Spelrum
Giraffen24
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade60
Mobilspel
Pågående20 514

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2014-07-09 13:29
Antal inlägg: 3768

När jag säger kristallnatt över Danskarnas agerande säger ni (vissa) andra att jag är ute och cyklar och att det är långt ifrån samma sak. Absolut, än sålänge är det långt ifrån. Än sålänge.

När ni (vissa) andra säger att "snart kommer tiggarna välla in i horder över gränsen" så tycker ni inte att ni överdriver eller målar upp ett scenario som vi inte är någonstans i närheten av nu. Men ni verkar säkra på att det kommer.
Jag förstår inte logiken i det.

När ni snackar "förbud" så är det främst 2 saker jag kommer att tänka på.

1.USA försökte förbjuda alkohol, alla vet väl hur det gick.

2. "Kriget mot drogerna" (förbud) drogs igång av Nixon tidigt 70-tal för att göra droger mer svåråtkomliga, göra vinsterna för kartellerna mindre, och höja priset på skiten. För varje år sen dess har det gått åt rakt motsatta hållet på alla punkter.

Ett förbud är ingen lösning på ett problem. Problemet finns fortfarande kvar. Den hittar bara andra vägar att fortsätta i dunklet. Se på prostitutionen i Sverige.

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-07-09 13:30
Antal inlägg: 1268

Det verkar som att det finns någon uppfattning om att tiggarna är i landet permanent? Så fungerar det ju inte. De har rätt att vara här tre månader utan försörjning och möjligen överskrids det ibland, men de tigger ju ihop pengar till sitt leverne i hemlandet, inte för att bo i Sverige.

arbetslinjen - Ej medlem längre2014-07-09 13:32
Antal inlägg: 1268

Det kommer inte fler tiggarna än det finns vilja att ge dem pengar. När de blir för många kommer viljan att sjunka. Exempel på detta på individnivå har getts i tråden – vem av tiggarna i varje gathörn ska jag ge till? Jag ger nog ingen.

Måns_E2014-07-09 13:44
Antal inlägg: 12023

Jag tror att var och en själva kan bilda sig en uppfattning om vilka personer i tråden jag avsåg med föregående inlägg. Jag tänker inte skriva ut någon lista på personer dumblondin.

Om du läser bakåt i tråden så ser du även att jag redan har gett förslag på åtgärder.

Jag är alltså så väl emot tiggeriförbud, som inskränkningar i EU:s fria rörlighet.

Jag tycker dessutom att det är lågt att skjuta över all skuld på de tiggare som tjänar ihop sitt levebröd på att åka till fjärran länder och tigga ihop småpengar.

För den sakens skull så tycker jag inte att man är en "godare" människa om man ger dessa tiggare pengar. Jag gör det exempelvis inte själv.

Dumblondin - Ej medlem längre2014-07-09 13:48
Antal inlägg: 236

"Jag håller helt med om att det inte är lätt, det är därför jag skriver att det inte finns någon quick fix. Det är ett långsamt välfärdsarbete som krävs, om det inte bara är så att vi vill ha bort dem från vår egen åsyn."

Det där är bara ord, Minta. "Ett långsamt välfärdsarbete" - vad betyder det. Vad exakt betyder det för krögaren som jag och min man besökte och i vars restaurang vi blev antastade av tiggaren. Vad betyder det att den krögaren ska göra - när affärerna går så dåligt att han är på väg att få slå igen. Gästerna uppskattar nämligen inte tiggarnas närvaro mitt i maten. Polisen kan inte göra något. Själv får han inte ingripa hur som helst - och det gör han heller inte.

Så vad betyder "ett långsamt välfärdsarbete" för honom?

Dessutom: menar du på fullt allvar att SVERIGE ska utföra "ett långsamt välfärdsarbete" med avseende på tiggarna? Är det vad du menar? Ska vi alltså ta in alla tiggare här och försörja dem tills de eventuellt får ett jobb? Är det vad du skriver?

Dumblondin - Ej medlem längre2014-07-09 13:49

Det var tråkigt att höra Måns att du inte vill uppge vilka du avsåg med ditt påhopp. En idé: det går bra att avstå från att skriva sådana saker om man inte är beredd att fullfölja.

Minta2014-07-09 14:04
Antal inlägg: 20042

Det är inte bara ord. Hur har vi en gång blivit av med tiggeriet?

Vi skulle kunna samarbeta inom EU för romernas skull och för fattigdomsbekämpning. Eller tycker du att det är korrekt att stora grupper lever i stor fattigdom och diskriminering utan att vi gör något annat än att förbjuda deras försök till inkomster? Vi är inte lika avgränsade nationer vi en gång var.

Om en tiggare antastade er som du säger är jag säker på att polisen kunnat ingripa.

Locomondo - Ej medlem längre2014-07-09 14:29
Antal inlägg: 3768

På vilket sätt försörjer du tiggarna tills de får ett arbete, Dumblondin?

Måns_E2014-07-09 16:01

Det var inget påhopp, det var ett konstaterande.

Självklart så kan polisen ingripa vid ofredande. Att restaurangen står på konkursens brant p g a några tiggare på uteserveringen är ju så dumt så att jag vet inte vad.

