Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade27
Mobilspel
Pågående19 592

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132012-11-28 16:26
Antal inlägg: 17540

jonisk
Det är ju knappast den enda formen av ersättning som kommer ifråga när man talar om flyktingar/invandrare - tvärtom faktiskt, det kan bara utgå till/sökas av "vissa".

jonisk - Ej medlem längre2012-11-28 16:29
Antal inlägg: 7985

Den kan sökas av alla mellan 20-65, och kräver att man följer planen. Det var det du opponerade dig mot? Eller nu pratar vi plötsligt något annat? Vilka andra ersättningar - ge exempel?
Delen efter bindrestrecket förstår jag inte vad du menar med.

micro1132012-11-28 16:32

Minta
Det du talar om handlar om kravlöshet och intet - inte att öka kvalifikationer.

Du får ju astma-attack bara man andas krav.

Dessutom kan inte ens alla komma ifråga.

Det jag talar om handlar om ökat integration, krav på delaktighet - vilket är grunden till ökade möjligheter för arbete.

Krav på samtliga vuxna med andra ord.

Däremot skall villkoren för statliga insatser på arbetsmarknaden se lika ut för alla. En svensk skall kunna få hjälp med samma förutsättningar som en invandrare - och tvärtom. Det skall styras av behov - inte etnicitet.

micro1132012-11-28 16:52

jonisk
Det är avgränsat vilka som får söka etableringsstöd - angivet vilka som får omfattas av det.

Var det står det kräver att man följer -- vilken!!! - plan. Det finns inget "planen" ... Det finns inget strukturerat "planen".

Det omfattar inte alla som kommer hit.

Är din uppfattning att de flesta som kommer hit och söker asyl är hyfsat välbeställda och lever på egna besparingar -- eller tror du att de lever på de bidrag som utgår från svenska samhället?

jonisk - Ej medlem längre2012-11-28 17:02

Ja, de som får söka är en avgränsad grupp – de som anses arbetsföra och inte redan har jobb. Och planen sätts individuellt, eftersom alla inte har exakt samma bakgrund/förutsättningar. Är det konstigt?

”Var det står det kräver att man följer -- vilken!!! - plan. ”
Var det står? I lagen, t ex i §8.
Vilken plan? Den som upprättats tillsammans med arbetsförmedlingen och som ligger till grund för ersättningen.

Nej, det omfattar inte alla. Men det var denna ersättningsplan jag trodde vi diskuterade.
Är man under 20, över 65, och/eller inte arbetsför så kan man inte få etableringsersättningen – eftersom syftet med denna är att förbereda för ett vanligt jobb.

Något annat har jag inte påstått.
Jag tror inte att majoriteten är välbeställda, men jag tror inte heller de flesta har som mål att komma hit för att leva på bidrag.

Locomondo - Ej medlem längre2012-11-28 17:04
Antal inlägg: 3768

Micro:
"Jag har en bekant som har brister i betyget och behöver komplettera sin svenska. Personen uppbär dock socialbidrag och är arbetssökande. Han får inte plugga svenska - då förlorar han sitt bidrag - för man får inte läsa svenska om man är svensk och samtidigt ha socialbidrag -- då skall man ta studielån. "

Menar du verkligen att du tycker att en invandrare som kommer hit i vuxen ålder kostar för mycket om han inte klarar att lära sig svenska språket på säg 1 år (eller vilken tid du nu vill) men en svensk som har bott här och är uppvuxen här (förmodar jag då du säger att han är svensk) och som då rimligtvis gått 9 år i grundskola och ännu inte lärt sig svenska borde få fler chanser och fler bidrag???

Minta2012-11-28 17:04
Antal inlägg: 20042

Det omfattar således i stort sett alla.

Minta2012-11-28 17:08

Det är bara dina konstiga krav jag reagerar på, de är befängda och tjänar inte det syfte vi alla vill ha, att nyanlända får en så bra start som möjligt och öka chanserna att komma in på den svenska arbetsmarknaden. Det är du som får andnöd av att invandrare ska kunna komma hit och få bidrag genom att delta i en etableringsplan. Det du kallar kravlöst, kallar jag en investering.

skryt - Ej medlem längre2012-11-28 17:11
Antal inlägg: 101

Just det att invandrarna får allt serverat på ett silverfat är väl det som dom flesta förargar sig på, och att dom får bete sig hur dom vill. Det är väl konstigt med tanke på att andra har skyldigheter.

jonisk - Ej medlem längre2012-11-28 17:13

>> Just det att invandrarna får allt serverat på ett silverfat är väl det som dom flesta förargar sig på, och att dom får bete sig hur dom vill. Det är väl konstigt med tanke på att andra har skyldigheter.

Exemplifiera?

Måns_E2012-11-28 17:14
Antal inlägg: 12028

Så du är alltså kritisk mot följande Micro?

