Spelrum
Giraffen | 10 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 13 |
Mobilspel
Pågående | 19 505 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lågintensiv | 2016-01-11 12:01 | |
![]() | Totravel, forskningen kommer belägga att exempelvis jag haft rätt avseende mycket under den här mycket speciella tid vi lever i. Att snappa upp tendenser på såväl individ- som samhällsnivå, och inte bära ideologisk bindel, är en ensam väg - tills den punkt då insikter och åsikter bearbetats och godkänts av kollektivet. Det har redan börjat, kan vi se i den här trådens utveckling. Saker som du (eller någon annan) slagit ifrån dig helt har bekräftats stämma. | |
Lågintensiv | 2016-01-11 12:03 | |
![]() | Nej, jag forskar inte inom medie- och kommunikation, men jag har läst det. Mitt huvudämne är idéhistoria, vilket har gett mig en bred förståelse för kontextens betydelse för idéers framväxt - ofta ur sin motsats. | |
mz_lzrd | 2016-01-11 12:07 | |
![]() | Om en patient håller på att förblöda, så är ett akademiskt förhållningssätt fatalt. Är det verkligen blod vi ser strömma ut ur såret? Är det verkligen patientens eget blod eller kan det vara blod han har råkat få över sig? Kan det vara fejkblod? Hur ser statistiken ut för förblödning? Är det troligt att patienten kommer att förblöda givet sårskadans omfattning? Vilken typ av händelse kan ha orsakat skadan? Vilka evidensbaserade metoder kan användas för att stoppa ett blodflöde av denna typ? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-11 12:07 | |
![]() | Mz_lzrd: "Loco, etnicitet handlar inte om tyckande." Ok, har du då lust att svara på nedan fråga då micro plötsligt kände sig alldeles för besvärad för att svara? är Zlatan svensk eller Bosnier? Var Cornelis Wreesvijk svensk eller holländare? Är Mark Levengood svensk eller finsk? Är Leila K svensk eller marockanska? Är drottning Silvia svensk eller tyska? Är Tilde de Paula svensk eller chilenska eller brasilianska eller kubanska? Är Jan Guillou svensk eller fransk (eller norsk)? Och prinsen och prinsessorna i vårt kungahus, är de svenskar eller ej? | |
Lågintensiv | 2016-01-11 12:08 | |
![]() | Totravel, det kanske kommer som en överraskning för dig men vi för inte ett akademiskt samtal här. Ingen av oss har större legitimitet än någon annan. Allt vi har är vår argumentation. Det jag tycker är skrämmande med dig är dina skygglappar. Forskningens idé hade inte förvaltats väl av dig i ett ämne som engagerar dig personligen. | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-11 12:18 | |
![]() | Lågintensiv, Vad ska jag svara på det? Det är din åsikt om mig och den får du ha. Jag skulle kunna fråga dig vilka skygglappar det är, men jag vet i stort sett redan vad du kommer att svara. Din uppfattning om mig har samma grund som dina andra uppfattningar om omvärlden. Det mest skrämmande med dig är du är så känslostyrd och att du tror att du jobbar i ett framtidstänk, men att du egentligen jobbar i ett prima facie-tänk. Idéhistoria är en flumämne som har ett extremt västerländsk perspektiv på saker och ting. Nu är jag klar med den här diskussionen med dig. Nu har vi utbytt våra versioner av sanningen om varandra. | |
mz_lzrd | 2016-01-11 12:20 | |
![]() | Locomondo. Etnicitet är genetiskt bestämd och handlar om folkgrupper och geografi. Du kan idag ta reda på din härstamning mha DNA-prov. Du kommer att få reda på i procent hur mycket DNA du har från olika folkgrupper från olika delar av världen. Du kommer däremot inte att få reda på vilken folkgrupp som har bäst eller sämst gener. Den värderingen kan inte göras. Nationalitet, nationstillhörighet är inte genetisk bestämd. Man kan ju ha två (eller rentav fler, kanske) olika nationaliteter, men man har ju bara en uppsättning gener. Det handlar ju i stor utsträckning om känslor. | |
