när det gäller funktionshindrade och homosexuella och flyktingbarn? Just när det gäller flyktingbarnen ska skolan avgöra att det är politiskt och indoktrinerande och utesluta dem ur värdegrunden. | |
| Minta | 2013-06-09 22:41 | |
![]() | Hade det funnits ett politiskt som ville utvisa funktionshindrade och homosexuella hade det varit politiskt och sålunda indoktrinerande att skolan arbetade med värdegrunden ökad kunskap och förståelse för dem? | |
| le-lou | 2013-06-09 23:40 | |
![]() | Micro, bara undrar om du vet hur skolan väljer ut vad som ska läras ut.. Och varför? Lär de svenska barnen samma saker som andra länders? Tex vilka folkmord lär vi oss om här? Varför vissa men inte andra? Allt ovan syftar till att få dig att förstå att nånstans görs val : Vad ska läras ut och ur vilket perspektiv. Det finns inget som heter ofärgat eller objektivt när det kommer till begrepp som lärande. Lärande är så mycker mer än svartvit neutral text på ett papper som alla läser och uppfattar likadant. | |
| micro113 | 2013-06-09 23:56 | |
![]() | le-lou Det finns något som heter propaganda, indoktrinering och avsiktligt vinklat material.. Tro det eller ej... | |
| le-lou | 2013-06-10 00:01 | |
![]() | Micro, sanning...Ta tex Kristian Tyrann. I Sverige lär vi oss att han heter så. Han var en ond tyrann. I Danmark heter samme man Kristian den Store. En stor och god hjälte.. Vad är sanning? Det blir ju tragiskt och gå runt och på allvar tro att det är den vi får, sanningen alltså om den inte bara är helt absolut som att jorden är rund tex. Men att tro på allvar att precis allt man lär sig i den svenska skolan är och har varit "ofärgad" är ju bara naivt. Pratar ni aldrig med folk från andra länder tex? Sitta här och slå näven i bordet nu känns....well typ 100 år försent. Och grejen är att det är (oxå) skolans roll- att fostra och förmedla värderingar som samhället anser är behövligt för individen i- och i det större - gemenskapen. | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 00:36 | |
![]() | Hm, "Kristian den gode" har jag hört talas om, men det är en myt. Vet inte om det är den du tänker på, le-lou. sv.wikipedia.org/wik...ri stian_II | |
| le-lou | 2013-06-10 00:45 | |
![]() | Precis, då hävdar jag att myten i sig, är en myt. Varför har någon (?) velat få nån (oss?) att tro på detta? och nu vänds det åter - allt var en myt? inte enligt några, men helt klart enligt andra. vem har rätt, vad är sanningen? I själva verket är just det med Kristian rätt oväsentligt för poängen - att olika händelser, personer, begrepp och tja "fakta" kan se väldigt olika ut beroende på vem som berättar om det. Kommunikation bygger på så mkt mer än mottagare och sändare dessutom även om det är enklast att prata om dessa två. Nämn en person eller kultur, samhälle osv som är helt ofärgat -av nåt. Existerar inte. Men här sitter uppvaknade svenskar och är otroligt upprörda för att skolan lär ut saker som ej belyses från samtliga 114 håll. Hm. | |
| micro113 | 2013-06-10 08:44 | |
![]() | le-lou Att han i Sverige kallades Kristian Tyrann är ju ett historiskt faktum, så varför skulle man inte nämna det i historieskrivningen? Att återge händelser är skilt från att hitta på historier för att förstärka en känsla eller uppfattning. Och detta med att samhällen skulle vara fria från värderingar är något som du själv hittat på att diskutera kring. Det är skillnad på att det finns normer och värderingar i ett samhälle och att skolan skall fostra barnen politiskt. Du kanske har hört talas om kommuniststater som Sovjet och Kina .. eller kanske till och med Nazisternas propagandamaskiner. Annars föreslår jag att du läser på lite om dem så kanske du får en bättre förståelse för vikten av allsidig information. | |
| ingson | 2013-06-10 08:56 | |
![]() | Men microDu upprepar att skolbarnen inte ska utsättas för indoktrinering och propaganda och där är vi överens. Men du har inget förslag alls hur man praktiskt ska gå till väga för att undvika det. Så det blir bara upprepat bludder från din sida | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-10 09:03 | |
![]() | Vem avgör vad som är propaganda/vinklad information? | |