Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 50 |
Mobilspel
Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lillstölla | 2012-03-14 00:25 | |
![]() | Så vi ska ha monarki bara för parlamentet bjöd hit Bernadotte för x antal hundra år sedan? | |
limpan__2 | 2012-03-14 08:33 | |
![]() | Men anser man att 1810 års Riksdag har något gemensamt med dagens syn på demokrati, och på grund av detta ser Jean Baptiste som indirekt folkvald förstår jag hur man kan finna ett ärvt statligt ämbete som rimligt. Lyckligtvis tyckte folket att det är rimligare att alla medborgare får rösta och att en man en röst var en bättre princip än den gamla ståndsriksdagen och avskaffade densamma. Varför borde vi inte tillsätta fler poster via arv? Om vi får fram den bästa statschefen genom detta borde vi väl kunna få fram den bästa statsministern på liknande sätt? | |
rullarens | 2012-03-14 08:44 | |
![]() | Måns: Jag förstår att många är krititska till arvsbiten, men det är ju en del av monarkin och vad det går ut på OCH en majoritet av svenska folket vill ha det så, hur illa du än tycker om det. Och det behöver inte innebära något negativt, i synnerhet som man har en press som granskar varje steg kungafamiljen tar. Vad ha kungen skulle uppnått i en annan situation eller inte är ointressant eftersom han nu är KUNG och vi har utsett honom till det. Lillstölla: Återigen, vi ska ha monarki därför att majoriteten av svenska folket vill ha det så, en kärnsak i en demokrati. Limpan: Raljera på du, men när det gäller andrar poster har arv aldrig varit aktuellt men när det gäller monarkin har det ett syfte, nämligen monarkins bevarande och det är vad MAJORITETEN av svenska folket önskar..... | |
limpan__2 | 2012-03-14 09:17 | |
![]() | I vad låg raljerandet? 1810 års ståndsriksdag ärnågot helt annat än vad vi har idag. Att de valde en fransk officer till tronarvinge efetr kronprinsens död har väldigt lite att göra med ett demokratiskt val av statschef. Det har ju aldrig funnits ett val mellan olika alternativ, du tror inte att opinionen påverkas av att det inte finns något alternativ att ta ställning till? Och när det gäller arv och monarki har hi valt kungar förr och borde därför kunna göra det igen. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2012-03-14 09:37 | |
![]() | Crooked: Egentligen ja. Demokrati betyder ju i praktiken att "det de flesta vill skall ske". Skulle 65% av Sveriges befolkning rösta FÖR folkmord så skulle det vara ett Demokratiskt beslut, dock inte speciellt medmänskligt. I övrigt håller jag helt med dig, det är verkligen både förlegat och patetiskt att vi idag låter en familj födas till "mer än oss andra" och öser miljoner över dessa år efter år när de dels har en egen personlig förmögenhet de kan leva av och när det finns sååå många andra bättre saker vi kunde investera i. Ni som så envist hävdar att det är ett sånt PR-värde med kungafamiljen ni kan ju aldrig konkret visa på vilka vinster Sverige har av de. Man kan bara uppskatta, gissa och anta. Låt oss göra ett test då? Avskaffa monarkin i 5 år och låt oss se om Sverige kommer hamna i ekonomisk svacka. Svårare än så är det väl inte? | |
slånbär | 2012-03-14 10:03 | |
![]() | Är det pr värdet i sig som är den stora vinsten för landet med att ha monarki då kan ju Björn Borg bli kung och ABBA inta resten av familjens plats, Zlatan kan ju bli överhovmästare eller nåt. Dom har satt sverige på kartan på ett mycket effektivare sätt än vad kungafamiljen har gjort. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-14 10:14 | |
![]() | Tror limpan var inne på något viktigt där, att opinionen säkert kan vara beroende av om det finns möjlighet att välja, vilket det ju i praktiken inte finns. | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-14 10:46 | |
![]() | Sedan beror det på hur man ställer frågan. Jag misstänker att man skulle få ett mer negativt svar från svenska folket om man frågade 'Tycker du att det är okej att det i vårt årtusende finns fortfarande finns folk som föds till ett ämbete' i stället för att försynt undra 'GIllar du monarkin?'. | |
slånbär | 2012-03-14 10:56 | |