mz_lzrd | 2016-01-11 12:23 | |
![]() | Vad många "ju" det blev. Ber om ursäkt för dem. | |
Lågintensiv | 2016-01-11 12:27 | |
![]() | Det är lugnt, totravel. Jag har läst socialantropologi också. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-11 12:37 | |
![]() | Mz_lzrd: Var det ett svar till mig på min fråga? | |
mz_lzrd | 2016-01-11 12:49 | |
![]() | www.hd.se/nyheter/va...ov ergrepp/ Detta är inte bra alls. Men jag tror att det är en mer eller mindre oundviklig effekt av mångkulturen. Det brukar vara så i länder där många kulturer ska samsas. Det är inte bara det att vi "är" olika vad gäller synen på livet och världen och på vad som är rätt och fel. Vi VILL vara olika. Grupptillhörighet är enormt viktig för människor. Det är oerhört hotfullt att kompromissa, sudda ut skillnader, ha överseende med beteenden som vi uppfattar som rent avskyvärda (alla sidor betraktar varandras sedvänjor som avskyvärda). Vi vill tillhöra vår grupp. Och det är nog väldigt svårt att radera ut, jag tror det finns genetiska orsaker till det hos människan som art. Evolutionen osv. Överlevnad, avkommans överlevnad osv. Men jag kan ha helt fel =) | |
Rhotheta | 2016-01-11 12:53 | |
![]() | Locomondo. Jag känner som micro att din lista är väldigt långt ifrån vad vi har diskuterat. Jag tror att det var därför hon inte svarade. Inte primärt för att provocera, även om hon kunde ha uttryckt sig smidigare. Inte heller för att ho kände sig trängd. Samtidigt har du ställt frågan hövligt och upprepat. Du kanske har en tanke jag inte ser och jag vet att jag ibland frågar efter saker som inte är uppenbart relevanta för andra. Jag gör ett försök att svara och ser om du får ut något. För det första väljer du gränsfall. Det betyder att det inte finns ett enkelt svar. Svensk eller ej. Zlatan. Han är nog framför allt jugoslav, met stark prägling av Rosengård. Han uppvisar relativt få typiskt svenska karaktärsdrag. Hans beteende skulle snarast kallas icke-svenskt. Hans dialekt visar också att han har en ickesvensk uppväxt. Däremot har han bott hela sitt liv i Sverige och vet sannolikt precis vilka koder han bryter emot, något som skiljer honom från den som kommit hit för några år sedan. Cornelis. Han upplevde sig alltid ur fas med svenskheten och flydde ofta hem till holland. Han var mer holländare i själen än svensk. Däremot är han en viktig och uppskattad del av svenskt kulturarv. Hans verk är tydligt svenska och han pratade ren stockholmska. Jag har en bekant som är ursvensk, men också upplever sig som ickesvensk i sitt manér. Ingen vet hur det gått till, men man behöver inte ha en utländsk bakgrund för att känna sig ickesvensk. Mark Levengood. Sannolikt amerikansk medborgare. Han är finlandssvensk. Han tillhör alltså en gammalsvensk befolkning med mycket adel, bosatt i Finland. De skiljer sig mot svenskar genom att de inte är lika ängsliga och politiskt korrekta utan vågar prata klarspråk och skämta. Mark är ovanligt mild för att vara en finlandssvensk man men jag upplever att han hyser genuina åsikter och inte nervöst försöker att passa in. Jag har den största respekt för Mark Levengood. Han bor dock sedan länge i Sverige och det har säkert påverkat honom en hel del. Leila K låter som ganska många stockholmsbruttor. Hon har en tydlig svensk bakgrund. Och sannolikt marockansk också. Hon känns klart svensk på många sätt. Silvia har du själv kallat heltysk. Hon är tyska och flyttade hit i vuxen ålder. Hon har säkert också präglats en hel del av svensk mentalitet. Tilde de Paula har ett tydligt svenskt maner. Jag ser henne som svenska med utländska rötter. Jan Guillou. Också han är svensk med utländska rötter. Precis som i fallet Fredrik Reinfeldt, tycks detta öka risken för att man inte känner