Om de har sagt så till dig så här de ljugit, om du har hittat på det själv så är det bara korkat.

mönjelilja - Ej medlem längre2014-07-09 19:53
Antal inlägg: 3613

Det finns ju pengar från EU som Rumänien kan använda för att förbättra situationen för romerna. Men viljan saknas. Det står bl.a. i länken som Moose klistrade in tidigare i tråden.

Det vore bra om Sverige och andra EU-länder kunde trycka på för att ändra Rumäniens attityd. Kanske genom att minska t.ex. jordbruksstödet om de inte utnyttjar pengarna som finns i fonden med det där goda syftet.

Bara samtal verkar ju inte fungera. Ministrarna har ju redan försökt med dialog.

Minta2014-07-09 20:22
Antal inlägg: 20042

En Brysselpolitiker sade att det är mycket enkelt och att han inte förstår problemet; Rumänien m.fl. får EU-pengar som ska gå till romer och främja byggande av bostäder och till utbildning jobb mm. men att de väljer att inte göra det. Då ska givarländerna sluta ge dessa pengar och inte betala förrän länderna kan redovisa att de används till det de var avsedda för. Det kanske är det som ä naivt; att fortsätta ge pengar till länder som inte följer avtalen.

ingson2014-07-09 20:47
Antal inlägg: 4285

Är det inte så Minta att EU-pengarna till förbättringar förutsätter att Rumänien själv bidrar med en viss procentsats?

Enligt min cyniska uppfattning är det så att Rumänien m.fl anser att romerna har det som de föetjänar, att de har sig själv att skylla.

Jag delar din uppfattning att det inte finns någon quick-fix.
Men det finns ingen annan lösning heller såtillvida att vi inte kan räjna med att Rumänien m.dl lägger två stån i kors. Förutsatt att väst inte utövar påtryckningar som går långt utöver problemets svårighetsgrad.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-07-09 21:10
Antal inlägg: 31064

Måns: Fegis.

Dumblondin - Ej medlem längre2014-07-09 23:34

Till Måns:

Jo, jag kallar det du ägnade dig för ett definitivt påhopp. Att du använder dig av nyspråk förändrar ingenting - en oförskämdhet är en oförskämdhet.

Och du fortsätter ju.

Utan att veta någonting om den krog jag skriver om påstår du att antingen jag eller krögaren ljuger - och dessutom att minst en av oss är idiot.

Du verkar ju verkligen seriös. Det förvånar mig att du inte är avstängd redan. Och eftersom vi redan befinner oss på den nivån så kan jag ju kasta tillbaka och fråga:

Beror det på att du är kompis med någon så kallad "övervakare" här. Eller är din stil helt enkelt okej här på Betapet?

Måns_E2014-07-09 23:55

Verkligen hög nivå på inläggen nu.

Läser du överhuvudtaget vad jag skriver Dumblondin?

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-07-10 00:15
Antal inlägg: 31064

Det är just det hon gör. En fröjd att läsa hennes inlägg.

Måns_E2014-07-10 00:23

Ok, så mitt påhopp är tydligen att jag skriver.

1. Att vissa i tråden har taskig attityd mot tiggare. Vilket man även hade i början av 30-talet.

2. Att jag tycker att det är löjligt att påstå att en restaurang är på väg att gå i konkurs enkom p g a tiggare på sin uteservering.

Och det är tydligen så allvarliga "påhopp" så att jag borde bli avstängd från forumet.

Gällande den sista frågan så tror jag att jag bara känner en någorlunda aktiv övervakare, och det är Vulcan. Han är dock på semester nu och har väl bättre saker för sig än att exempelvis värna mig för mina grova övertramp i Betapets forum.

Måns_E2014-07-10 00:24

Värna skall vara varna

Nora1 - Ej medlem längre2014-07-10 00:48
Antal inlägg: 2885

är det inte först när man pekar ut någon speciell person som det kan räknas som förtal?

sjöstan2014-07-10 07:44
Antal inlägg: 729

Måns. Jag håller med Dumblondin vad gäller din debatteknik. Du raljerar och försöker låta klok, men i huvudsak försöker du missförstå och misskreditera andra.

Själv tycker jag debatter är intressanta. Frågan om tiggarna är spännande och aktuel. Men varför vill ni som vill ha tiggarna här inte diskutera?

Varför har ni så svårt att klämma ur er lite smarta lösningar på de triviala små problem som lätt uppstår när ett antal individer bosätter sig i kåkstäder runt städerna i Sverige?

Vad tycker Loco, Minta, Måns m.fl. om de kåkstäder som etableras?

Är det fel av myndigheterna att vräka dom med hjälp av Kronofogde och polis?

Är det okey att tiggarna okuperar och förstör i vår allemansrätt?

Var tror ni tiggarna går på muggen?

Hur gör vi med akutsjuka tiggare?

Om man tycker synd om tiggarna borde ni vilja hjälpa dom hela vägen? Lägenhet? Socislbidrag? Pension? Skola? Sjukvård? Ska vi ställa några motkrav eller är det också inhumant?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?