![]() | Tror också att det är som jonisk skriver. Om frågan faktiskt ställdes till folket och det fanns ett alternativ så skulle kanske svaret se helt annorlunda ut. Tex tror jag att många skulle välja bort det om det innebar att dom faktiskt inte behövde batala för det mer ungefär som med svenska kyrkan. Idag finns det ju inget alternativ utan det handlar bara om hur trevligt det är och hur bra pr det är men ställt mot ett alternativ kanske det ser annorlunda ut. | |
rullarens | 2012-03-14 11:09 | |
![]() | Det står er fritt att skapa vilka oponioner ni vill och verka för vad ni vill, det är er demokratiska rätt. Men det tillhör också en demokrati att anser en majoritet en sak så är det det som ska råda. Och hur mycket ni än önskar bort kungen så är det så att majoriteten av svenska folket vill ha monarkin kvar. Så bit i det sura äpplet och inse det. Sen Locomondo, förstår jag inte vad folkmord har med detta att göra? Jämför du Monarki med folkmord eller? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-14 11:11 | |
![]() | Men vill en majoritet ha monarkin kvar? | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-14 11:12 | |
![]() | Ville du ha exempel på hur du är dryg? Din sista fråga där är ett gott exempel. | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-14 11:13 | |
![]() | (till rullarens) | |
annelöf - Ej medlem längre | 2012-03-14 11:33 | |
![]() | ganska festligt folk svenskarna som talar om för alla att något är odemokratiskt, för dyrt, orättvist, tycka synd om berörda personer, vad ALLA i Sverige vill, men det är väl ett forums dilemma/styrka att vem som kan slänga in kommentarer dåliga som bra. Denna tråden är ju skapad i syfte att tala för kungahusets avskaffande inte för att de som är för ska rättfärdiga sin åsikt. Däremot tycker jag det är legitimt att ifrågasätta argumenten mot kungahuset oavsett sin egen ståndpunkt. Jag tycker också argumenten tryter medan åsikterna flödar fritt- alltså ett forum/tråd för inbördes beundran | |
limpan__2 | 2012-03-14 11:33 | |
![]() | Tack för att vi får ditt tillstånd att driva opinion. Längtar tills du tvingas över till vår sida när vi inte längre har en majoritet av folket som är för monarkin. Men varför vi ska bita i det sura äpplet förstår jag inte. Opinionsbildande handlar väl just om att driva en ståndpunkt och få fler bakom sina krav, att frågan diskuteras mer och att media då och då vågar granska vad kungahuset egentligen gör verkar även minska stödet för monarkin så vi är helt klart på rätt väg. Äpplet smakar just nu ganska sött och friskt helt enkelt! | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2012-03-14 12:05 | |
![]() | rullarens: Mitt svar var på en tidigare frågeställning från Crooked. Bläddra tillbaka lite så förstår du. Förslaget om att man ska få välja om man vill betala för kungen precis som man får välja om kyrkan tycker jag är utomordentligt bra. De som vill kan årligen splitta (demokratiskt) på dessa 50 milj (eller 62 milj som Kungen ansökt om pga lilla Estelle). Vore intressant att se hur många som fortsätter vara rojalister då.... | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2012-03-14 12:07 | |
![]() | Jag lovar samtidigt att inte ta del av det PR-värde som Kungahuset drar till Sverige då jag inte kommer vara med att betala för familjen. Bara "ni" kan lägga fram en konkret värdering av hur mycket detta värde består i =) | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-14 12:27 | |
![]() | www.sydsvenskan.se/s...le vardquo/ | |
rullarens | 2012-03-14 13:20 | |
![]() | Locomondo: Då tycker jag du ska ta o emigrera på en gång eftersom för vår statschef ska vi alla betala och vill du inte det så är det väl det alternativet som återstår. | |
slånbär | 2012-03-14 13:28 | |
![]() | Annelöf-om du anser att det bara är vi som är för ett avskaffande av monarkin som ska vara beredda på att uttala oss om varför vi tycker så men ni som är för inte ska behöva visa på varför ni tycker det ska vara kvar då förstår inte jag varför ni överhuvudtaget kommenterar i tråden? Om man vill föra ett resonemang oavsett vad en tråd handlar om så måste man väl kunna säga varför man är av en speciell åsikt annars kan man ju låta bli att kommentera. Ett sånt resonemang talar ju bara för att ni som är för monarkin helt enkelt inte kan visa på ett konkret sätt vad ni grundar era åsikter på. Ungeför lika svagt och luddigt som er käre monark så fort han hamnar i ett pressat läge. Kaka söker maka kan man säga. | |