någon lojalitet med Sverige som nation, utan gärna delar ut Sverige till hela världen och att man inte känner mer samhörighet med en fattig svensk än med en fattig indier. Vi som har våra rötter här ser saken på ett annat sätt. Precis som de flesta indier. Kungabarnen är tydligt svenska. Den viktigaste markören för kulturell tillhörighet är språket, inte hudfärgen. Jag har mycket mer kulturell gemenskap med min knallbrune granne John från Sri Lanka än jag har med någon som bor på Lidingö. Hans dialekt, åsikter och allmänbildning berättar det för mig. Jag vet inte om detta var till någon nytta. Jag är nog beredd att omförhandla var och en av ovanstående om man ändrar frågeställningen lite. Ingen kändes självklar. | |
mz_lzrd | 2016-01-11 12:53 | |
![]() | Ja, Locomondo, det var därför jag inledde det med att skriva Locomondo. | |
Rhotheta | 2016-01-11 13:13 | |
![]() | Ps. Indier ser naturligtvis inte primär samhörighet med indier utan med mindre grupper. På samma sätt som numera sannolikt en majoritet av svenska medborgare. Och invånare i världens alla krigshärdar. Men till skillnad från våra i mina ögon friskare grannar. | |
mz_lzrd | 2016-01-11 13:25 | |
![]() | Ja, man känner samhörighet med mindre grupper. Men vad jag tycker har blivit tydligt är att om man ser "svensk" ut så blir man numera mer välkomnande bemött än man blev förr av andra som ser "svenska" ut. Det har uppstått en slags sammanhållning "svenskar" emellan, som är gemytlig när man inkluderas och samtidigt väldigt sorglig. | |
mz_lzrd | 2016-01-11 13:27 | |
![]() | Min poäng är väl kanske att mångkultur poängterar och förstärker skillnader mellan människor istället för att som utopin föreskriver närma folk till varandra och göra skillnaderna mindre betydelsefulla. | |
mz_lzrd | 2016-01-11 13:34 | |
![]() | Det finns t o m ett namn på det här att attackera kvinnor i grupp: taharrush www.welt.de/politik/...om men.html Jag vet inte vad detta är för en tidning, men texten är på engelska iaf: www.breitbart.com/lo...to -europe/ | |
micro113 | 2016-01-11 13:38 | |
![]() | Rhotheta Nej, Locco har inte varit särskilt hövlig - det finns inlägg som inte ligger kvar som visade på motsatsen. Cornelis ger du en ganska bra bild av. Han var holländare. Han var också den som både besvarade mina frågor om hans namn och en del av hans texter genom att förklara att han var just holländare - och att det fanns en ironi i att när han använde sitt holländska arv i svensk visdiktning som vi förstod och uppskattade - medan han i sitt hemland betraktades som mest medioker .. Han var för övrigt "glasbroder" med min pappa - så att han inte hade en strävan efter att "känna sig svensk" och utifrån det betraktas som "svensk" vet jag. Jag har suttit i hans knä och hört diskussioner om folk och folk. Därför reagerar jag också på när Locco drar in människor som inte alls delar hans utgångspunkt och försöker använda dem som etikettbärare för Loccos fördomar och idéer. Jag är dock övertygad om att Cornelis hade kommit med en hel bunt sköna texter kring detta "godhetssvenska syndrom som de facto faktiskt ser ner på andra folk i sin "godhet" .. "Vem fan vill svensk om man får välja" .. som en känd visdiktare sa en gång :) Gällande att jag inte besvarar frågorna har du rätt - de är långt ifrån vad vad diskussionen gäller, och det handlar inte om att provocera - även om det uppenbarligen provocerar Locco när man inte lyder/är till lags på hans begäran. Den som försökt provocera är dock Locco - inte jag. | |
micro113 | 2016-01-11 13:39 | |
![]() | *vill vara svensk ... | |
micro113 | 2016-01-11 13:50 | |
![]() | mz_lzrd 2016-01-11 13:25 Det är samma fenomen som du ser hos andra etniska grupper som kommer till Sverige - och har nog åtminstone en delförklaring i det. | |