Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 71 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-01 17:05 | |
![]() | Nej. Nej. Ja. | |
limpan__2 | 2015-12-01 17:15 | |
![]() | "Att man bör undvika migrerande män till förmån för migrerande kvinnor" Fast med den enkla statistik som ligger bakom en sådan slutsats kan man snabbt se att ökad invandring av kvinnor på många sätt skulle kosta samhället mer. Kvinnor har en lägre förvärvsfrekvens, är oftare långtidssjukskrivna och lever längre. Den förlusaffär du så ofta framhäver att invandringen är skulle då bli än kostsammare. Själv tycker jag fortfarande att även män har rätt att fly från krig, så även kvinnor. Att få kvinnor tar sig hit behöver inte balanseras med färre män utan likaväl med ett system för fler kvinnor. | |
janne121212 | 2015-12-01 17:19 | |
![]() | Att män är mer brottsbenägna än kvinnor är varken förvånande eller svårt att förklara. Att män uppvuxna i kulturer där kvinnan anses mindre värd är överrepresenterade i "våld mot kvinnor"-statistiken är lika lite förvånande. Det som däremot är förvånande är att det är så många som i sin "godhet" vägrar att inse detta. Tyvärr kommer denna skillnad inte heller att avklinga särskilt mycket p g a segregationen i vårt samhälle, som gör att nedärvda tankemönster och beteenden konserveras, och kallas "kultur" av vissa. Då till skillnad mot vår s k avsaknad av kultur. | |
Rhotheta | 2015-12-01 17:38 | |
![]() | Limpan. Mina erfarenheter är att ensamkommande kvinnor tvärtom har höga ambitioner och kapacitet, medas ensamkommande män ofta fungerar som ankare för en familj att försörja och dessutom har klart högre brottsbenägenhet än kvinnor så jag skulle gärna se lite nedbrutna siffror om du vill föra en detaljerad diskussion. | |
Rhotheta | 2015-12-01 17:42 | |
![]() | De svenskar som utvandrade till Amerika flydde inte från krig. De sökte sig en bättre framtid. Det är inte samma sak. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-01 17:44 | |
![]() | janne, Det var en föreläsande kvinna (glömt namnet) som visade en Powerpoint-sida om att Sverige inte har någon egen kultur. Detta ledde mig veterligen inte till någon konsensus bland någon större del av den svenska befolkningen.....så släpp det nu! Segregation är någon som skapas i ett samhälle. Det är inte något som uppstår utan anledning. I ett öppet, positivt och demokratiskt samhälle motverkas segregation per definition. Det är en naturlag. Som man ropar får man svar. Man kan göra mycket i vardagens små stunder för att minska segregation. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-12-01 17:52 | |
![]() | Många som utvandrade från Sverige gjorde det pga förtryck, framför allt från kyrkan. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-01 18:19 | |
![]() | "De svenskar som utvandrade till Amerika flydde inte från krig. De sökte sig en bättre framtid. Det är inte samma sak." Och vad anser du att de som flyr från sina sönderbombade hem i Syrien gör? Vad tror du de som flyr Afghanistan gör? Somalia? Eritrea? | |
janne121212 | 2015-12-01 19:10 | |
![]() | Men om vi misslyckats med att integrera dom som redan kommit hit totravel, vad får dig att tro att vi ska lyckas bättre med nästa halvmiljon, som dessutom kommer på bara en tiondel av tiden? Locomondo, många som flyr till Sverige lockas av det generösa bidragssystemet, ta bort det så tror jag inte vi skulle fått många som skulle vilja söka sig till detta långthemifrån liggande kalla land. Skulle vara intressant att testa, det är ju faktiskt en fristad man söker i första hand och inte pengarna eller? Det var ju faktiskt den situationen som utvandrarna till Amerika utsattes för, inga garantier, bara hårt slit och definitivt ingen chans att någonsin återvända för de flesta. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-01 19:11 | |
![]() | De flydde från kriget mot de steniga åkrarna i Småland...... | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-01 19:31 | |
