Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| krysopras | 2013-06-10 09:05 | |
![]() | Hur vet du att namnet Kristian Tyrann är "fakta"? Källkollat i gamla handskrifter på Kungliga biblioteket eller är det bara nåt du har fått lära dig i skolan och därför litar på? Wikipedia är ju knappast Mose stentavlor. Jag blir precis som le-lou bestrört över att någon som påstår sig ha sån järnkoll på information och "kritiskt tänkande" faktiskt inte har en susning om att all "fakta" vi presenteras är i urval av någon. Det är väldigt vanligt att folk anser att information om sånt de inte gillar är propaganda. Du har själv tagit exemplen preventivmedel, skatter och alkoholpolitik. Om man inte är så slängd i kritiskt tänkande och textanalys så blir det lätt så att man inte har förmågan att se skillnad på info och propaganda, dessutom gör ilska en ofta förblindad. Mitt tips till dig är att öva. Det är faktiskt roligt att lära sig nya saker. Läs mer och försök spalta upp vad texter egentligen handlar om, osv. Ja, jag låter nedlåtande nu igen, men du inbjuder till det. | |
| micro113 | 2013-06-10 09:08 | |
![]() | ingson Ett bra sätt är väl att i första hand låta bli att använda material som syftar till att rikta åsikterna åt ett håll och att inte ha syftet i undervisningen att försöka forma barnen politiskt. | |
| micro113 | 2013-06-10 09:11 | |
![]() | krysopras Det är för att du och le-lou inte förstått skillnaden på att man gjort ett urval och att man använder ett material formulerat för att väcka känslor och rikta uppfattningar åt ett håll. Ni har helt enkelt inte förstått skillnaden på propagandamaterial och annat material.. När det gäller skatter, alkoholpolitik och abort så brukar de frågorna inte ensidigt belysas i svenska skolan. | |
| Måns_E | 2013-06-10 09:11 | |
![]() | Vad har du för belägg att texterna i första hand syftar till att forma eleverna politiskt? | |
| golden | 2013-06-10 09:13 | |
![]() | är det inte dags att stänga den här tråden? exakt samma fraser rapas sida upp och ner. en person tycker att det är jättedumt att skolan ödslar tid på att i högre grad försöka få barn att bry sig om och respektera andra, medan alla andra personer tycker att det är ganska bra. | |
| micro113 | 2013-06-10 09:21 | |
![]() | golden Nu är det ju inte materialet syftar till utan att få barn att tycka synd om vissa grupper och att tänka och agera i de banorna. Allas lika värde bygger på att alla är lika värda oavsett bakgrund, status och andra faktorer. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-10 09:24 | |
![]() | Micro har alltid rätt, precis alla andra har fel i precis allt. Tråden kan stängas. | |
| micro113 | 2013-06-10 09:40 | |
![]() | nulltj "Precis alla andra"??? Nu är jag ju inte ens i tråden ensam om min uppfattning, och argumentet "alla andra" börjar bli väldigt tröttsamt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-10 09:47 | |
![]() | Jag överdrev, ja. Men din argumentation handlar i nästan alla fall om att påpeka att andra inte fattar, istället för att diskutera. "Ni förstår inte att...", "det är för att ni inte förstår...", "ni har inte förstått...". Den sortens argumentation är framgångsrik om man vill få andra att tröttna på att diskutera, och på så sätt känna att man vunnit en diskussion. Men det är föga konstruktivt. | |
| micro113 | 2013-06-10 09:49 | |
![]() | nulltj Att jag konstaterar det somliga ger uttryck för ... ja det måste vara väldigt tröttsamt. | |
| le-lou | 2013-06-10 09:58 | |
![]() | Du kanske har hört talas om kommuniststater som Sovjet och Kina .. eller kanske till och med Nazisternas propagandamaskiner. Ja, jag har tillbringat en stor del av min uppväxt i ett av de och jag har alltså upplevt first hand hur en ..,minst sagt ganska oblygsam propagandamaskin fungerar...därmed inte sagt att vi här -skulle stå neutrala, " fria" och slå oss för bröstet. söker du en seriös debatt så behöver du läsa på om skolans roll i samhället, ta en kurs i kommunikation samt börja svara på frågor i tråden du själv startat utan att ha koll på vad du pratar om... | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-06-10 09:59 | |
![]() | Ibland kan det kanske vara bäst att bara avsluta diskussionen även när man förstår bättre och vet mer? xkcd.com/386/ | |