"Etableringsersättning för deltagande i aktiviteter i en etableringsplan (EEP) uppgår till maximalt 308 kronor per dag under fem dagar varje kalendervecka under förutsättning att individen deltar på heltid i aktiviteter enligt en upprättad etableringsplan. Ersättningen betalas ut under högst två år, dvs. så länge individen formellt kan ha en etableringsplan. Om individens prestationsförmåga förhindrar denne att delta på heltid, lämnas ersättning i samma omfattning som deltagandet. Till exempel ger 50 procent deltagande 154 kronor per dag."

En tidsbegränsad åtgärd som har som syfte att snabbare se till att flyktingar kan komma in i det svenska samhället och betala skatt, med krav och som maximalt kan rendera i ett bidrag på ungefär 6800 SEK/månad.

Vad tycker du om andra arbetsmarknadsåtgärder som också kostar pengar och som är riktade till unga? Det är ju även det en grupp som man med samma resonemang kan påstå att det daltas med? Exempelvis så betalar ju företag bara hälften så mycket arbetsgivaravgifter för alla under 26. Och det borde väl med samma resonemang också vara orättvist och dyrt? Och inte krävs det någon motprestation heller.

Locomondo - Ej medlem längre2012-11-28 17:15
Antal inlägg: 3768

"Just det att invandrarna får allt serverat på ett silverfat är väl det som dom flesta förargar sig på, och att dom får bete sig hur dom vill. Det är väl konstigt med tanke på att andra har skyldigheter."

Är du helt säker på att du inte förväxlar invandrare med diplomater nu?

Måns_E2012-11-28 17:21

skryt, du borde nog ha lite andra "informationskällor" än avpixlat, jag tror att det skulle bredda din samhällssyn och kanske även få dig att inse att några silverfat med pengar åt invandrare knappast existerar.

micro1132012-11-28 17:24

Måns_E
Ja, jag är kritisk till att det inte är några strukturerade planeringar - inga egentliga krav, att inte alla omfattas från och med dag 1 av strukturerad planering/krav.

Jag är kritiskt till de statliga insatserna på arbetsmarknaden riktas utifrån etnicitet och inte behov.

Och du -- 308 kronor per dag är mycket pengar för en arbetslös utan A-kassa, oavsett etnicitet.

Möjligheten att få rikta kompetens mot arbete är ovärderligt oavsett etnicitet.

Integrationsinsatser/krav för invandrare/flyktingar skall däremot ligga utanför arbetsmarknadsinsatserna - och ligga som ett grundkrav för dem som kommer hit. Staten skall inte möjliggöra/sanktionera isolering, passivisering och utanförskap - tvärtom.

micro1132012-11-28 17:26

Minta
Nej - var du intresserad av det så skulle krav från dag 1 inte skrämma dig.

Du vill ha lite hjälplösa passiviserade offer att ta hand om.

Måns_E2012-11-28 17:32

Vadå inga "egentliga krav"? Vad är ett "egentligt krav"?

För det första så handlar asyl först och främst om att ge en individ fristad från flykt. Vilka som får asyl är noga reglerat och det är långt från alla som kommer igenom det nålsögat. Asyl handlar således inte om att det skall vara en plusaffär för Sverige att ta emot flyktingar.

För det andra så ställs det ju krav, om man inte deltar på aktiviteter som har som mål att man skall kunna försörja sig själv och betala in skatt till staten så får man heller inga speciella bidrag för nyanlända.

För det tredje så gäller detta från och med första kontakt med socialkontoret tas.

"Etableringsersättning för medverkan till upprättande av etableringsplan (EEM) uppgår till 231 kronor per dag under fem dagar varje kalendervecka. Ersättningen lämnas tidigast från första dagen för första etableringssamtalet och varar under tiden en etableringsplan upprättas."

Alltså så sanktionerar inte staten isolering, passivisering och utanförskap. Det är ju liksom det som är hela idén med etableringsstödet.

Måns_E2012-11-28 17:34

Så vad tycker du om andra arbetsmarknadsåtgärder, som exempelvis riktas mot unga Micro?

hundbiten - Ej medlem längre2012-11-28 17:36
Antal inlägg: 2225

(Gapar av förvåning) hur får man fram att Minta vill ha passiviserade offer att ta hand om? Och varför tror du att hon rapar och får astmaanfall?
Maken till unken debatteknik har jag knappast sett, inte ens på flashback.

Minta2012-11-28 17:36

Du ska inte fundera över dina konstiga antaganden och göra något åt dem?

Är det inte du som i andra trådar tycker att arbetslinjen är dålig, att människor utförsäkras från sjukpenning, sjukersättning och a-kassa?

Krav från dag ett skrämmer mig inte, de motverkar helt enkelt sitt syfte. Det skapar kanske ännu fler arbetslösa i slutändan. Det är så självklart att människor måste få en chans att sätta sig in i systemet och språket innan man ropar på krav på arbete dag ett.

Minta2012-11-28 17:37

hundbiten, tack. Ja, men jag är inte förvånad längre, mycket ska man läsa innan ögonen ramlar ur.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?