Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
mönjelilja - Ej medlem längre | 2014-07-09 11:32 | |
![]() | Ja, nyansering är bättre än svart/vitt. Attitydproblem är en sak. Problemet med tiggeriet är en annan sak. Ibland hänger dessa ihop. Ibland inte. | |
sjöstan | 2014-07-09 11:33 | |
![]() | Självklart är det så att alternativet till att hälsa alla tiggare välkomna till Sverige och ge dem bostad och bidrag är massmord och nazism.... Nyanser är töntigt....... Loco cyklar omkring och luktar kristall. Om nazismen kommer hit till Sverige låter jag vara osagt. Men om så sker är det snarare ett resultat av tigande och förnekelse än att man talar öppet och vågar se ankommand problem i vitögat. Eller för att fortsätta på Locos favorittema: den logiska följden av massivt turisttiggande kommer få allt fler svenskar att börja känna sig hotade och börja hata. Det kommer fungera sim fnöske för SD m.fl. Genom att vägra se och häckla dom som varnar för framtiden gynnas främlingsfientligheten i Sverige. Att påstå att "det luktar kristallnatt" gör mig rosenrasande arg. Jag tycker det är hemskt. Jag vill öppna våra gränser till människor som vill arbeta och betala skatt här mot att dom får bo i världens bästa land. Sverige behöver invandrare som vill och kan jobba. Men vi behöver inte främlingsfientlighet oxh naiv dumhet. | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2014-07-09 11:42 | |
![]() | Jag håller faktiskt med om att främlingsfientligheten gynnas av att andra politiker inte talar om problem. SD är ett avskyvärt parti, men man måste bemöta deras väljare på ett sätt som gör att de ser andra alternativ att rösta på. Man kan vara hur intellektuell och humanistisk man vill, men till syvende och sist så är det valresultatet i riksdagsvalet som avgör hur mycket makt sd får. Man måste kunna arbeta för ett icke-rasistiskt samhälle där man ändå lyssnar på väljarna hur "dumma" man än tycker att de är. | |
Dumblondin - Ej medlem längre | 2014-07-09 11:43 | |
![]() | En fråga till Måns: Vilka avser du när du skriver att "vissa" i den här tråden har en attityd mot tiggare och romer som påminner om strömningar på 1930-talet. Det finns något som kallas förtal, det känner du kanske till? Det är ett allvarligt brott. | |
Dumblondin - Ej medlem längre | 2014-07-09 11:49 | |
![]() | Nå, Måns? Vilka debattörer här i tråden avsåg du? Det är allvarliga anklagelser du kommer med! Och därför vill jag gärna höra vilka du tänkte på. | |
sjöstan | 2014-07-09 12:01 | |
![]() | Bra sagt Mönjelilja. Fajten måste tas där människorna befinner sig. Att föra diskussionen på humanistnivå leder ingenstans. | |
Minta | 2014-07-09 12:02 | |
![]() | Jag förstår inte att inte fler ser, men många kanske saknar historiekunskaper eller struntar i det och kanske till och med tycker att det är helt korrekt, att i kraftigt ojämlika samhällen, som vi själva var en gång, var det precis så här de besuttna resonerade; de fattiga var som smutsig ohyra, slöa, dumma och hade sig själva att skylla. De skulle hålla sig undan de rikas fina värld och inte störa dem med sin pinsamma fattigdom. Det behöver inte vara så att någon är utpekad för varje ord här, men det är ändå ganska tydligt. | |
Minta | 2014-07-09 12:14 | |
![]() | Angående populism, var det väl en högt uppsatt moderatpolitiker som off the record sade att väljarna är dumma. Någon ekonom varnar för att vår brist på satsning på industri och enbart på tjänster leder till ekonomisk kris så småningom. | |
Dumblondin - Ej medlem längre | 2014-07-09 12:17 | |
![]() | Vad tyst det blev! Nåja, kanske har Måns loggat ut och svarar sedan. Jag tror att det är hög tid att alla som debatterar här gör några saker klara för sig: Det faktum att flera av oss tycker att tiggeriet och tiggarna innebär problem som vi måste göra något åt är inte samma sak som att anse att tiggarna som människor skulle vara mindre värda eller något dylikt. Att påstå det är ett grovt oetiskt sätt att föra debatten på. Det är ungefär som om jag skulle rycka ut i vilken diskussion som helst och påstå att någon meddebattör är främlingsfientlig eller homofob eller styckmördare eller något annat lika klandervärt - allt för att få bort fokus från det en annan människa försöker säga. Höj debattklimatet tack! Och diskutera sakfrågan och inget annat. | |
Minta | 2014-07-09 12:26 | |
![]() | Om du tycker att det är jobbigt med alla tiggare så är du inte ensam om det, det tror jag de flesta tycker. Det är synen på dem och hur/om man kan göra något för att de inte ska behöva tigga. | |
Minta | 2014-07-09 12:27 | |