| ingson | 2013-06-10 10:00 | |
![]() | Micro. 9:08 Låter som en utmärkt ide Men för sista gången VEM ska göra bedömningen,nu när skolan enligt dig inte klarar det? | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 10:13 | |
![]() | @ micro Själv kan jag bara konstatera att du efter flera hundra inlägg inte har lyckats förklara vad som är dåligt med att svenska skolbarns förståelse för flyktingar ökar. För det är att öka förståelsen materialet syftar till. Att man sen kanske råkar tycka synd om barn som flyr för sina liv är väl inte så konstigt? Man måste ha ett hjärta av sten om man ska vara oberörd. Vad är det som är så farligt med att väcka empati hos barn? Vad är det för hemska saker som ska inträffa om eleverna tycker synd om ett ensamkommande flyktingbarn och tänker och agerar i "de banorna"? Du har inte funderat på vad ditt eget kyliga förhållningssätt till andra människor (både invandrare och medforumskribenter) kan få för konsekvenser? Att utmåla ensamkommande flyktingbarn som lögnare, som är hitskickade enkomt för att familjen ska kunna komma hit och leva lyxliv är knappast något som främjar kamratandan här i Sverige. Hela tiden fokuserar du på det negativa: några procent av de ensamkommande flyktingbarnen ljuger om sin ålder. Jaha. De kanske inte ens vet hur gamla de är. De kanske är helt desperata att få stanna. Vad vet jag. Högst troligt får de inte stanna, eftersom de har dragit en vals. En del av de flyktingbarn som kommer hit kommer säkert att stjäla. De kommer att kosta pengar, åtminstone initialt. Speciellt om folk med empatistörningar oemotsagt får härja fritt och kleta skit på dem så att de blir betraktade som andra klassens medborgare som aldrig ska få chansen att bli en del av samhället, inte ens få bli svenskar hur mycket de än känner sig som svenskar. Jag blir glad när jag läser den här tråden, för jag ser en överväldigande majoritet som vill stå upp för sina medmänniskor som är i nöd. Det gör mig stolt över att vara svensk. | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 10:24 | |
![]() | Jag mer jag tänker på det, desto oroligare blir jag för vad som kommer att hända om våra skolbarn får en ökad förståelse för flyktingbarn. Tänk om de blir toleranta? Tänk på alla vänliga gester som kommer att slösas på de ensamkommande flyktingbarnen. Nån kanske erbjuder platsen bredvid sig i skolmatsalen. Går det riktigt, riktigt illa kanske en hel skola blir hjärntvättad och demonstrerar för att deras kompis som har bott i Sverige och lärt sig svenska ska skickas tillbaka till sitt land. Det är i verkligen hemska saker som kan inträffa om vi med hull och hår sväljer det starka lobbypropagandagrupper som FN försöker mata oss med! | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 10:25 | |
![]() | Jag = Ju | |
| micro113 | 2013-06-10 10:35 | |
![]() | wskrzeszenie Ungefär som med nazistpropagandan tänker du .. det är okej för ändamålen helgar medlen och folk skall inte tänka själva -- det är inte bra. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-10 10:35 | |
![]() | Var gränsen mellan ideologisk indoktrinering och ''vetenskaplig'' undervisning går är en intressant diskussion, och tråden hade ju kunnat handla om detta. Som ingson påpekat verkar ju dock TS helt ointresserad av denna frågeställning. Inledningsinlägget vittnar om en ganska lustig ''stoppa pressarna!''-attityd till Friends undervisningmaterial om flyktingbarnens situation (som ännu inte antagits som läromedel). Som om det är först nu frågan om fostrande vs lärande aktualiserats inom svensk grundskola. SNS, Svenskt Näringsliv, LO, Arena, Cogito, Ordfront och ETC har tryckt läromedel i decennier. Men nu... NU är måttet rågat. Nu ska man behöva känna empati med flyktingbarn också! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-10 10:41 | |
![]() | Micro>> Vem avgör vad som är propaganda/vinklad information? | |
| micro113 | 2013-06-10 10:44 | |
![]() | jaapmeister Varför tror du att jag är positiv till sponsrade läromedel? Var har en sådan inställning ens antytts? När det gäller de läromedlen ingår dock i lärarens roll att lära barnen källkritik ... Tror du på fullt allvar att det är tanken med den propaganda man vill föra ut i skolorna från Friends? | |