![]() | Janne, så fattiga människor i Afghanistan som knappt gått i skolan och välutbildade ingenjörer i Syrien sätter sig ner en dag och googlar fram vilka bidrag det finns i alla länder i världen och där finner vägen in till våra myndigheters sidor där bidragen står i klartext och så bestämmer de sig för att lämna sitt hemland, sin släkt, betala dyra pengar för att ge sig ut på en livsfarlig resa för att kunna leva ett liv på bidrag? Är det korrekt uppfattat? | |
janne121212 | 2015-12-01 19:45 | |
![]() | Givetvis inte alla men en rätt stor del. Och jag tror inte dom behöver googla, många har redan sina släktingar här, eller så får dom tips av smugglarna. Det värsta är väl ändå föräldrar i Afghanistan som skickar ut sina barn på en livsfarlig resa, bara för att senare få följa efter hit, snacka om att offra sina barn för sin egen välfärd. Vidrigt!! | |
janne121212 | 2015-12-01 19:50 | |
![]() | Tyvärr är det inte så många välutbildade ingenjörer mer än i dina fantasier, men det hör inte hit, har dom asylskäl så har dom. Många har dock inte det, det borde även du veta vid det här laget loco. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-01 19:55 | |
![]() | Jag undrar om det finns någon praktiskt nytta med att diskutera potentiella våldtäktsmän eller lycksökare. De är ju ändå bara en bråkdel av dem som kommer hit. Vi kommer väl ändå inte att kunna sortera bort dem innan de kommer hit? Eller kan vi det? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-01 19:57 | |
![]() | Janne, du verkar vara av uppfattningen att asylskäl är synonymt med obildad och fattig? Har du någon aning om hur Syrien såg ut innan kriget? | |
janne121212 | 2015-12-01 20:07 | |
![]() | Loco ca 30 % av flyktingarna uppger att de är syrier, och av dom 30 % har vi ingen aning om hur många som flytt kriget eller bott några år i Turkiet eller på andra ställen. Vi vet inte heller hur många av dom som verkligen kommer från Syrien, eftersom det florerar gott om förfalskade pass och ID-handlingar | |
janne121212 | 2015-12-01 20:10 | |
![]() | Men Sverige har valt att kapitulera inför flyktingströmmen och bara öppna upp gränserna. Vad tycker du loco om föräldrarna som skickar iväg sina barn på det uppdrag jag nämnde tidigare? Och vilket ansvar har Sverige i detta förfarande eftersom vi indirekt säger, skicka hit dom bara så ska vi ta hand om dom och sen kan ni föräldrar följa efter? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-01 20:29 | |
![]() | Det är välbelagt att människor i hög grad väljer att ta enormt stora risker för möjligheten att något bra ska hända, om alternativet är säkert elände. Förlustaversion är en enormt stor faktor på det mänskliga psyket och det syns i stort och smått, hela tiden. Vi är med stor sannolikhet inte speciellt olika människor i Afghanistan på den punkten. Man kan försöka vara ödmjuk och inse att man inte riktigt har motsvarande upplevelser i bagaget innan man tvärsäkert uttalar sig om deras moral. | |
janne121212 | 2015-12-01 20:33 | |
![]() | Håller inte med dig gnagel, att utsätta sitt barn, en tonåring för detta är inte annat än ett övergrepp oavsett vilken måttstock du använder. Den ödmjukheten betackar jag mig för och det gör nog dom flesta av barnen som skickas iväg också. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-01 20:42 | |
![]() | Om det går till som du säger, att barnen tvingas iväg från en trygg hemmiljö ut på en fruktansvärd resa för att föräldrarna senare ska gotta sig i Sverige är det naturligtvis ett övergrepp. No doubt about it. Jag kan dock tänka mig flera nyanser som inte är så svartvita, inte minst sprungna ur det hopplösa elände och brist på framtidsutsikter som omger dem hemma, samt att man dessvärre antagligen har tvingats vara "vuxen" ganska länge när man är i övre tonåren och kan vara en del av beslutet att ta risken. | |