![]() | Att "göra något åt" kan innebära flera saker t.ex. att försöka arbeta för att orsaken till tiggeriet försvinner. | |
sjöstan | 2014-07-09 12:42 | |
![]() | Låter fint, Minta. Vad jag vet har vår regering jobbat oerhört intensivt med att få bl.a. Rumänien att ta ansvar för sin befolkning. Många länder inom EU är upprörda över att några länder deporterar sina problem i stället för att ta itu med dem. Rumäniens erbjudande är att skicka Rumänsk polis att arbeta i Sverige. Så den vägen verkar inte framkomlig. Inte heller att cyckla kors och tvärs över jorden verkar funka. Massmöten och demonstrationer lämnas ohörda. Allt medan fler och fler länder tar den drastiska åtgärden att förbjuda tiggeri. Tiggarna får allt färre länder att arbeta i, och Sverige är ett av dessa. Logiskt sett torde dom bli fler och fler. Så även om man väljer en "humanistisk" vinkel kommer det inte lösa problematiken tillräckligt snabbt. Att tycka synd om tiggarna hjälper inte. Att gepengar är direkt kontraproduktivt. Att stå och prata med dem löser hellerningenting. Tiggarnas problem är helt enkelt så komplexa att vi inte klarar av att lösa dom från Sverige. Bl.a. det faktum att många har sin familj kvar i hemlandet gör ju att deras situation är helt omöjlig att lösa, för Sverige. Att låta vårt land bli ett uppehållsrum för europas tiggare kommer skapa stora slitningar i landet. För vissa älskar tiggarna, men allt fler gör det inte...... | |
Dumblondin - Ej medlem längre | 2014-07-09 12:48 | |
![]() | Även jag tycker att det låter fint, Minta, att du vill arbeta för att själva orsaken till tiggeriet upphör. Berätta gärna hur du hade tänkt dig att åstadkomma detta! Det jag undrar är alltså hur du rent konkret tycker att man ska gå tillväga. | |
Minta | 2014-07-09 12:50 | |
![]() | Du behöver nog inte vara orolig, det blir nog ett förbud även här så småningom. | |
Dumblondin - Ej medlem längre | 2014-07-09 12:53 | |
![]() | ÄR det mig du talar till nu? Diskutera sakfrågan tack! F.ö. förstår jag inte ens vad du menar. Jag känner mig öht inte orolig. Du hade ju chansen nu att komma fram med de rent konkreta lösningar på problemet som du tydligen anser finns. Skriv då vilka dessa är och svamla inte. | |
Minta | 2014-07-09 12:53 | |
![]() | Dumblondin, när Sverige hade ett tiggeriproblem hade vi dels förbud, men det som gjorde att vi fick bort det var sociala och ekonomiska åtgärder. Man löser inte tiggeriproblemet med en quick fix, man bara flyttar det och det är väl det många tycker är korrekt och alldeles riktigt, vi slipper se det. Motsatsen till quick fix är ett långsamt välfärdsarbete, Rumänien tillhör EU, det borde gå att göra en hel del inom den ramen. | |
ingson | 2014-07-09 12:53 | |
![]() | Jag var på möte i östra Tjeckien. (Där finns många romer) Vår värdinna var en högt utbildad kvinnlig jurist. Under en utflykt när vi passerade ett romskt "bostadsområde" utgjöt hon sig plötsligt i grovt rasistiskt nedsättande ordalag om romer. Det blev pinsamt. Att tro att Rumänien och dess myndigheter skulle vara behjälpliga för att förbättra romernas situation och minska Sveriges upplevda problem är väldigt naivt | |
Dumblondin - Ej medlem längre | 2014-07-09 13:10 | |
![]() | Jag försöker igen Minta: Vad vill du rent konkret göra för att få bort orsaken till tiggeriet. Det spelar ju ingen roll hur många fina ord du använder och hur väl du vill om du inte har några konkreta förslag. Och tro mig - jag är nyfiken! Det här är nämligen inte lätt. | |
sjöstan | 2014-07-09 13:14 | |
![]() | Ni som tycker vi bör "göra något" för tiggarna och vara "humanistiska" har av flera deltagare uppmanats att förklara mer konkret hur ni vill göra. Men det enda ni åstadkommer är att kalla mig för än det ena än det andra och i stället för att bidra till diskussionen kastar ni skit på bl.a. mig. Hur ska vi hantera: 1. Dagens turisttiggare? 2. Hur ska vi hantera saken om det kommer in ytterligare 500 tiggare? 1000 nya tiggare? 5000 nya tiggare? 3. Var ska tiggarna bo? 4. Tiggarnas barn? 5. Tiggarnasfamilj och släkt? 6. Skola till barnen? 7. Skolgång? 8. Pension? 9. Vem ska betala? 10. Vilken grupp i Sverige ska få det sämre? Om. Du nu svarat på dessa frågor - är det en rimlig insats? Jag vill verkligen förstå hur ni tänker och jag vill inget hellre än att inse att jag har fel. Men om du ska lyckas måste det vara med sakliga argument och en logik som håller. | |
Minta | 2014-07-09 13:15 | |
![]() | Jag håller helt med om att det inte är lätt, det är därför jag skriver att det inte finns någon quick fix. Det är ett långsamt välfärdsarbete som krävs, om det inte bara är så att vi vill ha bort dem från vår egen åsyn. | |